Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon från Skåne/södra Småland som har hittat bra spår ännu?


enannanman

Recommended Posts

Var i Nybro idag vid 16-tiden. Samtliga spår förutom milspåret var tydligen spårade idag på morgonen, med lite genomslag på alla förutom den korta med uppbackning av konstsnö. När jag kom dit vid 16-tiden var det rejält igensnöat och jag försökte förgäves spåra upp själv då blötsnön fint satte sig under skidorna, trots ingen fästvalla.

 

Imorgon räknar jag dock med att det är kanonspår, är alltid bra fart på spårpatrullerna i Nybro, cred till dom! Jag tar mig iaf dit imorgon eftermiddag, kan väl komma med nytt utlåtande imorrn kväll om så önskas.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Hanaslöv i Alvesta idag (5/12) vid 17-tiden. Förvånansvärt bra spår! En dryg decimeter natursnö, och jag tror inte att jag kände ett enda hugg på hela tiden. Möjligen någon gång när jag hamnade utanför spåret. Ganska lösa spår, de slets snabbt i uppförsbackarna. Finare på stakpartierna.
Link to comment
Share on other sites

Jag var i Hanaslöv i Alvesta idag (5/12) vid 17-tiden. Förvånansvärt bra spår! En dryg decimeter natursnö, och jag tror inte att jag kände ett enda hugg på hela tiden. Möjligen någon gång när jag hamnade utanför spåret. Ganska lösa spår, de slets snabbt i uppförsbackarna. Finare på stakpartierna.

Tack för info! Hur långt var spåret?

Tror du det är åkbart imorgonkväll? Vad ger du för betyg? (1-5)

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Hanaslöv i Alvesta idag (5/12) vid 17-tiden. Förvånansvärt bra spår! En dryg decimeter natursnö' date=' och jag tror inte att jag kände ett enda hugg på hela tiden. Möjligen någon gång när jag hamnade utanför spåret. Ganska lösa spår, de slets snabbt i uppförsbackarna. Finare på stakpartierna.[/quote']

Tack för info! Hur långt var spåret?

Tror du det är åkbart imorgonkväll? Vad ger du för betyg? (1-5)

Inte så långt, ca 2 km skall det nog vara om man åker i en 8-a. Man kan få lite längre om man tar den översta slingan också, men den är rejält kuperad. Det var också spårat mot Spånen, ett spår som går iväg söderut under stora vägen och längs sjön. En fin sträckning på några (2?) km där man får ta samma väg tillbaka. Tyvärr blev spåret sämre och sämre ju längre bort man kom, en massa folk som trampat sönder spåret.

 

Betyg 2-3, om det är åkbart i morgon beror nog mest på väder och slitage. Men jag skulle tro att det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Var det klassiska spår i Hanaslöv eller packat för skejt ? (är sugen på att ta fram skejtskidorna nu).

Både och. Ett klassiskt spår vid sidan och skejtbädd på resten. Fast om man är van vid skejtprepareringen i Borås och U-hamn blir man nog inre direkt nöjd med det spåret. Smalt, lite löst och risk för att gå igenom i skären.

Link to comment
Share on other sites

Jag var iväg till Bockatorpet utanför Kristianstad idag.

Skrev det här på skidspår.se:

 

 

Åkte 2,5 km-spåret.

Först 2 varv med fulskidorna för att kolla spårstatusen. Bedömde att det var så pass bra underlag att jag kunde plocka fram finskidorna.

Enstaka löv och grenbitar i spåret annars bra.

Det är en ganska brant utförsbacke vid ett ställe. Där skulle det vara fint med djupare spår då folk tyvärr har plogat sönder det lite där man har högra skidan.

Snälla sluta ploga I spåret!! Åk ut på sidan istället innan backen så kan ni ploga så mycket ni vill.

I övrigt är jag mycket nöjd. Bra jobb med spåren!! Anmäl opassande

Link to comment
Share on other sites

Rapport från Växjö: Elljusbanan packad för skejt och klassiskt spår på högra sidan. Körde 2 varv skejt och det fungerade bra, inga genomslag och fast under ett par cm nysnö.

 

Fick även rapporter av annan åkare att Glasrikets golfbana var spårad för klassisk åkning, dubbelspår. Det går att starta från Vais-Torpet eller köra ut till golfbanan och parkera vid Glasrikets klubbstuga. Fina o fasta spår enl åkaren.

 

Har ingen uppgift om Araby golfbana, skall köra förbi i morgon och kolla.

Link to comment
Share on other sites

Ljungby: Finnstugans eljusspår vid Bräckentorp och Lagans golfbana vid E4:an på västra sidan.

Alvesta: Hanaslöv eljusspår

 

Offa intygar att fulskidor är att rekommendera. ;-)

Har ni inte fått så mycket snö i södra småland ?

 

Mätte i Karlsnäs, Mellersta Blekinge och där var 20 cm

Link to comment
Share on other sites

Nja, tyvärr så är det nog mer på andra ställen.

Var i Nässjö i helgen och där var det nog 20 cm.

Här i Ljungby är det nog ca 10-15, väntar på mer i natt.

Samma här runt Värnamo! Det är helt klart åkbart (väldigt fint på Lidnäs golfbana i helgen) men det skulle inte skada med lite mer snö!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...