Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sju lag ker Blink Team Classic under 12 timmar

Dags fr SM- och tvlingspremir i Lidkping

Linn Svahn vet vad som krvs fr att lyckas p VM

Bystrm trivs nr han ntligen ftt samla sitt landslag

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klapperskida

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 648 inlägg

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Ah, nu kanske jag förstår hur du menar. Eliten åker väl nuförtiden bara diagonal i ganska brant motlut, och då finns det inte mycket utrymme för glid i steget. Gillarf ö denna video för diagonalglid

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

Jag tycker också det tipset är bra. Det som gör skillnad för mig är att jag håller fast skidan i snön mycket längre och därmed också får kraften mer rakt bakåt istället för nedåt och uppåt som det var innan. Åkningen blir dessutom lugnare.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Det som gjorde störst skilnad för min skidåkning var när jag ändrade tänkesätt från att skjuta ifrån till att istället dra mig framåt med benet. Kan inte förklara hur det gick till för egentligen är det väl samma som lika, men jag fick fast skidan tidigare och mycket säkrare så att jag fick mer tid i den kraftutvecklande aktionen. Detta så klart också med alla tekniktips i åtanke. Min åkning blev mindre stötig och även energisnålare. Från Hellner-style till Bauer dito med en attitydförändring :-)

Jag tycker också det tipset är bra. Det som gör skillnad för mig är att jag håller fast skidan i snön mycket längre och därmed också får kraften mer rakt bakåt istället för nedåt och uppåt som det var innan. Åkningen blir dessutom lugnare.

Mycket intressant. Ska definitivt testa det där tankesättet. Det är så sjukt pinsamt att åka med klapprande skidor.

Rolv

Rolv

Medlem

• Members
  • Pip
  • 470 inlägg
Men ska man sträva efter att få fram skidan i glidfasen, ellet ska man avbryta framföringen direkt när skidan är i backen?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 648 inlägg

Men ska man sträva efter att få fram skidan i glidfasen, ellet ska man avbryta framföringen direkt när skidan är i backen?

?
Om du kollar 45 sek fram i videon ovan tycker jag det syns ganska bra hur hon glider kontinuerligt samtidigt som hon för över vikten från ena benet till det andra. I o m att du står med hela vikten på glidskidan måste du ju stå rakt över den. Det man skrivit om ovan är som jag tolkar det vad man säger på videon om att påbörja frånskjutet tidigt, dvs direkt under kroppen, och inte vänta med att trycka till tills man hunnit påbörja nästa viktöverföring (vilket ger sämre fäste och kortare steg).

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Du ska inte själv aktivt och i förtid avbryta en pågående glidfas som ännu inte klingat av i fart.

Du har säkert sprungit till bussen någon gång när det varit ren isgata ute. Principen är i stort sett den samma.

Kör fram skidan så långt du kan, tills den börjar tappa fart, men inte längre fram än att du har fäste och kraft att "få fast den i snön". För att sedan kunna trycka fast den, fortplanta kraft och "hoppa på" nästa skida.

Får du inte fäste /kraft för att skicka fram nästa skida har du tagit ut steget för långt.
Klingar farten av har du glidit för länge på en skida.

Om du har bra fäste men benen ändå går som trumvirvlar tar du för korta steg. Du kan jämföra lite med löpning. Uppför minskar du ner steglängden (för att du måste) men så fort du kommer ut på rakan vill man sträcka ut stegen igen.

Allt du lyckas glida är ren vinst, energimässigt sett, det är ju det "billigaste" sättet för kroppen att förflytta sig på, så du ska alltid stäva efter att sträcka ut glidfasen så långt det är möjligt (utan att tappa fart).

Ni pratade om "mentala bilder" tidigare i tråden, den rena nybörjaren kan tänka på den där stegen man ska ta sig uppför in i lustiga huset på gröna lund, gör man det rätt går det på någon sekund med minimal kraft. samma med skidåkningen se skidorna som dom där stegen som det gäller att hoppa på/lämna i rätt ögonblick.

Det pratas ofta om "växlar" (manuella växlar) i skidåkningen. Jag vet att jämförelsen haltar men när det gäller hanteringen av skidorna och steglängden skulle jag vilja förespråka att man tänker en automatväxlad bil, dvs man anpassar ständigt stegets längd utifrån fäste, hastighet och kraft.

Mina inlägg tidigare i tråden syftade inte till att man helt ska hoppa över det ni kallar teknik. Min tankar är att man måste ha en lagom balans mellan teoretiskt prat om teknik och skidvana.
Dvs ibland kanske helt enkelt bara åka lite mer skidor så kommer det av sig självt ganska mycket. Det finns ibland en tendens att man glömmer bort hur oerhört mycket skidvanan, känslan för snön, balansen och att lära känna sin utrustning ger för åkningen.
Det är ju också en form av teknik, att ibland inte fokusera på tekniken.

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
När jag skrev mitt förra inlägg baserade jag det på en del inlägg som förde tankarna till ren nybörjarnivå. När jag läste igenom den igen i din helhet såg jag att flertalet skribenter är erfarna åkare. Men jag låter inlägget vara kvar, det kan ju komma andra som läser.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 648 inlägg

Du ska inte själv aktivt och i förtid avbryta en pågående glidfas som ännu inte klingat av i fart.

Du har säkert sprungit till bussen någon gång när det varit ren isgata ute. Principen är i stort sett den samma.

Kör fram skidan så långt du kan, tills den börjar tappa fart, men inte längre fram än att du har fäste och kraft att "få fast den i snön". För att sedan kunna trycka fast den, fortplanta kraft och "hoppa på" nästa skida.

Får du inte fäste /kraft för att skicka fram nästa skida har du tagit ut steget för långt.
Klingar farten av har du glidit för länge på en skida.

Om du har bra fäste men benen ändå går som trumvirvlar tar du för korta steg. Du kan jämföra lite med löpning. Uppför minskar du ner steglängden (för att du måste) men så fort du kommer ut på rakan vill man sträcka ut stegen igen.

Allt du lyckas glida är ren vinst, energimässigt sett, det är ju det "billigaste" sättet för kroppen att förflytta sig på, så du ska alltid stäva efter att sträcka ut glidfasen så långt det är möjligt (utan att tappa fart).

Ni pratade om "mentala bilder" tidigare i tråden, den rena nybörjaren kan tänka på den där stegen man ska ta sig uppför in i lustiga huset på gröna lund, gör man det rätt går det på någon sekund med minimal kraft. samma med skidåkningen se skidorna som dom där stegen som det gäller att hoppa på/lämna i rätt ögonblick.

Det pratas ofta om "växlar" (manuella växlar) i skidåkningen. Jag vet att jämförelsen haltar men när det gäller hanteringen av skidorna och steglängden skulle jag vilja förespråka att man tänker en automatväxlad bil, dvs man anpassar ständigt stegets längd utifrån fäste, hastighet och kraft.

Mina inlägg tidigare i tråden syftade inte till att man helt ska hoppa över det ni kallar teknik. Min tankar är att man måste ha en lagom balans mellan teoretiskt prat om teknik och skidvana.
Dvs ibland kanske helt enkelt bara åka lite mer skidor så kommer det av sig självt ganska mycket. Det finns ibland en tendens att man glömmer bort hur oerhört mycket skidvanan, känslan för snön, balansen och att lära känna sin utrustning ger för åkningen.
Det är ju också en form av teknik, att ibland inte fokusera på tekniken.

Bra att tänka på att det precis som i löpning är armarna som styr benstegens längd. En sprinter tar stor armpendel, en långlöpare minimalt, utom i spurten där de släpper armarna och ökar steget.

Dvs för att få långa glidfaser behöver du långa armpendlingar. Låg axel och stor armpendel med bra sträck ger långa steg och bra glidfas. Hög axel och/eller kort pendel ger kortare, (vingligare) åkning med sämre fäste. Tycker det syns ganska bra i videon jag länkade till ovan. Ovärderligt att träna utan stavar för att hitta bra armpendel och balans!

Redigerat av Anl, 08 januari 2013 - 16:09 .

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 290 inlägg

Med stort menar jag att du glider, sätter ner en skidan så att fötterna är parallella. Inte att man tar ut steget. Jag tycker inte att det verkar som att någon åker stort i en vc tävling där de arbetar med att föra fram skidan samtidigt som kicken kommer

Ah, nu kanske jag förstår hur du menar. Eliten åker väl nuförtiden bara diagonal i ganska brant motlut, och då finns det inte mycket utrymme för glid i steget. Gillarf ö denna video för diagonalglid

Precis så, kanonvideo. Jag kanske krånglar till det när jag försöker åka stort. Har tappat rytmen när jag fokuserat på att få fötterna parallella och tappat gunget och rytmen. I helgen ska jag ut och nöta så kanske det sätter sig

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Bra att tänka på att det precis som i löpning är armarna som styr benstegens längd.

Jag är abslut inte ute efter att märka ord, men menar du ordagrant att det är armarna som styr benstegets längd?

Jag upplever att det är tvärtom. För mig styrs allt av skidan. Har den fäste och fart anpassar jag armar (stavar) efter det.

Minskar fäste och fart går jag ner i steglängd och därmed följer också att armar och stavar måste minska sin rörelse.

I löpningen är det ju lätt att låta armarna styra för där har du ju alltid "fäste" men i skidåkningen är det ju svårt att få med skidan (åka stort) om du inte får fäste, hur mycket armarna än vill..

Redigerat av skid_åkare, 08 januari 2013 - 17:59 .

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Gillarf ö denna video för diagonalglid

Ja hon var fin ..eller jag menar naturligtvis.. hon åkte fint :)

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 648 inlägg

Bra att tänka på att det precis som i löpning är armarna som styr benstegens längd.

Jag är abslut inte ute efter att märka ord, men menar du ordagrant att det är armarna som styr benstegets längd?

Jag upplever att det är tvärtom. För mig styrs allt av skidan. Har den fäste och fart anpassar jag armar (stavar) efter det.

Minskar fäste och fart går jag ner i steglängd och därmed följer också att armar och stavar måste minska sin rörelse.

I löpningen är det ju lätt att låta armarna styra för där har du ju alltid "fäste" men i skidåkningen är det ju svårt att få med skidan (åka stort) om du inte får fäste, hur mycket armarna än vill..

Ja, det gör jag.Fast såklart beror skidstegets längd också på glidet och en massa annat.

Testa att diagonala avspänt i jämn takt. Korta av ampendelns längd o böj lite i armbågen. Vad händer med stegen? Låt armen pendla extrastort/kraftig, vad händer med stegen?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Precis så, kanonvideo. Jag kanske krånglar till det när jag försöker åka stort. Har tappat rytmen när jag fokuserat på att få fötterna parallella och tappat gunget och rytmen. I helgen ska jag ut och nöta så kanske det sätter sig

Vad menar du med att få føtterna parallella? Normal teknik som Trude visar fint i videon medfør att man alltid bara står på en skida och føtterna ær bara parallella just nær frånsparken sker och føtterna har aldrig samma hastighet.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 290 inlägg
Det är just där som jag har konstlat till det. Svahn skriver "Du ska landa helt parallellt med fötterna och så ljudlöst som möjligt". I min skalle betydde det att steget slutade där, men Trudevideon visar precis som det ska va. Skidan ska inte ner för tidigt och rörelsen fortsätter. Ursäkta om jag rört till det för någon mer än mig själv:)

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Skidan ska inte ner för tidigt och rörelsen fortsätter. Ursäkta om jag rört till det för någon mer än mig själv:)

Inga problem. Men ställer du lite märkliga frågor kanske du i framtiden själv också ska ha förståelse för att du kan få, i ditt tycke, märkliga svar tillbaka. :)

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Ja, det gör jag.Fast såklart beror skidstegets längd också på glidet och en massa annat.

Testa att diagonala avspänt i jämn takt. Korta av ampendelns längd o böj lite i armbågen. Vad händer med stegen? Låt armen pendla extrastort/kraftig, vad händer med stegen?

Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Men för mig är det alltid skidan (benen) som ger första inputen för hur resten av kroppen ska agera. Allt utgår från skidan i min åkning.

Men det kan ju ha sin förklaring i att det är genom den jag lägger mitt fokus. Riktar man alla sina känslospröt ner mot snön blir det ju självuppfyllande att det är just därifrån man får sina signaler.

En annan förklaring kan vara att jag ofta åker i dåligt preppade, högt belastade, motionsspår med slarvigt vallade skidor.

En tredje förklaring är väl kanske också att man började åka skidor långt innan stak-eran och att fokus på den tidens träningar till 90% låg på att få till diagonalåkningen.

Fast när jag själv nu i modern tid hållt på lite med nybörjar-barn-grupper har jag nog ändå hållt kvar vid att allt utgår från ben/skida och att övrigt sedan får hänga med och anpassa sig efter det. Kör man "allt på en gång" blir det, i synnerhet för nybörjar-barn, alldeles för rörigt.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 648 inlägg

Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Men för mig är det alltid skidan (benen) som ger första inputen för hur resten av kroppen ska agera. Allt utgår från skidan i min åkning.

Men det kan ju ha sin förklaring i att det är genom den jag lägger mitt fokus. Riktar man alla sina känslospröt ner mot snön blir det ju självuppfyllande att det är just därifrån man får sina signaler.

En annan förklaring kan vara att jag ofta åker i dåligt preppade, högt belastade, motionsspår med slarvigt vallade skidor.

En tredje förklaring är väl kanske också att man började åka skidor långt innan stak-eran och att fokus på den tidens träningar till 90% låg på att få till diagonalåkningen.

Fast när jag själv nu i modern tid hållt på lite med nybörjar-barn-grupper har jag nog ändå hållt kvar vid att allt utgår från ben/skida och att övrigt sedan får hänga med och anpassa sig efter det. Kör man "allt på en gång" blir det, i synnerhet för nybörjar-barn, alldeles för rörigt.

Grunden till diagonal är ju rörelsen utan stavar - åker man utan stavar med normalt fäste tycker jag det känns väldigt tydligt hur armrörelsen styr även benen. Ser du barn som har kort armpendel, höga axlar eller krokiga armar när de åker utan stavar, så gissar jag att de också har korta steg och kort glidfas ... ?

Fia J

Fia J

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

För mig är det inte förrän nu när jag förstått att armpendlingen styr benen som jag börjat få rätt på diagonalåkningen....Tidigare har jag kämpat med att försöka åka stort med benen men haft för kort armpendling bak för att det ska gå.

Redigerat av Fia J, 10 januari 2013 - 09:46 .

VL 2013 - 5.37 - 35:a | VL 2012 - 5:28 - 65:a | VL 2011 - 6:52 - 184:a | VL 2010 - 7:47 - 370:e

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Grunden till diagonal är ju rörelsen utan stavar - åker man utan stavar med normalt fäste tycker jag det känns väldigt tydligt hur armrörelsen styr även benen. Ser du barn som har kort armpendel, höga axlar eller krokiga armar när de åker utan stavar, så gissar jag att de också har korta steg och kort glidfas ... ?

För mig är det inte förrän nu när jag förstått att armpendlingen styr benen som jag börjat få rätt på diagonalåkningen....Tidigare har jag kämpat med att försöka åka stort med benen men haft för kort armpendling bak för att det ska gå.

Självklart styr armarna om man låter dom styra. Men med det resonemanget kan man ju få i princip vilken kroppsdel som helst att "styra" diagonalåkningen. Rör du inte på nacken när du åker "stort" är det nacken som styr. Böjer du inte knäna så är det knäna som styr. Har du inte satt på frun på länge, och lägger fokus på det, kan du ju tom få k*ken att styra åkningen osv

Det jag menar är naturligtvis att man ska lägga fokus på skidorna och LÅTA dom styra.

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Den här tråden spretar ju lite med inlägg från åkare på hög nivå till mer nybörjarfrågeställningar, det här inlägget är riktat till den senare gruppen.

Jag körde ett enkelspår i dag, vilket fick till följd att man låg bakom en del åkare som förmodligen inte åkt så mycket tidigare. Men som nog ändå var i ganska gott fysiskt trim. Dvs dom hade resurserna men fick inte full utväxling på kraften dom la ner. Jag hade den här tråden i färskt minne och kom fram till en sak som 9 av 10, jag såg, slarvade med. Som är en förutsättning för att "åka stort"

Viktförskjutningen.

Jag fick en känsla av att man inte riktigt "vågade" lägga över kraft och vikt på glidskidan. Jag tyckte mig se att man körde fram skidan men hade kroppens tyndpunkt kvar nästan mitt i mellan skidorna hela tiden. Det blev inget "vankande" från sida till sida.

En förutsättning för att "åka stort" är att man lägger över vikten och energin just på den skida som ska "åka stort". Många av dom jag såg i dag tappade momentum och klarade inte av att dra ut steget pga av kroppen (tygndpunkten) låg i mitten och drog dom inåt mot spåret vilket fick till följd att nästa skida måste fram för att inte missa rytmen/tappa balansen.

En mental bild kanske kan vara att man tänker vanlig skridskoåkning, alltså inte skid-skejt, ska du få långa skär måste du balasera upp kroppen på den skenan du ska glida på.

Jag får en känsla av att en del inte riktigt vågar lägga tyngden på den yttre skidan, helt enkelt med risk för att tappa balansen och falla ut ur spåret. Jag tror många skulle tjäna på att försöka arbeta bort den rädslan.

Kanske också i kombination med att jobba lite mer med stavisättningen och låta dom säkra upp lite även i sidled. Dvs när det går sakta flytta ut stavarna några centimeter eller en dicemter extra, ut från kroppen, mot hur man sätter dom när det går fort.

En bra övning för att komma tillrätta med balansen kan vara att hålla till på ett plan fält, ta diagonal steget och sedan försöka glida ända fram till att skidan stannar och först då stötta upp sig på stavar och den andra skidan.

Det är nog inte uteslutet att många skidor med "för hårt spann" och åkare som inte får till fästvallningen i själva verket inte använder skidan som man ska.

Tyngd/kraftfördelningen handlar ju inte enbart om att växla vänster reps höger, den ska ju även regleras framåt/neråt. Dvs finns det förutsättningar (hastighet) att "åka stort" ska ju kraften riktas mer framåt och för att gå till det andra ytterlighetsläget att man springer upp för en backe ska ju nästan all vikt/kraft rakt ner.

En menatl bild som kombinerar hur man reglerar båda dessa krafter kanske kan vara att tänka enligt följande:

När du kör fram skidan och ska glida med den, tänker du att du ska rikta vikten ner mot den skidan, alltså balansera på den skidan. Går det sakta (uppför) har du en tänkt punkt nästan vid bindningen som du fokuserar vikten/energin på, allt eftersom det går fortare flyttar man fram den tänkta punkten och slutligen när du åker riktigt fort /stort så ligger punkten nästan lite över resp glidskidas spets.

Alltså vikten/kraften alltid på glidskidan. Ju fortare det går desto längre fram på glidskidan tänker du att du lägger vikten/kraften.

Mina tankar.

Håller du inte med har du fel..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar