Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens långlopp 2013


Recommended Posts

Ett tips är att du testar Volvo backen innan start så att du vet att du har fäste. Den kan bli jobbig för dig annars.

Tack för tipset! Jag fokuserade på fäste på Västgötaloppet, kändes som om det var rätt strategi för den banan, så hade inget problem med det. Glidet var dock sådär... Känns som om det är lite viktigare med bra glid på denna banan. Ser ut att bli kallare... Har ni några tips, modell 1A för glidet? Jag har inte alls satt mig in i vallabiten, jag kommer ändå ta hjälp med det till VL...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Hej!

Är amatör på vallningsfronten, någon som har bra tips å¨valla inför lördag? Antar att klister är att föredra? Prata med en kompis som tyckte jag skulle ha burkvalla utanför klistret.

Skiandruns preliminära vallatips är som din kompis föreslår, violett klister täckt med Rode Super, se deras facebooksida http://www.facebook.com/#!/skiandrun/posts/476376135755685.

 

En fråga, mina skidor kommer att ligga in en varm bil i 2 timmar på lördag, tror ni klister och burk hinner smälta ihop och blandas på den tiden? När jag låter burktäckt klister stå inomhus i rumstemperatur några dagar verkar det som att allt smälter ihop. Men då står dom ju lutade mot vägg iofs, inte liggande med undersidan upp...

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

En fundering: Varför föreslår man violett klister och inte Swix KR30 istället? Enligt mina tuber ligger det mer "rätt" i temperatur. Någon mer kunnig inom valladjungeln som kan komma med en kvalificerad gissning? MVH

Det som föreslås är Rode violett Special, och det har specat tempspann på -1 till -5, så om temperaturen kommer att öka från -4 till -2 under loppet känns det ganska rätt. (Om man följer temprekommendationerna på tuben alltså, det brukar ju vara lite si och så med dem, i alla fall på burkar.)

 

Sedan har det kanske med snökvaliteteten att göra också, men där är jag inte så insatt när det gäller klistertuber.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag körde banan ikväll. -3 ren is på en del ställen, hård snö ibland och lite socker i en del spår och särskilt i kurvorna. Blir väl bättre med detta när det blir kallt fram till lördag. Ingen is i Volvobacken ikväll vad jag märkte. Vallade med Chola tunt. Swix Blå (KR 30?) blandat med Rode Violet Special. Enskida täckt med VR 45 andra med Blå extra. Satt i lite is som var lätt att få bort, lite lättare på VR 45-skidan, frös väl i lite i kurvorna där det var väldigt uppkört och löst misstänker jag. Bra fäste och bra glid!
Link to comment
Share on other sites

Låter som att det kan bli kanonföre på Lördag alltså.Volvobacken är det den som är "bakom" parkeringen sett från rondellen vid billingehus?

 

Har sprungit en hel del på billingen i sommar men har bara åkt skidor där en gång.Så jag har lite dålig koll känner jag.

Link to comment
Share on other sites

Låter som att det kan bli kanonföre på Lördag alltså.Volvobacken är det den som är "bakom" parkeringen sett från rondellen vid billingehus?

 

Har sprungit en hel del på billingen i sommar men har bara åkt skidor där en gång.Så jag har lite dålig koll känner jag.

Ja det ser ut så :)

Om du står med ryggen mot Hållsdammen så har du skidstadion på vänster hand och Volvobacken rakt framför dig. Är du med då?

Link to comment
Share on other sites

Låter som att det kan bli kanonföre på Lördag alltså.Volvobacken är det den som är "bakom" parkeringen sett från rondellen vid billingehus?

 

Har sprungit en hel del på billingen i sommar men har bara åkt skidor där en gång.Så jag har lite dålig koll känner jag.

Ja det ser ut så :)

Om du står med ryggen mot Hållsdammen så har du skidstadion på vänster hand och Volvobacken rakt framför dig. Är du med då?

Ja jag tror det ..Det måste vara den jag tänker på, den var den segaste jag sprang så länge jag inte vara ute på Lila milen :)

Link to comment
Share on other sites

Är det samma bana som föra året? Det framgår ju inte på hemsidan, överhuvudtaget knapp information där. Senast jag körde för 3 år sedan så var det bara saft vid vätskan. Hur är det nu mer? Kan man hoppas på sportdryck?

Ja det lär det nog bli för det är väldigt dåligt med snö på övriga ställer förutom konstsnön. Du får maila och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Är det samma bana som föra året? Det framgår ju inte på hemsidan, överhuvudtaget knapp information där. Senast jag körde för 3 år sedan så var det bara saft vid vätskan. Hur är det nu mer? Kan man hoppas på sportdryck?

Dom kör samma upplägg som förra året. 11 varv a 4 km vill jag minnas att det va då.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde banan ikväll. -3 ren is på en del ställen, hård snö ibland och lite socker i en del spår och särskilt i kurvorna. Blir väl bättre med detta när det blir kallt fram till lördag. Ingen is i Volvobacken ikväll vad jag märkte. Vallade med Chola tunt. Swix Blå (KR 30?) blandat med Rode Violet Special. Enskida täckt med VR 45 andra med Blå extra. Satt i lite is som var lätt att få bort, lite lättare på VR 45-skidan, frös väl i lite i kurvorna där det var väldigt uppkört och löst misstänker jag. Bra fäste och bra glid!

Tack för rapporten! Hur tyckte du stavfästet var, sjunker det igenom nåt?

Link to comment
Share on other sites

Jag körde banan ikväll. -3 ren is på en del ställen' date=' hård snö ibland och lite socker i en del spår och särskilt i kurvorna. Blir väl bättre med detta när det blir kallt fram till lördag. Ingen is i Volvobacken ikväll vad jag märkte. Vallade med Chola tunt. Swix Blå (KR 30?) blandat med Rode Violet Special. Enskida täckt med VR 45 andra med Blå extra. Satt i lite is som var lätt att få bort, lite lättare på VR 45-skidan, frös väl i lite i kurvorna där det var väldigt uppkört och löst misstänker jag. Bra fäste och bra glid![/quote']

Tack för rapporten! Hur tyckte du stavfästet var, sjunker det igenom nåt?

Igår va det dåligt på en del ställen men det var +5 på dagen och minus på kvällen. Jag körde med Skigos lite större trugor och de får nog sitta kvar i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Fryser det på idag? Fräser de om spåren?

Det har varit minusgrader sen igår och det ska bli runt 10 minus i natt så hårt lär det bli, iaf i första halvan av loppet. Skulle tippa på att de fräser om för igår va det sådär och så ska dom väl ändå göra spår i skatebädden.

Link to comment
Share on other sites

Fryser det på idag? Fräser de om spåren?

Det har varit minusgrader sen igår och det ska bli runt 10 minus i natt så hårt lär det bli' date=' iaf i första halvan av loppet. Skulle tippa på att de fräser om för igår va det sådär och så ska dom väl ändå göra spår i skatebädden.[/quote']

Oki! Tack Sunlake! Ska bli kul imorgon. :)

Link to comment
Share on other sites

Beroende på om de fräser om, kommer det då bli andra vallningsförhållanden? Har en tub med Ski-Go klister (violett) för grov och kornig snö. +3 till -4. Tror ni det funkar å sen täcka med nån burkvalla? Tacksam för svar :-)

 

Donkey

Blir nog utmärkt... men täck den!

Link to comment
Share on other sites

Jag var och testade i eftermiddag. Riktigt isiga spår men så kommer det inte att vara imorgon då dom fräser om spåren.

 

Jag hade Skigo Violett klister supertunt i botten och sedan 3 lager Skigos Blå HF. Hade inte superfäste på ställen där snön var grov och lös men överlag så funkade det. Eventuellt skulle man haft Skigos Röd HF istället. Det blir till att testa imorgon helt enkelt, men klister tror jag inte att jag kör på.

Link to comment
Share on other sites

Jag var och testade i eftermiddag. Riktigt isiga spår men så kommer det inte att vara imorgon då dom fräser om spåren.

 

Jag hade Skigo Violett klister supertunt i botten och sedan 3 lager Skigos Blå HF. Hade inte superfäste på ställen där snön var grov och lös men överlag så funkade det. Eventuellt skulle man haft Skigos Röd HF istället. Det blir till att testa imorgon helt enkelt, men klister tror jag inte att jag kör på.

Jag tänkte också lite i de banorna, man kanske ska valla ett par med bara burk då! Skigo HF röd toppad med en kallare burk kanske?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...