Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Starkt startflt p trningsrace i Orsa Grnklitt

Blir det verkligen ngot fluorfrbud i vinter?

Salomon och Birken blir samarbetspartners

Team Ramudden tror p segrar men viktigast r att ha kul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Lopp i Storvreta

• Vänligen logga in för att kunna svara
112 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

Läs om det i PM.

http://www.storvreta...loppet_2013.pdf

Vi syns på söndag!

Oj, "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

Ok, läste lite för snabbt. Det ska bli kul att köra!

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Nu blir det någon light variant av seedning. Och kan säga att disskutionen här drev det beslutet.

Läs om det i PM.

http://www.storvreta...loppet_2013.pdf

Vi syns på söndag!

Oj, "Utvalda åkare" i första ledet och sen VL led 0-2 i ledet efter. Hur många stjärnor tror de att det kommer egentligen. :)

4 spår på startgärdet lät förövrigt väldigt smalt.

Ja tycker faktiskt också, 0-2 och elitled var lite väl entusiastiskt. Kanske blir några led till innan starten går.

4 spår nej nu tolkar du fel. 4 LED minst 30 spår.

Ja det lär väl bli max 20-25 åkare ur tävlingklass i de första två leden om folk kommer vara ärliga om vart de startade på Vasan. Sedan över 100 i tredje ledet...
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg
Någon som vet hur spåren är nu och som har lämligt vallatips för imorgon?
Besegra mig själv! :)

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Jag gissar att det kommer att bli trångt. Visserligen många spår i starten men de kommer ganska snart att gå i hop till två spår. Det finns en risk att 700 startande kan vara för mycket med tanke på 4x10km + en bit enkelspår.

Det kommer knappast vara svårvallat och skulle man misslyckas med fästet så är det en tämligen platt stäckning (med några backar runt varvningen) så det går nog att staka och saxa sig runt.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1,5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

Väl mötta imorgon!

Redigerat av Skogstokig1, 19 januari 2013 - 19:58 .

Altberg

Altberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Jag har gjort i ordning mina skidor nu, lämpligt glid typ blått + V30 (blått) blev det för mig. Blir runt 8-6 minus imorgon.

ÖSS12 7:36 Plac. 2665 | VL13 6:36 Plac. 4096 | ÖSM15 6:16 Plac. 149 | ÖSM16 5:17 Plac. 99 | ÖSM17 5:57 Plac. 85 | Nattvasan 8:58 Plac. 532

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1,5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

Väl mötta imorgon!

Toppen Skogstokig! Kommer fältet väl i väg brukar det spridas ganska bra. Har ni kört med pistmaskinen även på ängarn?

Jag ska göra ett försök imorgon men har nog inte så stora förhoppningar på seednigsresultat då träningen i år inte vartit vad den borde men ett lopp på hemmaplan vill man ju inte missa.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Tyvärr är det för smalt för att komma ut med pistmaskinen på skogsängarna (dyorna) men jag hoppas att pistningen som genomförts med mindre maskinpark ska vara till belåtenhet. Möjligen kan det bitvis vara lite löst för stavarna men efter senaste dygnets kyla bör det inte vara några större problem. Detta gäller alltså den del som går utanför elljusspåret.

Redigerat av Skogstokig1, 19 januari 2013 - 21:40 .

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg
Tack för en fin tävling. Galet trångt i starten och även då långsamma åkare skulle varvas vid enkelspåren annars mycket bra tävling.

anse

anse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Roligt lopp, men ganska tekniskt svårt. Hade problem att hitta rytm under våtmarksdelen då spåren var så dåliga samt väldigt krokigt med massa gupp upp och ner.

Altberg

Altberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Ja, fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.

ÖSS12 7:36 Plac. 2665 | VL13 6:36 Plac. 4096 | ÖSM15 6:16 Plac. 149 | ÖSM16 5:17 Plac. 99 | ÖSM17 5:57 Plac. 85 | Nattvasan 8:58 Plac. 532

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 029 inlägg

Väl mötta imorgon!

Toppen Skogstokig! Kommer fältet väl i väg brukar det spridas ganska bra. Har ni kört med pistmaskinen även på ängarn?

Jag ska göra ett försök imorgon men har nog inte så stora förhoppningar på seednigsresultat då träningen i år inte vartit vad den borde men ett lopp på hemmaplan vill man ju inte missa.

Det var trevligt att hälsa på dig, trevlig tävling, tyvärr tappade jag trugan, sedan var min dag förstörd...:(

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Ja, fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Coanda

Coanda

Medlem

• Members
  • Pip
  • 126 inlägg

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Eljusspåret hade mycket bra spår, men myren var verkligen dåliga. Jobbigaste partiet på hela banan trots att det var helt platt. Skulle vara en fin målsättning att rätta ut bansträkningen där, minska antalet kurvor... det var alla kurvor som gjorde att spåren tog slut, då det hela tiden grenades för att få en innerkurva....
Mål 2015: Topp 750 i VL

fln213

fln213

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
Tack för ett fint lopp!!

Åkte med min gps/pulsklocka och fick fram:

Första varvet: 9, 84 km (varav ca 100 m extra pga startledet)
2:a varvet: 9,70 km
3:e varvet 9,75 km
4:e varvet 9,72 km + 0,06 m upplopp.

Snittvarv således ca 9,73 m.

Min gps fick det alltså till 39,07 km.

Blev lite förvånad , skiljer nästan 1 km totalt. Antingen fuskade jag lite i kurvorna =) eller så mäter min GPS helt fel. Vid förra helgen Grotfallsrunda visade den 42,06 m (42 km lång).

Ngn annan med liknande erfarenhet eller ska jag köpa ny gps? =)

VL2013: Led 4, 5h 42min. plac. 2136
VL2014: Led 2, 5h 17min. plac. 997
VL2015: Led 3, 6h 25min. plac. 2215
VL2017: Led 3, 5h 35min. plac. 1782

VL2018: Led 2, 5h 32min. plac 794

bestefar

bestefar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg

Väl mötta imorgon!

Det var trevligt att hälsa på dig, trevlig tävling, tyvärr tappade jag trugan, sedan var min dag förstörd...:(

Otur men det finns fler tävlingar snart. Jag så att du inte var placerad och trodde att du gjort en Röthe på upploppet. Själv gick det sådär men det var en nyttig genomkörare.

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

Tack för ett fint lopp!!

Blev lite förvånad , skiljer nästan 1 km totalt. Antingen fuskade jag lite i kurvorna =) eller så mäter min GPS helt fel. Vid förra helgen Grotfallsrunda visade den 42,06 m (42 km lång).

Längderna du talar om stämde rätt bra enligt min klocka också. Inte alls ovanligt att skidtävlingar inte har den exakta längd som utlyses. Det kan diffa uppåt och nedåt med någon alt några km.

Åkte en gång ett lopp i Kopparberg som skulle vara 40 km var bara lite drygt 34, men så kuperat att det kändes som minst 50...

Redigerat av Tallen, 20 januari 2013 - 20:09 .

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

Tack för ett fint lopp!!

Lurigt det där. Själv fick jag 10,2 km (Från startskylten och inkl. upploppet) när jag provåkte slingan. En diff på 4-500m verkar f ö r mkt. Vet dock inte hur exakta gps-klockor brukar vara.

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg
Min GPS hade 39.95 från start till mål.
Besegra mig själv! :)

Coanda

Coanda

Medlem

• Members
  • Pip
  • 126 inlägg
Egentligen borde alla som åkte för kort diskas... kanske skulle skicka in en protest
Mål 2015: Topp 750 i VL

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar