Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hellener i SVT med Redbull


Willie

Recommended Posts

Jag har inga "stora problem" tycker bara det kan vara på sin plats att börja påpeka att gränsen snart är nådd för vad i alla fall jag tycker är rimligt, när det gäller att ta del av min uppmärksamhet. Jag tittar ju trots allt i huvudsak på en kille som åkt skidor för att höra vad han har för syn på nyss genomfört lopp.

 

Vad blir annars nästa steg?

 

Att se interjuver som betsår av ryggtavlan på en kille, som utan att säga ett ord är 100% fokuserad på att duka upp en basar i snön, ungefär som dom där som säljer prylar på filtar på drottninggatan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply
Släpp moralpaniken och den konservativa synen' date=' inte direkt så han står med en cigg i käften.[/quote']

I huvudsak betalas reklampengarna ut efter exponering*antal tittare (i rätt målgrupp.)

 

Det finns således en peng, om än väldigt liten, på allas våra ögonpar.

 

Om hellner får 10.000:- /gång han lyckas vifta framgångsrikt med flaskan och 200.000 personer i rätt målgrupp ser interjuvn bidrar vi i den gruppen med 5öre/person genom att titta.

 

Jag är inte konservativ och har ingen moralpanik och bjuder gärna på "mina" 5öre, men endast om det känns sunt, vettigt och inte allt för störande.

 

Ska jag sitta och titta på en interjuv där min uppmärksamhet distraheras av loggor utan klar koppling till vad man håller på med och framförallt se en person som är mer fokuserad på att hålla upp alla prylar än att koncentrera sig på att ge mig, som tittare, närvaro kostar det mer än 5öre. Och det är vad redbull nu får "betala" genom att jag skriver detta inlägg.

 

Så nu är red bull och jag kvitt!

Men då har du alltså inte lika stort problem om det hade varit en Vitargo återhämtningsdryck han hade viftat med? Då det enligt din syn på det är "sundare"? På vilket sätt undrar jag?

 

Att intervjun skulle förstöras pga av att någon håller en vattenflaska köper jag inte, går väl utmärkt att prata och hålla i prylar samtidigt?

 

Och det är klart att hans status kanske sjunker i dina ögon, men en stor del tycker nog tvärt om.

Tja, vi skiljer oss som människor. Tycker du att hans status höjs genom ihopkopplingen med redbull så är det ju bra.

 

Jag för min del tycker inte redbull är en produkt eller ett varumärke som har samma goda renomé som en frisk och sund längdskidåkare.

 

Viftandet och det splittrade fokuset är störande oavsett om jag pratar med någon som i privata sammanhang håller på och fipplar med sin telefon eller om det är en kille som står i tv och uppenbart lägger väldigt mycket uppmärksamhet på att visa upp div prylar.

 

Går det över gränsen är dt inte respektfullt mot vare sig tittaren eller den som privat gör tre saker samtidigt när man ska försöka föra ett vanligt samtal.

 

Man får en liten känsla av att man inte längre är en tittare som ska ges en bra itnervjuv utan mer betraktas som en lallande fåntratt som det ska krängas någon kostig dryck till. Och det tycker jag är värt att protestera emot. Mest för att det är roligt att sätta sig på tvären när någon försöker hassla och mindre för att det är ett jätte problem i min vardag.

 

Men nu är väl det mesta sagt, för min del :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se stor skillnader mellan Enervit, Vitargo mm och Redbull. Pratar vi rent innehållsmässigt så kan givetvis alla energidrycker diskuteras men pratar vi vad de olika varumärkena står för är det milsvid skillnad. Redbull jobbar hårt med att synas och jag tycker de står för ett leverne som inte andas idrott. Tycker det är förbannat synd att Hellner sålt sig till Redbull och tex Jonas Colting kommer jag aldrig ta kostråd ifrån så länge han är skyltfönster för Redbull.

 

Jag dricker tex starköl i bastun efter en del långlopp, eller t.o.m vin kvällen innan. Är det då OK att hålla upp en flaska bärs i målfållan?

Jag tycker din kommentar är ett klassiskt uttalande grundat på okunskap Stefan!

Jag förstår att många i den över ålderkullen som ej vuxit upp med dessa varumärken och hört att de är folk som dör av Red Bull och att man absolut inte ska dricka det.

Men de är bara trams och skrock.

 

För att punktera ditt uttalande: "jag tycker de står för ett leverne som inte andas idrott" så kommer här en länk: Red Bull Under My Wings Camp

 

Där har du en film som visar att Red Bull delvis är med och hjälper unga satsande ungdomar för att lyckas med sina satsningar.

 

Sen är de väll SJÄLVKLART att Hellner och alla andra idrottare visar upp en Red Bull flaska under sina itervjuver, de är de ju kontrakterade att göra och de är ju lixom företages vinst i de hela.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om han egentligen ska vara det. Lätt hänt att det slår över och blir lite löjets skimmer över produkten. Det gäller att jobba lite med trovärdigheten också' date=' dagens konsumenter är trots allt lite mer medvetna jämfört med för 20år sedan när gunde viftade med team boro mössan.

 

Som någon skrev, det gränsar redan till en rolig sketch.[/quote']

Dagens konsumenter är den värsta fårskocken som funnits, bara att ta sig en kik på red bulls försäljning för att konstatera det. Den här typen av fjantiga reklam fungerar.

 

Men jag skrattade gått åt idén med en sketch, skulle kunna bli hur bra som helst.

Just det! Och det räcker med lite felaktig exponering (med kanske ett par roliga efterföljande sketcher på tv) så framstår produkten som enbart löjlig och den lättrörliga flocken (dvs vi) drar vidare.

 

Det vittnar väl den här tråden om.

 

Eller tillhör du dom som svarar "nej" på frågan om du själv påverkas av reklam och "ja" på följdfrågan om du tror att andra påverkas av samma reklam. Jag är rädd att göra dig ledsen om så är fallet och du därigenom tror dig särskilja dig, det är nämligen exakt just det "flocken" svarar på dom två frågorna.

 

 

 

Har man en bra produkt som man marknadsför på ett ärligt och uppriktigt sätt bygger man upp en lojal kundkrets som inte faller för trender och tillfälliga nycker.

Nej, jag tror absolut inte att jag är opåverkad av reklam.

 

Med ditt resonemeng är jag alltså inte en del av fårskocken, låter bra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se stor skillnader mellan Enervit' date=' Vitargo mm och Redbull. Pratar vi rent innehållsmässigt så kan givetvis alla energidrycker diskuteras men pratar vi vad de olika varumärkena står för är det milsvid skillnad. Redbull jobbar hårt med att synas och jag tycker de står för ett leverne som inte andas idrott. Tycker det är förbannat synd att Hellner sålt sig till Redbull och tex Jonas Colting kommer jag aldrig ta kostråd ifrån så länge han är skyltfönster för Redbull.

 

Jag dricker tex starköl i bastun efter en del långlopp, eller t.o.m vin kvällen innan. Är det då OK att hålla upp en flaska bärs i målfållan?[/quote']

Jag tycker din kommentar är ett klassiskt uttalande grundat på okunskap Stefan!

Jag förstår att många i den över ålderkullen som ej vuxit upp med dessa varumärken och hört att de är folk som dör av Red Bull och att man absolut inte ska dricka det.

Men de är bara trams och skrock.

 

För att punktera ditt uttalande: "jag tycker de står för ett leverne som inte andas idrott" så kommer här en länk: Red Bull Under My Wings Camp

 

Där har du en film som visar att Red Bull delvis är med och hjälper unga satsande ungdomar för att lyckas med sina satsningar.

 

Sen är de väll SJÄLVKLART att Hellner och alla andra idrottare visar upp en Red Bull flaska under sina itervjuver, de är de ju kontrakterade att göra och de är ju lixom företages vinst i de hela.

Så du säger alltså: Red Bull använder en del av sina (enorma) vinster till att marknadsföra sig genom att betala för idrottande ungdomar. Därför är produkten bra.

 

Är det bara jag som tycker logiken brister lite lätt?

Link to comment
Share on other sites

Tänker att ni borde ha större problem med att Vattenfall sponsrar längdlandslaget. Företag som propagerar för mera kärnkraftverk, investerar i kolkraft, motarbetar vindkraft i Sverige. Iofs så är det ju statligt och styrs slutligen av regeringen (även om olika regeringar tycks kvitta) och således borde gå att påverka i allmänna val.

 

Att påverka Redbull är nog lättare på nätforum.

 

Jag tänkte först att det här var lite löjligt att skriva om hur farlig Redbull är och att produkten drar ner barnen i fördärvet. Tänkte sen att det är nog bra att ni kritiserar Hellner, Man behöver ju inte vara för ett förbud av en produkt bara för att man inte ser den som lämplig att göra reklam för.

Link to comment
Share on other sites

Om nu Vattenfal kan sägas "motarbeta" storskalig landskapsförstöring som vindkraft så är jag helt för att landslaget väljer så vettiga sponsorer.

 

Men det här med dinglandet av ovidkommande produkter och varumärken inför kamerorna handlar i första hand för mig inte om produkterna är bra eller dåliga. Det som stör är att företagen får idrottarna att apa sig och agera medvetet slugt för att komma runt de regleringar och avtal som gäller för tävlingarna/sändningarna.

Link to comment
Share on other sites

Viss reklam, och uppträde, tär givetvis på förtroendekapitalet hos den aktive och förbund. Produkter som life och redbul skadar säkert inte typ bilsport, men känns rätt otänkbart på en orienterare. Hur det skadar längdskidor vet jag inte, men reklammånglarna har säkert gjort bedömningen att det funkar.

 

Hur det funkar beror ju på idrottens svans. Vissa i svansen, typ jag störs mer än andra...

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett bevis på att kapitalism inte (heller) fungerar.

Ett ganska så modigt ställningstagande...

 

Har du något belägg för detta?

Haha. "Belägg"

 

Det är väl bara att öppna ögon och öron.

 

Jag trodde snarare det var en självklarhet, för gemene man, än ett modigt "ställningstangande".

 

Ungefär lika kontroversiellt som att nu 2013 hävda att tobaksrökning inte är speciellt hälsofrämjande.

 

Eller menar du, på allvar, att det fortfrande finns folk som tror att "marknaden" klarar av att ta det ansvar som behövs för att alla samhällsfunktioner ska fungera och att det systemet är det som bäst gagnar den enskillda människan?

 

Iofs inget är ju förvånande, det finns ju faktiskt folk som fortfarande hävdar att rökning är ofarligt.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett bevis på att kapitalism inte (heller) fungerar.

Ett ganska så modigt ställningstagande...

 

Har du något belägg för detta?

Haha. "Belägg"

 

Det är väl bara att öppna ögon och öron.

 

Jag trodde snarare det var en självklarhet' date=' för gemene man, än ett modigt "ställningstangande".

 

Ungefär lika kontroversiellt som att nu 2013 hävda att tobaksrökning inte är speciellt hälsofrämjande.

 

Eller menar du, på allvar, att det fortfrande finns folk som tror att "marknaden" klarar av att ta det ansvar som behövs för att alla samhällsfunktioner ska fungera och att det systemet är det som bäst gagnar den enskillda människan?

 

Iofs inget är ju förvånande, det finns ju faktiskt folk som fortfarande hävdar att rökning är ofarligt.[/quote']

Japp, det finns många som tror att marknaden klarar av att lösa det du beskriver. Det är en liten minoritet som inte tror det skulle jag tro. Sedan finns det förstås inom många områden förbättringspotential. Vissa mer än andra... :)

 

Jämförelsen med tobaksrökning känns inte relevant.

Link to comment
Share on other sites

Ett ganska så modigt ställningstagande...

 

Har du något belägg för detta?

Haha. "Belägg"

 

Det är väl bara att öppna ögon och öron.

 

Jag trodde snarare det var en självklarhet' date=' för gemene man, än ett modigt "ställningstangande".

 

Ungefär lika kontroversiellt som att nu 2013 hävda att tobaksrökning inte är speciellt hälsofrämjande.

 

Eller menar du, på allvar, att det fortfrande finns folk som tror att "marknaden" klarar av att ta det ansvar som behövs för att alla samhällsfunktioner ska fungera och att det systemet är det som bäst gagnar den enskillda människan?

 

Iofs inget är ju förvånande, det finns ju faktiskt folk som fortfarande hävdar att rökning är ofarligt.[/quote']

Japp, det finns många som tror att marknaden klarar av att lösa det du beskriver. Det är en liten minoritet som inte tror det skulle jag tro. Sedan finns det förstås inom många områden förbättringspotential. Vissa mer än andra... :)

 

Jämförelsen med tobaksrökning känns inte relevant.

Då får man vika sig för majoriteten då och falla in i hyllningskören av RedBull.

 

Dom ger våra hantverkare en "kickstart" på morgonen, gör så att nattpersonalen orkar hålla i gång alla sina 14timmar och legitimerar ett uppiggande och snabbare alternativ, till den äckliga skollunchen, för våra ungdommar. Allt viktiga funktioner.

 

Vid närmare eftertanke saknar ju Red Bulls samhällsansvar motstycke. :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken tramsig tråd... Moralpanik eller

Håller med... De här börjar ju bli ganska fjantigt!

Ja, lås tråden så återgår vi till diskussioner om tiondels millimeter på spannhöjden, hur många gram stavarna väger eller hur många centiliter sportdryck man ska dricka i Evertsberg.

 

Betydligt mer vesäntligt än att ägna någon minut, av alla tusen trådar, åt att refleketra över världen vi lever i och i vilket samhälle våra barn ska växa upp i. :)

Link to comment
Share on other sites

nu är ni lite löjliga! Varför skulle Taurin va så mycket sämre än aspartam som Vitargo använder tex?

 

Jag använder redbull på långlopp och kommer så fortsätta med...

Jag fattar inte vad de är ni stör er på! Kan säga att det är väldigt många som använder "redbull-shot" på tävling me...

 

Varför ska dom då inte få göra reklam för sig??

Tråden handlar väl inte om innehållet i diverse drycker' date=' det kan diskuteras och givetvis är inte Aspartam bättre än Taurin eller vice versa. Ingen har väl heller sagt att inte Redbull får göra reklam men det jag i alla fall försökt föra fram är att jag tycker Redbull är en tveksam produkt som inte riktigt rimmar med idrott. Jag tycker att det är tråkigt att Hellner sålt sig till Redbull.

 

Jag har försökt utveckla det och tycker fortfarande att Redbull (och alla energidrycker) skickar fel signaler vad gäller kost och inställning till hur du ska ta hand om din kropp. Som jag ser det är 90% av användarna också sådan som inte har koll på kost och lockas in i en ond spiral där snabba "fixar" med socker ska skapa någon form av välbefinnande. Det är mycket långt från det jag tycker idrott står för. Åk förbi en bensinstation en tidig morgon och se högen av hantverkare som äter sin frukost i form av en Redbull och en cigg, eller åk förbi en kiosk/tobak som ligger nära en högstadieskola och se ungdomar dra i sig energidryck istället för skollunch eller titta i kundvagnarna på stormarknaden där 6-packen av energidrycker lastats i. Allt detta är så långt från idrott man kan komma och där står Hellner och gör reklam för just det varumärke som leder "utvecklingen". Det tycker jag är jäkligt tråkigt och väldigt långt från Havregrynsgröt om man säger så.

 

 

Nyfiket frågar jag vad det är för effekt som du får av Redbull i samband med tävling som du inte får av något annat? Ett långlopp som VL kan jag se behovet av mycket snabb energi i loppets slutskede, men en vanlig tävling? Vad ger det att dra i sig en "shot" innan start?[/quote']

Vad menar du med att det inte rimmar med idrott? Verkar som du har en väldigt trångsynt bild på vad som är idrott. Redbull är stora aktörer inom extremsport, och har bidragit till stor utveckling för många av dessa. Folk har fått upp ögonen för dessa mindre kända sporter vilket jag tycker är oerhört kul och det kan man till viss del tacka redbull för (med sina uppfinningsrika evenemang bl.a.), så är det. Varför ska inte Redbull få gå in och sponsra längdskidåkningen? Angående att de har profilerat sig som groggvirke, det är inget jag har sett i alla fall. Det är ju inte deras fel att deras produkt är god att grogga med, att användarna är på ett visst sätt m.m. (vilket jag inte riktigt håller med om, du har generaliserat för mycket). Jag tycker Life är lika långt ifrån idrott i så fall.. Om jag ska generalisera; Sådana som handlar på life är tjocka, lättlurade människor som tror på mirakelmedel och bantningskurer för att de inte orkar skapa ett hållbart normalt leverne med motion och kost. Detta är ju givetvis på skoj men jag tycker att det är likt din generalisering av redbull-användarna.

Angående vansinnesfärden i Gamla stan hade redbull inget med det att göra, iaf inte enligt dem själva. Öppna ögonen och inse att vi lever i ett samhälle där pengarna styr:)

Link to comment
Share on other sites

Öppna ögonen och inse att vi lever i ett samhälle där pengarna styr:)

Jo, det är ju verkligen ett jätte bra argument.

 

Av samma anledning;

 

-äter vi, utan att veta om det, hästar till middag

-har fem apotek/köpcentrum utan att något säljer medicin

-åker runt med (väntar på) tåg som är tillverkade för länder där det inte finns snö

-ger sjuka vård enligt ett poänsystem istället för efter behov

-har vi 50 olika leverantörer av el att välja på samtidgt som priset ökat med några tusen procent.

 

 

 

osv osv

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...