Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hedda Bngman satsar p lnglopp i Team Nordic Athlete

World Classic Tour blir virtuell

22 kare fr plats i Team Svenska Spel

Podcast om Visma Ski Classics utveckling och framtid

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klapperskida

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg
Nu sitter diagonalåkningen i backe, men inte helt när jag ska åka stort. När åker ni stort? Jag tycker att det går fortare att staka. Kanske bara är att ut och nöta:)

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Nu sitter diagonalåkningen i backe, men inte helt när jag ska åka stort. När åker ni stort? Jag tycker att det går fortare att staka. Kanske bara är att ut och nöta:)

Jag skulle vilja säga att man inte ska tänka så mycket. Om du slappnar av, blir "ett med" snön, skidorna och dina sinnen så kommer kroppen själv börja använda det kraftsnålaste sättet att ta sig fram på.

För egen del har mina ben alltid varit min stora styrka, oavsett om jag ska ta mig över en skogsmyr eller spela innebandy vilket gör det helt naturligt att komma in i en behaglig lunk av diagonalåkning så fort tillfälle ges. Kompisar som åker lika fort men har andra förutsättningar står i samma lägen i långa pass av stakning.

Flera av dom lägger timmar på att studera stakteknik-videos och brukar alltid mummla om att man åker på fel växel vid fel tidpunkt och att man inte "ska" diagonal åka så där stort osv.

Jag brukar alltid svara med: vi kom ju fram samtidigt..

Jag ser skidåkning som en lika naturlig rörelse som att gå och springa. Förutom lite justeringar då och då tycker jag inte man ska snöa in för mycket på "teknik" som sagt, precis som när du är ute och promenerar så kommer kroppen efter en tids åkning själv sträva efter att hitta det resurssnålaste sättet att ta sig fram på.

-mina tankar..

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 643 inlägg

Tricket är ju att åka stort uppför backe!

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Flera av dom lägger timmar på att studera stakteknik-videos och brukar alltid mummla om att man åker på fel växel vid fel tidpunkt och att man inte "ska" diagonal åka så där stort osv.

Jag brukar alltid svara med: vi kom ju fram samtidigt..

Jag ser skidåkning som en lika naturlig rörelse som att gå och springa. Förutom lite justeringar då och då tycker jag inte man ska snöa in för mycket på "teknik" som sagt, precis som när du är ute och promenerar så kommer kroppen efter en tids åkning själv sträva efter att hitta det resurssnålaste sättet att ta sig fram på.

Om du hade åkt med "rätt" växel hade du kommit fram före dom...

Rådet att försöka åka intuitivt dvs utan att "tänka" ger jag inte mkt för. Skidåkning är långt ifrån en lika naturlig rörelse som löpning. Krävs mkt teknikträning för att bli bra.

Redigerat av Son Of Wassberg, 06 januari 2013 - 18:54 .

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg
Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Är "höfthopp" bra tro? Jag är totalt stel i höften känns de som?

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Så du menar att du vet mer om min kropp och hur den tar sig fram på snabbaste och energieffektivaste sättet, än vad jag själv vet?

Och det var det som var min poäng. Råd i all ära, men TS glöm inte bort att även väga in din egen upplevelse och hur du tycker det känns.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg
Lugn och fin nu, jag startade tråden för att få tekniktips. Vill man inte jobba med tekniken så är det väl upp till var och en

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 643 inlägg

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Nu fattar jag inte. Menar du att du står på bägge fötterna samtidigt och glider mellan stegen? Det är låter i så fall för mig som en ovanlig variant på diagonalåkning. Eller hur menar du?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg
Svårt att beskriva i text. Kolla på svt när svahn visar; finns även en bildserie i hans bok. Där glider han länge på en skida och för fram den andra i lugn och ro, inget höftjuck. När han fört fram skidan så att fötterna är parallella sätter han ner skidan mjukt och påbörjar samtidigt nästa skidkick. Båda skidorna glider parallellt någon sekund

te95mne

te95mne

Medlem

• Members
  • Pip
  • 77 inlägg

Nu fattar jag inte. Menar du att du står på bägge fötterna samtidigt och glider mellan stegen? Det är låter i så fall för mig som en ovanlig variant på diagonalåkning. Eller hur menar du?

Menar du att du inte gör någon tyngdöverföring i diagonalen utan står på ett ben hela tiden? :-)

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Lugn och fin nu, jag startade tråden för att få tekniktips. Vill man inte jobba med tekniken så är det väl upp till var och en

Självklart och du, jag är ganska sten-lugn. Det var du själv som var frågande inför att "åka stort" och frågade dig om det kanske bara var att fortsätta nöta och det var det jag, i all välmening, svarade på.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Så du menar att du vet mer om min kropp och hur den tar sig fram på snabbaste och energieffektivaste sättet, än vad jag själv vet?

Och det var det som var min poäng. Råd i all ära, men TS glöm inte bort att även väga in din egen upplevelse och hur du tycker det känns.

Det är inte direkt kärnfysik att kunna säga till ngn vilka växlar som lämpar sig bäst utefter en viss banprofil om man har hyfsad koll på dennes kapacitet.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 468 inlägg
Jag får mycket bättre tryck i diagonalen när jag verkligen tänker på att få fram foten långt i glidfasen. Detta ger mig i den efterföljande frånsparken mer tryck på fästzon, och därmed bättre frånskjut. Jag får en känsla av att jag åker "större". Är jag på rätt spår? :)

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg
Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Det är inte direkt kärnfysik att kunna säga till ngn vilka växlar som lämpar sig bäst utefter en viss banprofil om man har hyfsad koll på dennes kapacitet.

Det är just det här som är så intressant. Du må vara 25 gånger bättre än mig, resultatsmässigt, men mig veterligen har du ingen koll alls på hur jag åker eller vilka resurser jag har. Hur kan du då via ett internetforum utge dig för att veta mer om hur jag uppnår bättre resultat än vad jag själv dragit slutsatsen av efter över 1000mils skidåkning?

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Det är just det här som är så intressant. Du må vara 25 gånger bättre än mig, resultatsmässigt, men mig veterligen har du ingen koll alls på hur jag åker eller vilka resurser jag har. Hur kan du då via ett internetforum utge dig för att veta mer om hur jag uppnår bättre resultat än vad jag själv dragit slutsatsen av efter över 1000mils skidåkning?

Nej, verkligen inte. Baserar det enbart på det du skrev ovan att du diagonalade lika fort som dina kompisar stakade. Hade du stakat så hade du åkt ifrån dom eftersom det är en effektivare teknik.

Det går fortare och är mer energieffektivt att staka än att diagonala i "rätt" terräng oavsett om man är benåkare eller inte.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

Precis så för mig med

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Gör ni det inte lite mer komplicerat än det behöver vara, på vissa håll i tråden. Tänk bara att ni skjuter fram skidan så långt fart och fäste räcker till, så är det ju inte så mycket mer att hålla reda på. Släpper skidan minskar man ner "steglängden" så att man återigen kan "trampa fast den" och när utrymme ges ökar man på avståndet och skickar fram skidan längre. Att "dra sig fram" och stå på båda skidorna samtidigt i diagonalåkningen känns lite främmande.

Wassberg: för mig är det, som sagt, inte alltid det.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg
Du måste förstå att skidåkning är en tekniksport och att det är svårt. Det är inte löpnng som någon tidigare påpekat. Våra vägar öro outgrungliga och en del av oss behöver knep likväl som teknikinstuktion och drillning. Att bara ställa ut skidorna och känna sig fram som du förspråkar fungerar möjligvis för en eller två men inte för det stora flertalet.

Själv har jag i varienda grad tyckt att jag varit skitduktig genom åren men alltid i efterhand upptäckt att det har jag inte alls varit. Och ännu har jag nog inte peakat teknikmässigt även fast det kanske "lkänns" så just nu

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar