Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet 2013


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply
Jag tror inte att det blir en endaste meter på golfbanan i år. Troligen bara konstsnöspåret, som de som åkte förra året nog känner igen som den enda delen av banan där det var bra spår/förhållanden..

Ja där var det bra och en del kuperat om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte ihop startinformationen på hemsidan. Nån som vet vad som gäller?

 

"I Start 1 räknar vi med att det blir ca 300 åkare och i Start 2 är deltagarantalet begränsat till ca 600 startande fördelade på 3 startled med tävlingsåkarna i de två främsta leden och därefter Motionsklasserna, säger Persson.

Start 1 är kl 9:00 och här startar de som har kapacitet att åka de 4.2 milen under 3 timmar. Detta för att hinna med förberedelserna inför Start 2 start kl 13:00."

 

Tävlingsåkarna startar väl ändå i start 1, eller?

Link to comment
Share on other sites

Mailade dom, åkare som åker tävlingsklass och förväntas åka under 3 timmar startar 1:a starten. Tävlingsåkare+Motion som beräknar åka 3 timmar eller över start 2.

Ok, tack för att du redde ut det hela!

Lite knepigt att resa långt med så tidig start...får starta kl 4 på morgonen för att hinna till start 1.

Link to comment
Share on other sites

Mailade dom' date=' åkare som åker tävlingsklass och förväntas åka under 3 timmar startar 1:a starten. Tävlingsåkare+Motion som beräknar åka 3 timmar eller över start 2.[/quote']

Ok, tack för att du redde ut det hela!

Lite knepigt att resa långt med så tidig start...får starta kl 4 på morgonen för att hinna till start 1.

perfekt träning, är ju som en vasaloppsstart då :)

Link to comment
Share on other sites

7st. 6km-varv på konstsnöbanan. Det innebär att man åker upp för den branta delen (starten och vidare) 7 gånger.

Men vän av ordning inser också att spåret sen måste vända och gå samma väg tillbaka, i alla fall delvis.

Alltså ska man uppåt sju gånger till :)

Det blir en häftig mjölksyrafest med mycket fästvalla. Skönt att kylan verkar hålla i sig så det blir lättvallat.

 

Finns nog risk att det inte blir dubbelspårigt hela vägen.

Bra beslut att köra två starter!

 

http://www.uifskidor.nu/kanon/Lassalyckan%20Spårkarta%202008%20ver2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Mailade dom' date=' åkare som åker tävlingsklass och förväntas åka under 3 timmar startar 1:a starten. Tävlingsåkare+Motion som beräknar åka 3 timmar eller över start 2.[/quote']

Ok, tack för att du redde ut det hela!

Lite knepigt att resa långt med så tidig start...får starta kl 4 på morgonen för att hinna till start 1.

perfekt träning, är ju som en vasaloppsstart då :)

I och för sig.... men längre bilresa och kortare skidresa! Tvekar fortfarande....

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' tack för att du redde ut det hela!

Lite knepigt att resa långt med så tidig start...får starta kl 4 på morgonen för att hinna till start 1.[/quote']

perfekt träning, är ju som en vasaloppsstart då :)

I och för sig.... men längre bilresa och kortare skidresa! Tvekar fortfarande....

Nog inget som hindrar att du startar kl 13:00 där kanske du kan satsa på seger:)

Link to comment
Share on other sites

I och för sig.... men längre bilresa och kortare skidresa! Tvekar fortfarande....

Nog inget som hindrar att du startar kl 13:00 där kanske du kan satsa på seger:)

Om du gör mig sällskap' date=' så varför inte?[/quote']

Jo vi kunde kanske växeldra som på rullskidor, fast jag hinner nog inte vara med alls som det ser ut nu. Men det skulle vara en skön känsla och ligga i tätklungan bland 600 åkare, har bara hänt mig en gång förut - på KortVasan.

Link to comment
Share on other sites

Nog inget som hindrar att du startar kl 13:00 där kanske du kan satsa på seger:)

Om du gör mig sällskap' date=' så varför inte?[/quote']

Jo vi kunde kanske växeldra som på rullskidor, fast jag hinner nog inte vara med alls som det ser ut nu. Men det skulle vara en skön känsla och ligga i tätklungan bland 600 åkare, har bara hänt mig en gång förut - på KortVasan.

Bestämmer mig i helgen. Verkar ju bli vinter här nere igen, kanske spår i Karlsnäs nästa helg och då kan man ju nöta runt där och samla mil istället.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt igår kväll och läste lite på västgötaloppets hemsida och kom att tänka på att ni som åker troligen kommer att passera kraftledningsgatan 7ggr. För er som inte åkt i Ulricehamn innan så är kraftledningsgatan ca 200m utför, inte så brant men man får bra fart, sedan 90grader vänster x2 och sedan är det en lååång fin diagonal som man blir ganska (ordentligt) trött av innan man är upp "på spåret" igen och kan ta igen sig lite.

 

Bra uppförsteknik rekommenderas!

 

Jag säger inte att det blir så, men i normala fall blir inte elljusslingan 6km utan kraftledningsgatan.

 

Oavsett tror jag att det kommer att bli en fin skiddag för er som åker. UIF Skidor och deras samarbetspartners/föreningar brukar vara extremt duktiga på att få till bra spår + stavfäste. Jag står eventuellt precis efter kraftledningsgatan och langar dricka. Lovar att heja på de som ser tröttast ut!

Link to comment
Share on other sites

Jag satt igår kväll och läste lite på västgötaloppets hemsida och kom att tänka på att ni som åker troligen kommer att passera kraftledningsgatan 7ggr. För er som inte åkt i Ulricehamn innan så är kraftledningsgatan ca 200m utför, inte så brant men man får bra fart, sedan 90grader vänster x2 och sedan är det en lååång fin diagonal som man blir ganska (ordentligt) trött av innan man är upp "på spåret" igen och kan ta igen sig lite.

 

Bra uppförsteknik rekommenderas!

 

Jag säger inte att det blir så, men i normala fall blir inte elljusslingan 6km utan kraftledningsgatan.

 

Oavsett tror jag att det kommer att bli en fin skiddag för er som åker. UIF Skidor och deras samarbetspartners/föreningar brukar vara extremt duktiga på att få till bra spår + stavfäste. Jag står eventuellt precis efter kraftledningsgatan och langar dricka. Lovar att heja på de som ser tröttast ut!

OM "blindtarmen" som utgörs av kraftledningen kommer att vara med får man nog anse att banan är ganska kuperad. Betydligt tuffare än tidigare år då golfbanan utgjort en relativt stor del av sträckningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt igår kväll och läste lite på västgötaloppets hemsida och kom att tänka på att ni som åker troligen kommer att passera kraftledningsgatan 7ggr. För er som inte åkt i Ulricehamn innan så är kraftledningsgatan ca 200m utför' date=' inte så brant men man får bra fart, sedan 90grader vänster x2 och sedan är det en lååång fin diagonal som man blir ganska (ordentligt) trött av innan man är upp "på spåret" igen och kan ta igen sig lite.

 

Bra uppförsteknik rekommenderas!

 

Jag säger inte att det blir så, men i normala fall blir inte elljusslingan 6km utan kraftledningsgatan.

 

Oavsett tror jag att det kommer att bli en fin skiddag för er som åker. UIF Skidor och deras samarbetspartners/föreningar brukar vara extremt duktiga på att få till bra spår + stavfäste. Jag står eventuellt precis efter kraftledningsgatan och langar dricka. Lovar att heja på de som ser tröttast ut![/quote']

OM "blindtarmen" som utgörs av kraftledningen kommer att vara med får man nog anse att banan är ganska kuperad. Betydligt tuffare än tidigare år då golfbanan utgjort en relativt stor del av sträckningen.

Så sant så sant!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...