Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lopp i Storvreta


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1' date='5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

 

Väl mötta imorgon![/quote']

Toppen Skogstokig! Kommer fältet väl i väg brukar det spridas ganska bra. Har ni kört med pistmaskinen även på ängarn?

 

Jag ska göra ett försök imorgon men har nog inte så stora förhoppningar på seednigsresultat då träningen i år inte vartit vad den borde men ett lopp på hemmaplan vill man ju inte missa.

Det var trevligt att hälsa på dig, trevlig tävling, tyvärr tappade jag trugan, sedan var min dag förstörd...:(

Link to comment
Share on other sites

Ja, fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

 

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.[/quote']

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

 

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Eljusspåret hade mycket bra spår, men myren var verkligen dåliga. Jobbigaste partiet på hela banan trots att det var helt platt. Skulle vara en fin målsättning att rätta ut bansträkningen där, minska antalet kurvor... det var alla kurvor som gjorde att spåren tog slut, då det hela tiden grenades för att få en innerkurva....

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fint lopp!!

 

Åkte med min gps/pulsklocka och fick fram:

 

Första varvet: 9, 84 km (varav ca 100 m extra pga startledet)

2:a varvet: 9,70 km

3:e varvet 9,75 km

4:e varvet 9,72 km + 0,06 m upplopp.

 

Snittvarv således ca 9,73 m.

 

Min gps fick det alltså till 39,07 km.

 

Blev lite förvånad , skiljer nästan 1 km totalt. Antingen fuskade jag lite i kurvorna =) eller så mäter min GPS helt fel. Vid förra helgen Grotfallsrunda visade den 42,06 m (42 km lång).

 

Ngn annan med liknande erfarenhet eller ska jag köpa ny gps? =)

Link to comment
Share on other sites

Precis som bestefar säger så är det många spår i starten - 60 närmare bestämt. De går över i 6 spår några hundra meter o sedan 3-4 spår kommande 1' date='5-2km. Därefter finns dubbelspår. Enkelspår är endast på mkt korta sträckor, ca 200m totalt - men det kan även där gå att komma förbi om det är riktigt bråttom ;)

 

Väl mötta imorgon![/quote']

Toppen Skogstokig! Kommer fältet väl i väg brukar det spridas ganska bra. Har ni kört med pistmaskinen även på ängarn?

 

Jag ska göra ett försök imorgon men har nog inte så stora förhoppningar på seednigsresultat då träningen i år inte vartit vad den borde men ett lopp på hemmaplan vill man ju inte missa.

Det var trevligt att hälsa på dig, trevlig tävling, tyvärr tappade jag trugan, sedan var min dag förstörd...:(

Otur men det finns fler tävlingar snart. Jag så att du inte var placerad och trodde att du gjort en Röthe på upploppet. Själv gick det sådär men det var en nyttig genomkörare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fint lopp!!

 

Åkte med min gps/pulsklocka och fick fram:

 

Första varvet: 9, 84 km (varav ca 100 m extra pga startledet)

2:a varvet: 9,70 km

3:e varvet 9,75 km

4:e varvet 9,72 km + 0,06 m upplopp.

 

Snittvarv således ca 9,73 m.

 

Min gps fick det alltså till 39,07 km.

 

Blev lite förvånad , skiljer nästan 1 km totalt. Antingen fuskade jag lite i kurvorna =) eller så mäter min GPS helt fel. Vid förra helgen Grotfallsrunda visade den 42,06 m (42 km lång).

 

Ngn annan med liknande erfarenhet eller ska jag köpa ny gps? =)

Längderna du talar om stämde rätt bra enligt min klocka också. Inte alls ovanligt att skidtävlingar inte har den exakta längd som utlyses. Det kan diffa uppåt och nedåt med någon alt några km.

 

Åkte en gång ett lopp i Kopparberg som skulle vara 40 km var bara lite drygt 34, men så kuperat att det kändes som minst 50...

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fint lopp!!

 

Åkte med min gps/pulsklocka och fick fram:

 

Första varvet: 9, 84 km (varav ca 100 m extra pga startledet)

2:a varvet: 9,70 km

3:e varvet 9,75 km

4:e varvet 9,72 km + 0,06 m upplopp.

 

Snittvarv således ca 9,73 m.

 

Min gps fick det alltså till 39,07 km.

 

Blev lite förvånad , skiljer nästan 1 km totalt. Antingen fuskade jag lite i kurvorna =) eller så mäter min GPS helt fel. Vid förra helgen Grotfallsrunda visade den 42,06 m (42 km lång).

 

Ngn annan med liknande erfarenhet eller ska jag köpa ny gps? =)

Lurigt det där. Själv fick jag 10,2 km (Från startskylten och inkl. upploppet) när jag provåkte slingan. En diff på 4-500m verkar f ö r mkt. Vet dock inte hur exakta gps-klockor brukar vara.

Link to comment
Share on other sites

Hade eg inte klocka utan körde på runkeeper, dubbelkollade plottningen och den ser faktiskt ganska bra ut.

 

Tallen: körde du också runkeeper?

Garmin Forerunner 910 har jag. Den brukar vara hyfsat noggrann. Har tränat med folk som samtidigt då kört runkeeper. Runkeeper brukar visa lite kortare sträcka än min klocka. Vilken som felar mest vet jag inte. Sen är så klart varken Runkeeper eller klockan exakt då den inte tar GPS punkter tillräckligt ofta för att vara det. Detta får så klart effekten att GPS ens mätning genar i kurvorna.

Link to comment
Share on other sites

Hade eg inte klocka utan körde på runkeeper' date=' dubbelkollade plottningen och den ser faktiskt ganska bra ut.

 

Tallen: körde du också runkeeper?[/quote']

Garmin Forerunner 910 har jag. Den brukar vara hyfsat noggrann. Har tränat med folk som samtidigt då kört runkeeper. Runkeeper brukar visa lite kortare sträcka än min klocka. Vilken som felar mest vet jag inte. Sen är så klart varken Runkeeper eller klockan exakt då den inte tar GPS punkter tillräckligt ofta för att vara det. Detta får så klart effekten att GPS ens mätning genar i kurvorna.

Och kurvor var det gott om :)...

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips:

 

 

led 1 2.01

led 2 2.11

led 3 2.21

led 4 .2.31

led 5 2.41

led 6 2.56

led 7 3.11

led 8. 3.26

led 9 3.41

Ja tack, om detta kommer hålla så är jag mer än nöjd=led 5.

Hur "bra" var vinnaren? Jag har inte så bra koll på namnen, är det en högt rankad åkare?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.[/quote']

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

 

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Jag är van att åka i preparerade skidspår :-) De var slamsor efter första varvet. Ute i vildmarken var det inte mycket att hurra över. På de "riktiga" spåren var det mindre bra, de kan jag leva med. Jag tar det som ett bra träningslopp.

 

39,20 km slutade min klocka på, Garmin 910xt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man kört "serptentinen" utför annars? Nu blev det ju en riktigt lättåkt utförsåkning som blev extra kul med det lilla "suget" som blev när det gick lite mer utför igen när man redan hade farten uppe. Skönt att det var ett spikrakt bra spår där.
Link to comment
Share on other sites

Skulle man kört "serptentinen" utför annars? Nu blev det ju en riktigt lättåkt utförsåkning som blev extra kul med det lilla "suget" som blev när det gick lite mer utför igen när man redan hade farten uppe. Skönt att det var ett spikrakt bra spår där.

Ja syftade egentligen på att yttervarvet alltså det man åkte först varje varv gjorde sig bättre åt det håll vi nu åkte det.

 

Men som svar på din fråga, så brukar man åka serpentinen nedför i vanliga fall. Den branta utförslöpan som vi nu åkte utför åks även så i normala fall. De vanliga vägar som brukar användas uppför tiptoppen var inte med i tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

En annan reflektion från tävlingen är att jag tycker elljusbanan runt Tipptoppen gjorde sig bättre med den åkriktning som gällde igår. Kanske något för klubben att fundera på att göra den riktningen permanent.

Jag tänkte samma sak. Det yttre varvet, dvs från loppet start in till skyttevallen, var trevligare att åka i loppets åkriktning. Det skulle nog gå att byta håll där men behålla riktningen i slingan då tiptoppen bestigs helt.

Link to comment
Share on other sites

En annan reflektion från tävlingen är att jag tycker elljusbanan runt Tipptoppen gjorde sig bättre med den åkriktning som gällde igår. Kanske något för klubben att fundera på att göra den riktningen permanent.

Jag tänkte samma sak. Det yttre varvet' date=' dvs från loppet start in till skyttevallen, var trevligare att åka i loppets åkriktning. Det skulle nog gå att byta håll där men behålla riktningen i slingan då tiptoppen bestigs helt.[/quote']

Då tänkte vi lika.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...