Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hedda Bngman satsar p lnglopp i Team Nordic Athlete

World Classic Tour blir virtuell

22 kare fr plats i Team Svenska Spel

Podcast om Visma Ski Classics utveckling och framtid

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hellener i SVT med Redbull

• Vänligen logga in för att kunna svara
238 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Hur menar du, vad är skillnaden mot att dricka kaffe?

Vi ser som sagt helt olika på kosthållning. Om du med orden "dricka kaffe" menar att du inte ser skillnad på att dricka 1 kopp kaffe till frukost innan start mot att trycka i sig koffeintabletter så vet jag inte hur jag pedagogiskt ska förklara detta. Om du med "dricka kaffe" menar att någon drar i sig ett stort antal koppar kaffe innan start i syfte att pigga upp sig är det ingen skillnad och i min värld lika skruvat som att ta tabletter.

Jag dricker Vitargo proffessional på långlopp och är säker på att de flesta elitåkare tillför koffein från någon källa åtminstone under (främst i slutet av) långloppen. Om de sen är energidrycker som redbull eller blandat direkt i sportdrycken som vitargo mfl gör, kaffe/cola eller att själv blanda i koffeintabletter i drickan har jag svårt att se någon moralisk skillnad på. Det senare är antagligen en lite billigare men lite krångligare variant.

Nej, inte heller jag ser någon skillnad i det du beskriver ur ett moraliskt perspektiv. Men om du jämför att dricka koffeinspetsade drycker mot enbart Blåbärssoppa kommer vi i ett annat moralsikt perspektiv. Du resonerar som att det är en självklarhet och nödvändighet att tillföra koffein, det kan verkligen diskuteras ur ett moraliskt perspektiv. Och det är just detta som jag försökt göra, att jag tycker det är tveksamt ur ett moraliskt perspektiv att Hellner gör reklam för en produkt som i sig är tveksam både ur ett hälso- och moraliskt perspektiv.

Varför skulle det vara mer moraliskt försvarbart att dricka kaffe på morgonen, vanemässigt eftersom man har ett beroende, istället för att bara dricka kaffe/koffeindryck vid speciella fysiska påfrestningar då man verkligen kan behöva den extra kicken?

Jag tycker väl inte heller att redbull är på något sätt hälsofrämjande och skulle kanske inte heller vilja vara förknippad med och göra reklam för det varumärket om jag vore på Hellners nivå, och jag fick välja (dvs om man kan välja andra lika bra sponsorer) men den här tråden är extremt överdriven.

Redigerat av Ekis, 03 januari 2013 - 11:36 .

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Jag dricker inte kaffe men tycker att det är väldigt många som dricker kaffe på morgonen för att vakna utan att jag skulle kalla det för ett beroende.

Varför skulle de långt ifrån sunda, vältränade eller coola som behöver denna drycken för att klara sin dag påverkas så väldigt mycket av Hellner eller Will Gadd? Är det så väldigt mycket bättre om dessa skulle hinka i seg kaffe istället?

Jag tycker mest att det är konstigt att red bull sponsring resulterar i rammaskri bland en del i skidåkningsmiljöet medans sponsring av Life eller diverse sportsernäring knappt kommenteras om man tänker på påverkan på tex unga utövare.

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
Jag har inte sett någon intervju förut och därmed missat burkviftandet. Men idag såg jag intervjun och han hade ju en vanlig vattenflaska med redbullogo. Ni kan ju omöjligt bli så upprörda över en sån sak...

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

I går stod han också och viftade med groggvirket i kamerahöjd. Får vi se i morgon då. Jag tycker Red Bull är en riktigt taskig sponsor som tvingar sin adept att stå och göra sig till i intervjusituationer inför fans och fä. Hellner kan ju inte vara 100% bekväm med att agera på det där onaturliga sättet. Ge honom en blaffa att sätta på mössan som alla andra och lägg av med det där. Fattas bara att Tuborg köper spons och agerar på samma vis.

Danska fotbollslandslaget hade ju länge Carlsberg som tröjsponsor. Hade aldrig funkat i mesarnas paradis - Sverige.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Jag har inte sett någon intervju förut och därmed missat burkviftandet. Men idag såg jag intervjun och han hade ju en vanlig vattenflaska med redbullogo. Ni kan ju omöjligt bli så upprörda över en sån sak...

Jo, det har varit en vattenflaska hela tiden. De upprörda i tråden har bara inte noterat det...

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 704 inlägg
Fjöl av, nu rot vi int nå mer i dä där!!! "Citat: Sven E - Pistvakt"

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

I går stod han också och viftade med groggvirket i kamerahöjd. Får vi se i morgon då. Jag tycker Red Bull är en riktigt taskig sponsor som tvingar sin adept att stå och göra sig till i intervjusituationer inför fans och fä. Hellner kan ju inte vara 100% bekväm med att agera på det där onaturliga sättet. Ge honom en blaffa att sätta på mössan som alla andra och lägg av med det där. Fattas bara att Tuborg köper spons och agerar på samma vis.

Danska fotbollslandslaget hade ju länge Carlsberg som tröjsponsor. Hade aldrig funkat i mesarnas paradis - Sverige.

Jo. Men jag tvivlar att Carlsberg intruerade spelarna att få med en ölburk i kameravinkeln vid intervjurer.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 704 inlägg
Snart kom Bjärven å ta dig!

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Ja idag viftade han med buken igen, pinsamt. Har pojken inga ledare som kan styra upp det hela?

Skulle svt intervjuat honom med en pilsnerflaska också?

Redigerat av lg, 03 januari 2013 - 16:31 .

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Tänk om det var sprit i flaskan

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Ja idag viftade han med buken igen, pinsamt. Har pojken inga ledare som kan styra upp det hela?

som sagts tidigare.... de är inte en burk utan en vattenflaska med logga på!
Train hard win easy!

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Hur ser ni på att han är eller var sponsrad av en onlinepoker-sida???

Redigerat av Tobbe L, 03 januari 2013 - 21:19 .

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 497 inlägg

Hur ser ni på att han är eller var sponsrad av en onlinepoker-sida???

Bara han inte börjar flasha en kortlek i intervjuerna så bryr jag mig inte.

Det jag reagerar på är Red Bulls sätt att via fjärrstyrning av Markus klämma sig in på reklamplats där de inte har att göra. Det är utstuderat och slemmigt.

Vad tycker du t.ex. om folk på forumet som illa dolt bara "råkar" känna till en jättebra produkt som de vill rekommendera till andra och inte istället köper reklamplats och gör rätt för sig?

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Lättförtjänta pengar är det iaf.
Tur att svt är rätt forum för produktplacering.

Linkan

Linkan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Dubbelpost..

Redigerat av Linkan, 03 januari 2013 - 22:27 .

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Och Gunde hostade under intervjuerna för att Team Boro skulle synas i TV.

Det kanske inte är ungdomarna ni behöver oroa er för utan snarare servicemän inom skidbranchen, där konsumeras det orimliga mängder energidryck.

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Idag vinkade han med sin burk igen. Faktiskt det roligaste vi såg idag. Alla där jag satt fick sig iallafall ett gott skratt.

Jag slog lite på nätet om hjärtrytm och koffein, med tanke på Björgens problem. Jag fick massor av träffar på diverse medicinsidor där man uppgav att koffeinintag är den vanligaste källan till hjärtrubbningar.

Jag har också i minnet att någon skidåkare till haft hjärtrytmproblem och just fått rådet att ta bort koffeinet. Var det Johan Olsson?

Redigerat av lg, 04 januari 2013 - 14:55 .

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Jo. Men jag tvivlar att Carlsberg intruerade spelarna att få med en ölburk i kameravinkeln vid intervjurer.

Nej, det skötte spelarna nämligen så bra själva utan att bli ombedda...

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 211 inlägg

Jag har också i minnet att någon skidåkare till haft hjärtrytmproblem och just fått rådet att ta bort koffeinet. Var det Johan Olsson?

Martin Johnsrud Sundby har slutat med kaffe men om det har med hans hjärtrusningar att göra vet jag inte.
http://www.langd.se/...et.5073335.html

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 676 inlägg

som sagts tidigare.... de är inte en burk utan en vattenflaska med logga på!

Idag höll han upp burken igen, ingen vattenflaska.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar