Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hellener i SVT med Redbull


Willie

Recommended Posts

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Idag vinkade han med sin burk igen. Faktiskt det roligaste vi såg idag. Alla där jag satt fick sig iallafall ett gott skratt.

 

Jag slog lite på nätet om hjärtrytm och koffein, med tanke på Björgens problem. Jag fick massor av träffar på diverse medicinsidor där man uppgav att koffeinintag är den vanligaste källan till hjärtrubbningar.

 

Jag har också i minnet att någon skidåkare till haft hjärtrytmproblem och just fått rådet att ta bort koffeinet. Var det Johan Olsson?

Link to comment
Share on other sites

I går stod han också och viftade med groggvirket i kamerahöjd. Får vi se i morgon då. Jag tycker Red Bull är en riktigt taskig sponsor som tvingar sin adept att stå och göra sig till i intervjusituationer inför fans och fä. Hellner kan ju inte vara 100% bekväm med att agera på det där onaturliga sättet. Ge honom en blaffa att sätta på mössan som alla andra och lägg av med det där. Fattas bara att Tuborg köper spons och agerar på samma vis.

Danska fotbollslandslaget hade ju länge Carlsberg som tröjsponsor. Hade aldrig funkat i mesarnas paradis - Sverige.

Jo. Men jag tvivlar att Carlsberg intruerade spelarna att få med en ölburk i kameravinkeln vid intervjurer.

Nej, det skötte spelarna nämligen så bra själva utan att bli ombedda...

Link to comment
Share on other sites

Ja idag viftade han med buken igen' date=' pinsamt. Har pojken inga ledare som kan styra upp det hela?

 

Skulle svt intervjuat honom med en pilsnerflaska också?[/quote']

som sagts tidigare.... de är inte en burk utan en vattenflaska med logga på!

Idag höll han upp burken igen, ingen vattenflaska.

Link to comment
Share on other sites

Ja idag viftade han med buken igen' date=' pinsamt. Har pojken inga ledare som kan styra upp det hela?

 

Skulle svt intervjuat honom med en pilsnerflaska också?[/quote']

som sagts tidigare.... de är inte en burk utan en vattenflaska med logga på!

Idag höll han upp burken igen, ingen vattenflaska.

Vattenflaskan har alltså samma form som en redbullburk fast större än de små då.

Link to comment
Share on other sites

Martin Johnsrud Sundby har slutat med kaffe men om det har med hans hjärtrusningar att göra vet jag inte. http://www.langd.se/johnsrud-sundby-skippar-kaffet.5073335.html

Jo, det var säkert Sundby jag hört om.

 

sitat:

- Bronsmedaljören från 15 km på VM i Holmenkollen skippar allt med koffein i. I början av förra säsongen hade han problem med hjärtat men känner ingen oro nu. -

 

 

Det är ju rätt tydligt att koffein ligger rätt nära doping. Jag har då ingen lust att dra på mig hjärtproblem med sådan skit.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl inte om reklamens vara lr icke vara inom toppidrotten. Det ser helt enkelt skitlöjligt ut när han står med , vad det ser ut som iaf, en redbullburk vid intervjuerna. En RB mössa hade helt klart sett bättre ut, nu ser han bara ut som en pajas där han viftar.

 

jag skulle hellner se honom vifta med en påse AXA gröt :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan är väl inte om reklamens vara lr icke vara inom toppidrotten. Det ser helt enkelt skitlöjligt ut när han står med , vad det ser ut som iaf, en redbullburk vid intervjuerna. En RB mössa hade helt klart sett bättre ut, nu ser han bara ut som en pajas där han viftar.

 

jag skulle hellner se honom vifta med en påse AXA gröt :)

Håller helt med. Ok, det kanske är en flaska (låt vara ser ut precis som en burk) innehållande ekologisk, närodlad havredryck och inte Redbull-dryck, men oavsett, det ser ändå löjligt ut med så övertydligt reklamviftande.

 

Och det skulle se löjligt ut om han stod och höll upp en påse Axa havregryn också.

Link to comment
Share on other sites

Såg att Kalla har Electrolux som en av sina personliga sponsorer. Vem vet, snart kanske hon börjar släpa en dammsugare efter sig in i intervjuzonen. Även skidåkare städar, så det skulle egentligen inte vara några konstigheter med att en dammsugare syns när de intervjuas.
Link to comment
Share on other sites

Såg att Kalla har Electrolux som en av sina personliga sponsorer. Vem vet, snart kanske hon börjar släpa en dammsugare efter sig in i intervjuzonen. Även skidåkare städar, så det skulle egentligen inte vara några konstigheter med att en dammsugare syns när de intervjuas.

Hahaha!

Link to comment
Share on other sites

Expressen har en sammanställning av de som stängts av för doping de senaste åren. Intressant att 3st stängts av för bruk av "stimulantia". Dit räknas tex koffein.

 

Expressens sammanställning

Fast vi borde hålla oss till fakta när det gäller koffein, av någon konstig anledning har Expressen skrivit med det där, koffein är inte dopingklassat sedan 2004. (se ex. http://www.wada-ama.org/en/Resources/Q-and-A/2012-Prohibited-List/)

 

Om jag var korrekt underrättad när jag var mera elitaktiv så var koffeintabletter dopingklassade. Stämmer det? Är isåfall koffein borttaget från listan?

Koffeintabletter som sådana har ju inte haft någon egen status, däremot var höga halter koffein det innan 2004 (oavsett vilken källan till koffeinet var)! Sen avrådde säkert dina tränare från att ta tabletter, vilket nog generellt är väldigt klokt för idrottare. Dock - under ex. en >24h multisporttävling är det lite klurigt att släpa med en termos kaffe, så tabletter får duga ;)

 

Redbull innehåller förövrigt ganska lite koffein - ungefär som svart te, betydligt mindre än kaffe.

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni är bra löjliga nu...

Har ni tänkt på hur nog alla är med att visa märket på handskarna...huggandet med stavarna...fipplandet med skidorna...

 

Att Hellner far fram o tillbaka med huvudet när han blir intervjuad kanske beror på att han har någon osynlig reklam på mössan...eller så kanske det inte är det man vill bli ett par minuter efter ett lopp och ska börja ladda för nästa...

Link to comment
Share on other sites

Redbull innehåller förövrigt ganska lite koffein - ungefär som svart te, betydligt mindre än kaffe.

 

?

Om du går efter artikeln i Vasalöparen nr 4-11 så förstod jag inte då vad de menar med de svarta staplarna och jag förstår dem inte nu heller efter att ha kollat upp lite mer.

Portion ?

kaffe 800 , en burk Celsius innehåller 200 mg 35,5 cl men får ca 570 på svarta stapeln.

Om en portion är en burk så skulle det ju stannat på 200.

 

Fel i artikeln tycker jag.

 

Man kan ju brygga the lite olika och kaffe med , billiga bönor =mer koffein.

 

Men man brukar säga att 25 cl Red bull motsvara 1 kopp kaffe ,2 koppar the

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se stor skillnader mellan Enervit, Vitargo mm och Redbull. Pratar vi rent innehållsmässigt så kan givetvis alla energidrycker diskuteras men pratar vi vad de olika varumärkena står för är det milsvid skillnad. Redbull jobbar hårt med att synas och jag tycker de står för ett leverne som inte andas idrott. Tycker det är förbannat synd att Hellner sålt sig till Redbull och tex Jonas Colting kommer jag aldrig ta kostråd ifrån så länge han är skyltfönster för Redbull.

 

Jag dricker tex starköl i bastun efter en del långlopp, eller t.o.m vin kvällen innan. Är det då OK att hålla upp en flaska bärs i målfållan?

Blir du intervjuad i bastun tycker jag absolut du ska visa bärsen (i bastun under intervjun asså)!

tack förresten ang oxvreten, bra ställe o prep. Blen en 5-mila mest i skogen, 10 km lp skiva.

Link to comment
Share on other sites

Redbull innehåller förövrigt ganska lite koffein - ungefär som svart te, betydligt mindre än kaffe.

 

?

Om du går efter artikeln i Vasalöparen nr 4-11 så förstod jag inte då vad de menar med de svarta staplarna och jag förstår dem inte nu heller efter att ha kollat upp lite mer.

Portion ?

kaffe 800 , en burk Celsius innehåller 200 mg 35,5 cl men får ca 570 på svarta stapeln.

Om en portion är en burk så skulle det ju stannat på 200.

 

Fel i artikeln tycker jag.

 

Man kan ju brygga the lite olika och kaffe med , billiga bönor =mer koffein.

 

Men man brukar säga att 25 cl Red bull motsvara 1 kopp kaffe ,2 koppar the

Nej, jag går inte efter Vasalöparen. Och att en 25-cl burk Redbull är som en kopp kaffe är helt fel:

 

Halt: (källor: Redbull lite varsomhelst, te och kaffe http://www.svenskkaffe.se/upload/dokument/Koffeintabell.xls)

Redbull 32 mg/dl

Svart te 40 mg/dl

Kaffe, filter 95 mg/ dl

 

Sen är det ju frågan hur mycket man tar, men jag tippar på:

Doser:

Redbull 250 ml-burk: 80 mg

Te, stor tekopp ca 2-2,5 dl: 80-100 mg

Kaffe, normal svensk kopp 2 dl: 190 mg (här antar jag att en kopp kaffe inte längre är de blommiga porslinskoppar mormor hade ;). Dessutom tar jag ofta påtår.

 

Koeffintablett är 100 mg, så man behöver normalt två för ett det ska motsvara en normal kaffedos.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker snabber närmar sig det verkliga problemet här.

Skidåkarnas mest exponerade tid är inte ute i ett dimmigt spår där de trängs bland andra atleter. Det är när de befinner sig i mixed zone, 1 meter från en tvkamera - självklart är det där sponsorerna vill synas.

 

Sponsringen började en gång i tiden med en mössa med tryck på, något vi idag anser rätt oskyldigt. Men plötsligt börjar stjärnorna prydas med loggor på varenda plagg på kroppen. Skidtillverkarna som betalar dyrt för att knyta till sig skidåkarna skriker till sig en plats i rampljuset även de. Nu syns även glasögon, stavarna syns och hålls dessutom upp så att handske-tillverkaren inte går att missa.

 

Nu när Hellner fortsätter att bryta reklammark genom att också dricka energidryck framför kameran är den uppenbara följden denna:

* Pjäxtillverkarna inser att det bara är överkroppen som syns och tvingar åkarna att hänga ett par reklampjäxor runt halsen efter loppen.

* Vallatillverkarna tar tacksamt emot tips om hur Hellner kan presentera deras senaste mega flour valla på ett inte alltför krystat vis.

* Ett välkänd svensk skidbutik sänder ut en manlig gorilla som skrämmer slag på både åkare och media.

* Efter stafetten försöker sveriges lag se avslappnade ut när de kommer till intervjuerna bärandes på en takbox från Thule.

* Toppåkarna kommer alla att lägga av i förtid efter alla ryggproblem som de fått av att bära runt på allt krimskrams.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med. Ok, det kanske är en flaska (låt vara ser ut precis som en burk) innehållande ekologisk, närodlad havredryck och inte Redbull-dryck, men oavsett, det ser ändå löjligt ut med så övertydligt reklamviftande.

Det måste vara något spesiellt med just red bull. Dagens idrottare ser ju ut som reklampelare och de har ju (nestan) alltid på sig kläder med en massa reklam märken, bilar med en massa reklam, visar alltid opp skidor och stavar men om de har reklam på dricka flaskan så blir folk galna.

 

Eftersom red bull inte sponsrar hela landslaget så kan inte Hellner eller Northug ha red bull reklam på tex mössan. Det blev en massa liv för något år sedan när Northug gick ett lopp med en red bull buff för att det var i mot de norska sponsor reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Idag vinkade han med sin burk igen. Faktiskt det roligaste vi såg idag. Alla där jag satt fick sig iallafall ett gott skratt.

 

Jag slog lite på nätet om hjärtrytm och koffein, med tanke på Björgens problem. Jag fick massor av träffar på diverse medicinsidor där man uppgav att koffeinintag är den vanligaste källan till hjärtrubbningar.

 

Jag har också i minnet att någon skidåkare till haft hjärtrytmproblem och just fått rådet att ta bort koffeinet. Var det Johan Olsson?

Googla Björgens medicin istället, har roligare biverkningar än koffien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...