Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens långlopp 2013


Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Anmäld! Hoppas oxå på stora banan!

Kör Nybro på söndan istället, rible. Där blir det i sämsta fall en kanonfin konstsnörunda på 4,1 km. Och glöm inte el-ljustävlingen i Karlsnäs mitt i veckan i början av februari.

Grattis förresten till grymma långlopp så här långt!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Någon som vet hur spåren ser ut på den längre bansträckningen på Billingen i dagsläget? Som jag förstår är konstsnöspåren av hög kvalitet, men det vore ju trevligt med 2x21 km...

 

/Mats

Som sagt, ngn som har koll? Jag har åkt loppet flera ggr förut och kör gärna igen för jag tycker det är en fin bana med mycke stakning:)

Link to comment
Share on other sites

Milspåret är tydligen väldigt slitet på sina ställen, enligt kommentar från skidspår den 19/1 här nedan.

Ingen snö väntas närmsta veckan, möjligen i samband med plusgrader nästa vecka. Mao blir det troligen varvbana.

 

"Åkte gröna milen spåret. Lite snö längs större delar av spåret vilket medför genomslag, dock så är det för det mesta is under snön, ibland genererar genomslagen barmark. Pga lite snö är inte spåren heller så djupa vilket medför att de helt försvinner bitvis, såsom i kurvor & vissa nedförsbackar"

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Någon som vet hur spåren ser ut på den längre bansträckningen på Billingen i dagsläget? Som jag förstår är konstsnöspåren av hög kvalitet' date=' men det vore ju trevligt med 2x21 km...

 

/Mats[/quote']

Som sagt, ngn som har koll? Jag har åkt loppet flera ggr förut och kör gärna igen för jag tycker det är en fin bana med mycke stakning:)

Som jag skrev här ovan så lär det bli konstsnö-spåret som i fjol. Alldeles för dåligt med snö för att köra långlopp på milen tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Det har ju arrangerats varvlopp på Billingens långlopp på konstsnö många gånger. Det som är glädjande är att det i år finns konstsnö som täcker hela stadion plus sträckan till och från sjön så att ungefär halva slingan blir relativt flack, jämfört med de år då man mest hållt till på det kuperade konstsnöspåret.

 

Jag drar mig till minnes ett år med springstart, då det inte fanns någon snö på stadion. Men i år får man en del stakning som sagt, trots varvbana med konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Det har ju arrangerats varvlopp på Billingens långlopp på konstsnö många gånger. Det som är glädjande är att det i år finns konstsnö som täcker hela stadion plus sträckan till och från sjön så att ungefär halva slingan blir relativt flack, jämfört med de år då man mest hållt till på det kuperade konstsnöspåret.

 

Jag drar mig till minnes ett år med springstart, då det inte fanns någon snö på stadion. Men i år får man en del stakning som sagt, trots varvbana med konstsnö.

Så banan blir som förra året då?

Link to comment
Share on other sites

Finns mer info om hur banan blir till kommande helg?

Verkar som att Gröna milen var spårad...

Det var den, men inte bra... Idag har det mesta av natursnö smält bort här så vi får räkna med samma bana som ifjol. Betydligt mer stakning än på Västgötaloppet iaf ;)

I helgen kunde man köra en extra sväng ut på dammen så rundan blev 5 km, men det är väl tveksamt om det står sig veckan ut. Ser ut att bli klisterföre med minusgrader från fredag och framåt som det ser ut nu. Stakläge Rible ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns mer info om hur banan blir till kommande helg?

Verkar som att Gröna milen var spårad...

Det var den' date=' men inte bra... Idag har det mesta av natursnö smält bort här så vi får räkna med samma bana som ifjol. Betydligt mer stakning än på Västgötaloppet iaf ;)

I helgen kunde man köra en extra sväng ut på dammen så rundan blev 5 km, men det är väl tveksamt om det står sig veckan ut. Ser ut att bli klisterföre med minusgrader från fredag och framåt som det ser ut nu. Stakläge Rible ;)[/quote']

Tack för fin rapport! Återkom gärna om du hör något mer... Man vill ju ha lite koll! :)

ja stak provade vi i helgen och det funkar om det inte är någon mördar backe på slutet hehe!

Link to comment
Share on other sites

Finns mer info om hur banan blir till kommande helg?

Verkar som att Gröna milen var spårad...

Det var den' date=' men inte bra... Idag har det mesta av natursnö smält bort här så vi får räkna med samma bana som ifjol. Betydligt mer stakning än på Västgötaloppet iaf ;)

I helgen kunde man köra en extra sväng ut på dammen så rundan blev 5 km, men det är väl tveksamt om det står sig veckan ut. Ser ut att bli klisterföre med minusgrader från fredag och framåt som det ser ut nu. Stakläge Rible ;)[/quote']

Tack för fin rapport! Återkom gärna om du hör något mer... Man vill ju ha lite koll! :)

ja stak provade vi i helgen och det funkar om det inte är någon mördar backe på slutet hehe!

Jag fixar det ;) Du kan väl banan sen förra året? 11 ggr upp för Volvobacken... ;) Tror bara att det var Moberg som stakade hela loppet, kan ha varit någon mer.

Här har du en blogg av en vass åkare i IFK Skövde, kommer rätt mycket info om spåren mm. http://mickesskidblogg.wordpress.com/

Dammen var väldigt slaskig idag tydligen. Jag tippar på samma varvbana som ifjol.

 

Det var en del branta knixar i ML såg jag på TV, storstakarna saxade ju t.o.m!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan, annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

 

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

 

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan, annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

 

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

 

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...

Ska göra ett gott försök att beskriva hemmaspåret

Från skidstadion och bort mot Hållsdammen där konstsnöspåret börjar är det stakning med några små knixar upp och ner och några små svängar. Sen en 180 graders kurva och en nedförslöpa innan man kommer till Volvobacken. Den är stakbar, men inte i 11 varv för min del. Fin diagonalbacke. Den långa backen på Västgötaloppet är mycket segare!

Sen är det traditionellt elljusspår med lite längre uppförs- och nedförsbackar. Ingen riktig saxbacke på hela banan vad jag anser.

Den enda utförslöpan som kan ställa till det är den som går jäms med Volvobacken, kort men man får bra fart. Backen slutar i en slakmota så det är gött att få med sig fart.

Sen är det stakning eller stak med frånskjut hela vägen tillbaka till stadion :)

 

Skulle tippa på att det är ca 3 km stakning och 1 km uppför. Jag tycker Västgötaloppets bana är mycket tuffare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan, annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

 

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

 

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...

Ett tips är att du testar Volvo backen innan start så att du vet att du har fäste. Den kan bli jobbig för dig annars.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan' date=' annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

 

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

 

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...[/quote']

Ett tips är att du testar Volvo backen innan start så att du vet att du har fäste. Den kan bli jobbig för dig annars.

Håller med! Bra bett i den så är det bara att ösa på sen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...