Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmins borstar


Tohe

Recommended Posts

numer polerar jag - förutom före - även efter FP brush, då oftast med hssf, alt rotonylon, eller båda.

 

Har man hs014 borsten torde kanske inte stål behövas. Jag känner dock att jag gärna "vill" polera redigt med ngt mer "skonsammare" än hs014, då väl den skall vara lite en hybrid av stål/nylon, typ?

 

- om hs014 är lite åt stål-hållet till, kan man inte tänka sig att den "polerar bort" fp-beläggningen...?

 

(man skulle önska sig myyyyycket utveckling kring detta av Dr Kuzmin. Har mejlat och bett om det. Tror oxå det skulle vara en mkt bra säljgrej)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

jo, det skulle inte skada med lite fler instruktionsvideor eller liknande kring dessa prylar.

 

Men som jag förstår så skall HSA vara lite aggressivare än en stål och därför använder jag den efter sicklingen istället för en stålborste. Är det någon som anser att jag borde använda HS-014 istället? och vad ska jag använda HSA till isåfall?

 

Många frågor, men man måste ju leta kunskapen någonstans när den inte finns med i förpackningen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kuzmins borstar is da shit.

tycker det är synd han slutade med motsvarande stål resp nylon o ersatte de båda med en; hs heter väl den. Jag lyckades dock få tag på hssf, alltså motsvarande nylon.

 

asså; stålsickla. Hs014 (stål o nylon i samma borste) 5-30 drag. Klart.

pulver? Vet ej om man bör lägga ngn "bas/grund" för pulver. Detta får ngn annan svara på. Jag använder här kuzmins fp brush alt fp drum o sedan hs brush hssf brush för polering alt rotonylon om jag vill polera mkt o "hårt". Rätt e fel, jag inbillar mig rotonylon polerar "hårdare" än kuzmins hs och hssf.

 

själv sicklar jag med kuzmin+ och sedan tar jag ned strukturen till vad jag inbillar mig jag vill ha med kuzmin hsa. Blir så lent o fint.

Link to comment
Share on other sites

HSA enligt mig för att få ned strukturen och jämna till för kalla kärva fören. HS som slutpolering och både vid kalla och varma förhållanden men mer vid kalla. HS är inte stål men vid höga varv så blir den effektiv som stål och uppför sig lite som stål. Gamla HSSF var mjuk som fin Angora men tänk vid 11000-12000 varv/minuten! :-)
Link to comment
Share on other sites

HSA enligt mig för att få ned strukturen och jämna till för kalla kärva fören. HS som slutpolering och både vid kalla och varma förhållanden men mer vid kalla. HS är inte stål men vid höga varv så blir den effektiv som stål och uppför sig lite som stål. Gamla HSSF var mjuk som fin Angora men tänk vid 11000-12000 varv/minuten! :-)

 

Har stålsiklet med Kuzmin i mange år og polert med stålbørste.

Godt fornøyd med resultatet, men er lysten på å teste ut rotobørste nå og har bestilt HS-014. Etter sikling blir da rekkefølgen slik, hvis jeg har forstått det riktig;

 

1. polering med HS-014

2. eventuelt manuell rill

 

Det er altså null poeng å dra over noen drag med stålbørste for hånd før rotobørsten?

Link to comment
Share on other sites

Har stålsiklet med Kuzmin i mange år og polert med stålbørste.

Godt fornøyd med resultatet, men er lysten på å teste ut rotobørste nå og har bestilt HS-014. Etter sikling blir da rekkefølgen slik, hvis jeg har forstått det riktig;

 

1. polering med HS-014

2. eventuelt manuell rill

 

Det er altså null poeng å dra over noen drag med stålbørste for hånd før rotobørsten?

Jag kör alltid lite med Primateria hand stål innan HS-014. Och gärna med några drag åt fel håll innan också. 

1.a. 2-3 drag åt fel håll med borsten och åt fel håll på skidan. (Oj, det skickades för tidigt... fortsätter...)

1.b. 4-6 drag åt fel håll med borsten men åt rätt håll på skidan.

1.c. borsta åt rätt håll med borsten och åt rätt håll på skidan i kanske 30 sekunder upp till 2-3 minuter (beroende på förhållande)

2. HS-014 Vid varmföre så hade jag inte ens kört HS-014

3. Ev. rill. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid lite med Primateria hand stål innan HS-014. Och gärna med några drag åt fel håll innan också. 

1.a. 2-3 drag åt fel håll med borsten och åt fel håll på skidan. (Oj, det skickades för tidigt... fortsätter...)

1.b. 4-6 drag åt fel håll med borsten men åt rätt håll på skidan.

1.c. borsta åt rätt håll med borsten och åt rätt håll på skidan i kanske 30 sekunder upp till 2-3 minuter (beroende på förhållande)

2. HS-014 Vid varmföre så hade jag inte ens kört HS-014

3. Ev. rill. 

Takk for bra svar. Hva er grunnen til at du polerer "feil vei" med håndbørsten?

 

Det holder altså å dra raskt over med rotobørsten en gang, jmf Kuzmins video?

 

Hvor lang levetid har HS-014?

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra svar. Hva er grunnen til at du polerer "feil vei" med håndbørsten?

 

Det holder altså å dra raskt over med rotobørsten en gang, jmf Kuzmins video?

 

Hvor lang levetid har HS-014?

Det blir en bra effekt och man känner klar skillnad på belaget. Man tvingar upp lite av belaget som är löst genom att först borsta åt fel håll.

 

Holder? Ja, eftersom en vinkelslip kan köras så fort så räcker det med en gång. Man får då också akta sig för att stå still med borsten då man kan bränna belaget. Men rör man hela tiden så blir det av hastigheten en kylande effekt.

 

Lev tid från oss? (Enklaresport). En dag inom Sverige. Till Norge så kan Tullen ställa till det ibland med ngn vecka om man har otur. Men man kan välja att få det skickat nära gränsen så slipper man ev strul.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en bra effekt och man känner klar skillnad på belaget. Man tvingar upp lite av belaget som är löst genom att först borsta åt fel håll.

Holder? Ja, eftersom en vinkelslip kan köras så fort så räcker det med en gång. Man får då också akta sig för att stå still med borsten då man kan bränna belaget. Men rör man hela tiden så blir det av hastigheten en kylande effekt.

Lev tid från oss? (Enklaresport). En dag inom Sverige. Till Norge så kan Tullen ställa till det ibland med ngn vecka om man har otur. Men man kan välja att få det skickat nära gränsen så slipper man ev strul.

Du skriver att det blir en kylande effekt av hastigheten. Kan det verkligen stämma. All typ av friktion borde utveckla värme. Speciellt när man kör 12000 Rpm. Har du inte fel just i det påståendet?
Link to comment
Share on other sites

Du skriver att det blir en kylande effekt av hastigheten. Kan det verkligen stämma. All typ av friktion borde utveckla värme. Speciellt när man kör 12000 Rpm. Har du inte fel just i det påståendet?

Jo, om man står still med borsten men prova att hålla borsten lite ifrån dig. Står man inte still med roterande borstar alternativt kör för sakta så har de en kylande effekt. Vilket är bra vid polering så borstar man med handborstar så gör man det helst utomhus.
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, men det kan inte vara en kylande effekt hur snabbt eller sakta du än för en roterande borste över ett belag. Men du menar kanske att borsten inte ska vidröra belaget? Du får gärna vidareutveckla hur det fungerar då.

Ha ha, givetvis skall borsten vidröra belaget. Men jag är själv lite osäker på just det och kommer inte heller på vart jag läst/hört det så jag stångar mig inte blodig för det. Men jag kan se om jag kan mäta det imorgon. Hursomhelst så märker jag en positiv effekt att borsta utomhus.
Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att vinddraget från borsten snabbare kyler av belaget? Alltså det blir ju en uppvärmande effekt där borsten vidrör belaget men strax efter eller innan borsten (beroende på rotationsriktining) så borde det kunna bli en avkylande effekt pga vinddraget.

Min egen fundering...

Link to comment
Share on other sites

He, he. Levetid är nog ikke livslängd, utan leveranstid.

 

vi får invadera, annektera Norge o tvinga dom o snakke o skriva ordentligt.

 

Det er "livslängd" jeg mener ja :) For meg som har to-tre par ski som sikles et par ganger i løpet av sesongen, kan jeg regne med at rotobørsten gjør jobben i noen år?

 

Får man effekt av å polere skien med jevne mellomrom selv om man ikke tar selve siklejobben?

 

Jeg går ofte 30-40 mil før jeg sikler av belegg og børster. Føler sjelden skiene taper seg til vanlig treningsbruk, men psykologisk er det greit å ta en siklerunde og fjerne småriper. 

 

Lykke til i Falun i dag, Sverige. Nå lukter det gull til Kalla.

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara så att vinddraget från borsten snabbare kyler av belaget? Alltså det blir ju en uppvärmande effekt där borsten vidrör belaget men strax efter eller innan borsten (beroende på rotationsriktining) så borde det kunna bli en avkylande effekt pga vinddraget.

Min egen fundering...

Jo, det är så jag tänker också men temperaturen blir ju tex inte lägre bara för att det tex blåser men visst sjutton blir ju ytan kallare som står emot vinddraget? :-)

Ingen "smartis" som kan reda ut det här?

Hursomhelst så skall jag testa och se om jag märker ngn skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...