Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rimlig vallatabell?


Buster14

Recommended Posts

Som relativ nybörjare har jag nu börjat lära mig lite om vallning och olika vallor. Här kommer min vallatabell som jag vill att ni granskar och kommenterar. Jag vill med så få vallor som möjligt och så lätt som möjligt få till en bra vallning.

Rode klister och burkar

Chola

Violet special

rossa

silver

mulitgrade

Blå super

Lila multi

 

Swix klister och burkar

kr 30

kr 21n

Vr 40

vr 45

vr50

blå extra

 

 

kallare än -10 grundar med blå extra 4 lager

Swix VR40 i grov snö/

Rode blå super i fin snö/

blått klister vid isföre

 

-5 till - 10

Fin snö 2lager blå super, 2 lager Rode lila multi, 2 lager blå super

Grov snö, 2 lager VR40 eller Blå extra, 2 lager VR45, 2 lager VR40

Klisterföre- blå grund täckt med violet

 

-2 till -5

Fin snö, 2 lager blå super, 4 lager lila multi

Grov snö, 4 lager VR 45, eventuellt 2 lager VR 50

Klisterföre, Universal eller rossa/silver (på blå grund)

 

0-2 det är här det svåra börjar tycker jag.....

Klister har gett mig bäst grepp men ifrysning har drabbat mig flera gånger. kanske borde man täcka med nån lila/blå burk????

 

+grader har jag bara använt universal eller rossa med silver

 

För glid använder jag ffa BWLF, men även LF blå, LF gul, Swix marathon. inget pulver eller klossar...

 

Tack för hjälpen och ge gärna tips på förbättringar

Link to comment
Share on other sites

VR30 använder jag en del, men beror väl på vilka breddgrader...

 

När det inte en renodlat klisterföre grundar jag för det mesta med:

Toko base, invärmt och noga klossat. (Låt svalna, "härda")

Lite rött i steget, lätt invärmt. (Låt svalna, "härda")

Full-långt tunt VR30 (Låt vila lite...)

 

Sen blir det oftast 2-4 pyramidiserade lager V45/VR45. (Inget riktigt full-långt, kortaste som nollzonen)

Täckt med V40/VR40 1-3 lager, i kallburkzon. (Om det närmar sig nollan blir det förstås varmare burkar)

 

Lite mer lila vid varmare, lite mer blått vid kallare. Ev 40 istället för 30 i grunden. Alltså, med lite modifikationer så använder jag i princip ovanstående vallning hela säsongen här uppe (-3/-20) vid isföre är inte fäste nå noga. Bara på vasan!

Link to comment
Share on other sites

... så tolkar jag det som att det är en ganska bra "tabell" jag vallar efter!

Tycker du vallar lite konstigt. Mest att du vallar en mjukare valla och sedan en hårdare ovanpå. Vad är tanken?

Man kan valla en mjukare valla under en hårdare. Men detta är en mer "avancerad" vallning där man räknar med att slita bort den hårdare vallan efter ett tag för att senare få fram den mjukare under. T ex på ett Vasalopp där det är kallt i starten och varmare vid Lundbäcksbackarna. Du chansar alltså på att hinna få fram den mjukare vallan som du täckt med kallare (för att det inte ska bli underfrysning i starten).

 

Generellt sett så har folk lite övertro till Fluorvallor (burkar). Visst - jag har precis hela VR-serien och en jäkla massa andra fluorburkar. Men man ska också veta att fluorburkar generellt sett oftast är mindre slitstarka och ger ett "sämre" fäste. Fluor däremot ger en lenare framföring och bättre "släpp". Det senare gör även att det är mindre risk för underfrysning.

 

Själv använder jag vanlig Swix v20 och v30 jättemycket. Betydligt mer än blå extra = v40.

 

En vanlig fästvallning kan se ut så här vid lite slitigare före, dvs grov snö.

- Grundburk (Jag har en 4-5 stycken, lite beroende på förutsättningar...), ett mycket tunnt lager invärmt med järn.

- 2 tunna lager v20. Det första hopkorkat med grunden medan skidan är lite ljummen.

- 2 lager v30. (En slitstark mycket bra valla tycker jag. Bra att ha i botten om övrigt slits bort.)

- sedan gärna en valla för dagen i några lager.

- avslut nästan alltid en fluorburk som ger en lenare framföring och bättre släpp.

 

Är det nysnö kan det bli Rode eller andra lenare syntetvallor i botten. Även här avslut med fluorburk som toppvalla. Rode/star eller liknande.

 

Hinner inte skriva mer just nu....

Link to comment
Share on other sites

Lite rött i steget' date=' lätt invärmt. (Låt svalna, "härda")[/quote']

Varför då???

För mig helt bakvänt att ha en mjuk valla invärmd som grund. Låter inte så slitstarkt enligt mig...

Skistart har det som tips i sin vallaguide vet jag. Grund och sen röd invärmd i 0-zonen

Link to comment
Share on other sites

0-2 det är här det svåra börjar tycker jag.....

Klister har gett mig bäst grepp men ifrysning har drabbat mig flera gånger. kanske borde man täcka med nån lila/blå burk????

Tokos röda burk har fungerat suveränt för mig här, dessutom är den lite så man kan ha med den under åkning. Tyvärr säljs den inte lägre man jag antar att nya sortimentet har något liknande.

Link to comment
Share on other sites

... så tolkar jag det som att det är en ganska bra "tabell" jag vallar efter!

Tycker du vallar lite konstigt. Mest att du vallar en mjukare valla och sedan en hårdare ovanpå. Vad är tanken?

Man kan valla en mjukare valla under en hårdare. Men detta är en mer "avancerad" vallning där man räknar med att slita bort den hårdare vallan efter ett tag för att senare få fram den mjukare under. T ex på ett Vasalopp där det är kallt i starten och varmare vid Lundbäcksbackarna. Du chansar alltså på att hinna få fram den mjukare vallan som du täckt med kallare (för att det inte ska bli underfrysning i starten).

 

Generellt sett så har folk lite övertro till Fluorvallor (burkar). Visst - jag har precis hela VR-serien och en jäkla massa andra fluorburkar. Men man ska också veta att fluorburkar generellt sett oftast är mindre slitstarka och ger ett "sämre" fäste. Fluor däremot ger en lenare framföring och bättre "släpp". Det senare gör även att det är mindre risk för underfrysning.

 

Själv använder jag vanlig Swix v20 och v30 jättemycket. Betydligt mer än blå extra = v40.

 

En vanlig fästvallning kan se ut så här vid lite slitigare före' date=' dvs grov snö.

- Grundburk (Jag har en 4-5 stycken, lite beroende på förutsättningar...), ett mycket tunnt lager invärmt med järn.

- 2 tunna lager v20. Det första hopkorkat med grunden medan skidan är lite ljummen.

- 2 lager v30. (En slitstark mycket bra valla tycker jag. Bra att ha i botten om övrigt slits bort.)

- sedan gärna en valla för dagen i några lager.

- avslut nästan alltid en fluorburk som ger en lenare framföring och bättre släpp.

 

Är det nysnö kan det bli Rode eller andra lenare syntetvallor i botten. Även här avslut med fluorburk som toppvalla. Rode/star eller liknande.

 

Hinner inte skriva mer just nu....[/quote']

Jag ser inte nån stor skillnad i o toppa med en kallare burk än o toppa med en ren toppningsburk...

Jag brukar göra antingen eller beroende på vilket som går bäst.

Link to comment
Share on other sites

De e de som e syftet med mina hårdare vallor på toppen. Dvs toppa vallningen med en kallare burk. De varmare under borde ju ge ett bättre fäste med risk för ifrysning. garderar därför med kallare.

 

Tänker jag helt fel?

 

Kul att tråden har börjat ta form :)

 

Ang. vallning i plusgrader. När använder ni burk före klister? kan bara tänka mig plusgrader och nysnö! har jag fel?

 

Är för övrigt i sälen denna vecka! testar tejp för första gången och är positivt överraskad. kalas bett. nackdelen är att tejpen hugger i lätt när det är lite skit i spåret och stjäl en del glid. men jag sparar många minuter i vallaboden som jag kan träna istället :)

Link to comment
Share on other sites

Delar uppfattningen som Dunderklumpen uttryckt. Tycker generellt att du in din sammanställning i första inlägget vallar med för varmburk som du sedan täcker med en kallare. Varför den varmare burken över huvudtaget?

Tex i -5 till -10 och nysnö så lägger du 2 lager Lila Multi vilket känns fel, kör enbart Blå super där.

 

Jag toppar, precis som Dunderklumpen, med en toppningsvalla för aktuellt före. Tex har jag Star Top blue och Star Top Violett. Där då den blå är toppning i kallare före och violett i någon till några minusgrader. Har nu också skaffat Rode Top Line men ännu inte hunnit testa dessa fullt ut. Men Star burkarna är mycket trevliga

 

Du vill göra det enkelt med krånglar till det en del. Ska plita ihop en lista om hur jag ser det och återkomma :)

Link to comment
Share on other sites

Att använda en varmare som sedan täcks med kallare är väl inte så ovanligt. Tycker det funkar riktigt bra. (lila täckt med blå ffa). För att få lite mer elasticitet, "klibb", men täcks sedan med den mest aktuella burken för att inte få ifrysning, lenare framföring och såklart den mest passande vallan överst. (Även på t.ex. Få-fram-varmare-valla-efter-ett-par-timmar-på-VL-metoden)

 

Grundvalla - Lite kallare än föret-valla - Dagens före-valla

Grundvalla - Dagens före-valla/Lite varmare - Dagens före-valla/lite kallare.

 

Man kan ju diskutera om det blir någon skillnad, blir allt en gemensam smet med korkning?

 

Använder oftast tunt rött i nollzonen efter grundvaxet (som värmts in ordentligt, korkats genuint och fått svalna) för att få lite mer bett utan att det tar på glidet. Jag tycker det funkar bra.

 

Skulle Grundvax enbart vara mer slitstarkt än grundvax + lite till?

 

Har oftast bättre glid än de flesta omkring mig på träning utan att göra något alls åt glidet, vill tro att det oftast beror på fästvallan.

 

Jag har oftast 4 lager som är hela kallburkzonen (vid före). Grund + v30 (grund) och de två översta. Resten är avkortade mer eller mindre. Dunder kör du alla dina 5 lager, som jag tolkar som din generella grund som långa lager? Rejält grund i a f!

Link to comment
Share on other sites

Varför den varmare burken över huvudtaget?

inbillar mig att det förbättrar fästet ytterligare med en mjukare under toppningen!

 

kanske inte fyller nån faktisk funktion, får fundera en gång till på det!

 

tar med mig att jag kanske bör skaffa en toppningsvalla iaf.

 

Ser fram emot din sammanställning Stefan. :)

Link to comment
Share on other sites

Har försökt fnula ihop en lista med så få burkar som möjligt. Det har inte varit lätt och jag har våndats, förtvivlat och nästan gett upp när jag inser att många favoriter måste bort om det inte skall vara många burkar med. Men så här ser jag det vad gäller burkvallor:

 

Grundvax: Toko Base. Har det i princip alltid, ett tunt lager invärmt

 

Under -10 grader: Funkar det mesta i grönt. Väljer Star grön i äldre snö och Rode Blå super i nysnö

 

-5 - -10 grader: Rode blå super i nysnö, Swix VR40 i äldre snö

 

-2 - -5 grader: Rode Multigrade (den lila) i nysnö, Swix VR45 i äldre snö

 

0 - -2 grader: Rode Multigrade i nysnö, Swix VR50 i äldre snö

 

0 grader: Rode Violett i nysnö, Swix VR60 i äldre snö. Ski-Go XC orange när det växlar mellan pluss/minus och partier med blanka spår, tar dock på glidet

 

0 - ca +3 grader: Rode Violett extra i nysnö, Swix VR70 i äldre snö

 

Det ska väl summera ner till 12 burkar. Men visst, Multigrade funkar även i äldre snö så kanske VR50 kan gå bort. Ski-Go XC orange kanske också. Men vad tusan, vi snackar småpengar så det är väl bara att gasa :)

 

För klister hänvisar jag till Carl A´s tråd om "Djupgående klistervallaguide"

Link to comment
Share on other sites

tackar så hjärtligt för din "slimline" lista :)

 

Vill kommentera lila multi igen då jag använder den i lite kallare än vad ni anser vara bra. Jag har kikat på lejonet2´s rode lista. där skriver han att lila multi funkar en bra bit ner i minusgraderna. de gånger jag har testat detta så har det funkat riktigt bra!

 

En sammanfattning av burkvallor och klistervallor som jag skulle inneha om jag var tvungen att begränsa mig:

 

Toko Base (inte av egen erfarenhet men väl beprövad tydligen)

Vr 30

Vr 40

vr 45

vr50

Vr 60

Rode Blå super

Rode lila multigrade

Swix Blåa klister

Rode multigrade klister

Rode rossa

Link to comment
Share on other sites

jag gick också för några år igenom olika 'vallatabeller', den ena mer komplexare än den andra. 4 burkar för en vallning, mjukt, hårt blandat. skit blev det för mig. riktigt less på vallning blev jag oxå!

 

jag kör på enkla vallningar nu, a'la stefan sands och lejonet2s listor. (använder faktiskt lejonet2's rode-lista med bra resultat). det är enkelt. man lär sig snabbare hur det funkar och kan börja justera lite själv vartefter.

 

har jag sen dåligt fäste har jag iaf lärt mig såpass mkt att jag kan se om det beror på ifryst valla = vallar ett lager snäppet hårdare över, eller om jag ska lägga ett lager mjukare. funkar riktigt bra att småjustera så tycker jag.

 

sen brukar jag lägga lite mjukare valla i trampet/vallafickan. det brukar oxå funka bra.

 

på klistersidan måste jag slå ett slag för star. jag kör på 3 klister från dom. väldigt logiskt hur man ska använda dom om man kör på deras guide. jag har fått bra resultat med det.

 

sen köpte jag hela stars burkvallaserie. jag tycker dock att rode funkar bättre i nysnö. iaf för mig. jag kör star i grövre snö istället. toppningsburkarna har jag prövat en handfull ggr. len framföring? nja snarare lent bakåt blir det för mig. jag fattar faktiskt inte hur jag kan göra fel. ett tunt lager överst? vad kan gå fel?

Link to comment
Share on other sites

Antar att vi pratar tävling nu?

 

Du går väldigt kallt med blå super! Finns bättte vid -10

Bättre än Blå Super i nysnö och kallt? vadå?

Den kalla multigraden är väl ett exempel. Eller grön rode.

Fördelen med super är att den är ganska bred. Har vallat med den på t ex VL där temperaturen stigit från -14 till -3 och den funkat ok hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

... så tolkar jag det som att det är en ganska bra "tabell" jag vallar efter!

Tycker du vallar lite konstigt. Mest att du vallar en mjukare valla och sedan en hårdare ovanpå. Vad är tanken?

Man kan valla en mjukare valla under en hårdare. Men detta är en mer "avancerad" vallning där man räknar med att slita bort den hårdare vallan efter ett tag för att senare få fram den mjukare under. T ex på ett Vasalopp där det är kallt i starten och varmare vid Lundbäcksbackarna. Du chansar alltså på att hinna få fram den mjukare vallan som du täckt med kallare (för att det inte ska bli underfrysning i starten).

 

Generellt sett så har folk lite övertro till Fluorvallor (burkar). Visst - jag har precis hela VR-serien och en jäkla massa andra fluorburkar. Men man ska också veta att fluorburkar generellt sett oftast är mindre slitstarka och ger ett "sämre" fäste. Fluor däremot ger en lenare framföring och bättre "släpp". Det senare gör även att det är mindre risk för underfrysning.

 

Själv använder jag vanlig Swix v20 och v30 jättemycket. Betydligt mer än blå extra = v40.

 

En vanlig fästvallning kan se ut så här vid lite slitigare före' date=' dvs grov snö.

- Grundburk (Jag har en 4-5 stycken, lite beroende på förutsättningar...), ett mycket tunnt lager invärmt med järn.

- 2 tunna lager v20. Det första hopkorkat med grunden medan skidan är lite ljummen.

- 2 lager v30. (En slitstark mycket bra valla tycker jag. Bra att ha i botten om övrigt slits bort.)

- sedan gärna en valla för dagen i några lager.

- avslut nästan alltid en fluorburk som ger en lenare framföring och bättre släpp.

 

Är det nysnö kan det bli Rode eller andra lenare syntetvallor i botten. Även här avslut med fluorburk som toppvalla. Rode/star eller liknande.

 

Hinner inte skriva mer just nu....[/quote']

Jag ser inte nån stor skillnad i o toppa med en kallare burk än o toppa med en ren toppningsburk...

Jag brukar göra antingen eller beroende på vilket som går bäst.

Tycker nog ändå det är en viss skillnad.

Ska bara ta ett exempel.

Vallade ett par skidor till kompisen Myhr till helgens stafett. (De som var i Sthlm vet förutsättningarna.)

(Myhr är en duktig stakare, så det blev en ganska kort fästzon...)

Hade hypertunn invärmd grund av Star, Två hypertunna lager vanlig grön swix v20, det första hopklossat medan grunden var ljummen. Sedan tre lager VR40. Johan tyckte det var lite dåligt fäste. Skulle jag följa exemplet ovan skulle jag först börja kladda in VR45 och sedan VR40 igen. Istället tog jag ett lager Star top violet i "stampet". Johan var supernöjd med skidorna, och jag tror ingen åkte fortare i söndags, men tyvärr har jag inte sett sträcktiderna och NVSK´s 1:a-lag råkade ut för lite haverier på 1:a-sträckan.

Det jag menar är att en mer "klassisk" toppvalla ofta ger fästet som kan saknas utan att det är risk för underfrysning. Om jag hade kladdat in både VR45 och ytterligare lager VR40 i söndags hade det kännts lite väl "tjockt".

Sen kan m,an ofta valla lite hur som helst, och resultatet kan bli ungefär detsamma i alla fall... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker du vallar lite konstigt. Mest att du vallar en mjukare valla och sedan en hårdare ovanpå. Vad är tanken?

Man kan valla en mjukare valla under en hårdare. Men detta är en mer "avancerad" vallning där man räknar med att slita bort den hårdare vallan efter ett tag för att senare få fram den mjukare under. T ex på ett Vasalopp där det är kallt i starten och varmare vid Lundbäcksbackarna. Du chansar alltså på att hinna få fram den mjukare vallan som du täckt med kallare (för att det inte ska bli underfrysning i starten).

 

Generellt sett så har folk lite övertro till Fluorvallor (burkar). Visst - jag har precis hela VR-serien och en jäkla massa andra fluorburkar. Men man ska också veta att fluorburkar generellt sett oftast är mindre slitstarka och ger ett "sämre" fäste. Fluor däremot ger en lenare framföring och bättre "släpp". Det senare gör även att det är mindre risk för underfrysning.

 

Själv använder jag vanlig Swix v20 och v30 jättemycket. Betydligt mer än blå extra = v40.

 

En vanlig fästvallning kan se ut så här vid lite slitigare före' date=' dvs grov snö.

- Grundburk (Jag har en 4-5 stycken, lite beroende på förutsättningar...), ett mycket tunnt lager invärmt med järn.

- 2 tunna lager v20. Det första hopkorkat med grunden medan skidan är lite ljummen.

- 2 lager v30. (En slitstark mycket bra valla tycker jag. Bra att ha i botten om övrigt slits bort.)

- sedan gärna en valla för dagen i några lager.

- avslut nästan alltid en fluorburk som ger en lenare framföring och bättre släpp.

 

Är det nysnö kan det bli Rode eller andra lenare syntetvallor i botten. Även här avslut med fluorburk som toppvalla. Rode/star eller liknande.

 

Hinner inte skriva mer just nu....[/quote']

Jag ser inte nån stor skillnad i o toppa med en kallare burk än o toppa med en ren toppningsburk...

Jag brukar göra antingen eller beroende på vilket som går bäst.

