Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sveriges trupp till vrldscupen i Planica

Tekniktips frn Rikard Tynell - diagonal och balans

Justyna Kovalczyk redo att frsvara sin titel i Gsiesertal Lauf

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vågar dom diska Rötägget?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

Bocken

Bocken

Medlem

• Members
  • Pip
  • 124 inlägg

Vad baserar du det på när jag är rätt säker på att det finns något skidforum i Norge? För mig verkar det som att du jämför nivåen på kommentarerna på VG med nivåen med kommentarerna på skidforum i stället för med kommentarerna på aftonbladet.

Gå till aftonbladet och läs där och du kommer finna väldigt många kommenterar som varken är förstående eller toleranta som jag gissar att du kommer gilla (och en del norrmän som har det väldigt morsomt). Folket här kanske förstår reglerna och sporten bättre än de som skriver kommentarer på nettaviser?

Tack för tipset, men har inga planer på att besöka aftonbladet vare sig nu eller i framtiden.
Betackar mig även för vad du tror att jag skulle gilla och vad du är rätt säker på.

Som sagt är det väl inget att hymla om att det var riktigt uselt gjort när Hellner är så högt uppe så det blev stavbrottning?

"Stöna när du tränar"

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Dina inlägg skulle iallafall passa bättre på aftonbladet än vad de verkar göra här.

Saken är väl den att Røthe har rätt att åka i ytersving om han vill det. Det är ju en massa liknande situationer i de flesta masstartslopp där åkare tvingas in bakom andra åkare trots att de nestan har gått om.

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Hela grejen är fånig. Hellner är för mjäkig och de utnyttjade roethe bra. Känns löjligt att man inte skulle få åka i vilket "spår" man vill. Titta på cykelsporten, där är det vardagsmat

Nu är inte jag nån cykelexpert men det förekommer deklasseringar ganska ofta i cykling om man stänger någon i spurten.
Nu är ju inte det här samma sak, i cykling finns inga granruskor...

wille

wille

Medlem

• Members
  • Pip
  • 473 inlägg
Hellner hade lika bra chans som övriga. Han kunde gått om innan upploppet, han hade ju bättre spurt, eller hur?

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
I spurten inom sykling ska man hålla sin linje men detta tror jag bara gäller på slutet där det är rakt. Jag tror inte det finns någon regel som säger att man inte får ta ytern eller innern i sista sving om det skulle medföra att någon annan inte får plats att köra om.

Det som inte var spesiellt snällt var att Røthe tog ytersvingen när han märkte att Hellner försökte köra om på utsidan.

JJ

JJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg
Att svänga så som Rothe gjorde hade väll ändå inte varit tillåtet i spurten i cykling. Man får väll inte mota någon ut mot kanten som ligger snett bakom där? Man kanske ifs ska se det som att spurten börjar där granruskorna börjar?

Å andra sidan är jag inte säker på att det finns någon anledning att inte tillåta det i skidor. Farten är ju mycket lägre och det tillför ju ett taktiskt moment, är inte det poängen med masstart.

Redigerat av JJ, 20 januari 2013 - 22:08 .

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Fast Hellner saknar moral i reklamsammanhang är han idag den moraliska segrare!

Röthe var idag ett rötägg, det har han vid det här laget redan insett. I stridens hetta kan allt hända, men han gör inte om det.

Det hela var en grov arrangörsmiss; Det har blivit rätt många nu!

Jag tror skidsporten behöver en McEnroe; Han fick bort en hel del odugliglingar som fått sina utnämningar som hedersuppdrag.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Stängning helt klart, men samtidigt fruktansvärt smart! Att följa spelets regler och att alltid vara en gentleman är bara dumt! Northug drar aldrig i ett lopp men han står oftast på pallen i slutet.
Inse att det är den som spelar smartast och inte finast som vinner!
Det är så typiskt oss svenskar att alltid spela snyggt och sedan få sota för det!
Vi borde ta lärdom av norrmännen och börja tänka mer taktiskt. Rickardsson skulle göra bättre placeringar om han gav fan i att dra jämt!
Kolla ryssarna detta året tex. De kör mer lag vis och hjälper varandra för att plocka bort hot. Landslaget måste föra in mer taktiskt tänk och faktiskt börja förstå att enbart är vinst som räknas.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Att svänga så som Rothe gjorde hade väll ändå inte varit tillåtet i spurten i cykling. Man får väll inte mota någon ut mot kanten som ligger snett bakom där?

Jag tror reglerna i sykling och spurt bara gäller den sista sträckan som är rak. Jag har för mig att det var Hushovd som fick väldigt ont om plats i den sista höger svängen på sista etapen av Tour de france for ett par år sedan i en liknande situation (de han skulle köra om som låg till höger körde så stort i svängen att han inte hade plats).

Det man iallafall inte får göra i sykel är att svänga in framför en syklist som försöker köra om men den situationen är löst inom skidor gjenom att de har sina egna banor i själva spurten.

Problemet här oppkommer på grund av ett väldigt kort opplopp just efter en sväng vilket jag tror medför att regler från två olika situationer blandas.

Røthe körde inte snällt i spurten men det var endå han som körde bäst i slutet av loppet. Hellner hade nog velat vara förbi tidigare men Røthe var för snabb i skate utan stavar.

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Hellner... ..är han idag den moraliska segrare!

Håller med du.

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Håller med du.

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

Tror FredrikS är hobbynorrman för att nyansera diskussionen här på "forat". ;)
Gött med en skandinavisk mix så att vi inte blir för nationalistiska. Heia Unionen!!! :D
För övrigt var det som hände nog bara bra inför VM. Hellner kommer mer taggad än nånsin.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

2slow

2slow

Medlem

• Members
  • Pip
  • 454 inlägg
Jag tyckte Hellner fegade lite, han skulle ha tryckt till ett par skär o sett vart dom hamnade istället för att slå ut med armarna o ge fri väg åt Rötägget. Men han är ju en gentleman till skillnad ifrån många andra.

MataHari

MataHari

Medlem

• Members
  • Pip
  • 87 inlägg
Det där var väl ingen diskníngs-situation!!! Om inte Anders Blomqvist börjat "kackla" 0m diskning så hade aldrig denna diskussion kommit igång. Norrmannen var ju före -HELA TIDEN!! genom hela kurvan, och han hade inte alls valt ett annat spår, än den yttre korridoren, som han tillslut spurtade i.
Marcus måste köra mer taktiskt. Antingen ligga först före kurvan, eller så köra om på insidan, för att undvika att bli trängd in i planket.

b-ivar

b-ivar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Det där var väl ingen diskníngs-situation!!! Om inte Anders Blomqvist börjat "kackla" 0m diskning så hade aldrig denna diskussion kommit igång. Norrmannen var ju före -HELA TIDEN!! genom hela kurvan, och han hade inte alls valt ett annat spår, än den yttre korridoren, som han tillslut spurtade i.
Marcus måste köra mer taktiskt. Antingen ligga först före kurvan, eller så köra om på insidan, för att undvika att bli trängd in i planket.

Ja prcis, hade nog gått obemärkt förbi om inte vår expert Blomqvist öppnat käften. Men han har ju haft en fömåga sista tiden att vädra öppet hans personliga åsikter och jag säger det igen...han ser bara det han vill se. Andra nationers fusk och hans rent pinsamma förmåga att tro sig avgöra glidet hos åkarna. Nä sparka den jäveln från vinterstudion, hans tid är förbi.

AndersH

AndersH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Oj vad arga några är på Anders Blomqvist!

Ni sista två som skriver att det aldrig blivit något alls ståhej om det om inte han tyckt det, menar ni att den svenska protesten som lämnades in var framhetsad av en kommentator? Eller att detta från Expressen:

"
– Man får inte hindra en annan åkare att komma fram på ett onaturligt sätt och välja spår. Det här sker precis i ingången och Marcus är på väg upp och i stort sett jämsides. Då väljer Röthe tydligt att stänga vägen, säger herrarnas assisterande tränare Robin Johansson till SportExpressen.se.
– Vi har lämnat in en protest så nu är det upp till juryn att bestämma om det ska bli någon sanktion
"

är för att Anders B har varit nere och tjatat och övertygat den assisterande tränaren?

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt, men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda!

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt, men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda!

Regeln heter 343.9 och lyder:

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as
deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or
pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

http://www.sportwizj...skwalifikowana/

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg

Håller med du.

Inte på norska... och jag misstänker att vår vän Fredrik är därifrån ;) Och förresten heter det ju "Håller med dig" ;)

Redigerat av bjorn12, 21 januari 2013 - 15:56 .

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Här syns det bättre
Det Kowa gör där är nästintill identiskt med det Röthe gör. Kowa diskas, inte Röthe.

lg

lg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 300 inlägg
Det Röthe gör strider mot idrottens principer. Men som sagt, alla norrmän skäms idag, och Northug han retas.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar