Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lopp i Storvreta


Tallen

Recommended Posts

Fungerar det inte rätt bra med självseedning?

 

Istället för att bestämmma leden med hjälp av ålder så kan de väl sätta opp leden baserad på efternamn? Borde väl resultera i ungefär lika rättviss startordning som att använda ålder (iallafall för de som är under 55-60).

Funkar utmärkt på Värmdöloppet i alla fall, men där är det många spår på en golfbana ganska länge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Så om man anmäler sig i H40 får man stå bakom h21' date='d21 samt h35 och h35, det vore illa om inte startgärdet är jättestort och långt med massor av spår. Och såsom Ekis undrar jag hur banprofilen är.[/quote']

Jag håller med, varför ska t.ex. en 45-årig Led 2-åkare (VL) behöva stå flera led BAKOM en 23-årig Led 7-åkare (VL) ??

Helt idiotiskt.

Efter många års tjatande har t.ex Orsa Grönklitt-Maran ändrat sej, de har seedade led fr.o.m i år,

Skinnarloppet har kört med seedade led i många år, mfl...

Det behöver han inte, han kan köra H21.

Jovisst, han KAN, men varför har man då åldersklasser överhuvudtaget kan man fråga sej?

Ta hellre bort alla ålderklasser HELT OCH HÅLLET istället då ...

.

Och visst, UffeA, det blir lite merarbete för arrangören att ha seedning,

men det blir ju mycket mer rättvist.

Link to comment
Share on other sites

Fungerar det inte rätt bra med självseedning?

 

Istället för att bestämmma leden med hjälp av ålder så kan de väl sätta opp leden baserad på efternamn? Borde väl resultera i ungefär lika rättviss startordning som att använda ålder (iallafall för de som är under 55-60).

Varför inte längd ? Eller vikt ? Störst kör först ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, han KAN, men varför har man då åldersklasser överhuvudtaget kan man fråga sej?

Ta hellre bort alla ålderklasser HELT OCH HÅLLET istället då ...

I Värmdöloppet har vi det för att det är DM. Om det bara hade varit "långlopp" kunde vi nog skippa det. Det blev missförstånd i fjol då vissa trodde att prispengarna var i H/D21. Prispengarna är i tävlingsklass H/D oavsett ålder. Jag hoppas Tigerbalsamcup-pengarna är på samma sätt, men jag låter det vara lite osagt. Borde ta reda på det... Men å andra sidan ansvarar jag inte för nå´t i år, kanske sätta snötrugor på lite reservstavar från Värmdörullen.

Link to comment
Share on other sites

Har någon ett lätt och smidigt sätt att seeda så seedar jag gärna in i startled tills nästa år. Men själv seedning tror jag inte på, det är enkelt alla vill stå längst fram.

 

Självklart förstår jag frustrationen. Har själv ståt längst bak i ett långlopp, Anmälde mig i H21 men blev ned flyttad till motion då jag ej var myndig. Staka första km utanför banan. Sik saka första milen. Sen var jag med i matchen.

 

Vi har priser oavsett klass. Endast kön och längd avgör.

 

"Presentkortspriser från Team Sportia i 40 km herr och 20 km dam oavsett klass:

- 2000 kr till snabbaste dam och herre

- 1000 kr till näst snabbaste dam och herre

- 500 kr till tredje snabbaste dam och herre"

Link to comment
Share on other sites

Oftast är det väl inget större problem med trängsel och så i mindre långlopp. Om åkarna står i kapacitetsordning så sprids fältet ut som det ska ganska så direkt.

 

Frågan blir då förstås hur man får till den här ordningen på startfältet. Eftersom så mycket handlar om vasaloppsleden, skulle man inte helt enkelt kunna ha samma indelning på varje långlopp? Helt upp till var och ens ansvar såklart. Bara man kommer iväg tillräckligt snabbt så har man inte förstört för någon annan (förutsatt att det inte blir någon direkt trängsel).

Link to comment
Share on other sites

Åkte slingan ikväll. De bitar som ligger utanför elljusspåret var ej spårade under kvällen men packade tidigare idag skulle jag tro. Det gick så klart tungt där med all nysnö som kommit idag och igår, men stavfästet var förvånandsvärt bra. Spåren i elljusslingorna var mycket bra under rådande väderförhållanden. Spårarna vär även ute och jobbade då jag begav mig hemåt. Tror vi kan vänta oss fina spår till söndagen.
Link to comment
Share on other sites

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

 

Läs om det i PM.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/2012-13/PM_TSloppet_2013.pdf

 

Vi syns på söndag!

Oj, "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

 

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

 

Läs om det i PM.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/2012-13/PM_TSloppet_2013.pdf

 

Vi syns på söndag!

JÄTTEBRA !!

Det här är egentligen allt som behövs - Inget jättekrångel för er som arrangör,

men det gör starten och fortsättningen på loppet mycket mer rättvis.

Tack så mycket, vi ses på Söndag !

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

 

Läs om det i PM.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/2012-13/PM_TSloppet_2013.pdf

 

Vi syns på söndag!

Oj' date=' "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

 

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.[/quote']

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

 

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

 

Läs om det i PM.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/2012-13/PM_TSloppet_2013.pdf

 

Vi syns på söndag!

Oj' date=' "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

 

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.[/quote']

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

 

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

Ok, läste lite för snabbt. Det ska bli kul att köra!

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

 

Läs om det i PM.

 

http://www.storvretaik.com/skidor/2012-13/PM_TSloppet_2013.pdf

 

Vi syns på söndag!

Oj' date=' "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

 

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.[/quote']

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

 

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

Ja det lär väl bli max 20-25 åkare ur tävlingklass i de första två leden om folk kommer vara ärliga om vart de startade på Vasan. Sedan över 100 i tredje ledet...

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att det kommer att bli trångt. Visserligen många spår i starten men de kommer ganska snart att gå i hop till två spår. Det finns en risk att 700 startande kan vara för mycket med tanke på 4x10km + en bit enkelspår.

 

Det kommer knappast vara svårvallat och skulle man misslyckas med fästet så är det en tämligen platt stäckning (med några backar runt varvningen) så det går nog att staka och saxa sig runt.

Link to comment
Share on other sites

Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1,5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

 

Väl mötta imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1,5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

 

Väl mötta imorgon!

Toppen Skogstokig! Kommer fältet väl i väg brukar det spridas ganska bra. Har ni kört med pistmaskinen även på ängarn?

 

Jag ska göra ett försök imorgon men har nog inte så stora förhoppningar på seednigsresultat då träningen i år inte vartit vad den borde men ett lopp på hemmaplan vill man ju inte missa.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det för smalt för att komma ut med pistmaskinen på skogsängarna (dyorna) men jag hoppas att pistningen som genomförts med mindre maskinpark ska vara till belåtenhet. Möjligen kan det bitvis vara lite löst för stavarna men efter senaste dygnets kyla bör det inte vara några större problem. Detta gäller alltså den del som går utanför elljusspåret.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...