Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågar dom diska Rötägget?


madbear

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Tycker det ser ut som att Hellner är i planket redan i kurvan. Möjligtvis att Röthe söker sig lite bort fån ruskorna just efter att kurvan rätats ut, men han faller ju bara mer "rätt" in i det spår han valde in på upploppet. Svårt att se någon diskning, trots Blomqvists känslosvall.
Link to comment
Share on other sites

Är väl inget att hymla om att det var fruktansvärt osportsligt kört av norrmannen.

 

Han märkte ju att Hellner var på väg och knäcka honom och var tvungen att stänga för att ha en chans, han erkände ju också att han var rädd för Hellner.

 

Kul och se skillnaden i mentalitet i den här tråden kontra om rollerna hade varit omvända, då hade det varit förstanyhet på VG.

Link to comment
Share on other sites

Är väl inget att hymla om att det var fruktansvärt osportsligt kört av norrmannen.

 

Han märkte ju att Hellner var på väg och knäcka honom och var tvungen att stänga för att ha en chans, han erkände ju också att han var rädd för Hellner.

 

Kul och se skillnaden i mentalitet i den här tråden kontra om rollerna hade varit omvända, då hade det varit förstanyhet på VG.

Elitidrott är osportsligt tyvärr. Som sagt, rollerna hade kunnat vara ombytta. Då hade norrmännen gnällt och lämnat in protest och "vi" hade hyllat Hellner för hans fina taktik.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte Karlsson så är det Blomqvist som ska utmärka sig och få svenskar att framstå som dåliga förlorare. Blomqvist ser än en gång bara det han vill se, det jävliga är att han kallas expert och får öppna käften och dra igång en sån här bagatell. Är ute på djupt vatten nu då han menar att norge kommer undan gång på gång bara för att det är norge.
Link to comment
Share on other sites

Felet är ju att granruskorna börjar alldeles för sent, Röthe kan liksom vänta och se, när Hellner är på väg förbi är det bara för honom att fortsätta, inget regelbrott men lite fulkörning är det allt. Hade ruskorna börjat tidigare hade han vart tvungen att välja tidigare, en arrangörsmiss kanske man ska kalla det.
Link to comment
Share on other sites

Kul och se skillnaden i mentalitet i den här tråden kontra om rollerna hade varit omvända' date=' då hade det varit förstanyhet på VG.[/quote']

Det är ju en stor nyhet i svenska tidningar nu så jag kan inte förstå att du drar slutsatsen att det är en skillnad.

Nej jag menar att tongångarna på ett motsvarande "norskt" skidforum hade varit annorlunda.

Men det är bra att ni är förstående och toleranta.

Link to comment
Share on other sites

Kul och se skillnaden i mentalitet i den här tråden kontra om rollerna hade varit omvända' date=' då hade det varit förstanyhet på VG.[/quote']

Det är ju en stor nyhet i svenska tidningar nu så jag kan inte förstå att du drar slutsatsen att det är en skillnad.

Nej jag menar att tongångarna på ett motsvarande "norskt" skidforum hade varit annorlunda.

Men det är bra att ni är förstående och toleranta.

Vi får väl hoppas på en repris i VM-stafetten där Hellner trycker upp Northug på läktaren får vi se hur förstående och känsla för taktik som norrmän har...de skulle nog inte ens lämna in en protest.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en stor nyhet i svenska tidningar nu så jag kan inte förstå att du drar slutsatsen att det är en skillnad.

Nej jag menar att tongångarna på ett motsvarande "norskt" skidforum hade varit annorlunda.

Men det är bra att ni är förstående och toleranta.

Vi får väl hoppas på en repris i VM-stafetten där Hellner trycker upp Northug på läktaren får vi se hur förstående och känsla för taktik som norrmän har...de skulle nog inte ens lämna in en protest.

Med tanke på hur fixerade norrbaggarna är vid Sverige och svenskarna så hade det blivit kölhalning av sällan skådat slag i media och bland stackars norrbaggar. Thihi.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte Karlsson så är det Blomqvist som ska utmärka sig och få svenskar att framstå som dåliga förlorare. Blomqvist ser än en gång bara det han vill se, det jävliga är att han kallas expert och får öppna käften och dra igång en sån här bagatell. Är ute på djupt vatten nu då han menar att norge kommer undan gång på gång bara för att det är norge.

Han har väl lite poäng i att Norge klarar sig undan. Northug i förra årets Tour de ski och Skofterud i Gällivare-stafetten känns ju som solklara fall för något slags straff.

Däremot var ju detta bara ett fall av lite dåligt designat upplopp.

 

Hellner får ta med sig att han hade knäckt de andra på upploppet om han hade fått en riktig chans helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hade ruskorna börjat tidigare hade han vart tvungen att välja tidigare, en arrangörsmiss kanske man ska kalla det.

Reglerna säger spurtkorridorerna skall vara markerade mellan 50 och 100 meter. Tror inte att dagens korridorer var kortare än så.

 

Nej jag menar att tongångarna på ett motsvarande "norskt" skidforum hade varit annorlunda.

Men det är bra att ni är förstående och toleranta.

Under sprinten i Val Müstair så körde ju svenskarna taktiskt för att få bort Northug. Det blev inte speciellt mycket gnäll från norsk sida och definitivt inte någon protest.

 

Han har väl lite poäng i att Norge klarar sig undan. Northug i förra årets Tour de ski och Skofterud i Gällivare-stafetten känns ju som solklara fall för något slags straff.

Att Northug slapp undan med en varning när Richardsson fick sju minuter är helt klart en skandal. Men när det gäller stafetten i Gällivare tycker jag Blomquist är helt fel ute. Det Skofterud gjorde var inte värre än vad minst 20 herrar gjorde i herrarnas stafett.

Link to comment
Share on other sites

Kul och se skillnaden i mentalitet i den här tråden kontra om rollerna hade varit omvända' date=' då hade det varit förstanyhet på VG.[/quote']

Det är ju en stor nyhet i svenska tidningar nu så jag kan inte förstå att du drar slutsatsen att det är en skillnad.

Nej jag menar att tongångarna på ett motsvarande "norskt" skidforum hade varit annorlunda.

Men det är bra att ni är förstående och toleranta.

Vad baserar du det på när jag är rätt säker på att det finns något skidforum i Norge? För mig verkar det som att du jämför nivåen på kommentarerna på VG med nivåen med kommentarerna på skidforum i stället för med kommentarerna på aftonbladet.

 

Gå till aftonbladet och läs där och du kommer finna väldigt många kommenterar som varken är förstående eller toleranta som jag gissar att du kommer gilla (och en del norrmän som har det väldigt morsomt). Folket här kanske förstår reglerna och sporten bättre än de som skriver kommentarer på nettaviser?

Link to comment
Share on other sites

Vad baserar du det på när jag är rätt säker på att det finns något skidforum i Norge? För mig verkar det som att du jämför nivåen på kommentarerna på VG med nivåen med kommentarerna på skidforum i stället för med kommentarerna på aftonbladet.

 

Gå till aftonbladet och läs där och du kommer finna väldigt många kommenterar som varken är förstående eller toleranta som jag gissar att du kommer gilla (och en del norrmän som har det väldigt morsomt). Folket här kanske förstår reglerna och sporten bättre än de som skriver kommentarer på nettaviser?

Tack för tipset, men har inga planer på att besöka aftonbladet vare sig nu eller i framtiden.

Betackar mig även för vad du tror att jag skulle gilla och vad du är rätt säker på.

 

Som sagt är det väl inget att hymla om att det var riktigt uselt gjort när Hellner är så högt uppe så det blev stavbrottning?

Link to comment
Share on other sites

Dina inlägg skulle iallafall passa bättre på aftonbladet än vad de verkar göra här.

 

Saken är väl den att Røthe har rätt att åka i ytersving om han vill det. Det är ju en massa liknande situationer i de flesta masstartslopp där åkare tvingas in bakom andra åkare trots att de nestan har gått om.

Link to comment
Share on other sites

Hela grejen är fånig. Hellner är för mjäkig och de utnyttjade roethe bra. Känns löjligt att man inte skulle få åka i vilket "spår" man vill. Titta på cykelsporten, där är det vardagsmat

Nu är inte jag nån cykelexpert men det förekommer deklasseringar ganska ofta i cykling om man stänger någon i spurten.

Nu är ju inte det här samma sak, i cykling finns inga granruskor...

Link to comment
Share on other sites

I spurten inom sykling ska man hålla sin linje men detta tror jag bara gäller på slutet där det är rakt. Jag tror inte det finns någon regel som säger att man inte får ta ytern eller innern i sista sving om det skulle medföra att någon annan inte får plats att köra om.

 

Det som inte var spesiellt snällt var att Røthe tog ytersvingen när han märkte att Hellner försökte köra om på utsidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...