Tycker nog ändå det är en viss skillnad.

Ska bara ta ett exempel.

Vallade ett par skidor till kompisen Myhr till helgens stafett. (De som var i Sthlm vet förutsättningarna.)

(Myhr är en duktig stakare, så det blev en ganska kort fästzon...)

Hade hypertunn invärmd grund av Star, Två hypertunna lager vanlig grön swix v20, det första hopklossat medan grunden var ljummen. Sedan tre lager VR40. Johan tyckte det var lite dåligt fäste. Skulle jag följa exemplet ovan skulle jag först börja kladda in VR45 och sedan VR40 igen. Istället tog jag ett lager Star top violet i "stampet". Johan var supernöjd med skidorna, och jag tror ingen åkte fortare i söndags, men tyvärr har jag inte sett sträcktiderna och NVSK´s 1:a-lag råkade ut för lite haverier på 1:a-sträckan.

Det jag menar är att en mer "klassisk" toppvalla ofta ger fästet som kan saknas utan att det är risk för underfrysning. Om jag hade kladdat in både VR45 och ytterligare lager VR40 i söndags hade det kännts lite väl "tjockt".

Sen kan m,an ofta valla lite hur som helst, och resultatet kan bli ungefär detsamma i alla fall... ;)

Hur många lager fäste du lägger känns väl inte intressant..

 

Men jag förstår hur du tänkter och jag använder båda metoderna..

Link to comment
Share on other sites

-2 - -5 grader: Rode Multigrade (den lila) i nysnö, Swix VR45 i äldre snö

 

0 - -2 grader: Rode Multigrade i nysnö, Swix VR50 i äldre snö

Är det skillnad på dessa två multigrade?

Jag har en burk som det står Multigrade på, blå bottendel av burken med två stående lila rektanglar på sidan där det står Violet... 0- -2 som temp angivelse...

Vilken är detta?

 

Rode Blå Super, vilken temp angivelse finns det på denna? (gamla burken)

Link to comment
Share on other sites

Antar att vi pratar tävling nu?

 

Du går väldigt kallt med blå super! Finns bättte vid -10

Bättre än Blå Super i nysnö och kallt? vadå?

Den kalla multigraden är väl ett exempel. Eller grön rode.

Fördelen med super är att den är ganska bred. Har vallat med den på t ex VL där temperaturen stigit från -14 till -3 och den funkat ok hela vägen.

Nja, vid nysnö och ner till i alla fall -15 grader väljer jag Blå super alla dagar i veckan. Den är, som du skriver, mycket bred och den levererar bra fäste med minimal inverkan på glid. De du nämner funkar säkert också, men bättre? inte enligt mig :)

 

Nu var väl iofs ursprungsfrågan i tråden en önskan om "rimlig vallatabell" där enkelhet och antalet burkar skulle minimeras. Det finns alternativ till alla de förslag jag lämnade, alternativ som i vissa förhållanden är bättre. Framförallt runt nollan finns det flera burkar som jag har i mitt "batteri". Men ska vi begränsa oss till ett minimum så finns inget bättre än Rode blå super i nysnö och från någon minus och nedåt.

Link to comment
Share on other sites

-2 - -5 grader: Rode Multigrade (den lila) i nysnö' date=' Swix VR45 i äldre snö

 

0 - -2 grader: Rode Multigrade i nysnö, Swix VR50 i äldre snö[/quote']

Är det skillnad på dessa två multigrade?

Jag har en burk som det står Multigrade på, blå bottendel av burken med två stående lila rektanglar på sidan där det står Violet... 0- -2 som temp angivelse...

Vilken är detta?

 

Rode Blå Super, vilken temp angivelse finns det på denna? (gamla burken)

Nej, i min sammanställning är det samma burk jag menar och det är en du har, den lila som är från 0 - -2 (märkt så på burken)

 

Är lite osäker på vad som står på blå super, har för mig att det står -1 - -3. Men är det något Rode är dåliga på så är det märkningen på burken. Verkar mer som att de tar de siffror de hade på lager än vad de fungerar för, om jag ska hårddra det :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...