Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Billingens långlopp 2013

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

B-son

B-son

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Många tack Sunlake! :-)

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg

Hej!

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan, annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...

Ett tips är att du testar Volvo backen innan start så att du vet att du har fäste. Den kan bli jobbig för dig annars.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg

Hej!

Är en rookie som kör för första gången i år med sikte på vasaloppet. Körde västgötaloppet enligt mina förväntningar/målsättningar och seedade upp mig till led 9. Jag hade varit och tränat några ggr i ulricehamn innan, annars skulle jag nog blivit lite mörkrädd av de banbeskrivningar som florerade här på forumet innan. Men, nu till min fråga, hur ser banan i Billingen ut? Där har jag aldrig varit och har egentligen bara västgötaloppet som referens, + varvet på skatås. Mer stakning har jag förstått... Kan någon erfaren ge en liten guidning runt banan? Uppförsbackar (den s k Volvobacken)? Knixiga nedförsbackar mm?

Får tillägga att jag är betydligt mer van utförsåkare än längdåkare så utförsbiten har jag sällan sett som ett problem...:-)

Skulle vara mycket tacksam! Hoppas på seedning till led 8 på Billingen och att all rullskideträning ger effekt...

Ett tips är att du testar Volvo backen innan start så att du vet att du har fäste. Den kan bli jobbig för dig annars.

Håller med! Bra bett i den så är det bara att ösa på sen :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Kolla på denna länk:
http://ta.skidor.com...991&orgid=13590

Tackar! Ser som att jag är med...

Martin90

Martin90

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Hej!
Är amatör på vallningsfronten, någon som har bra tips å¨valla inför lördag? Antar att klister är att föredra? Prata med en kompis som tyckte jag skulle ha burkvalla utanför klistret.

B-son

B-son

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Tack för tipset! Jag fokuserade på fäste på Västgötaloppet, kändes som om det var rätt strategi för den banan, så hade inget problem med det. Glidet var dock sådär... Känns som om det är lite viktigare med bra glid på denna banan. Ser ut att bli kallare... Har ni några tips, modell 1A för glidet? Jag har inte alls satt mig in i vallabiten, jag kommer ändå ta hjälp med det till VL...

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

Hej!
Är amatör på vallningsfronten, någon som har bra tips å¨valla inför lördag? Antar att klister är att föredra? Prata med en kompis som tyckte jag skulle ha burkvalla utanför klistret.

Skiandruns preliminära vallatips är som din kompis föreslår, violett klister täckt med Rode Super, se deras facebooksida http://www.facebook....76376135755685.

En fråga, mina skidor kommer att ligga in en varm bil i 2 timmar på lördag, tror ni klister och burk hinner smälta ihop och blandas på den tiden? När jag låter burktäckt klister stå inomhus i rumstemperatur några dagar verkar det som att allt smälter ihop. Men då står dom ju lutade mot vägg iofs, inte liggande med undersidan upp...

/Mats

TheDonkey

TheDonkey

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
En fundering: Varför föreslår man violett klister och inte Swix KR30 istället? Enligt mina tuber ligger det mer "rätt" i temperatur. Någon mer kunnig inom valladjungeln som kan komma med en kvalificerad gissning? MVH

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg

En fundering: Varför föreslår man violett klister och inte Swix KR30 istället? Enligt mina tuber ligger det mer "rätt" i temperatur. Någon mer kunnig inom valladjungeln som kan komma med en kvalificerad gissning? MVH

Det som föreslås är Rode violett Special, och det har specat tempspann på -1 till -5, så om temperaturen kommer att öka från -4 till -2 under loppet känns det ganska rätt. (Om man följer temprekommendationerna på tuben alltså, det brukar ju vara lite si och så med dem, i alla fall på burkar.)

Sedan har det kanske med snökvaliteteten att göra också, men där är jag inte så insatt när det gäller klistertuber.

/Mats

kalle anka-åkare

kalle anka-åkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 143 inlägg
Påminner inte tempkurvan lite om banprofilen?

http://www.yr.no/ste...e_for_time.html

/Mats

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg
Jag körde banan ikväll. -3 ren is på en del ställen, hård snö ibland och lite socker i en del spår och särskilt i kurvorna. Blir väl bättre med detta när det blir kallt fram till lördag. Ingen is i Volvobacken ikväll vad jag märkte. Vallade med Chola tunt. Swix Blå (KR 30?) blandat med Rode Violet Special. Enskida täckt med VR 45 andra med Blå extra. Satt i lite is som var lätt att få bort, lite lättare på VR 45-skidan, frös väl i lite i kurvorna där det var väldigt uppkört och löst misstänker jag. Bra fäste och bra glid!
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg
Låter som att det kan bli kanonföre på Lördag alltså.Volvobacken är det den som är "bakom" parkeringen sett från rondellen vid billingehus?

Har sprungit en hel del på billingen i sommar men har bara åkt skidor där en gång.Så jag har lite dålig koll känner jag.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg

Låter som att det kan bli kanonföre på Lördag alltså.Volvobacken är det den som är "bakom" parkeringen sett från rondellen vid billingehus?

Har sprungit en hel del på billingen i sommar men har bara åkt skidor där en gång.Så jag har lite dålig koll känner jag.

Ja det ser ut så :)
Om du står med ryggen mot Hållsdammen så har du skidstadion på vänster hand och Volvobacken rakt framför dig. Är du med då?

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg

Ja det ser ut så :)
Om du står med ryggen mot Hållsdammen så har du skidstadion på vänster hand och Volvobacken rakt framför dig. Är du med då?

Ja jag tror det ..Det måste vara den jag tänker på, den var den segaste jag sprang så länge jag inte vara ute på Lila milen :)

OL-Ankan

OL-Ankan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Är det samma bana som föra året? Det framgår ju inte på hemsidan, överhuvudtaget knapp information där. Senast jag körde för 3 år sedan så var det bara saft vid vätskan. Hur är det nu mer? Kan man hoppas på sportdryck?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg

Är det samma bana som föra året? Det framgår ju inte på hemsidan, överhuvudtaget knapp information där. Senast jag körde för 3 år sedan så var det bara saft vid vätskan. Hur är det nu mer? Kan man hoppas på sportdryck?

Ja det lär det nog bli för det är väldigt dåligt med snö på övriga ställer förutom konstsnön. Du får maila och fråga.

mema77

mema77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Dom kör samma upplägg som förra året. 11 varv a 4 km vill jag minnas att det va då.

martin77

martin77

Medlem

• Members
  • Pip
  • 52 inlägg

Jag körde banan ikväll. -3 ren is på en del ställen, hård snö ibland och lite socker i en del spår och särskilt i kurvorna. Blir väl bättre med detta när det blir kallt fram till lördag. Ingen is i Volvobacken ikväll vad jag märkte. Vallade med Chola tunt. Swix Blå (KR 30?) blandat med Rode Violet Special. Enskida täckt med VR 45 andra med Blå extra. Satt i lite is som var lätt att få bort, lite lättare på VR 45-skidan, frös väl i lite i kurvorna där det var väldigt uppkört och löst misstänker jag. Bra fäste och bra glid!

Tack för rapporten! Hur tyckte du stavfästet var, sjunker det igenom nåt?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 142 inlägg

Tack för rapporten! Hur tyckte du stavfästet var, sjunker det igenom nåt?

Igår va det dåligt på en del ställen men det var +5 på dagen och minus på kvällen. Jag körde med Skigos lite större trugor och de får nog sitta kvar i morgon.

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Fryser det på idag? Fräser de om spåren?

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar