Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tour de Ski 2013


Perre

Recommended Posts

fakta: Hon har varit dopad. Var hon avstängd 2 el 4 år?

CAS smiskade FIS rätt så rejält pga av det där och sedan dess har FIS (mha WADA) blivigt proffsigare i hur man sköter listorna på förbjudna preparat och hur man dömer kring dessa.

 

Med allt som var kring det där fallet törs jag nog säga att hade hon kommit från ett land med ordentlig organisation kring skidåkningen hade det aldrig ens blivit ett fall då hon hade haft riktig medicinsk (och byråkratisk) hjälp.

 

Läs gärna om fallet för mer rimlig beskrivning än Tallens!

Link to comment
Share on other sites

Tycker att produktionen är usel. Nya kameravinklar hela tiden' date=' ligger aldrig kvar så att man kan ta egna tider. Mycket närbilder och bilder på fötter och slow motion med lite musik. Man vill ju se om det händer något med avstånd bakåt/framåt och i stället visar de långa närbildssekvenser på t. ex. Kowalczyk. Att hon håller på att åka uppför en backe vet man ändå![/quote']

Håller helt med!

 

Hacka inte på diverse kommentatorer. Lite skidutbildning av kameramän och bildproducenter skulle inte skada. Men detta gäller tyvärr de flesta idrottsproduktioner. Här finns gott om utvecklingspotential.

Håller oxå med. Tror att kameramän o bildproducenter tycker det är rockigt o cool med många vinklar o klipp. Som skidprogram blir det dåligt.

Link to comment
Share on other sites

fakta: Hon har varit dopad. Var hon avstängd 2 el 4 år?

CAS smiskade FIS rätt så rejält pga av det där och sedan dess har FIS (mha WADA) blivigt proffsigare i hur man sköter listorna på förbjudna preparat och hur man dömer kring dessa.

 

Med allt som var kring det där fallet törs jag nog säga att hade hon kommit från ett land med ordentlig organisation kring skidåkningen hade det aldrig ens blivit ett fall då hon hade haft riktig medicinsk (och byråkratisk) hjälp.

 

Läs gärna om fallet för mer rimlig beskrivning än Tallens!

Håller helt med, läs http://sv.wikipedia.org/wiki/Justyna_Kowalczyk, tog medel mot smärta i hälsena som var ok på träning men inte tävling då, nu ok på tävling också om jag förstått rätt.

Vet inte riktigt när Kowalczyk skulle hinna dopa sig, hon tävlar ju jämt och blir därmed hela tiden kollad. Tycker hon förtjänar all respekt och det finns väll INGET som tyder på att hon har tagit prestationshöjande, förutom att hon är bra. Tänk om Björgen kom från en Öststat med den överkroppen, samt att hon alltid före mästerskap inte kör Tour De Ski, utan har en tävlingspaus och sedan dominerar mästerskapet totalt (VM-Oslo)...., nu tror jag varken Kowalczyk eller Björgen är dopade.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag borde läst på bättre. Å andra sidan tog hon ett preparat hon inte fick. Givetvis inte samma som att köra med EPO eller annat, men otillåtet.

 

Men, jag skulle verkligen vilja att det ALLTID togs upp i samband med sändning att "han/hon har varit av stängd 2 år för dopning. Detta för att jag är övertygad om att många som dopar sig medvetet räknar med ett straff under en period då de bygger upp kroppen och laborerar sig fram.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag borde läst på bättre. Å andra sidan tog hon ett preparat hon inte fick. Givetvis inte samma som att köra med EPO eller annat, men otillåtet.

 

Men, jag skulle verkligen vilja att det ALLTID togs upp i samband med sändning att "han/hon har varit av stängd 2 år för dopning. Detta för att jag är övertygad om att många som dopar sig medvetet räknar med ett straff under en period då de bygger upp kroppen och laborerar sig fram.

Det är blomqvist väldigt bra på att göra. Tydligaste exemplet är väl Demetiev som aldrig nämns utan att det påpekas (samt Shirvey eller hur det nu stavas, som hade snabbast backtiden någonsin med gamla sträckningen när han var dopad, men han verkar ha lagt av). Håller helt med dig i princip och jag tycker straffen ska skärpas till "minst 2 år men alltid till efter nästa OS" (alltså i praktiken 2-4 år beroende på när man åker dit, då kan ingen tycka att det lönar sig att fuska under uppbyggnad och ta straffet).

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag borde läst på bättre. Å andra sidan tog hon ett preparat hon inte fick. Givetvis inte samma som att köra med EPO eller annat, men otillåtet.

 

Men, jag skulle verkligen vilja att det ALLTID togs upp i samband med sändning att "han/hon har varit av stängd 2 år för dopning. Detta för att jag är övertygad om att många som dopar sig medvetet räknar med ett straff under en period då de bygger upp kroppen och laborerar sig fram.

Ja, du borde definitivt ha läst på bättre.

 

Den svenska sprintvärldsmästarinnan från VM i Oberstdorf 2005 har också en dopingdom bakom sig som hon blev frikänd ifrån. Det pratades det inte om när hon ännu var aktiv. Med rätta. Idrottarna ska också ha ett rättsskydd när nåt går fel med dopingtestandet/reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...