Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rcs Carbonlite S-track vs. Plus


henkedejk

Recommended Posts

Hej

 

Min handlare i Tyskland hållar på att plocka ett par RCS carbonlite classic till mig och jag hadde bestäld plus-modellen. Han ringde just nu då han har hittat ett par Carbonlite classic s-track som han tror skulle bli ännu båttre som långloppsskida. Båda är utmätte exakt till min vikt / förmågan, men s-tracken altså klockren, och nu funderar jag såklart på vad som skulle vara bäst?

 

Handlaren har givetvist span-garanti, så jag kan byta, men vill ju välja rätt direkt.

 

Tacksam för era bedömingar och erfarenheter.

 

/henke (dansk)

Link to comment
Share on other sites

Jag var riktig nöjd med S-track skidor förra vinter, både på hårda och mjuka spår. Har tyvärr inte haft plus skidor att jämföra med, bara cold. Har inte hunnit testa mina nya skidor (S-track och Plus) denna säsong.

 

Pratade med Thomas Freimuth om just detta och han såg att han kör mycket med S-track på långlopp. Så om din handlare tycker att den passar bättre, så ser jag inget som säger emot att köra på S-track.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en bra beskrivning från Caldwell Sport: http://www.caldwellsport.com/fischer-models/ . Plus och Cold är inte samma, inte bara belag materialet är annorlunda också konstruktionen är det: "Anytime you talk about a model – Carbonlite Plus Classic – you’re describing a combination of a mold and a base material. The mold settings and material distribution are slightly modified for different models – a cold ski is different from a plus ski beyond just the different base material."

 

Lycka till i alla fall med dina skidor. Vilken handlare är det i Tyskland?

Link to comment
Share on other sites

Det finns Plusskidor som har ett typ av 902-spann, dvs klisterspannet som sitter på S-track. Ska du ha en långloppsskida är det nog att föredra, sedan är det bara att välja en som du kan trampa ner lagom lätt beroende på om du ska ha burk eller klister under.

Men är det inte så att båda Plus och S-track har WC-plus belaget? Om man då har en Plus med 902 spann (dvs. samme som S-track) och WC-plus belag, vad blir då skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Det finns Plusskidor som har ett typ av 902-spann' date=' dvs klisterspannet som sitter på S-track. Ska du ha en långloppsskida är det nog att föredra, sedan är det bara att välja en som du kan trampa ner lagom lätt beroende på om du ska ha burk eller klister under.[/quote']

Men är det inte så att båda Plus och S-track har WC-plus belaget? Om man då har en Plus med 902 spann (dvs. samme som S-track) och WC-plus belag, vad blir då skillnaden?

Jo alla utom coldskidorna har 28 belag dvs det som kallas plusbelag. När det gäller spannkurvor så gör dom ju lite allt möjligt på fabriken, det som kommer ut i butik ska ju vara 812-spann på alla modeller utom S-track. Har hört rykten om att plusskidorna ska bli mera som S-tack, iaf sperta mer i toppen. Årets Salomonskidor är ju byggda på det viset, iaf mina.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to par Carbonlite plus (skate), begge er naturlig nok merket med 28-belegg, men det ene paret er også merket 1 5 og det andre er merket 1 Q. Hva vil det si? Noen som vet hva forskjellen er? Skilnaden, altså?

1Q är skidor som är gjorda för "Raceavdelningen". Görs i väl i 610 formen (universal).

15 gissar jag är med spannprofil från 115 formen

 

Läs länken som Carl A har några inlägg tidigare. Där finns mycket info

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...