Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grotfallsrundan 2013! Bana och fästvalla?


hoai_nam

Recommended Posts

Ska köra Grotfallsrundan på söndag. Har aldrig kört loppet och undrar lite om kuperingen? Ser man till banprofilen verkar det ju i stort sett bara finnas en längre backe...

 

Sedan vad tror folk om föret och fästvalla? Om man ser till vädret på senaste tiden med tö och sedan kallt så borde det bli rätt isigt? Eller fräser dom spåren måntro? Är det någon som varit där nyligen och kanske har lite inside information?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Första delen av den långa backen är helt klart stakbar, sista knicken är aningen brantare. Där kan man nog överväga saxa eller diagonala med fäste.

 

Förra året var det många topåkare som körde utan fäste.

 

Är man normalt en stark stakåkare tycker jag helt klart man kan överväga köra ovallat. Om föret är svårvallat.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Jag körde wadköpsloppet förra året som gick på samma bana och jag tror absolut att det går staka sig igenom loppet. Körde själv med fästvalla vilket även vinnaren i loppet gjorde då. Det bästa med det var just den långa backen där jag fick lite paus från allt stakande innan.

 

Har inte bestämt än om jag ska delta i år, men skulle det va isföre så hade jag absolut gjort det.

Finns förresten en film på youtube från wadköpingsloppet där de filmar från den brantaste delen av backen, går att saxa där om det skulle va för brant. Sök på "wadköpingsloppet 2012 backen" så borde den komma fram.

 

Lycka till och skriv gärna hur det gick att köra utan fästvalla om det nu blir så.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt loppet två gånger, senaste gången för 3 år sen. Banan gick lite olika vägar upp mot varvningen från golfbanan dessa två år, men som led3-åkare tycker jag backen var för tuff att försöka staka. Klart man kommer upp, men med 7-8 km platt åkning på golfbanan varje varv gäller det att spara överkroppen lite.

 

Backen är ju rätt lång, över 1 km och som sagt ganska brant sista biten när man kommer in på eljjusspåret.

 

Blir comeback i Grotfalllet på Söndag för min del. Hoppas på bättre stavfäste nere på golfen i år. Har varit katastrof när jag åkt loppet tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla ni som ska åka loppet, pratade nyss med en som varit ute och åkt nu på förmiddagen.Det är väldigt hårda spår (ej is) stakning hela golfbanan som säkert är 7 km varje varv.Men ni ska upp för backen 4 gånger den är rätt tuff och ganska lång.Han åkte på klister och det gich bra med fästet uppför.Men han är bara en motionär!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter från förra året säger att det är helt klart en stakbar bana, slakmotan på vägen upp mot stadion är inte så farlig i lutning, korta fina tag, sista knixen kommer vara så sönder åkt och söndersaxxad av alla som ska runt där så efter första varvet så är det antingen inga spår där och ett stort sockerberg... Saxning är att föredra om man inte drar sig upp med armar... En överlag överkropp stark åkare som är 2000 eller bättre i VL har nog fördelar att gå utan fäste givet vissa förhållanden... Men det får man ju givetvis avgöra själv...
Link to comment
Share on other sites

De ska fräsa om spåren innan söndag, men pratade med tävlingsledningen på telefon hastigt igår och passade på att fråga om föret. De hade kört klister täckt med någon burk. Jag är lite kluven dock eftersom det är ganska få partier man verkligen behöver bra fäste på. Hellre lite halt än hugg skulle jag säga...
Link to comment
Share on other sites

Då kanske följande är ett alternativ:

 

Toko Base invärmt på ruggad fästzon

Swix VR40 2-3 lager

Rode Blå Super 2 lager

 

Frågan är hur mycket nysnö det är i spåret. Om jag förstått rätt så har de fräst nya spår igår och det kommer inte snöa mer. Känns som att det kommer vara mest grov ihopfrusen gammal snö. Kanske man då ska byta Rode Blå super mot Star Top Blue?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...