Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alkohol


Emilomega

Recommended Posts

Exakt hur mycket det påverkar är nog individuellt, men några veckors träning behövs det nog för att återställa sig till samma nivå som innan. När jag började träna mer märktes det alltför väl hur mkt det påverkade mig, så jag är nära nog nykter numera. Roligare med toppform än bakfylla. ;-)

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Beror nog mycket på vilken nivå man tränar på. Är man elitidrottare påverkar det antagligen väldigt mycket.
Här är lite fakta jag hittade:

[b]Ämnesomsättningen störs[/b]
Alkohol påverkar levern och ger störningar i ämnesomsättningen i nedbrytande riktning tvärt emot vad man vill åstadkomma med träning.

[b]Musklerna förtvinar[/b]
Bruk av större mängder alkohol försämrar återhämtningen, vilket resulterar i muskelförtvining. Ett stort alkoholintag vid enstaka tillfällen, ”en rejäl fylla”, är mycket slitsamt för muskulaturen och nervsystemet och det tar flera veckor innan kroppen återhämtat sig. Men muskelförtviningen drabbar oss tyvärr också om vi regelbundet dricker mindre mängder alkohol.

[b]Glykogeninlagringen försämras[/b]
Glykogen är den bränsleform som kolhydraterna vi äter omvandlas till i kroppen. När vi dricker alkohol försämras inlagringen av glykogen i musklerna. Det gör att orken fortare tar slut, eftersom det finns mindre tillgänglig energi i musklerna. Detta leder i sin tur till att muskeltillväxten försämras.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...