Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Infr Ultravasan, Vasastafetten och Vasakvartetten

Petter Northug klar fr Alliansloppet

Halfvarsson och Jnsson mot Northug

Snart dags fr rullskid-SM i Bors

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Pausglid


  • Vänligen logga in för att kunna svara
99 svar till detta ämne

#41
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Det blir mycket åka Xintrot. Jag brukar åka ett "nollvarv" dvs utan paus mellan varje pausvarv för att säkerställa att det inte finns kvar någon pauseffekt från föregående varv, jag vet ju inte än hur länge effekten räcker. Det gjorde jag inte den 18/12 och jag undrar om det möjligtvis kan vara därför det inte skilde något mellan 50 och 90 m före det vanliga stället, men skillnaden kanske inte är tillräckligt stor för att mäta tillförlitligt.
Att pausa 3 minuter är inte roligt. Tiden går väldigt långsamt och man hinner bli lite kall samtidigt som folk som ser en undrar vad man egentligen håller på med.

#42
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Resultat 20/12: Skateskidor M33, Kuzmin+ Primateria p. Skidtunneln. Minus 5-6 grader.
Utan paus: 0
Paus 410 m före nedförsbacken: -0,5%
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utan paus: 0
15 sekunders paus: -1,7%

Redigerat av bjorn12, 31 december 2012 - 11:33 .


#43
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Så om du kör skidorna minst 325 meter innan glidtestet utförs så blir de "nollade" och uppvisar nästan ingen skillnad?

Det innebär alltså att skidorna måste "glidas igång" i minst ca 400 meter innan ett glidtest ska utföras. Mycket intressant Björn. Tack för detta information.

Fundering:
Man kan ju tänka sig att de som använder fast tidmätutrustning måste klicka på "reset" och
förbereda mätutrustningen för en mätning. Om man då råkar stå med skidorna i några sekunder medans man förbereder detta så blir mätresultatet ej jämförbart eftersom man
då utfört en sk "Björn paus". Man måste alltså ha en medhjälpare alternativt en fjärrkontroll till tidmätningsutrustningen så att man kan klicka på "Restet" samt åka 400 meter innan ett glidtest ska utföras.

Är det rätt uppfattat att det verkar vara på detta viset?

Testförslag:
Om du kör en "nollning" med ett varv i tunneln. Kliver av skidorna och gör en "Björn-Paus" på 4 minuter. Sedan kliver du på skidorna och kör glidtestet igen. Blir då skillnaden fortfarande mellan 4-6%?

Dvs om det påverkar om du står på skidorna eller har dem av under "Björn-Pausen" skulle jag vilja veta.

Lite intressant skulle det vara att köra med en varmluftspistol på skidorna under "Björn-pausen" för att se om resultaten går åt andra hållet med ännu sämre glid dvs + 3% kanske?

Om det är på detta viset så ska ju skidorna kylas och inte värmas för att glida bättre när det är ca minus 6 grader som i tunneln.

Kan det verkligen vara så ?

#44
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Många funderingar, Xintrot. Tyvärr har jag inte svar på alla ännu :( .
Körde ett längdglidtest igår och i förrgår och fick nästan ingen (mätbar) skillnad mellan paus (1 minut) och icke-paus. Konstigt! Farten var mycket lägre, körde från stillastående och till stopp efter nedförsbacken (backen tog ca 50 sekunder jämför med ca 30-32 sek, när jag kör flygande start och med några stavtag). Tog ingen tid i detta test. Kan farten ha betydelse också eller har låg fart samma effekt som paus på glidet och jämnar detta i så fall ut skillnaden mellan paus och icke-paus? Eller är det skidornas preparering som reagerar olika på olika hastighet, fast jag har ju kört olika par och med olika preparering. Dock har jag inte kört vallade skidor i lågfarts-längdtest. Problemen hopar sig!

#45
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Test 21/12: Skateskidor, Kumin+, Primateria p. Skidtunneln. Minus 5 grader.
M33
Utan paus: 0
30 sekunders paus: -2,7%
K6
Utan paus: 0
30 sekunders paus: -1,5%

M33 var klart snabbare nedför (men i åkningen skilde nästan inget). M33 hade också större skillnad mellan paus och icke-paus.

Redigerat av bjorn12, 22 december 2012 - 23:51 .


#46
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Ett annat fenomen som kan vara besläktat med detta är det som jag redovisar i kommentaren till testet den 19 augusti 2010 i tråden "Björnglid i tunneln".

Här körde jag 6 par skidor, 3 par glidvallade och 3 par skicklade. 3 av paren var klassiska, men utan fästvalla, och 3 var skateskidor. Jag körde vartannat varv enbart stakning (också uppför och utan frånskjut med benen) och vartannat skate. Med samtliga skidor gick utförglidningarna snabbare efter att jag skejtat. Vad kan detta bero på?

#47
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Test 23/12. Skidtunneln. Minus 5 grader.
SkinTec, nysicklade: -3,3% med 1,5 minuts paus
Fischer RCS (F30), glid- och fästvallade: -4,1% med 1,5 minuts paus
Fischer RCS (F32), nysicklade och fästvallade: -3,0% med 1,5 minuts paus

Resulaten inlagda i diagrammet på sidan 3 i denna tråd.

Redigerat av bjorn12, 31 december 2012 - 11:58 .


#48
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Björn, i ditt diagram så kan man se att glidförbättringen sker eller stiger ganska brant de första 15 sekundrarna och därefter är kurvan ganska linjär ser det ut som. Jag förstår av förklarliga skäl varför mätpunkterna är få när det handlar om flera minuters pausande men det skulle ändå vara intressant och se om kurvan böjer av dvs glidförbättringen har nått sitt maxima.

Det där med att köra skate och att det påverkar, det kan väl inte vara så att en del av glidytan når snön sällan dvs skäret tar bara på halva glidytan i längsled sett. Andra hälften är "uppe i luften" och pausas därmed. (Mycket förenklat och krångligt uttryckt, men du fattar ändå). Var snön eller ytan nypreparerad eller var det "fluffigt" och uppkört?

Du har ju fästvallat och ändå lyckats få en glidförbättring upp mot 4% så det är ju betryggande att veta att det inte påverkar nämnvärt i dina försök, då du ju vet var dina zoner är på skidona.

OCH sist men inte minst Björn;

6000 läsningar av din tråd på 2 veckor och där ingen har kommenterat att de sett eller lyckats mäta fenomenet tidigare talar för att du är först med din upptäckt.

Stort intresse för detta.

Redigerat av Xintrot, 26 december 2012 - 20:36 .


#49
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Diagrammet bygger som sagt bitvis på få mätningar, Xintrot och därför är det svårt att dra slutsatser än men det verkar som det är som du säger. Men hur förklarar man att jag inte fick någon skillnad alls (eller mycket liten) när jag gled i mycket lägre fart och mätte längd?
Jag har haft samma funderingar som du vad gäller skate- vs spårglidet men om hälften (nästan) är i luften så borde ju den andra hälften utsättas för starkare friktion och det borde jämna ut det hela lite. Tyvärr vet jag inte hur snön var vid det tillfället.

Redigerat av bjorn12, 26 december 2012 - 23:21 .


#50
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Ett annat fenomen som kan vara besläktat med detta är det som jag redovisar i kommentaren till testet den 19 augusti 2010 i tråden "Björnglid i tunneln".

Här körde jag 6 par skidor, 3 par glidvallade och 3 par skicklade. 3 av paren var klassiska, men utan fästvalla, och 3 var skateskidor. Jag körde vartannat varv enbart stakning (också uppför och utan frånskjut med benen) och vartannat skate. Med samtliga skidor gick utförglidningarna snabbare efter att jag skejtat. Vad kan detta bero på?

Har nu av en händelse hittat alla siffrorna från detta test. Skillnaderna var som följer:

F30 (vallade): -2,0%
F32 (sicklade): -1,4%
F27 (vallade): -1,9%
K11 (sicklade): -2,1%
A15 (sicklade): -1,1%
A18 (vallade): -4,4% (bara en mätning)

-x% betyder hur mycket snabbare skidorna gick efter att jag skejtat med dem jämfört med när jag stakade i spåret.
Skillnaderna är lika stora som i "pausglid".

Redigerat av bjorn12, 28 december 2012 - 12:42 .


#51
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Vid skate så är ju skäret som når snön grovt räknat/gissat halva belaget och skidan befinner sig i den kalla fartluften 50% av tiden, dvs uppe i luften så då blir den "akumuletat halv-pausad" i och med fartvinden som kanske kyler ned belaget inunder. Det är ju då rätt mycket som är i luften eller kyls ned och summa summarum så kan det nog påverka såpass mycket som du mätt upp. (om det nu är friktionsvärme alternativt kylning och inte något mekaniskt med skidan som ger detta fenomen)

Jaha Björn, innebär detta att man inte kan använda skate eller saxning upp till punkten där man ska starta sitt glidtest och sedan glida ned och göra tidsmätningen för då blir det fel i jämförande glidmätningar mellan olika par?

Detta var ju i så fall en intressant vinkling på det hela. Då kommer man till frågan hur man ska "nolla" sina skateskidor så att jämförbara glidmätningar kan göras mellan olika par? Hur långt innan måste skidorna skejtas? Är det samma som vid klassiskt? 400 meter innan glidtestet ?

Har du någon koll på detta Björn i dina tester?

#52
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Vid skate så är ju skäret som når snön grovt räknat/gissat halva belaget och skidan befinner sig i den kalla fartluften 50% av tiden, dvs uppe i luften så då blir den "akumuletat halv-pausad" i och med fartvinden som kanske kyler ned belaget inunder. Det är ju då rätt mycket som är i luften eller kyls ned och summa summarum så kan det nog påverka såpass mycket som du mätt upp. (om det nu är friktionsvärme alternativt kylning och inte något mekaniskt med skidan som ger detta fenomen)

Jaha Björn, innebär detta att man inte kan använda skate eller saxning upp till punkten där man ska starta sitt glidtest och sedan glida ned och göra tidsmätningen för då blir det fel i jämförande glidmätningar mellan olika par?

Detta var ju i så fall en intressant vinkling på det hela. Då kommer man till frågan hur man ska "nolla" sina skateskidor så att jämförbara glidmätningar kan göras mellan olika par? Hur långt innan måste skidorna skejtas? Är det samma som vid klassiskt? 400 meter innan glidtestet ?

Har du någon koll på detta Björn i dina tester?

Kanske kan pausglidet delvis förklara att man alltid har bättre glid på en skateskida än på en klassisk skida. Jag menar att det inte bara är avsaknaden av fästvalla som gör att skateskidor glider bättre utan även den "kontinuerliga pauseffekten". Som du säger blir det ju dubbel effekt på skateskidor, dels att inte hela skidan ligger an mot snön och dels att skidan befinner sig i luften 50% av tiden. (Dessutom blir det lite olika effekt på skidorna i samma par. Jag tvingade just min son att tajma de olika faserna i skateåkningen, vid ett "torrtest" på vardagsrumsgolvet, och kom fram till att man (jag) tillbringar knappt 60% av tiden under skatecykeln på den skida som stakningen sker på (gäller tvåan).) Sonen är teoretisk filosof och verkar tycka att det här problemet är intressant även om det är av praktiskt slag.
Angående att det inte blev någon skillnad mellan pausade och icke-pausade skidor när jag gjorde längdglidtest: Då gled jag med så låg hastighet i början, och också i slutet, att det nästan blev en pauseffekt på skidorna och därmed kyldes de av på nästan samma sätt eftersom friktionen inte tillförde så mycket värme. (Denna teori bygger på få tester och på antagandet att det är temperaturförändringen som är boven i dramat och är därför lite osäker.)

Redigerat av bjorn12, 30 december 2012 - 11:05 .


#53
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Ja det var ju intressant. Om det är som du säger att det har med temperaturen att göra
så skulle man ju kyla skidans glidbelag fast på ovansidan (där du satte din temp-givare i hålet du borrade)

Kyla skidbelaget under färd?

Om man kunde leda in kylluft som kyler belaget i någon slags "ventilationskanal" ovanför
belaget som då kylde glidbelaget kontinuerligt (ovanför glidytorna) i skidan så skulle därmed skidan glida bättre?

Det är förutsatt att omgivningstemperaturen är lägre än belagets temperatur så att
avkylning kan ske. Värmeutbyte mellan kylluften och glidbelaget.

En ny uppfinning kanske?

lättvikts-skidor med kylda glidytor med hjälp av integrerade ventilationskanaler?
Tänk om det gick att göra en sådan och prova? Kanalerna finns ju redan i dagens
lättade wafer-konstruktion så i så fall är det bara att skapa längs-gående
kanaler och in och utlopp för kylluften som ska föra bort värmet (energin av friktion) från belaget.

Om jag tänker rätt nu så har du redan listat ut detta eller så har du redan
funderat på hur man kan kyla belagen under färd för bättre glid på skidorna?

Har du också redan funderat i dessa banor, Björn?

#54
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
För den klassiska tekniken betyder det väl att nu stakas det med en skida i luften åt gången, tills den har kylts av :-)

Mycket spännande förresten!

#55
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg

Ja det var ju intressant. Om det är som du säger att det har med temperaturen att göra
så skulle man ju kyla skidans glidbelag fast på ovansidan (där du satte din temp-givare i hålet du borrade)

Kyla skidbelaget under färd?

Om man kunde leda in kylluft som kyler belaget i någon slags "ventilationskanal" ovanför
belaget som då kylde glidbelaget kontinuerligt (ovanför glidytorna) i skidan så skulle därmed skidan glida bättre?

Det är förutsatt att omgivningstemperaturen är lägre än belagets temperatur så att
avkylning kan ske. Värmeutbyte mellan kylluften och glidbelaget.

En ny uppfinning kanske?

lättvikts-skidor med kylda glidytor med hjälp av integrerade ventilationskanaler?
Tänk om det gick att göra en sådan och prova? Kanalerna finns ju redan i dagens
lättade wafer-konstruktion så i så fall är det bara att skapa längs-gående
kanaler och in och utlopp för kylluften som ska föra bort värmet (energin av friktion) från belaget.

Om jag tänker rätt nu så har du redan listat ut detta eller så har du redan
funderat på hur man kan kyla belagen under färd för bättre glid på skidorna?

Har du också redan funderat i dessa banor, Björn?

Japp! Jag har konstruerat en sådan skida och den börjar säljas på onsdag;) Tillvidare använder jag freon som kylmedium. Kompressorn bärs i en ryggsäck eller dras i en liten släde, tillsammans med bilbatteriet som driver den.

Redigerat av bjorn12, 31 december 2012 - 10:22 .


#56
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Test 30/12. Skidtunneln. Minus 4-5 grader. Skateskidor.

K6 (sicklade): -3,3% med 2 minuters paus
M33 (sicklade): -3,3% med 2 minuters paus

K6 (sicklade): -1,8% med 15 sekunders paus

K6 (sicklade): -1,9% paus 280 m före nedförsbacken

Resultaten inlagda i diagrammet på sidan 3 i denna tråd.

#57
lg

lg

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Mycket intressanta tester Björn. Kan denna upptäckt förklara varför nysicklade skidor går så bra i jämförelse med osicklade. Jag har själv testat att köra helt opreparerade skidor över en hel säsong. Till slut blev belaget så slitet att glidytorna frös vid nysnöföre. Jag har också testat stenslipade skidor utan vidare preparering, vilket inte heller gled som vid sickling.

Den håriga ytan på mikronivå skapar säkert en hel del friktionsvärme. Vad tror du?


Den gamla idéen om vattenfilm mm: Är det ett stort feltänk?

#58
AndersH

AndersH

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Råkade läsa denna om att värma skidorna för bättre glid, kanske bara gäller vid riktigt kallt före så att det handlar om att få skidorna till "rätt temperatur"?

http://bloggen.fi/va...-skidor-i-kold/
ur den "Under den veckan gjorde vi ett test med att värma upp skidorna och på det sättet få bättre glid. Glidet är klart bättre med en varm skida. Värmeeffekten bibehölls i ungefär 10-12 minuter eller ungefär till första skjutningen. Denna finess användes också i FM i Keuruu i söndags."

#59
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Råkade läsa denna om att värma skidorna för bättre glid, kanske bara gäller vid riktigt kallt före så att det handlar om att få skidorna till "rätt temperatur"?

http://bloggen.fi/va...-skidor-i-kold/
ur den "Under den veckan gjorde vi ett test med att värma upp skidorna och på det sättet få bättre glid. Glidet är klart bättre med en varm skida. Värmeeffekten bibehölls i ungefär 10-12 minuter eller ungefär till första skjutningen. Denna finess användes också i FM i Keuruu i söndags."

Jag hade också den uppfattningen att en värmd skida skulle glida bättre och jag vet att det finns diverse patent på detta ända till Björn12 hittade fenomenet med "Paus-glid".

Det skulle vara roligt att få det utrett vilka parametrar som påverkar glidet på skidan.

Frågan är hur de utförde sitt glidtest? För att kunna göra jämförande glidtesterer så måste man ju bevisligen ha de kunskaper Björn12 har experimenterat fram. Annars kan det slå ordentligt fel har jag förstått det i Björns12:s fantastiska experiment.

Ja detta är nog bara början på ett intressant område som det bör forskas vidare om det är ju helt klart.

Gjordes repeterade glitester under dessa 12 minuter som Storvall-Stefan utförde sina glidtester, tro? (utan paus samt "on-the-fly" med skidning/nollning minst 500m före glidtestets start?)

Han kanske tog en "nollmätning" eller referens och pausade i 10 minuter och sedan utförde glidtestet på skidan och såg en förbättring av glidet med sisådär en 4-5% kanske gissningsvis?

Då drog han kanske slutsatsen att effeketen av värmningen höll i minst 10-12 minuter...

Tja, det skulle vara roligt att veta hur testet utfördes och få veta HUR många sekunder skidorna pausades innan glidtestet. Det är ju ingen som klockar hur många sekunder en skida står still förutom Björn12, mig veterligen.

Ja det blir bara mer spännande detta ämne.

#60
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Det vore intressant om någon annan kunde göra liknande experiment under andra förhållanden. Det är ju ganska lätt gjort. Tyvärr har snön regnat bort där jag bor så just nu har jag bara tunneln att tillgå (vilket inte är det sämsta). Att fenomenet existerar i tunneln vet jag redan. Nu är det bara att ta reda på vilken paus som ger mest effekt och när effekten avtar. Men fortfarande vet jag inte vad som händer utomhus under andra förutsättningar.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar