Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet 2013


Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply
Tror ni verkligen att de vågar ha med den utförslöpan i loppet?

Känns helt vansinnigt. När backen slutar och farter är som högst ska man göra en liten 180 graders uppåt. För den som inte lyckas med detta i 7 av 7 fall väntar skogen i 50 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka Västgötaloppet (mitt allra första skidlopp) nästa vecka för att försöka seeda upp mig inför Vasaloppsdebuten. En tanke som slog mig var att : blir det inte väldigt tajt och trångt på en 6 km lång bana om det blir upp mot 600 åkare? Framför allt i starten tänker jag. Om jag fattat rätt är det väl endast två spår på slingan. Någon som åkt tidigare och kan berätta hur det funkar?
Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka Västgötaloppet (mitt allra första skidlopp) nästa vecka för att försöka seeda upp mig inför Vasaloppsdebuten. En tanke som slog mig var att : blir det inte väldigt tajt och trångt på en 6 km lång bana om det blir upp mot 600 åkare? Framför allt i starten tänker jag. Om jag fattat rätt är det väl endast två spår på slingan. Någon som åkt tidigare och kan berätta hur det funkar?

Vad jag har hört så ska dom ha 2 st starter. En tidigt på morgon och en framåt middag.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är trångt i starten, men det är det på Vasaloppet också :-) Brukar sprida ut sig hyfsat efter några km men man åker inte precis ensam. Surrade lite med dem som pysslade med spåren igår, de skulle kolla om det gick att få till 3 spår. Fattar inte hur de skulle få plats med det...
Link to comment
Share on other sites

...För en annan med en bilresa på 30 mil upp till Ulricehamn känner jag en visst tvekan. Vän av ordning vill jag vara på plats 60 minuter innan det beger sig. Något som skulle innebära att jag får ställa väckarn på 04.00. Men vad tusan - jag lär väl komma på några bra argument inom dem närmsta dagarna..
Link to comment
Share on other sites

Konstnön gör väl att det lutar åt något hårt klister täckt med burk?

+1

Enbart burk funkar dåligt på konstsnön.

Jag snurrade runt på Lassalyckan igår i 90min med enbart lila burk och hade bra skidor. Konstsnön som är överst är nyproducerad och blandad med den lilla mängd natursnö som trillat ner de senaste dagarna. Prognosen visar kallt resten av veckan så snön förblir nog i "befintligt skick" veckan ut. Så klister ser jag idag inte som vallan som ska användas på loppet.

Link to comment
Share on other sites

Konstnön gör väl att det lutar åt något hårt klister täckt med burk?

+1

Enbart burk funkar dåligt på konstsnön.

Jag snurrade runt på Lassalyckan igår i 90min med enbart lila burk och hade bra skidor. Konstsnön som är överst är nyproducerad och blandad med den lilla mängd natursnö som trillat ner de senaste dagarna. Prognosen visar kallt resten av veckan så snön förblir nog i "befintligt skick" veckan ut. Så klister ser jag idag inte som vallan som ska användas på loppet.

Testade blå burk i botten och lila på topp i lördags, -7, då snötillverkningen var igång. Spåret var en blandning av gammal konstsnö och ny natursnö samt även nytillverkad konstsnö som yrde över spåret. Jag hade dåligt fäste. Klister täckt med burk lutar det åt...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag är helt grön och detta är min första tävling och första säsong på "vasalopp-skidor"

 

Jag har skavt runt 10 mil på Skatås konstsnöspår i Göteborg och skall nu åka Västgötaloppet.

 

När jag köpte skidorna fick jag rådet att köpa tejp. Detta har inte fungerat någon gång i Skatås. Vädret har antingen varit 0/+1 och snöfall eller minus 5 och isiga spår.

 

Om man läser kommentarerna ovan så verkar det inte bli så isigt på söndag. Min fråga till er är:

Vilken fästvalla skall jag ta för att vara säker på fäste (prio före glid)

- skall jag lägga på nytt tejp och ge det en riktigt chans?

-skall jag köpa klister ?

 

Glid har jag haft riktigt bra varje gång. Är väll iof svårt att misslyckas på isspår.

 

tacksam för svar

carl

Link to comment
Share on other sites

Kolla på deras hemsida så finns det löpande vallatips från skigo i nyhetsspalten. Vill du ha bra fäste så tippar jag på grund sen violett burk toppad med blå burk så det inte fryser i för dig. Kan nog gå med enbart blå oxå, men vi får vänta och se vad tempen blir.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag är helt grön och detta är min första tävling och första säsong på "vasalopp-skidor"

 

Jag har skavt runt 10 mil på Skatås konstsnöspår i Göteborg och skall nu åka Västgötaloppet.

 

När jag köpte skidorna fick jag rådet att köpa tejp. Detta har inte fungerat någon gång i Skatås. Vädret har antingen varit 0/+1 och snöfall eller minus 5 och isiga spår.

 

Om man läser kommentarerna ovan så verkar det inte bli så isigt på söndag. Min fråga till er är:

Vilken fästvalla skall jag ta för att vara säker på fäste (prio före glid)

- skall jag lägga på nytt tejp och ge det en riktigt chans?

-skall jag köpa klister ?

 

Glid har jag haft riktigt bra varje gång. Är väll iof svårt att misslyckas på isspår.

 

tacksam för svar

carl

Sitter tejpen bra och är oskadad skulle jag inte ersätta den med ny tejp. Men jag kan inte sia om hur den kommer att funka på söndag. Förmodligen sitter den bättre än ren burkvalla så om burkvalla är det slutgiltiga vallatipset så kan det nog funka bra.

 

skiandrun.se brukar också posta vallatips för långloppen i Västergötland på sin hemsida, får se om dom gör det i år också. Annars kan du förmodligen köpa fästvallning på plats i Ulricehamn.

 

Med stor sannolikhet är eventuell vallatjänst på plats bättre än att du själv testar klistervallning för första gången, men å andra sidan har dom misslyckats med vallning för mig en gång. (Ulricehamnsloppet 2009 då halva banan var konstsnö och resten var dagsfärsk nysnö på golfbanan. Rode Rossa-klister var INTE bra i nysnön.)

 

Biskopsgårdens sport och Udens kan också lägga fästvalla åt dig, men dom gör det ju i så fall efter prognosen utan att exakt veta hur det ser ut på plats.

 

Själv hoppas jag på Lila klister täckt med violett special, för det ligger på sen i söndags och satt som en backspärr:-)

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ni som känner till terrängen... Blir det "farliga" svängar efter nerförsbackarna?

Enligt barnprofilen tycker jag det ser ut att vara väldigt mycket upp och ner...

Inte enligt deras hemsida. Om jag kommer ihåg rätt från loppet i fjol så var det inte så farligt på konstsnöspåret, men jag vet inte om vi körde på hela då?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur banan ser ut för i helgen?

Här är banan http://www.xcc.se/wp-content/uploads/2013/01/Banan_2013_1.1.pdf

Orkar man staka upp till 1km-passeringen sju gånger så orkar man staka hela loppet. Personligen hade jag inte riktigt vågat gå på det' date=' men nu ska jag inte heller åka.[/quote']

Jag tänker inte testa heller. Startbacken kändes rätt brant i fjol.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...