Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klapperskida


Klas

Recommended Posts

Kanske jag som är lite sen, men jag tycker att jag hör att fler börjar prata om klapperskida. Senast var det svahn på svt. Vi som klapprar sätter i skidan för långt bak så att det smäller (klapprar), vi ska föra fram skidan så att fötterna är parallella när vi sätter ner skidan. Då blir skidåkningen tyst och vi ödslar inte onödig energi när vi drar fram skidan och bromsar. Jag fattar inte hur man gör. Ser enkelt ut, men jag får inte till det. Någon som har ett bra klipp jag kan kolla på?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Balans, stå på hela foten när man glider på ett ben, för fram benet med böjt knä och ankel (knät ska vara längre fram än ankeln), kroppen hela tiden rakt över foten som man glider på.

 

Jag tror att huvud problemet är att man för fram foten för långt vilket medför att man får vikten på hälen, kroppsvikten för långt bak och det bakre benet går ned i snön för tidigt.

 

Jag har spesiellt tänkt på två saker för att få till tekniken. Känn efter var vikten är på foten. Den ska vara på hela foten och inte på hälen. Om jag har vikten på hälen när jag glider får jag ofta ett dårligt frånspark. För fram knät men "inte foten", dvs spetsig vinkel i knät och samma vinkel på underbenet som överkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Var precis ute och körde och tänkte på att när det inte klapprar för mig är när man känner att man lyckas träffa rätt i timingen och då blir det som att man nästan "juckar" fram med underkroppen och då kommer höften fram och upp.

 

Så jag håller med ironman att fram med pi**en var riktigt bra beskrivet.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde min säsongspremiär på snö idag och efter att ha läst den här tråden innan jag åkte lyssnade jag........ och fasen också rejält med klapprande skidor.

 

Jag försökte med hög höft och pi**en före men det gick inte idag.

Tror problemet idag var dålig form helt enkelt. Orkade inte åka tekniskt riktigt, blev alldeles för trött.

 

Men jag ska prova utan stavar så här i början på vintern och försöka träffa "rätt"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag åkt omkring och skrämt upp alla ungar och andra med obcena rörelser och jag tror att jag kommit på det (teoretiskt). Det handlar mer om balans/tyngdöverföring än hög höft för mig. Tror att jag åker med hyfsat hög höft, men för över tyngden innan jag fört fram skidan. Det sitter inte i ryggraden än, men nu ska det nötas.

Hittade förövrigt en tråd här på forumet från 2011 med filmklipp om någon mer vill ha tips

Link to comment
Share on other sites

Mathias Svahn beskrev det ganska bra på SVT tycker jag. Om man sätter tyngden på foten som är på väg fram innan man hunnit föra fram bakre foten i höjd med den andra så är skidan i luften och då smäller den ner i snön och skapar ett ljud.

 

Om man istället kontrollerat för fram fötterna parallellt och glider direkt när man för över tyngden till andra benet så blir rörelsen mjuk och man känner att man får ordentligt med glid och inget klapp. Jag har tränat massor att åka stort och med långsam frekvens för att få till timingen ordentligt och för mig har det blivit mycket bättre och det känns som om jag sparar mycket energi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu sitter diagonalåkningen i backe, men inte helt när jag ska åka stort. När åker ni stort? Jag tycker att det går fortare att staka. Kanske bara är att ut och nöta:)

Jag skulle vilja säga att man inte ska tänka så mycket. Om du slappnar av, blir "ett med" snön, skidorna och dina sinnen så kommer kroppen själv börja använda det kraftsnålaste sättet att ta sig fram på.

 

För egen del har mina ben alltid varit min stora styrka, oavsett om jag ska ta mig över en skogsmyr eller spela innebandy vilket gör det helt naturligt att komma in i en behaglig lunk av diagonalåkning så fort tillfälle ges. Kompisar som åker lika fort men har andra förutsättningar står i samma lägen i långa pass av stakning.

 

Flera av dom lägger timmar på att studera stakteknik-videos och brukar alltid mummla om att man åker på fel växel vid fel tidpunkt och att man inte "ska" diagonal åka så där stort osv.

 

Jag brukar alltid svara med: vi kom ju fram samtidigt..

 

Jag ser skidåkning som en lika naturlig rörelse som att gå och springa. Förutom lite justeringar då och då tycker jag inte man ska snöa in för mycket på "teknik" som sagt, precis som när du är ute och promenerar så kommer kroppen efter en tids åkning själv sträva efter att hitta det resurssnålaste sättet att ta sig fram på.

 

-mina tankar..

Link to comment
Share on other sites

Flera av dom lägger timmar på att studera stakteknik-videos och brukar alltid mummla om att man åker på fel växel vid fel tidpunkt och att man inte "ska" diagonal åka så där stort osv.

 

Jag brukar alltid svara med: vi kom ju fram samtidigt..

 

Jag ser skidåkning som en lika naturlig rörelse som att gå och springa. Förutom lite justeringar då och då tycker jag inte man ska snöa in för mycket på "teknik" som sagt, precis som när du är ute och promenerar så kommer kroppen efter en tids åkning själv sträva efter att hitta det resurssnålaste sättet att ta sig fram på.

Om du hade åkt med "rätt" växel hade du kommit fram före dom...

 

Rådet att försöka åka intuitivt dvs utan att "tänka" ger jag inte mkt för. Skidåkning är långt ifrån en lika naturlig rörelse som löpning. Krävs mkt teknikträning för att bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...