Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Klapperskida

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 279 inlägg
Ha ha ha. Härlig avslutning:)
Det som fick mig att få ordning på klapperskidan under en relativt kort, men intensiv periiod var ett par saker
1) precis det du beskriver, flyttta tyngden ordentligt
2) jucka, sparka fotboll, tänk fram med skida istället för frånskjut, hög höft. Kärt barn har många namn.
3) glid någon extra sekund
4) stora rörelser med armarna
5) filmklippen som ligger i tråden
Tack för alla tips, nu åker jag som smirre:)
Nu åker

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Det är mycket kön och juck i den här tråden :)

Kul att du fått ordning på klapprandet :)

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
jag tänker att sträcka ut det bakre benet och glida på det främmre, sätt ner det bakre försiktigt och skjutsa fram benet ordentligt. jämför med löpning och skridskor.

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Den här tråden spretar ju lite, men när det gäller "att åka stort" dvs få bra diagonalåkning, som den kom att handla om på slutet, ska man nog kika över stavarnas längd också. I dag hade jag förväntat mig is-spår och mer eller mindre renodlad staåkning och hade därför med ett par 5cm längre stavar än jag har normalt kör med. Nu var föret ett annat och dom länga stavarna hämmade diagonalåkningen rejält.

Har märkt att handeln gärna rekomenderar, i mitt tycke, väl långa stavar...

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
Varför längre stavar för stakning?
Train hard win easy!

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 279 inlägg
Att tråden spretar är helt mitt eget fel, jag fick hjärnsläpp ett par dar. Stort och antiklapper hänger ju ihop. Viktigt med rätt stavlängd för att få till tekniken, men förstår inte heller riktigt funderingen ovan

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Att tråden spretar är helt mitt eget fel, jag fick hjärnsläpp ett par dar. Stort och antiklapper hänger ju ihop.

Inga problem, ville bara förtydliga att min kommentar enbart handlar om frågeställningen hur man åker stort, eftersom tråden blivit lång och heter "Klapperskida"

Varför längre stavar för stakning?

Man ska kanske snarare ska säga att det är lättare att "åka stort" med "kortare" stavar. Jämfört med vad som i dag anses vara normal stavlängd

Viktigt med rätt stavlängd för att få till tekniken, men förstår inte heller riktigt funderingen ovan

Utveklingen har ju gått till längre stavar & mindre diagonalåkning över åren.

Jag har inte orkat vaska fram någon konkret statistik men klart (för mig) är att folk både får rekomederat och också kör med längre stavar nu jmfrt med den tiden när man tom "åkte stort" in på upploppet.

Så som jag förstod det var ett av problemen med att "åka stort" att man hade svårt att ligga kvar och hålla uppe balansen /tyngdpunkten på varje skida tillräckligt länge och det är här jag menar att en "för lång" stav försvårar åkningen och det ganska rejält. En felaktig längd på staven får större konsekvenser för själva åktekniken när man ska diagonala "stort".

Om man kör en flack bansträckning i snabbt före och ägnar sig åt mer eller mindre renodlad stakning använder man staven på ett helt annat sätt, dess längd får i alla fall inte så stora konsekvenser för hur du klarar av att hantera själva skidan. För mig personligen går jag med fördel upp 2,5cm under sådana förhållanden.

En dag som i lördags, i stockholm, har man möjlighet att studera kanske något 1000 åkare och inte sällan kan man bevittna någon neon-människa i sina svarta tights med 2meters stavar bli passerad av en diagonalande 60+ dam i anorak.

Så sent som i fredags "överhörde" jag en diskussion om stavlängd när säljaren på runners store vände sig till kunden 50+ man och sa ordagrant: när du åkte sist hade man mycket kortare stavar, men ni diagonalade mycket mer, nu för tiden kör man på längre stavar och stakar mycket mer, så jag tycker absolut att du kan gå upp lite i stavlängd.

Klart är ju att dagens elit stakar mer och diagonalar mindre, men frågan är om den medelgode motionären ska anamma det sättet att åka och köpa utrustning utifrån det.

Upp till en viss nivå vill jag nog hävda att motionären kan prestera betydligt mer genom att fokusera mer på fästvalla och diagonalåkning än att som nu, på vissa håll, fokusera nästan allt på glidvalla och stakningen.

Redigerat av skid_åkare, 04 februari 2013 - 11:26 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar