Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klapperskida


Klas

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Om du hade åkt med "rätt" växel hade du kommit fram före dom...

Så du menar att du vet mer om min kropp och hur den tar sig fram på snabbaste och energieffektivaste sättet, än vad jag själv vet?

 

 

Och det var det som var min poäng. Råd i all ära, men TS glöm inte bort att även väga in din egen upplevelse och hur du tycker det känns.

Link to comment
Share on other sites

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Nu fattar jag inte. Menar du att du står på bägge fötterna samtidigt och glider mellan stegen? Det är låter i så fall för mig som en ovanlig variant på diagonalåkning. Eller hur menar du?

Link to comment
Share on other sites

Svårt att beskriva i text. Kolla på svt när svahn visar; finns även en bildserie i hans bok. Där glider han länge på en skida och för fram den andra i lugn och ro, inget höftjuck. När han fört fram skidan så att fötterna är parallella sätter han ner skidan mjukt och påbörjar samtidigt nästa skidkick. Båda skidorna glider parallellt någon sekund
Link to comment
Share on other sites

Nu fattar jag inte. Menar du att du står på bägge fötterna samtidigt och glider mellan stegen? Det är låter i så fall för mig som en ovanlig variant på diagonalåkning. Eller hur menar du?

Menar du att du inte gör någon tyngdöverföring i diagonalen utan står på ett ben hela tiden? :-)

Link to comment
Share on other sites

Lugn och fin nu, jag startade tråden för att få tekniktips. Vill man inte jobba med tekniken så är det väl upp till var och en

Självklart och du, jag är ganska sten-lugn. Det var du själv som var frågande inför att "åka stort" och frågade dig om det kanske bara var att fortsätta nöta och det var det jag, i all välmening, svarade på.

Link to comment
Share on other sites

Om du hade åkt med "rätt" växel hade du kommit fram före dom...

Så du menar att du vet mer om min kropp och hur den tar sig fram på snabbaste och energieffektivaste sättet' date=' än vad jag själv vet?

 

 

Och det var det som var min poäng. Råd i all ära, men TS glöm inte bort att även väga in din egen upplevelse och hur du tycker det känns.[/quote']

Det är inte direkt kärnfysik att kunna säga till ngn vilka växlar som lämpar sig bäst utefter en viss banprofil om man har hyfsad koll på dennes kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag får mycket bättre tryck i diagonalen när jag verkligen tänker på att få fram foten långt i glidfasen. Detta ger mig i den efterföljande frånsparken mer tryck på fästzon, och därmed bättre frånskjut. Jag får en känsla av att jag åker "större". Är jag på rätt spår? :)
Link to comment
Share on other sites

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)
Link to comment
Share on other sites

Om du hade åkt med "rätt" växel hade du kommit fram före dom...

Så du menar att du vet mer om min kropp och hur den tar sig fram på snabbaste och energieffektivaste sättet' date=' än vad jag själv vet?

 

 

Och det var det som var min poäng. Råd i all ära, men TS glöm inte bort att även väga in din egen upplevelse och hur du tycker det känns.[/quote']

Det är inte direkt kärnfysik att kunna säga till ngn vilka växlar som lämpar sig bäst utefter en viss banprofil om man har hyfsad koll på dennes kapacitet.

Det är just det här som är så intressant. Du må vara 25 gånger bättre än mig, resultatsmässigt, men mig veterligen har du ingen koll alls på hur jag åker eller vilka resurser jag har. Hur kan du då via ett internetforum utge dig för att veta mer om hur jag uppnår bättre resultat än vad jag själv dragit slutsatsen av efter över 1000mils skidåkning?

Link to comment
Share on other sites

Det är just det här som är så intressant. Du må vara 25 gånger bättre än mig, resultatsmässigt, men mig veterligen har du ingen koll alls på hur jag åker eller vilka resurser jag har. Hur kan du då via ett internetforum utge dig för att veta mer om hur jag uppnår bättre resultat än vad jag själv dragit slutsatsen av efter över 1000mils skidåkning?

Nej, verkligen inte. Baserar det enbart på det du skrev ovan att du diagonalade lika fort som dina kompisar stakade. Hade du stakat så hade du åkt ifrån dom eftersom det är en effektivare teknik.

 

Det går fortare och är mer energieffektivt att staka än att diagonala i "rätt" terräng oavsett om man är benåkare eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

Precis så för mig med

Link to comment
Share on other sites

Gör ni det inte lite mer komplicerat än det behöver vara, på vissa håll i tråden. Tänk bara att ni skjuter fram skidan så långt fart och fäste räcker till, så är det ju inte så mycket mer att hålla reda på. Släpper skidan minskar man ner "steglängden" så att man återigen kan "trampa fast den" och när utrymme ges ökar man på avståndet och skickar fram skidan längre. Att "dra sig fram" och stå på båda skidorna samtidigt i diagonalåkningen känns lite främmande.

 

Wassberg: för mig är det, som sagt, inte alltid det.

Link to comment
Share on other sites

Du måste förstå att skidåkning är en tekniksport och att det är svårt. Det är inte löpnng som någon tidigare påpekat. Våra vägar öro outgrungliga och en del av oss behöver knep likväl som teknikinstuktion och drillning. Att bara ställa ut skidorna och känna sig fram som du förspråkar fungerar möjligvis för en eller två men inte för det stora flertalet.

 

Själv har jag i varienda grad tyckt att jag varit skitduktig genom åren men alltid i efterhand upptäckt att det har jag inte alls varit. Och ännu har jag nog inte peakat teknikmässigt även fast det kanske "lkänns" så just nu

Link to comment
Share on other sites

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Ah, nu kanske jag förstår hur du menar. Eliten åker väl nuförtiden bara diagonal i ganska brant motlut, och då finns det inte mycket utrymme för glid i steget. Gillarf ö denna video för diagonalglid

Link to comment
Share on other sites

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

Jag tycker också det tipset är bra. Det som gör skillnad för mig är att jag håller fast skidan i snön mycket längre och därmed också får kraften mer rakt bakåt istället för nedåt och uppåt som det var innan. Åkningen blir dessutom lugnare.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika' date=' men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)[/quote']

Jag tycker också det tipset är bra. Det som gör skillnad för mig är att jag håller fast skidan i snön mycket längre och därmed också får kraften mer rakt bakåt istället för nedåt och uppåt som det var innan. Åkningen blir dessutom lugnare.

Mycket intressant. Ska definitivt testa det där tankesättet. Det är så sjukt pinsamt att åka med klapprande skidor.

Link to comment
Share on other sites

Men ska man sträva efter att få fram skidan i glidfasen, ellet ska man avbryta framföringen direkt när skidan är i backen?

?

Om du kollar 45 sek fram i videon ovan tycker jag det syns ganska bra hur hon glider kontinuerligt samtidigt som hon för över vikten från ena benet till det andra. I o m att du står med hela vikten på glidskidan måste du ju stå rakt över den. Det man skrivit om ovan är som jag tolkar det vad man säger på videon om att påbörja frånskjutet tidigt, dvs direkt under kroppen, och inte vänta med att trycka till tills man hunnit påbörja nästa viktöverföring (vilket ger sämre fäste och kortare steg).

Link to comment
Share on other sites

Men ska man sträva efter att få fram skidan i glidfasen, ellet ska man avbryta framföringen direkt när skidan är i backen?

Du ska inte själv aktivt och i förtid avbryta en pågående glidfas som ännu inte klingat av i fart.

 

Du har säkert sprungit till bussen någon gång när det varit ren isgata ute. Principen är i stort sett den samma.

 

Kör fram skidan så långt du kan, tills den börjar tappa fart, men inte längre fram än att du har fäste och kraft att "få fast den i snön". För att sedan kunna trycka fast den, fortplanta kraft och "hoppa på" nästa skida.

 

Får du inte fäste /kraft för att skicka fram nästa skida har du tagit ut steget för långt.

Klingar farten av har du glidit för länge på en skida.

 

Om du har bra fäste men benen ändå går som trumvirvlar tar du för korta steg. Du kan jämföra lite med löpning. Uppför minskar du ner steglängden (för att du måste) men så fort du kommer ut på rakan vill man sträcka ut stegen igen.

 

Allt du lyckas glida är ren vinst, energimässigt sett, det är ju det "billigaste" sättet för kroppen att förflytta sig på, så du ska alltid stäva efter att sträcka ut glidfasen så långt det är möjligt (utan att tappa fart).

 

Ni pratade om "mentala bilder" tidigare i tråden, den rena nybörjaren kan tänka på den där stegen man ska ta sig uppför in i lustiga huset på gröna lund, gör man det rätt går det på någon sekund med minimal kraft. samma med skidåkningen se skidorna som dom där stegen som det gäller att hoppa på/lämna i rätt ögonblick.

 

Det pratas ofta om "växlar" (manuella växlar) i skidåkningen. Jag vet att jämförelsen haltar men när det gäller hanteringen av skidorna och steglängden skulle jag vilja förespråka att man tänker en automatväxlad bil, dvs man anpassar ständigt stegets längd utifrån fäste, hastighet och kraft.

 

 

Mina inlägg tidigare i tråden syftade inte till att man helt ska hoppa över det ni kallar teknik. Min tankar är att man måste ha en lagom balans mellan teoretiskt prat om teknik och skidvana.

Dvs ibland kanske helt enkelt bara åka lite mer skidor så kommer det av sig självt ganska mycket. Det finns ibland en tendens att man glömmer bort hur oerhört mycket skidvanan, känslan för snön, balansen och att lära känna sin utrustning ger för åkningen.

Det är ju också en form av teknik, att ibland inte fokusera på tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Men ska man sträva efter att få fram skidan i glidfasen' date=' ellet ska man avbryta framföringen direkt när skidan är i backen?[/quote']

Du ska inte själv aktivt och i förtid avbryta en pågående glidfas som ännu inte klingat av i fart.

 

Du har säkert sprungit till bussen någon gång när det varit ren isgata ute. Principen är i stort sett den samma.

 

Kör fram skidan så långt du kan, tills den börjar tappa fart, men inte längre fram än att du har fäste och kraft att "få fast den i snön". För att sedan kunna trycka fast den, fortplanta kraft och "hoppa på" nästa skida.

 

Får du inte fäste /kraft för att skicka fram nästa skida har du tagit ut steget för långt.

Klingar farten av har du glidit för länge på en skida.

 

Om du har bra fäste men benen ändå går som trumvirvlar tar du för korta steg. Du kan jämföra lite med löpning. Uppför minskar du ner steglängden (för att du måste) men så fort du kommer ut på rakan vill man sträcka ut stegen igen.

 

Allt du lyckas glida är ren vinst, energimässigt sett, det är ju det "billigaste" sättet för kroppen att förflytta sig på, så du ska alltid stäva efter att sträcka ut glidfasen så långt det är möjligt (utan att tappa fart).

 

Ni pratade om "mentala bilder" tidigare i tråden, den rena nybörjaren kan tänka på den där stegen man ska ta sig uppför in i lustiga huset på gröna lund, gör man det rätt går det på någon sekund med minimal kraft. samma med skidåkningen se skidorna som dom där stegen som det gäller att hoppa på/lämna i rätt ögonblick.

 

Det pratas ofta om "växlar" (manuella växlar) i skidåkningen. Jag vet att jämförelsen haltar men när det gäller hanteringen av skidorna och steglängden skulle jag vilja förespråka att man tänker en automatväxlad bil, dvs man anpassar ständigt stegets längd utifrån fäste, hastighet och kraft.

 

 

Mina inlägg tidigare i tråden syftade inte till att man helt ska hoppa över det ni kallar teknik. Min tankar är att man måste ha en lagom balans mellan teoretiskt prat om teknik och skidvana.

Dvs ibland kanske helt enkelt bara åka lite mer skidor så kommer det av sig självt ganska mycket. Det finns ibland en tendens att man glömmer bort hur oerhört mycket skidvanan, känslan för snön, balansen och att lära känna sin utrustning ger för åkningen.

Det är ju också en form av teknik, att ibland inte fokusera på tekniken.

Bra att tänka på att det precis som i löpning är armarna som styr benstegens längd. En sprinter tar stor armpendel, en långlöpare minimalt, utom i spurten där de släpper armarna och ökar steget.

 

Dvs för att få långa glidfaser behöver du långa armpendlingar. Låg axel och stor armpendel med bra sträck ger långa steg och bra glidfas. Hög axel och/eller kort pendel ger kortare, (vingligare) åkning med sämre fäste. Tycker det syns ganska bra i videon jag länkade till ovan. Ovärderligt att träna utan stavar för att hitta bra armpendel och balans!

Link to comment
Share on other sites

Med stort menar jag att du glider' date=' sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer[/quote']

Ah, nu kanske jag förstår hur du menar. Eliten åker väl nuförtiden bara diagonal i ganska brant motlut, och då finns det inte mycket utrymme för glid i steget. Gillarf ö denna video för diagonalglid

Precis så, kanonvideo. Jag kanske krånglar till det när jag försöker åka stort. Har tappat rytmen när jag fokuserat på att få fötterna parallella och tappat gunget och rytmen. I helgen ska jag ut och nöta så kanske det sätter sig

Link to comment
Share on other sites

Bra att tänka på att det precis som i löpning är armarna som styr benstegens längd.

Jag är abslut inte ute efter att märka ord, men menar du ordagrant att det är armarna som styr benstegets längd?

 

Jag upplever att det är tvärtom. För mig styrs allt av skidan. Har den fäste och fart anpassar jag armar (stavar) efter det.

 

Minskar fäste och fart går jag ner i steglängd och därmed följer också att armar och stavar måste minska sin rörelse.

 

I löpningen är det ju lätt att låta armarna styra för där har du ju alltid "fäste" men i skidåkningen är det ju svårt att få med skidan (åka stort) om du inte får fäste, hur mycket armarna än vill..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...