Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fischer RCS märkning


Thomas_N

Recommended Posts

Har ett par Fischer RCS märkta 202/09509442 045

 

Kan man via dessa siffror veta om skidorna är soft/medium/medium-stiff/stiff eller via ovanstående siffror se vilket viktintervall som gäller för skidorna?

202=längd

09 = tillverkningsår

5 = medium

09 = vecka

442 = serienummer

 

och 045 är spannhöjd på något sätt, vet inte riktigt hur det mäts.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Storvall är det iallafall som jag skrev

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/12/04/hur-valja-fristilssklidor/

 

Fischers FA värde är som nestan som Atomics MF värde som han skriver mycket om.

 

edit: Bättre här

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/11/23/val-av-klassiska-skidor-del-2/

OK- jag läser att han skriver bakom. Men för mig låter det helt bakvänt. Antingen har han eller jag fått det hela om bakfoten. Orkar inte riktigt engagera mig nu. Ska fundera när jag kommer hem...

(Godbye snow for some time! ;))

Link to comment
Share on other sites

Enligt Storvall är det iallafall som jag skrev

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/12/04/hur-valja-fristilssklidor/

 

Fischers FA värde är som nestan som Atomics MF värde som han skriver mycket om.

 

edit: Bättre här

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/11/23/val-av-klassiska-skidor-del-2/

OK- jag läser att han skriver bakom. Men för mig låter det helt bakvänt. Antingen har han eller jag fått det hela om bakfoten. Orkar inte riktigt engagera mig nu. Ska fundera när jag kommer hem...

(Godbye snow for some time! ;))

Det är väl ganska naturligt att trycket är bakom tyngdpunkten då det ungefär motsvarar var trycket kommer när man står på skidan. Man lägger väl aldrig nån vikt 7cm framför tyngdpunkten (tån).

Link to comment
Share on other sites

Enligt Storvall är det iallafall som jag skrev

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/12/04/hur-valja-fristilssklidor/

 

Fischers FA värde är som nestan som Atomics MF värde som han skriver mycket om.

 

edit: Bättre här

http://bloggen.fi/vallnaf/2011/11/23/val-av-klassiska-skidor-del-2/

OK- jag läser att han skriver bakom. Men för mig låter det helt bakvänt. Antingen har han eller jag fått det hela om bakfoten. Orkar inte riktigt engagera mig nu. Ska fundera när jag kommer hem...

(Godbye snow for some time! ;))

Det är väl ganska naturligt att trycket är bakom tyngdpunkten då det ungefär motsvarar var trycket kommer när man står på skidan. Man lägger väl aldrig nån vikt 7cm framför tyngdpunkten (tån).

Det är möjligt! Men för att jag ska vara helt säker får vi fråga Klas... ;) (Den typen av mätning är bara teori för mig... Jag tänkte snarare att man åker med lite framåtvikt... Tänkte väl mer en slutkick istället för en början på frånskjutet...)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

OK- jag läser att han skriver bakom. Men för mig låter det helt bakvänt. Antingen har han eller jag fått det hela om bakfoten. Orkar inte riktigt engagera mig nu. Ska fundera när jag kommer hem...

(Godbye snow for some time! ;))

Det är väl ganska naturligt att trycket är bakom tyngdpunkten då det ungefär motsvarar var trycket kommer när man står på skidan. Man lägger väl aldrig nån vikt 7cm framför tyngdpunkten (tån).

Det är möjligt! Men för att jag ska vara helt säker får vi fråga Klas... ;) (Den typen av mätning är bara teori för mig... Jag tänkte snarare att man åker med lite framåtvikt... Tänkte väl mer en slutkick istället för en början på frånskjutet...)

Som regel monterar man ju bindningen ganska rakt över tyngdpunkten/lite bakom, inte framför. Eftersom man omöjligt får tryckkraften ner i skidan framför foten så kan det aldrig bli intressant att göra några mätningar med en punktkraft framför tyngdpunkten.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jag inte. Hade bara för mig att det är FA värdet som står på skidorna. HR beror ju på hur mycket åkaren väger så om det står så måste det finnas mer information för att man ska kunna använda det.

FA står på skidan, HR finns bara i streckkoden. HR varierar ju med vikt som du skriver, men jag antar att de mäter HR utifrån det FA de mätt upp på skidan (tyckte det stämde rätt bra när jag testade med vikt enligt "tumregeln"). Sedan får man ju mäta upp det verkliga HR med sin egen vikt, men det är ju iaf något att gå efter, om du ex. tittar på två par med FA 44 med HR 0,9 respektive 1,6 får du iaf en relation mellan dem.

 

Klart är väl att FA är mätt bakom balanspunkten, framför vore ju lite tokigt - även i slutet på en kick är det svårt rent fysiskt att applicera kraft längre fram än några cm bakom balanspunkten...

 

Eftersom FA motsvarar på tå och kraft som krävs för att stänga till 0.2 mm är det rätt roligt att skidbutiker provar genom att låta testperson stå på ett ben på tå med ett "ja, den kommer du få fäste med eftersom det nyper fast" - då borde alltså en lätt tjej på 50 kg kunna stänga en skida med FA 48, avsedd för omkring 86 kg tung åkare enligt tumregeln med 10 %...

 

Här är förresten en tabell om FA:

 

Torrsnö 49-54 %

Zero-skida 53-58 %

0-före 53-58 %

Klister 58-65 %

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
i teorin; 045 är "spannhöjd", eller ta det *2 minus 10%=åkares vikt. I detta fall 81 kg.

 

Vilket kan innebära passar åkare mellan typ 74-89 kg.

 

ngt sådant.

Kann det verkligen vara så? Jag har fått ett Carbonlite (S-track medium) med värdet 202/12538684 050. Detta skulla då bli för en 90 kg åkare, men dom är plockade och uppmätte på Skiselector som perfekta för mig (71 kg / 180 cm / medium skilled) har tyvärr inte provåkt än.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm - kanske S-tracken, som väl ska ha högre spann är annorlunda...? - lär väl finnas ngn kunnig här som kan ge svar.

 

Tror d finns ngn tråd ang denna siffra.

 

Är dina lagg utmätta av /minst/ ngtsånärr kunnig person på skiselector så lär de väl bli kingkongking

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Ursäkta att jag lyfter gammal tråd, men hur tolkar man märkningarna på nya Fischer. På mina RCS Skate finns ingen tresiffrig kombination efter serienumret. Finns det bara på klassiska? Sedan finns en etikett med en streckkod där det står 81, vad betyder det?

FA stämplas/trycks inte efter serienummret längre. Det brukar stå på en etikett som du skriver. 81 är rätt lågt, typ damskida.

Link to comment
Share on other sites

FA stämplas/trycks inte efter serienummret längre. Det brukar stå på en etikett som du skriver. 81 är rätt lågt, typ damskida.

Skidorna är RCS Plus 191 cm medium. Det skulle ju vara typiskt att jag fått skidor som inte funkar för mig. Om man räknar FA-värdet – 10% så får man väl den tänkta vikten, alltså 73kg i detta fall då? Väger själv 76 kg, så kan ju hända att de blir lite sladdriga på hårt underlag, men jag är mer intresserad av skidor som funkar bra på mjukt underlag. Jag kanske får dem testat imorgon så får vi se hur de går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...