Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vågar dom diska Rötägget?


madbear

Recommended Posts

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter.

Det är din tolkning. 381.6.1 handlar om "good sportsmanship" rent generellt.

 

Får hoppas att de har ordentligt upplopp med lång gransusksträcka i VM så vi slipper sån här skit.

Då får FIS ändra reglerna först. Enligt dessa får man inte ha granruskor under mer än 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Jo' date=' men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?[/quote']

??

Syftar på min egen klantighet, men nu pratar vi om nåt annat. ;) Kolla det snöar ute!

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan.
Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Ja nu ser jag. Först hakar han in skidspetsen i ruskan och därför hamnar staven innanför skidan.

Det där klarade ju jag utan ruskor :D

Link to comment
Share on other sites

De här reglerna handlar om när man varvas eller körs om av snabbare åkare bakifrån i intervallstarter.

Det är din tolkning. 381.6.1 handlar om "good sportsmanship" rent generellt.

 

Får hoppas att de har ordentligt upplopp med lång gransusksträcka i VM så vi slipper sån här skit.

Då får FIS ändra reglerna först. Enligt dessa får man inte ha granruskor under mer än 100 meter.

Ruskorna börjari bästa fall precis vid 50m skylten så de hade mkt väl kunnat börja med granruskorna tidigare.

Syns väl i detta klipp om man pausar på 56sek ser tydligt längst ner till vänster att 50m-skylten i bästa fall står precis där ruskorna börjar. Oavsett så är det inte bra med ett så kort upplopp när man kommer ur en kurva efter en backe med hög fart, positionen ur kurvan är allt då, sedan kan Hellner var lite tuffare.

 

http://www.svtplay.se/klipp/972307/de-norska-akarna-har-fordel

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' men visst sörru så att... F.n va lite snö det är ute på gatan, eller hur?[/quote']

??

Syftar på min egen klantighet, men nu pratar vi om nåt annat. ;) Kolla det snöar ute!

Menar du ryssen? Granruska?? Han gör ju en klassisk faceplant på sin egen stav som han sätter innanför skidan i hettan.
Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Ja nu ser jag. Först hakar han in skidspetsen i ruskan och därför hamnar staven innanför skidan.

Det där klarade ju jag utan ruskor :D

haha, nu, när man vaknat, förstår även jag :)

Link to comment
Share on other sites

Ruskorna börjari bästa fall precis vid 50m skylten så de hade mkt väl kunnat börja med granruskorna tidigare.

Visst kan dom börja tidigare men 100 meter är maxgränsen.

 

Paragraph 381.6.1 handlar om något de kallar popular cross country competitions (låter som långlopp som alla kan vara med på) och en WC stafett är inte en sådan.

Ah! Då finns det helt enkelt inte reglerat vad osportsligt uppträdande skulle vara på världscupen. Det är alltså bara 343.9 som Röthe kan ha brutit mot.

 

Men det är när skidan fastnar på fel sida granruskan som allt startas. Alltså är det grenslingen av den som är det klumpiga. Han var ju inte trängd eller hade ont om plats.

Det är också lite komiskt att korridorernas markering enligt reglerna inte skall påverkar skidorna:

 

312.3.1:

"the markings must not interfere with the skis"

Link to comment
Share on other sites

Det är också lite komiskt att korridorernas markering enligt reglerna inte skall påverkar skidorna:

 

312.3.1:

"the markings must not interfere with the skis"

Ja verkligen. Med tanke på all övrig högteknologisk utrustning och resurser som läggs ner känns det som lite Åsa-Nisse-Lösningar med granruskor och ibland andra typer av markeringar där åkare omedvetet slinker igenom och kör fel mm

Link to comment
Share on other sites

Tycker Hellner sammanfattade det bra. Osportsligt men inte regelvidrigt.

 

Efter att ha sett Kowas diskning så börjar man ju dock undra om inte Blomkvist har rätt. Väldigt lik situation.

 

Norrmännen betedde sig ju tydligen svinaktigt efteråt och var väldigt dryga också. Säkra som de var att inte bli diskade antar jag...

 

FIS är ju ett riktigt pajasförbund dessutom. Vilket inte är en nyhet för någon...

Link to comment
Share on other sites

Norrmännen betedde sig ju tydligen svinaktigt efteråt och var väldigt dryga också. Säkra som de var att inte bli diskade antar jag...

Är det nån inside info? Har du några detaljer?

 

Har alltid tyckt norrmän är goa och glada gutter och jenter, men på senare år har den bilden naggats lite i kanten av en del drygon som beter sig ganska svinigt, inte minst när dom är i strömstad och grisar på sommarn.

Link to comment
Share on other sites

Norrmännen betedde sig ju tydligen svinaktigt efteråt och var väldigt dryga också. Säkra som de var att inte bli diskade antar jag...

Är det nån inside info? Har du några detaljer?

 

Har alltid tyckt norrmän är goa och glada gutter och jenter' date=' men på senare år har den bilden naggats lite i kanten av en del drygon som beter sig ganska svinigt, inte minst när dom är i strömstad och grisar på sommarn.[/quote']

Karlsson och Blomkvist sa det i Vinterstudion under eftersnacket ngn timme efter stafetten.

Link to comment
Share on other sites

Не так давно посоветовали хороший сайт - скачать мп3 музыку без регистрации. К сожалению не всегда есть то, что искал.

Может предложите еще сайт?

 

 

скачать музыку mp3 2012 скачать детские мп3 скачать музыку бесплатно тут скачать мп3 mp3 новинки скачать скачать mp3 музыку +без регистрации

хороший еще сайт?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dina inlägg skulle iallafall passa bättre på aftonbladet än vad de verkar göra här.

En bländande och mogen debatteknik du besitter, bra att det finns någon som kan tycka till om vad som passar in här och vad som verkar passa in där. Bra för oss andra på forumet så vi vet vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...