Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

SM 2018 frlngs med en dag

Toblach - Cortina avslutar Ski Classics Alp Tour

Marcialonga som vanligt sista sndagen i januari

La Diagonela fjrde stoppet p Ski Classics

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Glidförbättring med bakvikt


  • Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1
bjorn12

bjorn12

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 086 inlägg
Parallellt med andra glidtester jag gjort har jag testat effekten av att åka med mycket bakvikt utför. Jag har lite svårt med detta och får väldigt mycket mjölksyra om jag försöker dra upp tårna och pressa uppåt under en längre tid. I alla fall har jag märkt att Atomic SkinTec får avsevärt bättre glid med kraftig bakvikt. Här är resultaten av 21 glidningar:

Atomic Skin Tec, smala hudar, stålsicklade: -1,8%
Fischer RCS (F32), fästvallade framför hälen-3 v på sidan, stålsicklade: -0,4%

Man kan alltså få bättre glid utför med Skin Tec på detta vis, jämfört med vanligt fästvallade skidor, men det räcker inte till för att få lika bra glid :(

#2
Xintrot

Xintrot

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Ja en dag så löser de nog det dessa problem och då blir fästvallan kanske överflödig?
Lika bra glid med Skintec och riktigt bra fäste? Skintec verkar vara här för att stanna.

Björn, egentligen borde du vara med i deras utvecklingsteam och bli sponsrad med skidor som du modifierar och redovisar för dem dina framsteg som fungera bra. Du kan ju
prova att kontakta dem om att du får gratis material och visar dina modifieringar.
Varför inte? Det kan kanske bli inledningen på något nytt?

Ja detta påminner även om en uppfinning som löser problemet med mjölksyran.

Laxkung hittade ju på en uppfinning som han sålde. Den är till för att inte få mjölksyra
när man vill lyfta upp lite för bättre glid. Den finns att läsa om här och man kan ladda ned
hela dokumentet med ritningar, klicka på "download" uppe till höger i denna länk:

http://worldwide.esp...OC&locale=en_EP

Själva manicken är en extra klack på främre delen av bakre klacken.
Med denna lilla klack så får man en hävstångs-effekt när man vilar
sig på hälarna och då samtidigt lyfts främre delen upp.

Väldigt fiffigt uttänkt.

#3
skid_åkare

skid_åkare

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
En annan sak som skulle vara intressant är att testa är om bakvikten i säg stjäl fart, vid lite högre fallhöjd på backarna.

Jag tvivlar inte på att bakvikt + fästvalla = högre fart.

Men det skulle vara intressant att se hur resultatet blev med ett par skidor, som bara är glidvallade, när man har bakvikt kontra faller i fallinjen.

Inbillar mig att det går rejält fortare (utan fästvalla) om man "faller med skidan" dvs vikten mer förskjuten framåt, i stället för att ha "bakvikt".

#4
b-ivar

b-ivar

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 384 inlägg

En annan sak som skulle vara intressant är att testa är om bakvikten i säg stjäl fart, vid lite högre fallhöjd på backarna.

Jag tvivlar inte på att bakvikt + fästvalla = högre fart.

Men det skulle vara intressant att se hur resultatet blev med ett par skidor, som bara är glidvallade, när man har bakvikt kontra faller i fallinjen.

Inbillar mig att det går rejält fortare (utan fästvalla) om man "faller med skidan" dvs vikten mer förskjuten framåt, i stället för att ha "bakvikt".

Nej! Infallsvinkeln till bakre glidyta är mer gynnsam för bra glid då den lyfts istället som för främre, trycks ner som du menar. Enda som i så fall ger högre fart är om du faller i högre hastighet än den du redan har.

Inte bara att fästvallan får mindre kontakt som bidrar till bättre skjuts utan även ökad friktion med mer smörjmedel (vattenfilm) Och det är inte i alla fören som man vinner på att "häla"

#5
skid_åkare

skid_åkare

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

En annan sak som skulle vara intressant är att testa är om bakvikten i säg stjäl fart, vid lite högre fallhöjd på backarna.

Jag tvivlar inte på att bakvikt + fästvalla = högre fart.

Men det skulle vara intressant att se hur resultatet blev med ett par skidor, som bara är glidvallade, när man har bakvikt kontra faller i fallinjen.

Inbillar mig att det går rejält fortare (utan fästvalla) om man "faller med skidan" dvs vikten mer förskjuten framåt, i stället för att ha "bakvikt".

Nej! Infallsvinkeln till bakre glidyta är mer gynnsam för bra glid då den lyfts istället som för främre, trycks ner som du menar. Enda som i så fall ger högre fart är om du faller i högre hastighet än den du redan har.

Inte bara att fästvallan får mindre kontakt som bidrar till bättre skjuts utan även ökad friktion med mer smörjmedel (vattenfilm) Och det är inte i alla fören som man vinner på att "häla"

Hepp. Där ser man. Kanske bara är vad man upplever då. Jag tvivlar inte på vad du säger och vet att jämförelsen haltar men varför åker man inte med bakvikt på alpinsidan då? Skidan saknar spann osv men du skulle ju i alla fall uppnå mer friktion och annan (bättre?) infallsvinkel om man även där åkte med bakåtvikt..

#6
b-ivar

b-ivar

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 384 inlägg

En annan sak som skulle vara intressant är att testa är om bakvikten i säg stjäl fart, vid lite högre fallhöjd på backarna.

Jag tvivlar inte på att bakvikt + fästvalla = högre fart.

Men det skulle vara intressant att se hur resultatet blev med ett par skidor, som bara är glidvallade, när man har bakvikt kontra faller i fallinjen.

Inbillar mig att det går rejält fortare (utan fästvalla) om man "faller med skidan" dvs vikten mer förskjuten framåt, i stället för att ha "bakvikt".

Nej! Infallsvinkeln till bakre glidyta är mer gynnsam för bra glid då den lyfts istället som för främre, trycks ner som du menar. Enda som i så fall ger högre fart är om du faller i högre hastighet än den du redan har.

Inte bara att fästvallan får mindre kontakt som bidrar till bättre skjuts utan även ökad friktion med mer smörjmedel (vattenfilm) Och det är inte i alla fören som man vinner på att "häla"

Hepp. Där ser man. Kanske bara är vad man upplever då. Jag tvivlar inte på vad du säger och vet att jämförelsen haltar men varför åker man inte med bakvikt på alpinsidan då? Skidan saknar spann osv men du skulle ju i alla fall uppnå mer friktion och annan (bättre?) infallsvinkel om man även där åkte med bakåtvikt..

Är nog svårt att bevisa något här. Olika längdskidor beter sig olika och effekten av bakvikt varierar.

Att det inte blir bakvikt i alpint beror mest på den enoma lutning som backen har men vad jag kan se så gör åkaren allt dom kan för att få så mycket vikt bakåt då dom kommer in på flackare mark, typ målfållan. Och bindningen sitter väl rätt så långt bak också, särskilt om man tänker på hälen där den mesta vikten hamnar.

#7
skid_åkare

skid_åkare

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 646 inlägg


Nej! Infallsvinkeln till bakre glidyta är mer gynnsam för bra glid då den lyfts istället som för främre, trycks ner som du menar. Enda som i så fall ger högre fart är om du faller i högre hastighet än den du redan har.

Inte bara att fästvallan får mindre kontakt som bidrar till bättre skjuts utan även ökad friktion med mer smörjmedel (vattenfilm) Och det är inte i alla fören som man vinner på att "häla"

Hepp. Där ser man. Kanske bara är vad man upplever då. Jag tvivlar inte på vad du säger och vet att jämförelsen haltar men varför åker man inte med bakvikt på alpinsidan då? Skidan saknar spann osv men du skulle ju i alla fall uppnå mer friktion och annan (bättre?) infallsvinkel om man även där åkte med bakåtvikt..

Är nog svårt att bevisa något här. Olika längdskidor beter sig olika och effekten av bakvikt varierar.

Att det inte blir bakvikt i alpint beror mest på den enoma lutning som backen har men vad jag kan se så gör åkaren allt dom kan för att få så mycket vikt bakåt då dom kommer in på flackare mark, typ målfållan. Och bindningen sitter väl rätt så långt bak också, särskilt om man tänker på hälen där den mesta vikten hamnar.

Det stämmer säkert som du skriver. Jag har som sagt aldrig testat detta i någon större omfattning. Jag har bara märkt att man som hyfsat rutinerad åkare ofta glider förbi mindre skidvana i längre och lite högre nerförslöpor. Även om man annars tror sig ha snarlika skidor.

Från att ha introducerat ett antal nybörjare för skidåkningen, så har jag märkt att dom är rädda för att "stå på utför" att dom inte riktigt "vågar" "kasta sig utför" dvs "falla med skidorna" och drog slutsatsen att ju mer man vågar "kasta sig utför" desto mer fart får man. Jag tycker det känns så också, men jag ska faktiskt testa att åka lite mer med bakvikt och notera resultatet.

Vid riktigt rejäla utförslöpor (rena branter) antar jag att även eliten måste lägga tyngdpunkten i fall-linjen, för att helt enkelt kunna behålla balans och kontroll!?

#8
skid_åkare

skid_åkare

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Egentligen blir det ju då motsatt effekt, än vad dom vill uppnå, nybörjare eller åkare som har lite (för stor) respekt för nerförslöpor får bakvikt för att dom spänner upp sig och får därmed högre fart på skidan. Om dom "vågade stå på" skulle det ge två effekter; bättre balans (mer kontroll) och ngt mindre fart = större chans att inte drattla på arslet.

#9
b-ivar

b-ivar

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 384 inlägg
Det är så många parametrar som spelar in. Och att jämföra alpin med längd går nog inte då varken material eller spår/pist verkar på samma sätt.

För alpint kanske det gäller att få vikten så jämt fördelad över hela glidytan, dels för glidegenskaper men även för balans då det gäller att stå rätt för att det ska bromsa så lite som möjligt genom svängar och hopp. Mycket av glidegenskaperna där beror ju på känsla och teknik och hur dom skapar fart med hjälp av pucklar och ojämnheter.

En längdskida som du lägger framvikt på i lite lösare före ska hela tiden verka mot en vall av snö som måste tryckas undan. Där finns mycket att vinna av skida med rätt eller gynnsam vinkel mot främre tryckpunkt samt hur spänsten framför tryckpunkten är.

Hälar du däremot får du automatiskt ett lyft, en vinkel som är positiv för att klättra upp på snön.

Något mer har nog inte jag att tillägga :)




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar