Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klapperskida

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg
Kanske jag som är lite sen, men jag tycker att jag hör att fler börjar prata om klapperskida. Senast var det svahn på svt. Vi som klapprar sätter i skidan för långt bak så att det smäller (klapprar), vi ska föra fram skidan så att fötterna är parallella när vi sätter ner skidan. Då blir skidåkningen tyst och vi ödslar inte onödig energi när vi drar fram skidan och bromsar. Jag fattar inte hur man gör. Ser enkelt ut, men jag får inte till det. Någon som har ett bra klipp jag kan kolla på?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 149 inlägg
Jag har samma problem. Tror det handlar om dålig balans /timing. Det är nog bara att nöta på utan stavar.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg
Tror det beror på just dålig balans och/eller för kort glidfas. Jobba med låg axel, lång framförning av staven med rak arm, aktiv höft, och förstås träna balans utan stavar?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Balans, stå på hela foten när man glider på ett ben, för fram benet med böjt knä och ankel (knät ska vara längre fram än ankeln), kroppen hela tiden rakt över foten som man glider på.

Jag tror att huvud problemet är att man för fram foten för långt vilket medför att man får vikten på hälen, kroppsvikten för långt bak och det bakre benet går ned i snön för tidigt.

Jag har spesiellt tänkt på två saker för att få till tekniken. Känn efter var vikten är på foten. Den ska vara på hela foten och inte på hälen. Om jag har vikten på hälen när jag glider får jag ofta ett dårligt frånspark. För fram knät men "inte foten", dvs spetsig vinkel i knät och samma vinkel på underbenet som överkroppen.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 248 inlägg
nyckeln är hög höft!

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Om du "sitter" sitter lite ner när du åker så blir de så.. Om du strävar efter att ha "hög höft" så blir de inte så.. Skulle säga att man ska "fram med Picken" när man åker=)
Train hard win easy!

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg
Tackar, ironmans råd håller i alla lägen:) tycker att det flyter på bra utan stavar, men ska tänka på höften, sitter nog lite

flydalen

flydalen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Var precis ute och körde och tänkte på att när det inte klapprar för mig är när man känner att man lyckas träffa rätt i timingen och då blir det som att man nästan "juckar" fram med underkroppen och då kommer höften fram och upp.

Så jag håller med ironman att fram med pi**en var riktigt bra beskrivet.
VL2014 5:43:50, 1877; VL2015 5:52:28, 1227; VL18 5:37, 943

vasa-matte

vasa-matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Gjorde min säsongspremiär på snö idag och efter att ha läst den här tråden innan jag åkte lyssnade jag........ och fasen också rejält med klapprande skidor.

Jag försökte med hög höft och pi**en före men det gick inte idag.
Tror problemet idag var dålig form helt enkelt. Orkade inte åka tekniskt riktigt, blev alldeles för trött.

Men jag ska prova utan stavar så här i början på vintern och försöka träffa "rätt"

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Om du "sitter" sitter lite ner när du åker så blir de så.. Om du strävar efter att ha "hög höft" så blir de inte så.. Skulle säga att man ska "fram med Picken" när man åker=)

Fryser man inte om den då? ;) Och hur ska tjejerna göra?

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

Fryser man inte om den då? ;) Och hur ska tjejerna göra?

Blunda!

Fia J

Fia J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Jag funderade också på det där med hur tjejer ska tänka...;-) Fram med f***** låter så burdust på nått sätt? Jag tänker "juck". Känns lite mer rumsrent. ;-)
VL 2013 - 5.37 - 35:a | VL 2012 - 5:28 - 65:a | VL 2011 - 6:52 - 184:a | VL 2010 - 7:47 - 370:e

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Jag funderade också på det där med hur tjejer ska tänka...;-) Fram med f***** låter så burdust på nått sätt? Jag tänker "juck". Känns lite mer rumsrent. ;-)

nu tycker jag du e lite fin i kanten=)
Train hard win easy!

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg
Nu har jag åkt omkring och skrämt upp alla ungar och andra med obcena rörelser och jag tror att jag kommit på det (teoretiskt). Det handlar mer om balans/tyngdöverföring än hög höft för mig. Tror att jag åker med hyfsat hög höft, men för över tyngden innan jag fört fram skidan. Det sitter inte i ryggraden än, men nu ska det nötas.
Hittade förövrigt en tråd här på forumet från 2011 med filmklipp om någon mer vill ha tips

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
(för) dåligt spann ger klapper, också. även mycket ny-snö (ej omfrusen) ger mer klapper. i alla fall för mig.

jag brukar klappra när jag ska köra om, funkar ungefär som att blinka med helljuset när man åker bil :)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg
Nu fick jag till det. Fias jucktips med timing i tyngdöverföringen var da skit för mig. Klapper vid omkörning kör jag oxå med som tuta:)

Carlaugust

Carlaugust

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Klas - Kan du posta en länk?

Tack
Ös 2010: 7.09 Ös 2011: 6.30 Vl 2012: 5.39

AndersH

AndersH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Kan det vara denna?
http://www.skidforum...pic.php?id=6128

Med videolänken:

flydalen

flydalen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Mathias Svahn beskrev det ganska bra på SVT tycker jag. Om man sätter tyngden på foten som är på väg fram innan man hunnit föra fram bakre foten i höjd med den andra så är skidan i luften och då smäller den ner i snön och skapar ett ljud.

Om man istället kontrollerat för fram fötterna parallellt och glider direkt när man för över tyngden till andra benet så blir rörelsen mjuk och man känner att man får ordentligt med glid och inget klapp. Jag har tränat massor att åka stort och med långsam frekvens för att få till timingen ordentligt och för mig har det blivit mycket bättre och det känns som om jag sparar mycket energi.
VL2014 5:43:50, 1877; VL2015 5:52:28, 1227; VL18 5:37, 943

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg

Kan det vara denna?
http://www.skidforum...pic.php?id=6128

Med videolänken:

Japp den länken var det jag menade.
Funkar bra när jag tänker på tekniken, men det sitter inte i ryggmärgen än. Sannolikt inte när nummerlappen är på

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar