Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår Småland


Offa

Recommended Posts

Offa, jag åkte på Lidnäs golfbana nu ikväll. Nydragna jättefina spår!! :) Varvet är drygt 4 km.

Är ju nära från Ljungby.

Är det den golfbanan som är på väg till vrigstad? Ligger det snö på övergången? Inga genomslag? (många frågor) :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Ja.

Nej. Nu åkte vi i mörker med pannlampa så vi såg inte allt men det märktes inga genomslag alls. Sjukt glid!!! :)

 

 

Det var tydligen nyspårat igår o inte många har åkt. Mycket bättre än jag trodde! Jag o kompisen hade våra fulskidor men han ska ta finskidorna nästa gång ,å andra sidan är vi inte så kräsna ;)

Jag ska dit i morgon igen!

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Ja.

Nej. Nu åkte vi i mörker med pannlampa så vi såg inte allt men det märktes inga genomslag alls. Sjukt glid!!! :)

 

 

Det var tydligen nyspårat igår o inte många har åkt. Mycket bättre än jag trodde! Jag o kompisen hade våra fulskidor men han ska ta finskidorna nästa gång ,å andra sidan är vi inte så kräsna ;)

Jag ska dit i morgon igen!

Tack tack!

Då ses vi kanske där, vi är 4 st som ska dit vid nio tiden.

Vad hade ni för fäste?

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Ja.

Nej. Nu åkte vi i mörker med pannlampa så vi såg inte allt men det märktes inga genomslag alls. Sjukt glid!!! :)

 

 

Det var tydligen nyspårat igår o inte många har åkt. Mycket bättre än jag trodde! Jag o kompisen hade våra fulskidor men han ska ta finskidorna nästa gång ' date='å andra sidan är vi inte så kräsna ;)

Jag ska dit i morgon igen![/quote']

Tack tack!

Då ses vi kanske där, vi är 4 st som ska dit vid nio tiden.

Vad hade ni för fäste?

Jag ska dit på em, ska rida först!

Jag hade tejp o kompisen?? Inte tejp i alla fall! ;) Funkade hyfsat!

jag kör alltid med tejp, enkelt o bra!

Hur som helst hade vi båda sjukt bra glid o det var spännande i nedförsbackarna i mörkret!

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Ja.

Nej. Nu åkte vi i mörker med pannlampa så vi såg inte allt men det märktes inga genomslag alls. Sjukt glid!!! :)

 

 

Det var tydligen nyspårat igår o inte många har åkt. Mycket bättre än jag trodde! Jag o kompisen hade våra fulskidor men han ska ta finskidorna nästa gång ' date='å andra sidan är vi inte så kräsna ;)

Jag ska dit i morgon igen![/quote']

Tack tack!

Då ses vi kanske där, vi är 4 st som ska dit vid nio tiden.

Vad hade ni för fäste?

Jag ska dit på em, ska rida först!

Jag hade tejp o kompisen?? Inte tejp i alla fall! ;) Funkade hyfsat!

jag kör alltid med tejp, enkelt o bra!

Hur som helst hade vi båda sjukt bra glid o det var spännande i nedförsbackarna i mörkret!

Glidet: jag: stålsicklat, kompisen någon sorts fluor..

är inte så hemma på vallning, vill bara åka så det är därför jag kör med stålsicklat/tejp.

Link to comment
Share on other sites

Tack tack!

Då ses vi kanske där' date=' vi är 4 st som ska dit vid nio tiden.

Vad hade ni för fäste?[/quote']

Jag ska dit på em, ska rida först!

Jag hade tejp o kompisen?? Inte tejp i alla fall! ;) Funkade hyfsat!

jag kör alltid med tejp, enkelt o bra!

Hur som helst hade vi båda sjukt bra glid o det var spännande i nedförsbackarna i mörkret!

Glidet: jag: stålsicklat, kompisen någon sorts fluor..

är inte så hemma på vallning, vill bara åka så det är därför jag kör med stålsicklat/tejp.

Tack för tipset! Precis hemkommen från golfbanan.

Ibörjan var det tunga spår efter den lilla nysnön som kom inatt.

Men efter några varv var dom isiga spåren framme och det gick undan.

Synd att väg övergången är där annars var det väldigt godkänt. 3/5.

Blir nog en tur imorgon också. Fick iaf ihop 33km idag.

Körde violett vr45. Funkade bra. Testade swix blå men var nog för varmt.

Hur gick det för dig?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska dit på em' date=' ska rida först!

Jag hade tejp o kompisen?? Inte tejp i alla fall! ;) Funkade hyfsat!

jag kör alltid med tejp, enkelt o bra!

Hur som helst hade vi båda sjukt bra glid o det var spännande i nedförsbackarna i mörkret![/quote']

Glidet: jag: stålsicklat, kompisen någon sorts fluor..

är inte så hemma på vallning, vill bara åka så det är därför jag kör med stålsicklat/tejp.

Tack för tipset! Precis hemkommen från golfbanan.

Ibörjan var det tunga spår efter den lilla nysnön som kom inatt.

Men efter några varv var dom isiga spåren framme och det gick undan.

Synd att väg övergången är där annars var det väldigt godkänt. 3/5.

Blir nog en tur imorgon också. Fick iaf ihop 33km idag.

Körde violett vr45. Funkade bra. Testade swix blå men var nog för varmt.

Hur gick det för dig?

Vad bra att det fungerade för er! :)

Var visst mindre snö på vägövergången än vi såg när vi körde i mörkret... ;)

Ett trevligt spår tycker jag.

När jag körde på em var det bara hårda, isiga spår så det gick undan! Kunde knappt hålla mig kvar i spåret på en del ställen! Kul var det i alla fall!

Nästan inget folk, alla var väl o julhandlade.

 

Jag körde 5 varv o hade bra fäste o superglid.

Körde med tejp o stålsicklat + rillat (julgran, passade ju bra i dessa tider)!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte åka till Lidnäs nu på fm... Man behöver inte klister då?

Hur gick det? Var också där, inte du med den röda jackan?

Absolut inget klisterföre, hoppas du inte valde det? Var ju nästan nysnö. :-)

Synd att blåsten hade försämrat spåren idag. Betydligt bättre igår. Violett VR 45 fungerade bra.

Link to comment
Share on other sites

Det gick väl ok! Men hade svårt att hitta nåt flyt.. Jag känner mig fortfarande lite stapplig så här i början på säsongen (eller jämt haha). Men särskilt när det inte är så bra spår. Jag hade Blå burkvalla, funkade ok, men inte helt bra.

 

Stämmer att jag hade röd jacka. Vem var du då... Var det dig jag stötte ihop med sista varvet, röd mössa?

Link to comment
Share on other sites

Det gick väl ok! Men hade svårt att hitta nåt flyt.. Jag känner mig fortfarande lite stapplig så här i början på säsongen (eller jämt haha). Men särskilt när det inte är så bra spår. Jag hade Blå burkvalla, funkade ok, men inte helt bra.

 

Stämmer att jag hade röd jacka. Vem var du då... Var det dig jag stötte ihop med sista varvet, röd mössa?

Hade en svart Björn dahlie mössa och en röd buff/neck runt halsen.

Inte du som var där med med ett tjej gäng? Pratade lite med en tjej som tog av sig jacka. Hon hade åkt i fredags också?

Link to comment
Share on other sites

I Växjö har vi spår ännu även om regnet o tövädret tagit hårt. Juldagens morgon drogs nya spår på elljusbanan o glasrikets golfbana. Åkte klassiskt på em elljusbanan och det gick riktigt bra, kanonfäste o hyggligt glid.(15 km)

Idag körde jag skejt på elljusbanan, ok efter förhållandena med mycket människo- o hundspår i den blöta snön samt ett spår efter skotern, då den kört ett varv och sjunkit ner i snön. Hade tänkt skejta igår, men ville spara spårbädden från skejtskär, men när jag sett

hur det såg ut igår efter alla människor o hundar, så fanns det ingen anledning att vänta på kylan. (har inget emot att dela spårbädd med två- och fyrbenta motionärer under normala förhållande, funkar jättebra, men inte när tövädret löst upp snön + att några valt det klassiska spåret bitvis som promenadväg)

Nu har de lovat att det fryser till inatt, förhoppningsvis räddar det snön på elljusbanan ett litet tag, + att underlaget blir lite mer motståndskraftigt mot fötter.

Link to comment
Share on other sites

Det gick väl ok! Men hade svårt att hitta nåt flyt.. Jag känner mig fortfarande lite stapplig så här i början på säsongen (eller jämt haha). Men särskilt när det inte är så bra spår. Jag hade Blå burkvalla' date=' funkade ok, men inte helt bra.

 

Stämmer att jag hade röd jacka. Vem var du då... Var det dig jag stötte ihop med sista varvet, röd mössa?[/quote']

Hade en svart Björn dahlie mössa och en röd buff/neck runt halsen.

Inte du som var där med med ett tjej gäng? Pratade lite med en tjej som tog av sig jacka. Hon hade åkt i fredags också?

Nej jag var inte med det gänget.. men jag kom samtidigt som dem. Då vet jag nog inte vem du var... Den kom en i skåpbil samtidigt som mig, med grön jacka.

Link to comment
Share on other sites

Natten mellan onsdag-torsdag skedde en katastroffal borttining av snön. Det var åkbart tom onsdag på båda golfbanorna, sen mest grönt gräs. Körde visserligen på elljusbanan

torsdag em, men gruset tittade fram och repade skidorna.

I fredags skejtade jag på skaren på glasrikets golfbana, men det var bara läpartier på något hundra meter på några ställen, där det gick bra, fick ta av skidorna några gånger. Igår kom ju regnet och smälte bort den lilla blötsnön som kommit, så skidorna fick vila.

 

Det enda ställe med bra natursnöunderlag som jag vet är i Alstermo. Jag var där idag och deltog i Alstermoloppet, tunga blöta spår, men ändå bra efter förhållanden. Vi åkte på en ganska kuperad 5 km-bana.

Efter ytterligare regn och blåst, så är det väl konstsnöspåren som gäller i fortsättningen. Tyvärr verkar det inte så bra i Alvesta,(har inte varit där och tittat) men hört att man prioriterat slalombacken i första hand, så då är väl närmaste konstsnöspår i Landsbro (14 mil tor), men där brukar ju vara toppenpreparerat.

Efter den lovande början på säsongen verkar det vara den vanliga visan igen...

Link to comment
Share on other sites

Det enda ställe med bra natursnöunderlag som jag vet är i Alstermo. Jag var där idag och deltog i Alstermoloppet, tunga blöta spår, men ändå bra efter förhållanden. Vi åkte på en ganska kuperad 5 km-bana.

Ja jösses vad tungt det var!

 

Nybros natursnöspår var bra i fredags, extremt smutsiga men bra. Delarna med konstsnö var 5/5.

Link to comment
Share on other sites

Nyårsafton tog jag en sista chans till snöskidåkning på en mindre skyddat parti av elljusspåret. Det var tre utstickare från en korsning och tog ca 3 min totalt. Jag körde med skejtutrustning, lite skejt men resten stakning, 1 tim totalt, roligare än rullskidor på grusiga o skitiga vägar iaf. (hade ställt undan dem för vintern, blir nog tvungen att ta fram dem likaväl)

Men så till det positiva; december månad med mycket fin skidåkning och bra förhållande, jag fick ihop nästan 30 mil (17 kl, 12,5 sk), det är inte många decembermånader med så mycket och så bra skidåkning. :)

Det är bara att hoppas att vintern återvänder snart, under tiden får det bli någon/några turer till de närmaste konstsnöspåren.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så kuperat på det konstsnöspår som finns idag. En backe som ka ge lite fart men där finns skatebädd i mitten där man kan ploga om det behövs.

 

Ca 1,3 km med dubbelspår, större delen, åt vart håll. Så 2,6 km på hela rundan.

 

Egentligen är det inte så kuperat i Nybro överhuvudtaget om man bortser från den svarta 5:an bitvis. Mest snäll åkning som passar mig åtminstone :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...