Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågar dom diska Rötägget?


madbear

Recommended Posts

Att svänga så som Rothe gjorde hade väll ändå inte varit tillåtet i spurten i cykling. Man får väll inte mota någon ut mot kanten som ligger snett bakom där? Man kanske ifs ska se det som att spurten börjar där granruskorna börjar?

 

Å andra sidan är jag inte säker på att det finns någon anledning att inte tillåta det i skidor. Farten är ju mycket lägre och det tillför ju ett taktiskt moment, är inte det poängen med masstart.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Fast Hellner saknar moral i reklamsammanhang är han idag den moraliska segrare!

 

Röthe var idag ett rötägg, det har han vid det här laget redan insett. I stridens hetta kan allt hända, men han gör inte om det.

 

Det hela var en grov arrangörsmiss; Det har blivit rätt många nu!

 

Jag tror skidsporten behöver en McEnroe; Han fick bort en hel del odugliglingar som fått sina utnämningar som hedersuppdrag.

Link to comment
Share on other sites

Stängning helt klart, men samtidigt fruktansvärt smart! Att följa spelets regler och att alltid vara en gentleman är bara dumt! Northug drar aldrig i ett lopp men han står oftast på pallen i slutet.

Inse att det är den som spelar smartast och inte finast som vinner!

Det är så typiskt oss svenskar att alltid spela snyggt och sedan få sota för det!

Vi borde ta lärdom av norrmännen och börja tänka mer taktiskt. Rickardsson skulle göra bättre placeringar om han gav fan i att dra jämt!

Kolla ryssarna detta året tex. De kör mer lag vis och hjälper varandra för att plocka bort hot. Landslaget måste föra in mer taktiskt tänk och faktiskt börja förstå att enbart är vinst som räknas.

Link to comment
Share on other sites

Att svänga så som Rothe gjorde hade väll ändå inte varit tillåtet i spurten i cykling. Man får väll inte mota någon ut mot kanten som ligger snett bakom där?

Jag tror reglerna i sykling och spurt bara gäller den sista sträckan som är rak. Jag har för mig att det var Hushovd som fick väldigt ont om plats i den sista höger svängen på sista etapen av Tour de france for ett par år sedan i en liknande situation (de han skulle köra om som låg till höger körde så stort i svängen att han inte hade plats).

 

Det man iallafall inte får göra i sykel är att svänga in framför en syklist som försöker köra om men den situationen är löst inom skidor gjenom att de har sina egna banor i själva spurten.

 

Problemet här oppkommer på grund av ett väldigt kort opplopp just efter en sväng vilket jag tror medför att regler från två olika situationer blandas.

 

Røthe körde inte snällt i spurten men det var endå han som körde bäst i slutet av loppet. Hellner hade nog velat vara förbi tidigare men Røthe var för snabb i skate utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

Hellner... ..är han idag den moraliska segrare!

Håller med du.

 

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

Tror FredrikS är hobbynorrman för att nyansera diskussionen här på "forat". ;)

Gött med en skandinavisk mix så att vi inte blir för nationalistiska. Heia Unionen!!! :D

För övrigt var det som hände nog bara bra inför VM. Hellner kommer mer taggad än nånsin.

Link to comment
Share on other sites

Det där var väl ingen diskníngs-situation!!! Om inte Anders Blomqvist börjat "kackla" 0m diskning så hade aldrig denna diskussion kommit igång. Norrmannen var ju före -HELA TIDEN!! genom hela kurvan, och han hade inte alls valt ett annat spår, än den yttre korridoren, som han tillslut spurtade i.

Marcus måste köra mer taktiskt. Antingen ligga först före kurvan, eller så köra om på insidan, för att undvika att bli trängd in i planket.

Link to comment
Share on other sites

Det där var väl ingen diskníngs-situation!!! Om inte Anders Blomqvist börjat "kackla" 0m diskning så hade aldrig denna diskussion kommit igång. Norrmannen var ju före -HELA TIDEN!! genom hela kurvan, och han hade inte alls valt ett annat spår, än den yttre korridoren, som han tillslut spurtade i.

Marcus måste köra mer taktiskt. Antingen ligga först före kurvan, eller så köra om på insidan, för att undvika att bli trängd in i planket.

Ja prcis, hade nog gått obemärkt förbi om inte vår expert Blomqvist öppnat käften. Men han har ju haft en fömåga sista tiden att vädra öppet hans personliga åsikter och jag säger det igen...han ser bara det han vill se. Andra nationers fusk och hans rent pinsamma förmåga att tro sig avgöra glidet hos åkarna. Nä sparka den jäveln från vinterstudion, hans tid är förbi.

Link to comment
Share on other sites

Oj vad arga några är på Anders Blomqvist!

 

Ni sista två som skriver att det aldrig blivit något alls ståhej om det om inte han tyckt det, menar ni att den svenska protesten som lämnades in var framhetsad av en kommentator? Eller att detta från Expressen:

 

"

– Man får inte hindra en annan åkare att komma fram på ett onaturligt sätt och välja spår. Det här sker precis i ingången och Marcus är på väg upp och i stort sett jämsides. Då väljer Röthe tydligt att stänga vägen, säger herrarnas assisterande tränare Robin Johansson till SportExpressen.se.

– Vi har lämnat in en protest så nu är det upp till juryn att bestämma om det ska bli någon sanktion

"

 

är för att Anders B har varit nere och tjatat och övertygat den assisterande tränaren?

 

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt, men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt, men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda!

Regeln heter 343.9 och lyder:

 

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as

deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or

pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

 

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

 

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

 

http://www.sportwizja.pl/film/6711/justyna-kowalczyk-na-finiszu-w-davos-gdzie-zostala-zdyskwalifikowana/

Link to comment
Share on other sites

Hellner... ..är han idag den moraliska segrare!

Håller med du.

 

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

Inte på norska... och jag misstänker att vår vän Fredrik är därifrån ;) Och förresten heter det ju "Håller med dig" ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt' date=' men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda![/quote']

Regeln heter 343.9 och lyder:

 

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as

deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or

pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

 

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

 

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

 

http://www.sportwizja.pl/film/6711/justyna-kowalczyk-na-finiszu-w-davos-gdzie-zostala-zdyskwalifikowana/

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan för lite om regler för att ha en egen åsikt' date=' men jag villa bara få tycka till lite om att ni är lite obehagligt hårda![/quote']

Regeln heter 343.9 och lyder:

 

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as

deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or

pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

 

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

 

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

 

http://www.sportwizja.pl/film/6711/justyna-kowalczyk-na-finiszu-w-davos-gdzie-zostala-zdyskwalifikowana/

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Här syns det bättre

Det Kowa gör där är nästintill identiskt med det Röthe gör. Kowa diskas, inte Röthe.

Link to comment
Share on other sites

Fredriks. Brukar inte (aldrig) gnälla på stavning. Men för f.n cykel börjar på C.

Förlåt. Det är nog tyvärr lätt hänt att man använder norska ord och norsk stavning ibland när man är en svensk som bor i Norge.

 

Håller med du.

När man klagar på språk hos andra ser det alltid bättre ut om iallafall det inlägget inte har språkfel...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att Kowalcyk händelsen var väldigt lik Røthe episoden. Jag tycker att det verkar som att Røthe håller sin "linje" genom kurvan och in på opploppet medans Kowalcyk gör en distinkt riktnings ändring och därmed stänger ut den andra åkaren.

 

Men Røthe situationen är antagligen inte självklar åt något håll.

Link to comment
Share on other sites

Regeln heter 343.9 och lyder:

 

“In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as

deliberately impeding' date=' blocking (by not following best line), charging or

pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.”

 

Frågan är ju då om Röthe följde "best line" eller inte. Personligen tycker jag inte att hans linjeval är tillräckligt onaturlig för att han skall diskas.

 

Det är inte så självklart som MataHari och b-ivar påstår. Här finns en filmsekvens från Davos 2010 när Kowalczyk blir diskad. Hon ligger före Randall hela tiden men juryn menar att Kowalczyk hindrar bakomvarande åkare.

 

http://www.sportwizja.pl/film/6711/justyna-kowalczyk-na-finiszu-w-davos-gdzie-zostala-zdyskwalifikowana/[/quote']

Det var ju en snarlik situation - och hon blev diskad. Tycker också att hon byter korridor innan markeringarna börjar men det var svårt att se.

Intressant klipp, hade faktiskt glömt bort det där. Skulle vara kul om någon tog sig tid och letade rätt på fler incidenter där Norge fått påstådd fördel i domslutet. Jonas Karlsson var inne på det igår. Kowalczyks trängning tillsammans med Rickardssons och Legkovs straff i Tour de Ski är ju exempel på där andra nationer fått straff men där Norge klara sig. Är det bara en slump??? Det får en granskning utvisa, hoppas någon orkar göra en sådan. Norge är en tillräckligt bra skidnation för att klara sig utan sådana fördelar så jag hoppas diskussionen saknar underlag.

Här syns det bättre

Det Kowa gör där är nästintill identiskt med det Röthe gör. Kowa diskas, inte Röthe.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade startat tråden även om Blomqvist inte blivit förbenad.

 

Jag menade inte att Röthe nödvändigtvis skulle bli diskad för att kliva över granruskor, eftersom att han inte gjorde det.

Det han gör är att han hindrar en annan åkare. Måste finnas nån regel för osportsligt uppträdande eller liknande som även kan plockas fram här.

 

Hade varit kul att se hellner ta fajten i samma led, men då hade han väl antagligen blivit diskad?

 

Ser tyvärr elitskidåkning mer och mer som ett stort norgeskämt.

Link to comment
Share on other sites

Norrmannen har ju klart mer focus bakåt än att framåt även i ett tidigare skede. Känns lite som att han åker och kryssar fram och tillbaka, på ett lite för överdrivet sätt, för att bromsa upp allt och alla..

 

Fast är det ingen som funderat på vad fyran höll på med, det var väl nästan ofattbart klumpigt att grensla den där ruskan..

 

 

Sorry Fredrik, absolut inget illa ment. Lyckas nog själv sällan få ihop ett helt korrekt inlägg, även om valet av "DU" var medvetet.

Link to comment
Share on other sites

Fast är det ingen som funderat på vad fyran höll på med, det var väl nästan ofattbart klumpigt att grensla den där ruskan..

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan. Gjorde en identisk övning för några veckor sen på platten. Spårkälke med hakan och en handled som inte är riktigt "rektig" ännu. Klantigt? Jo, men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Det han gör är att han hindrar en annan åkare. Måste finnas nån regel för osportsligt uppträdande eller liknande som även kan plockas fram här.

Den regeln heter 381.6.1 och innehåller bl.a. förljande:

 

“- neither hinder nor interfere with other competitors

- make a reasonable effort to allow faster competitors to pass. Normally

slower competitors should use the right track or side of the course,

faster competitors the left.”

 

Röthe körde ju längst till höger så där är det svårt att fälla honom.

 

Ärligt talat ser jag inte att Röthe är före Hellner när granruskorna börjar.

Hellner är väl den som vet det bäst och han tycker ju att allt gick rätt till.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?

??

 

 

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan.

Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Link to comment
Share on other sites

Det han gör är att han hindrar en annan åkare. Måste finnas nån regel för osportsligt uppträdande eller liknande som även kan plockas fram här.

Den regeln heter 381.6.1 och innehåller bl.a. förljande:

 

“- neither hinder nor interfere with other competitors

- make a reasonable effort to allow faster competitors to pass. Normally

slower competitors should use the right track or side of the course' date='

faster competitors the left.”

 

Röthe körde ju längst till höger så där är det svårt att fälla honom.

 

Ärligt talat ser jag inte att Röthe är före Hellner när granruskorna börjar.

Hellner är väl den som vet det bäst och han tycker ju att allt gick rätt till.

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter. Det är de du citerar ovan med "best line" som gäller här.

 

Jag tycker det är solklart att Röthe fuskar. Han siktar medveten mitt på granruskorna för att inte visa vilket spår han ska ta och kliver sen in precis framför Hellner när han ser var han kommer. Hade Hellner försökt kör om på insidan hade Röthe klivit in där istället. Då hade Hellner visserligen haft en egen korridor men hade tappat mycket fart på att behöva gå två steg inåt.

 

Det är väldigt uppenbart när man läser reglerna att vittsen med dem är att man inte ska kunna göra så här. Även om Röthe lyckades göra det på ett sätt som bokstavligt inte var fel (tydligen, då han inte blev diskad, när Kowa gjorde samma sak var det ju fel....).

 

Får hoppas att de har ordentligt upplopp med lång gransusksträcka i VM så vi slipper sån här skit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...