Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vågar dom diska Rötägget?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

Förlåt. Det är nog tyvärr lätt hänt att man använder norska ord och norsk stavning ibland när man är en svensk som bor i Norge.

Håller med du.

När man klagar på språk hos andra ser det alltid bättre ut om iallafall det inlägget inte har språkfel...

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Jag tycker inte att Kowalcyk händelsen var väldigt lik Røthe episoden. Jag tycker att det verkar som att Røthe håller sin "linje" genom kurvan och in på opploppet medans Kowalcyk gör en distinkt riktnings ändring och därmed stänger ut den andra åkaren.

Men Røthe situationen är antagligen inte självklar åt något håll.

Nästa års vasaloppsegrare

Nästa års vasaloppsegrare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 170 inlägg

Regeln heter 343.9 och lyder:

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as
deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or
pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

http://www.sportwizj...skwalifikowana/

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Intressant klipp, hade faktiskt glömt bort det där. Skulle vara kul om någon tog sig tid och letade rätt på fler incidenter där Norge fått påstådd fördel i domslutet. Jonas Karlsson var inne på det igår. Kowalczyks trängning tillsammans med Rickardssons och Legkovs straff i Tour de Ski är ju exempel på där andra nationer fått straff men där Norge klara sig. Är det bara en slump??? Det får en granskning utvisa, hoppas någon orkar göra en sådan. Norge är en tillräckligt bra skidnation för att klara sig utan sådana fördelar så jag hoppas diskussionen saknar underlag.
Här syns det bättre
Det Kowa gör där är nästintill identiskt med det Röthe gör. Kowa diskas, inte Röthe.

<Har man inte blodsmak i munnen och snor i ansiktet har man inte tränat ordentligt>

madbear

madbear

Medlem

• Members
  • Pip
  • 340 inlägg
Jag hade startat tråden även om Blomqvist inte blivit förbenad.

Jag menade inte att Röthe nödvändigtvis skulle bli diskad för att kliva över granruskor, eftersom att han inte gjorde det.
Det han gör är att han hindrar en annan åkare. Måste finnas nån regel för osportsligt uppträdande eller liknande som även kan plockas fram här.

Hade varit kul att se hellner ta fajten i samma led, men då hade han väl antagligen blivit diskad?

Ser tyvärr elitskidåkning mer och mer som ett stort norgeskämt.

Redigerat av madbear, 21 januari 2013 - 18:09 .

Ös 2011: 10:16 #### Ös 2012: 07:50 #### 2013 : blentnå

JJ

JJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 123 inlägg
Ärligt talat ser jag inte att Röthe är före Hellner när granruskorna börjar. Skillnaden mellan dem är väll att Röthe är tuffare och fortsätter köra och Hellner släpper förbi honom

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg
Norrmannen har ju klart mer focus bakåt än att framåt även i ett tidigare skede. Känns lite som att han åker och kryssar fram och tillbaka, på ett lite för överdrivet sätt, för att bromsa upp allt och alla..

Fast är det ingen som funderat på vad fyran höll på med, det var väl nästan ofattbart klumpigt att grensla den där ruskan..

Sorry Fredrik, absolut inget illa ment. Lyckas nog själv sällan få ihop ett helt korrekt inlägg, även om valet av "DU" var medvetet.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 158 inlägg

Fast är det ingen som funderat på vad fyran höll på med, det var väl nästan ofattbart klumpigt att grensla den där ruskan..

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan. Gjorde en identisk övning för några veckor sen på platten. Spårkälke med hakan och en handled som inte är riktigt "rektig" ännu. Klantigt? Jo, men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Det han gör är att han hindrar en annan åkare. Måste finnas nån regel för osportsligt uppträdande eller liknande som även kan plockas fram här.

Den regeln heter 381.6.1 och innehåller bl.a. förljande:

“- neither hinder nor interfere with other competitors
- make a reasonable effort to allow faster competitors to pass. Normally
slower competitors should use the right track or side of the course,
faster competitors the left.”

Röthe körde ju längst till höger så där är det svårt att fälla honom.

Ärligt talat ser jag inte att Röthe är före Hellner när granruskorna börjar.

Hellner är väl den som vet det bäst och han tycker ju att allt gick rätt till.

Redigerat av The-Tor, 22 januari 2013 - 07:10 .

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Jo, men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?

??

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan.

Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Redigerat av skid_åkare, 22 januari 2013 - 07:43 .

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Den regeln heter 381.6.1 och innehåller bl.a. förljande:

“- neither hinder nor interfere with other competitors
- make a reasonable effort to allow faster competitors to pass. Normally
slower competitors should use the right track or side of the course,
faster competitors the left.”

Röthe körde ju längst till höger så där är det svårt att fälla honom.

Ärligt talat ser jag inte att Röthe är före Hellner när granruskorna börjar.

Hellner är väl den som vet det bäst och han tycker ju att allt gick rätt till.

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter. Det är de du citerar ovan med "best line" som gäller här.

Jag tycker det är solklart att Röthe fuskar. Han siktar medveten mitt på granruskorna för att inte visa vilket spår han ska ta och kliver sen in precis framför Hellner när han ser var han kommer. Hade Hellner försökt kör om på insidan hade Röthe klivit in där istället. Då hade Hellner visserligen haft en egen korridor men hade tappat mycket fart på att behöva gå två steg inåt.

Det är väldigt uppenbart när man läser reglerna att vittsen med dem är att man inte ska kunna göra så här. Även om Röthe lyckades göra det på ett sätt som bokstavligt inte var fel (tydligen, då han inte blev diskad, när Kowa gjorde samma sak var det ju fel....).

Får hoppas att de har ordentligt upplopp med lång gransusksträcka i VM så vi slipper sån här skit.

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter.

Det är din tolkning. 381.6.1 handlar om "good sportsmanship" rent generellt.

Får hoppas att de har ordentligt upplopp med lång gransusksträcka i VM så vi slipper sån här skit.

Då får FIS ändra reglerna först. Enligt dessa får man inte ha granruskor under mer än 100 meter.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 158 inlägg

??

Syftar på min egen klantighet, men nu pratar vi om nåt annat. ;) Kolla det snöar ute!

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan.

Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Ja nu ser jag. Först hakar han in skidspetsen i ruskan och därför hamnar staven innanför skidan.
Det där klarade ju jag utan ruskor :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter.

Det är din tolkning. 381.6.1 handlar om "good sportsmanship" rent generellt.

Då får FIS ändra reglerna först. Enligt dessa får man inte ha granruskor under mer än 100 meter.

Ruskorna börjari bästa fall precis vid 50m skylten så de hade mkt väl kunnat börja med granruskorna tidigare.
Syns väl i detta klipp om man pausar på 56sek ser tydligt längst ner till vänster att 50m-skylten i bästa fall står precis där ruskorna börjar. Oavsett så är det inte bra med ett så kort upplopp när man kommer ur en kurva efter en backe med hög fart, positionen ur kurvan är allt då, sedan kan Hellner var lite tuffare.

http://www.svtplay.s...arna-har-fordel

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Paragraph 381.6.1 handlar om något de kallar popular cross country competitions (låter som långlopp som alla kan vara med på) och en WC stafett är inte en sådan.

De relevanta reglerna är i 343.

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

??

Syftar på min egen klantighet, men nu pratar vi om nåt annat. ;) Kolla det snöar ute!

Ja nu ser jag. Först hakar han in skidspetsen i ruskan och därför hamnar staven innanför skidan.
Det där klarade ju jag utan ruskor :D

haha, nu, när man vaknat, förstår även jag :)

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Ruskorna börjari bästa fall precis vid 50m skylten så de hade mkt väl kunnat börja med granruskorna tidigare.

Visst kan dom börja tidigare men 100 meter är maxgränsen.

Paragraph 381.6.1 handlar om något de kallar popular cross country competitions (låter som långlopp som alla kan vara med på) och en WC stafett är inte en sådan.

Ah! Då finns det helt enkelt inte reglerat vad osportsligt uppträdande skulle vara på världscupen. Det är alltså bara 343.9 som Röthe kan ha brutit mot.

Det är också lite komiskt att korridorernas markering enligt reglerna inte skall påverkar skidorna:

312.3.1:
"the markings must not interfere with the skis"

Redigerat av The-Tor, 22 januari 2013 - 11:59 .

The-Tor

The-Tor

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
[dubbelt]

Redigerat av The-Tor, 22 januari 2013 - 11:59 .

skid_åkare

skid_åkare

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 646 inlägg

Det är också lite komiskt att korridorernas markering enligt reglerna inte skall påverkar skidorna:

312.3.1:
"the markings must not interfere with the skis"

Ja verkligen. Med tanke på all övrig högteknologisk utrustning och resurser som läggs ner känns det som lite Åsa-Nisse-Lösningar med granruskor och ibland andra typer av markeringar där åkare omedvetet slinker igenom och kör fel mm

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg

Visst kan dom börja tidigare men 100 meter är maxgränsen.

Alltså kunde dom varit längre..

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Tycker Hellner sammanfattade det bra. Osportsligt men inte regelvidrigt.

Efter att ha sett Kowas diskning så börjar man ju dock undra om inte Blomkvist har rätt. Väldigt lik situation.

Norrmännen betedde sig ju tydligen svinaktigt efteråt och var väldigt dryga också. Säkra som de var att inte bli diskade antar jag...

FIS är ju ett riktigt pajasförbund dessutom. Vilket inte är en nyhet för någon...

Redigerat av Son Of Wassberg, 22 januari 2013 - 13:46 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar