Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Johan Olsson 21:a p Lidingloppet

Ludwig Trning frn Falkpings AIK till SK Bore

USWE blir officiell leverantr till Vasaloppet

Alpinkare och lngdkare trnade ihop i Smland

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Pausglid

• Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 937 inlägg

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt, i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

Kommer det inte värme underifrån och är väldigt fuktigt eller nått, så vätskefilmen ändå är för tjock vilket gör att kall skida glider bättre. Mysteriet i tunneln! Fästet borde väll snarare ta mer om man stått still? I alla fall är det efter stillastående jag brukar känna hugg ibland.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt, i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

Kommer det inte värme underifrån och är väldigt fuktigt eller nått, så vätskefilmen ändå är för tjock vilket gör att kall skida glider bättre. Mysteriet i tunneln! Fästet borde väll snarare ta mer om man stått still? I alla fall är det efter stillastående jag brukar känna hugg ibland.

Jo visst hackar det lite ibland efter stillastående men då är det väl för att det fryser fast snökorn i fästvallan.

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Björn, skulle du kunna testa när det "Planar ut" dvs efter hur många sekunders paus blir det inte bättre glid dvs du ökar i pausen?

Hur ser det ut där du står och väntar med skidorna? Står du i lite "fluffad snö"
eller är det hårt och platt som i ett spår?
Står du helt stilla eller vaggar du för att hålla värmen när du står still? Rör du på skidorna?

Innan du åker - kör du en "slalomstart" där du
kör skidorna fram och tillbaka i spåret för att
"få igång dem" innan du far iväg eller bara släpper du och glider iväg?

Jag försöker bara förstå vilken mekanism som gör denna
sensationella upptäck.

Det skulle vara intressant om du kunde hitta ut "bästa-fallet" med det bästa glidet dvs den största uppmätta skillnad du lyckas åstadkomma med samma skidpar genom
att pausa och hur du gjorde (eller inte gjorde) i pausen för att
få dem att uppvisa största möjliga skillnad.

Det skulle vara intressant om vi kunde få en verifiering
av fenoment från annat håll när du hitta ut vad som kan påverka mest
förutom pausens längd i sekunder som du står still.

Din kunskap kommer då sedan ligga till grund för hur man
bäst utför ett glidtest med tidmätning.

Parametrar som kan testas som förslag;

Om glidvalla påverkar och i så fall hur mycket?
Om stålsickling påverkar?
Om olika fästvalla påverkar?
Om snötemperaturen påverkar?
Om nyfrästa spår påverkar?
Om några drag med stålborste påverkar?
Om du kliver av resp. står på skidorna under din "Björn-paus"?

Sammanfattningsvis så här långt så har jag insett att man
kan göra bort sig MYCKET genom att genomföra glidtester
och inte känna till den kunskap du har presenterar här.

Nytt begrepp infört i skidglid-testar-ordbokens Wiki;

"Björn-paus"

"Björn paus" dvs några sekunders paus innan utförandet av ett glidtest
kan förstöra hela tidsmätningen i ett jämförande glidtest så att tiden
slår fel på upp till 5% (?) eller strax därunder om det vill sig illa.
En "Björn-paus" kan påverka "Paus-glidet" dvs skidglidet blir beroende
av antalet sekunder du stod stilla innan skidglidtestet utfördes.

Slutrapport?
När du är klar Björn så kanske instruktionen för "allmänt om glidtester" ska uppdateras
så att begreppet "Björn-paus" och "Paus-glid" finns med för de som använder klocka i sina glidtester. Så att de utförs på rätt sätt och blir jämförbara.

Erkänn Björn, det är som ett gift att hitta nya upptäcker för
det är ju en forskares dröm att hitta något nytt som ingen annan
har upptäck. Lyckas man på toppen av detta förklara fenomenet samt återupprepa
försöken och få grepp om vilka mekanismer det handlar om - ja
då ska man verkligen ha credit för sin upptäkt och rön

+ 1 på King-Kong-presidentutnämningen från Carl A förresten.

Keep up the good work!

Redigerat av Xintrot, 14 december 2012 - 23:31 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Tack för allt beröm Xintrot! Vi verkar vara lite själsfränder.
Du har rätt i att det är som ett gift att ta reda på nya saker och sedan försöka förklara dem. Denna upptäckt skedde ju emellertid av en tillfällighet (som så många andra stora upptäckter i mänsklighetens historia ;) )
Jag har också funderat i de banor som du nämner. Dvs att ta reda på hur lång pausen kan vara innan effekten planar ut. Jag ska flyttat pausplatsen lite närmare utförsbacken (Nu är det ett avstånd på ca 20 sekunder därifrån till där jag börjar utförsmätningen). Kanske kan man också ta mellantider i utförsbacken. Det är bara det att felmarginalen blir större ju kortare intervall man mäter. Backen brukar ta mellan 33 och 39 sekunder.
Sedan ska jag också testa med skidor utan fästvalla. Att samma sak gäller för sicklade - vallade, Skin Tec - vallade och skidor med olika fästvalla har jag redan fått indikationer på - om än i lite olika grad.
En annan sak jag har funderat på är att borra hål i en skida och sticka ner en termometersensor där så att den kommer så nära belaget som möjligt. Jag vet inte om det går att mäta någon temperaturskillnad på detta sätt (om det nu är det det beror på, vilket är min huvudteori). Men om glidet ändras så mycket så måste ju temperaturen ändras också (enl. min teori), frågan är bara hur mycket. Jag har ingen aning om vad som kan vara en rimlig temperaturskillnad mellan belaget på glidande och stillastående skidor.
Nu är det naturligtvis inte säkert att detta fenomen förekommer i alla sammanhang. Jag har ju bara testat i tunneln hittills - visserligen med 4 par olika skidor med olika fäst- och glidpreparering. Tanken slog mig t.o.m. när jag stod där och pausade att det var något särskilt med snön på just den fläcken, något som kanske inte förkommer någon annanstans i världen. Men så kan det väl inte vara eller... .
Svar på dina frågor: Det är lite fluffad snö för det är på skatedelen av banan, precis där jag vänder på min "testbana". Jag står stilla och håller skidan tryckt mot snön. Jag sticker bara iväg utan några andra förberedelser.
Som sagt - jag fortsätter att testa så får vi se vad det leder till. Det kanske inte alls blir samma resultat utomhus t.ex. Eller så blir det olika resultat i olika förhållanden och då blir det säkert ett hästjobb att lista ut vad det beror på.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dagens resultat: Skateskidor (ej fästvallade förstås). En minuts paus. I skidtunneln. Minus 5-6.
Sicklade Kuzmin+ Primateria P -4,2%
Sicklade Kuzmin o -2,4%
Vallade Blå Vauhti -2,1%
Sicklade Kuzmin+ Primateria P -3,6%

Redigerat av bjorn12, 16 december 2012 - 21:09 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Har nu genomfört en del av experimenet jag skrev om i mitt förra inlägg. Jag borrade hål i en skida och stack ner en termometersensor så långt att den låg an mot belaget från insidan. För att testa om det fungerade att mäta en temperaturökning på det sättet gned jag sedan belaget med handen i rumstemperatur och fick en temperaturstegring med 4,3 grader på tre minuter. Sedan ställde jag ut skidan ett par timmar och gjorde om samma sak, fast med en snöboll. Temperaturen steg faktiskt med 0,4 grader i nollgradig yttertemperatur på tre minuter. Detta visar att belaget värms upp även vid friktion mot snö och att det är mätbart fast mätningen sker på insidan av belaget och med en sensor som inte bara mäter ned mot belaget utan också åt sidorna i det omgivande materialet. Uppvärmningen av belagets yta måste vara större men är nog väldigt svår att mäta. Dessutom är säkert inte hastigheten vid gnidningen i närheten av den som en glidande skida har. För att göra en uppskattning av gnid(glid)hastigheten timade jag och kom fram till att jag hann med ca 25 gnidningar på 10 sekunder (15 cm långa x2), vilket ger en hastighet på ca 0,75m/s. Vid normal åkhastighet för mig ligger jag på ca 3-4m/s alltså 4-5 gånger snabbare. Detta borde göra att temperaturen stiger mycket mer när man åker. Jag tycker att detta experiment stryker min teori att det är temperaturförändringen som orsakar "pausglideffekten", även om jag ju inte har mätt temperaturminskningen utan bara ökningen. Den direkta minskningen borde ju ske på belagsytan och den är svårare att mäta eftersom materialet i skidan också värmts upp och kallnar långsammare.
Har jag resonerat rätt? Någon person som är kunnig i fysik får gärna komma med synpunkter och ännu hellre ge en uppskattning av hur mycket och hur snabbt själva ytan av belaget kan tänkas värmas upp respektive kylas ner.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 937 inlägg

Har nu genomfört en del av experimenet jag skrev om i mitt förra inlägg. Jag borrade hål i en skida och stack ner en termometersensor så långt att den låg an mot belaget från insidan. För att testa om det fungerade att mäta en temperaturökning på det sättet gned jag sedan belaget med handen i rumstemperatur och fick en temperaturstegring med 4,3 grader på tre minuter. Sedan ställde jag ut skidan ett par timmar och gjorde om samma sak, fast med en snöboll. Temperaturen steg faktiskt med 0,4 grader i nollgradig yttertemperatur på tre minuter. Detta visar att belaget värms upp även vid friktion mot snö och att det är mätbart fast mätningen sker på insidan av belaget och med en sensor som inte bara mäter ned mot belaget utan också åt sidorna i det omgivande materialet. Uppvärmningen av belagets yta måste vara större men är nog väldigt svår att mäta. Dessutom är säkert inte hastigheten vid gnidningen i närheten av den som en glidande skida har. För att göra en uppskattning av gnid(glid)hastigheten timade jag och kom fram till att jag hann med ca 25 gnidningar på 10 sekunder (15 cm långa x2), vilket ger en hastighet på ca 0,75m/s. Vid normal åkhastighet för mig ligger jag på ca 3-4m/s alltså 4-5 gånger snabbare. Detta borde göra att temperaturen stiger mycket mer när man åker. Jag tycker att detta experiment stryker min teori att det är temperaturförändringen som orsakar "pausglideffekten", även om jag ju inte har mätt temperaturminskningen utan bara ökningen. Den direkta minskningen borde ju ske på belagsytan och den är svårare att mäta eftersom materialet i skidan också värmts upp och kallnar långsammare.
Har jag resonerat rätt? Någon person som är kunnig i fysik får gärna komma med synpunkter och ännu hellre ge en uppskattning av hur mycket och hur snabbt själva ytan av belaget kan tänkas värmas upp respektive kylas ner.

Otroliga experiment! Jag tror du resonerar rätt, detta stödjer hypotesen att vätskefilmen är för tjock, när du kyler ner skidan blir den tunnare och du får bättre glid. Såldes bör pausglidet vara sämre när det blir kallare och torrare.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg
köp en IR termometer så kan du lätt mäta både snötemparaturen och belagets temperatur

Björn_H

Björn_H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
Då kan du ju även få en kurva hur snabbt den släpper ifrån sig värme/ hur bra den lagrar energi. Du kanske kommer revolutionera skid tillverkningen med dessa insikter

LL

LL

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg

köp en IR termometer så kan du lätt mäta både snötemparaturen och belagets temperatur

Bra idé. Men jag tvivlar på att det finns IR-termometrar som kan ge den repeterbarhet och upplösning som nog behövs till rimligt pris. Dessutom kan den knappast utan vidare (kalibrering) mäta mot två så olika ytor som skidbelag och snö.
Men det kanske hänt en del sedan jag handskades med sådana manicker på 90-talet?

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Känner inte till så mycket om IR-termometrar. Men jag trodde de har ett väldigt stort spann och var gjorda för höga temperaturer och inte var så noggranna. Dessutom måste ju mätningen ske väldigt fort men det kanske skulle fungera. Har varit lite sugen på att köpa en sån och nu har jag ju en anledning...

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dagens test: Skateskidor, stålsicklade Kuzmin+, Primateria P. Skidtunneln. 5-6 minus. En minuts paus.
Utan paus: 0
Med paus 100 m före nedförsbacken: -2,2%
Med paus på vanliga stället, 50 m före nedförsbacken -2,6%
Med paus 10 m före nedförsbacken: -4,5%

Lite osäkra tider pga få mätningar. Men resultatet stämmer ju bra, bättre glid i backen om jag pausar närmare den.

Redigerat av bjorn12, 31 december 2012 - 11:28 .

LL

LL

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg
Heja på!

Jättespännande och kul att läsa. Lycka till med fortsatta prov!
(men när ska du våga dig ut i friska luften? ;))

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Heja på!

Jättespännande och kul att läsa. Lycka till med fortsatta prov!
(men när ska du våga dig ut i friska luften? ;))

Ute? Skidor är väl en inomhussport!

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Dagens test: Skateskidor, Kuzmin+, Primateria p. Skidtunneln. Minus 5-6 grader. En minuts paus.
Paus vid backens början, 50 m efter vanliga stället: -2,4% (stillastående start)
Paus på vanliga stället, 50 m före nedförsbacken: -3,6%
Paus 100 m före nedförsbacken: -2,2%
Paus 140 m före nedförsbacken: -2,2%

Lite osäkert pga få mätningar. Inte lika snyggt och regelbundet som igår. Vet inte hur stillastående start på verkar jämfört med flygande start.
Men faktum kvarstår: Det går alltid snabbare efter en paus!
------------------------------------------------------------------------------------------------------

TYVÄRR HAR DET HÄR DIAGRAMMET BLIVIT FÖRSTÖRT I OCH MED SKIDFORUMS NYA UTFORMNING MEN DET GÅR KANSKE ÄNDÅ ATT UTLÄSA EN DEL AV DET.

Litet försök till en grafisk framställning av glidförbättringen med paus 50m före nedförsbacken.
s=sicklade, v=vallade (Siffrorna avrundade till jämna tiondelar)
T.o.m. 28/10-13
7%

s

6%

5% s s

s
ss v s
4% v s
svs
s ssvs
ss s s s
s
3% s
s
ss s
sv
vss
2% sss ss
ss s
ss s
s v ss
ss vsv
1%
s

0 s
15s 30s 1 min 1,5min 2min 2,5min 3min

Det ser ganska linjärt ut (men med få mätningar på en del ställen) förutom 3 minutersvärdet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Glidförbättring vid paus på olika ställen, antal meter före utförsbacken, en minuts paus.

5%

x

4%

xx

3%

x

xx
2%
x
x

1%

x

0
10m 50m 100m 150m 200m 250m 300m 350m 400m 450m 500m
(vanliga
stället)

Redigerat av bjorn12, 19 augusti 2014 - 22:36 .

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 994 inlägg
Jag är både SUPERINTRESSERAD och SUPERIMPONERAD av det du testat dig fram till Björn. Detta kan faktiskt vara det jag kallar en UPPTÄCKT, ett nytt fenomen vi kanske inte tänkt på. Detta betyder ju bland annat att denna faktor måste kontrolleras i ALLA TYPER AV GLIDTESTER eftersom det verkar vara så klart utslag (även din klurighetsbroder Xintrot har ju uttryckt något likartat) . Du är absolut min kandidat till skidforums speciella pris för "årets upptäckt" även om också Xintrotmetoden är en kandidat. Dessutom tycker att jag du ställt en så intressant fråga i fokus att det borde vara ett perfekt ämne för en blivande doktorsavhandling för någon hugad doktorand.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Tack Lars-Erik! Det är roligt att eventuellt ha upptäckt något nytt. Vi får dock inte glömma att jag bara testat i tunneln än, det är ju inte säkert att det gäller generellt. Jag har frågat en skidtränare på skolan, där jag jobbar (Stjerneskolan i Torsby, skidgymnasium), och han hade aldrig hört talas om det. Jag tycker att någon borde ha lagt märke till det under all glid- och vallatestning som förekommer runt alla skidtävlingar. Men det kanske bara är ett tunnelfenomen eller bara gäller under vissa förutsättningar eller så har ingen råkat snubbla över det tidigare. Spännande är det i alla fall!

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Ett annat fenomen som kan vara besläktat med detta är det som jag redovisar i kommentaren till testet den 19 augusti 2010 i tråden "Björnglid i tunneln".

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Dagens test: Skateskidor, K6. Kuzmin+, Primateria p. Skidtunneln. Minus 5-6 grader.
2 min paus: -4,1%
3 min paus. -3,4%

3 minuters paus gjorde alltså inte att skidorna gled bättre än med 2 minuters paus, utan sämre. Får testa detta mera och se om det stämmer i fortsättningen.

Redigerat av bjorn12, 22 december 2012 - 23:36 .

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Hmmm verkligen intressant.
Kan verkligen kurvan vika av nedåt igen?

Det börjar ju likna en kurva på pappret med ett kluster av mätpunker runt 4%. Det som är lite intressant och som tyvärr är den tråkigaste delen av testet är att se om kurvan "planar ut" dvs viker av och går mot ett konstant värde ju längre pausen är. Det som också är intressant är det omvända problemet att utreda; Hur långt eller länge måste en skida glida i spåret INNAN glidtestet för att felvisningen ska ta sig åt andra håller dvs mot noll procent.

Det är ju lite roligare att INTE stanna upp och se om det går att få ned felvisningen utan en ytterst liten paus på några sekunder.

Med den kunskap du har nu; Hur LITEN kan du få felvisningen genom att köra glidtester "on-the-fly" dvs inte stoppa eller pausa någon sekund. Du får memorera i huvudet tiderna medans du håller igång hela tiden, upp och ned för backen eller vid varje varv.

Det blir ju svettigt för dig men då blir ju du också otroligt stark som en Bj...... :D

Man kan ju bara gissa att du har god aptit vid middagen nuförtiden och äter
rätt rikliga måltider. Försök och sova lite också. Viktigt att vila med hjärnan
ibland för din går på högvarv dygnet runt just nu. Jag vet hur det är att ha
en "idé fix" i huvudet. Jag brukar läsa en bok då för att kunna dra tankarna till
något annat och vila och få distans på kvällskvisten för annars ligger jag bara och funderar.

Jag följer detta med spänning.
Rafflande, det är vad det är.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar