Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lopp i Storvreta


Tallen

Recommended Posts

Ja' date=' fina förutsättnigar. Dock var spåren klappkassa. Det blev väldigt tungt, tekniskt svårt. Genomslag delux med stavarna. Skönt att ha en tävling i ryggen hur som helst.[/quote']

Vart ör du van att åka. Visst att det inte var perfekt ute på dyorna men i övrigt fanns väl inte mycket att gnälla på spåren då nästan 700 åkare åkte.

 

Jag åkte med Triactrugor vanliga varianten och hade bra stavfäste större delen av resan.

Jag är van att åka i preparerade skidspår :-) De var slamsor efter första varvet. Ute i vildmarken var det inte mycket att hurra över. På de "riktiga" spåren var det mindre bra, de kan jag leva med. Jag tar det som ett bra träningslopp.

 

39,20 km slutade min klocka på, Garmin 910xt.

Fanns bra spår i alla diagonalbackar, ute på ängarna när det var platt behövs ju inga spår. Att kunna svänga utan spår hör väll till sporten? Att loppet inte var exakt 40km, spelar roll? Det som inte var optimalt, var väll starten, 40 spår, sedan efter 100m skarp höger, sedan skarp vänster och bara åtta spår kvar, som gjort för krascher.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Ruggigt hård seedning tycker jag:

1 - 1:58

2 - 2:05

3 - 2:12

4 - 2:20

5 - 2:30

6 - 2:40

7 - 3:00

8 - 3:15

9 - 3:30

Hm' date=' ser sådär ut :( - var fick du tag på den? På vasaloppet.se finns tabellen ännu inte publicerad.[/quote']

Jodå, den finns där. Tryck F5 / uppdatera.

Ah, tack..låg väl nåt cachat. Tråkigt att se det officiellt...

Ja håller med om att det är riktigt hårt - tre av mina vänner som också åkte (de har kört mellan 5 och 11 vasalopp per man) och deras tider skulle klassa in i 1-2 led sämre än vad de någonsin gjort tidigare, och som de redan står i baserat från förra året. Visst kan man inte förutsätta att de ska kvala in på "rätt" led jämt, i alla lopp, med tanke på omständigheter, men jag håller till 100% med föregående talare, tabellen känns förskjuten ett hack!

Link to comment
Share on other sites

Ja håller med om att det är riktigt hårt - tre av mina vänner som också åkte (de har kört mellan 5 och 11 vasalopp per man) och deras tider skulle klassa in i 1-2 led sämre än vad de någonsin gjort tidigare, och som de redan står i baserat från förra året. Visst kan man inte förutsätta att de ska kvala in på "rätt" led jämt, i alla lopp, med tanke på omständigheter, men jag håller till 100% med föregående talare, tabellen känns förskjuten ett hack!

...samma med mej, jag brukar kunna seeda mej till led 3-4, nu gick jag in i 5-an.

Link to comment
Share on other sites

Sjukt tuff seedning. Jag hade inte stora förhoppningar om led 2, men drömde iaf innan loppet. Nu klarade jag precis led 4. Jag gjorde ett i mitt tycke rätt bra lopp. Som jämförelse kan sägas att jag har startat i 3an mina 5 senaste vasalopp. Samt att jag 2012 bara var lite drygt 5min från led 2 till årets Vasa.
Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag att jag är i kass form. Trodde man kunde åka på rutin... 10sek från led 2 förra året..... nu led 6 enligt seedningskommitte'n.... är detta skidforumrekord på ras mellan två säsonger. :).

 

Det var väl det kvittot jag behövde för att ta mig i kragen. .. Tack Vasaloppet för att ni finns...

Link to comment
Share on other sites

Detta var ju rekordtuff seedning. Ser att startled 1 åkare inte klarade startled 2 seedningstid:) Undrar hur det kan bli så fel?

1)Antagligen så tror seedningskommiten att han som vann slöåkte och spurtvann efter promenadåkning

2)Seedningskommiten måste trott att loppet var helt platt.

3) Loppet gick nära Stockholm...

 

Tycker det är dåligt gjort, de borde kunnat kollat LITE i resultatlistan och gjort ett MYCKET bättre jobb. De får naturligtvis seeda hur de vill, men jag tycker synd om Storvreta, vem vill åkta detta lopp igen om man har seedningsambitioner.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt imponerad av Britta Norgren måste jag säga! Hade hon åkt två varv till i det tempot hade hon ju tagit hem hela skiten.

 

Kanske var det hennes insats som föranledde den hårda seedningen...?

Ja hon var riktigt stark, fast hon hängde ju inte med (herr)tätklungan så hela skiten lär hon knappast tagit hem, men hon var inte så särskilt långt efter när hon gick i mål.

Link to comment
Share on other sites

Bra gjort av seedningskomiten att ändra. Händer detta ofta?

Lite då och då upplever jag. För några år sedan åkte jag Bessemerloppet och även den gången blev seedningen stentuff. Bara dagarna innan Vasan insåg jag att de ändrat seedningen och jag fick kliva fram ett led.

 

Denna gång blev jag inte framflyttad till Vasan, men klarade nu med den nya seedningen mitt normala startled istället för att med nöd och näppe klara ledet efter mitt normala.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...