Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lopp i Storvreta

• Vänligen logga in för att kunna svara
112 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Nu finns slutgiltiga banan uppe på hemsidan

http://www2.idrotton...mSportialoppet/

Förutom en gång per varv på tipptoppen så borde staka inte vara ett problem. Även om det finns några små knixar här och var annars också.

Startleden är inte riktigt spikade. Klart är HD21 första led, motion i sista. Hur många led som blir emellan jobbar vi på. PM kommer på torsdag.

Så om man anmäler sig i H40 får man stå bakom h21,d21 samt h35 och h35, det vore illa om inte startgärdet är jättestort och långt med massor av spår. Och såsom Ekis undrar jag hur banprofilen är.

Jag håller med, varför ska t.ex. en 45-årig Led 2-åkare (VL) behöva stå flera led BAKOM en 23-årig Led 7-åkare (VL) ??
Helt idiotiskt.
Efter många års tjatande har t.ex Orsa Grönklitt-Maran ändrat sej, de har seedade led fr.o.m i år,
Skinnarloppet har kört med seedade led i många år, mfl...

Det behöver han inte, han kan köra H21.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Nu finns slutgiltiga banan uppe på hemsidan

http://www2.idrotton...mSportialoppet/

Förutom en gång per varv på tipptoppen så borde staka inte vara ett problem. Även om det finns några små knixar här och var annars också.

Startleden är inte riktigt spikade. Klart är HD21 första led, motion i sista. Hur många led som blir emellan jobbar vi på. PM kommer på torsdag.

Så om man anmäler sig i H40 får man stå bakom h21,d21 samt h35 och h35, det vore illa om inte startgärdet är jättestort och långt med massor av spår. Och såsom Ekis undrar jag hur banprofilen är.

Jag håller med, varför ska t.ex. en 45-årig Led 2-åkare (VL) behöva stå flera led BAKOM en 23-årig Led 7-åkare (VL) ??
Helt idiotiskt.
Efter många års tjatande har t.ex Orsa Grönklitt-Maran ändrat sej, de har seedade led fr.o.m i år,

Så klart innebär det mycket mer arbete för arrangören om det ska vara seedning. Även om jag kan hålla med om att seedning är mest rättvist. Dock kan man ju åka H21 som Ekis påpekar.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

UffeA

UffeA

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Helt idiotiskt.

Så klart innebär det mycket mer arbete för arrangören om det ska vara seedning. Även om jag kan hålla med om att seedning är mest rättvist. Dock kan man ju åka H21 som Ekis påpekar.

Jag tillhör själv åkare i led 2-3 och jag har ofta anmält mig till yngre klass för att stå bra till. Jag ser inte detta som ett problem. Däremot innebär det ett stort merjobb för ideella arrangörer att ha seedning i sina lopp. Det är svårt att nog att dra runt ett sådant arrangemang och lyckas bemanna alla funktionärsposter. Här sköts allt från snösprutning, pistning och spårdragning till administrativa saker ideellt av en relativt liten skara.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Fungerar det inte rätt bra med självseedning?

Istället för att bestämmma leden med hjälp av ålder så kan de väl sätta opp leden baserad på efternamn? Borde väl resultera i ungefär lika rättviss startordning som att använda ålder (iallafall för de som är under 55-60).

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 007 inlägg

Helt idiotiskt.

Jo, jag vet, man kan alltid anmäla sig i yngre åldersklass. Men jag åker helst i rätt, vilket många med mig gör. Minns speciellt Hornbergsloppet i fjol, var H40 redan då, fast hade jag vetat vad jag visste vid målgång hade jag anmält mig i H35 och vunnit en skruvdragare av bra märke. Nu körde jag i H21 och fick inget. Gör att resultatlistan blir konstig i äldre klasser när man får stå bakom i starten och därmed anmäler sig i H21, om man har seedningsambitoner t ex.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 007 inlägg

Istället för att bestämmma leden med hjälp av ålder så kan de väl sätta opp leden baserad på efternamn? Borde väl resultera i ungefär lika rättviss startordning som att använda ålder (iallafall för de som är under 55-60).

Funkar utmärkt på Värmdöloppet i alla fall, men där är det många spår på en golfbana ganska länge.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Helt idiotiskt.

Det behöver han inte, han kan köra H21.

Jovisst, han KAN, men varför har man då åldersklasser överhuvudtaget kan man fråga sej?
Ta hellre bort alla ålderklasser HELT OCH HÅLLET istället då ...
.
Och visst, UffeA, det blir lite merarbete för arrangören att ha seedning,
men det blir ju mycket mer rättvist.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Varför inte längd ? Eller vikt ? Störst kör först ;-)

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Jovisst, han KAN, men varför har man då åldersklasser överhuvudtaget kan man fråga sej?
Ta hellre bort alla ålderklasser HELT OCH HÅLLET istället då ...

I Värmdöloppet har vi det för att det är DM. Om det bara hade varit "långlopp" kunde vi nog skippa det. Det blev missförstånd i fjol då vissa trodde att prispengarna var i H/D21. Prispengarna är i tävlingsklass H/D oavsett ålder. Jag hoppas Tigerbalsamcup-pengarna är på samma sätt, men jag låter det vara lite osagt. Borde ta reda på det... Men å andra sidan ansvarar jag inte för nå´t i år, kanske sätta snötrugor på lite reservstavar från Värmdörullen.

Redigerat av Dunderklumpen, 15 januari 2013 - 15:01 .

rosakosa

rosakosa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Har någon ett lätt och smidigt sätt att seeda så seedar jag gärna in i startled tills nästa år. Men själv seedning tror jag inte på, det är enkelt alla vill stå längst fram.

Självklart förstår jag frustrationen. Har själv ståt längst bak i ett långlopp, Anmälde mig i H21 men blev ned flyttad till motion då jag ej var myndig. Staka första km utanför banan. Sik saka första milen. Sen var jag med i matchen.

Vi har priser oavsett klass. Endast kön och längd avgör.

"Presentkortspriser från Team Sportia i 40 km herr och 20 km dam oavsett klass:
- 2000 kr till snabbaste dam och herre
- 1000 kr till näst snabbaste dam och herre
- 500 kr till tredje snabbaste dam och herre"

Redigerat av rosakosa, 16 januari 2013 - 00:00 .

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 007 inlägg
skidresultat.se är ju enkelt att använda för seedning. Användes i rullskids-SM, självklart inte helt rättvist, men mycket bättre än efter ålder eller längd eller något annat...:)

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg
Oftast är det väl inget större problem med trängsel och så i mindre långlopp. Om åkarna står i kapacitetsordning så sprids fältet ut som det ska ganska så direkt.

Frågan blir då förstås hur man får till den här ordningen på startfältet. Eftersom så mycket handlar om vasaloppsleden, skulle man inte helt enkelt kunna ha samma indelning på varje långlopp? Helt upp till var och ens ansvar såklart. Bara man kommer iväg tillräckligt snabbt så har man inte förstört för någon annan (förutsatt att det inte blir någon direkt trängsel).

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg
Åkte slingan ikväll. De bitar som ligger utanför elljusspåret var ej spårade under kvällen men packade tidigare idag skulle jag tro. Det gick så klart tungt där med all nysnö som kommit idag och igår, men stavfästet var förvånandsvärt bra. Spåren i elljusslingorna var mycket bra under rådande väderförhållanden. Spårarna vär även ute och jobbade då jag begav mig hemåt. Tror vi kan vänta oss fina spår till söndagen.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

rosakosa

rosakosa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

Läs om det i PM.

http://www.storvreta...loppet_2013.pdf

Vi syns på söndag!

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

Läs om det i PM.

Vi syns på söndag!

Oj, "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
tycker det var ett bra initiativ av arrangörerna att införa seedningsled

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Läs om det i PM.

Vi syns på söndag!

JÄTTEBRA !!
Det här är egentligen allt som behövs - Inget jättekrångel för er som arrangör,
men det gör starten och fortsättningen på loppet mycket mer rättvis.
Tack så mycket, vi ses på Söndag !

Olivier

Olivier

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Ok. Hur ska ni valla?

Altberg

Altberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Det blir väl glidvalla + någon form av fäste ;)

Ser ut att bli gynnsamma förhållanden just nu, 5 minus + ingen fallande snö.

ÖSS12 7:36 Plac. 2665 | VL13 6:36 Plac. 4096 | ÖSM15 6:16 Plac. 149 | ÖSM16 5:17 Plac. 99 | ÖSM17 5:57 Plac. 85 | Nattvasan 8:58 Plac. 532

rosakosa

rosakosa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Läs om det i PM.

Vi syns på söndag!

Oj, "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar