Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billingens långlopp 2013


Recommended Posts

Haha! Ja det var jag som körde med "baclava" eller vit buff, som även bytte stavar 3ggr under loppet och tappa trugor och stålspetsar.... Men i mål kom jag och får vara nöjd med trotts omständigheterna... Det mesta av mitt fäste kasade av efter 2 varv sen var det vara att pumpa på mellan havarierna i stakningen! Trevligt lopp, gillar banan! Hoppas på långa banan till nästa år... :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Haha! Ja det var jag som körde med "baclava" eller vit buff, som även bytte stavar 3ggr under loppet och tappa trugor och stålspetsar.... Men i mål kom jag och får vara nöjd med trotts omständigheterna... Det mesta av mitt fäste kasade av efter 2 varv sen var det vara att pumpa på mellan havarierna i stakningen! Trevligt lopp, gillar banan! Hoppas på långa banan till nästa år... :)

Du såg bra trött ut när jag vrölade på dig när du varvade mig efter Volvobacken ;) Bra jobbat med allt krångel!

Link to comment
Share on other sites

Haha! Ja det var jag som körde med "baclava" eller vit buff, som även bytte stavar 3ggr under loppet och tappa trugor och stålspetsar.... Men i mål kom jag och får vara nöjd med trotts omständigheterna... Det mesta av mitt fäste kasade av efter 2 varv sen var det vara att pumpa på mellan havarierna i stakningen! Trevligt lopp, gillar banan! Hoppas på långa banan till nästa år... :)

Och om du undrar vad det var för dåre i lila "buffmössa" och gula glasögon som hejade på dig när du körde om vid dammen på ditt sista varv (dock inte mitt sista tyvärr) så var det jag :)

 

(Lätt att känna igen dig på skiddräkten, och det är kul. Önskar jag kände igen fler forumiter.)

Link to comment
Share on other sites

Haha! Ja det var jag som körde med "baclava" eller vit buff' date=' som även bytte stavar 3ggr under loppet och tappa trugor och stålspetsar.... Men i mål kom jag och får vara nöjd med trotts omständigheterna... Det mesta av mitt fäste kasade av efter 2 varv sen var det vara att pumpa på mellan havarierna i stakningen! Trevligt lopp, gillar banan! Hoppas på långa banan till nästa år... :)[/quote']

Och om du undrar vad det var för dåre i lila "buffmössa" och gula glasögon som hejade på dig när du körde om vid dammen på ditt sista varv (dock inte mitt sista tyvärr) så var det jag :)

 

(Lätt att känna igen dig på skiddräkten, och det är kul. Önskar jag kände igen fler forumiter.)

Jo jag tror ja klurade lite på det i volvobacken upp där vem det kan ha varit... :) fick tyvärr inte ur mig så mycket ord just då, bet ihop för att hålla ihop loppet.... Ja det hade varrit kul att känna igen fler, vi har ju fördelen av att vara väldigt säregna i vår tävlingsdräkt... Kul med alla som hejjar på en! Ska du köra något mer? Hur gick det för dig?

Link to comment
Share on other sites

Haha! Ja det var jag som körde med "baclava" eller vit buff' date=' som även bytte stavar 3ggr under loppet och tappa trugor och stålspetsar.... Men i mål kom jag och får vara nöjd med trotts omständigheterna... Det mesta av mitt fäste kasade av efter 2 varv sen var det vara att pumpa på mellan havarierna i stakningen! Trevligt lopp, gillar banan! Hoppas på långa banan till nästa år... :)[/quote']

Och om du undrar vad det var för dåre i lila "buffmössa" och gula glasögon som hejade på dig när du körde om vid dammen på ditt sista varv (dock inte mitt sista tyvärr) så var det jag :)

 

(Lätt att känna igen dig på skiddräkten, och det är kul. Önskar jag kände igen fler forumiter.)

Jo jag tror ja klurade lite på det i volvobacken upp där vem det kan ha varit... :) fick tyvärr inte ur mig så mycket ord just då, bet ihop för att hålla ihop loppet.... Ja det hade varrit kul att känna igen fler, vi har ju fördelen av att vara väldigt säregna i vår tävlingsdräkt... Kul med alla som hejjar på en! Ska du köra något mer? Hur gick det för dig?

Det gick ok. Mitt mål är led 7 och jag siktade på 3 timmar i Skövde. Höll tempot i ca 5-6 varv men sen tyckte jag föret blev trögare plus att jag tröttnade :) så jag landade på 3:08. Lär knappast räcka så sannolikheten är stor att jag gör ett nytt försök i Åkulla.

Link to comment
Share on other sites

Det gick ok. Mitt mål är led 7 och jag siktade på 3 timmar i Skövde. Höll tempot i ca 5-6 varv men sen tyckte jag föret blev trögare plus att jag tröttnade :) så jag landade på 3:08. Lär knappast räcka så sannolikheten är stor att jag gör ett nytt försök i Åkulla.

Hade samma mål och samma upplevelse. Höll mitt 3-timmarsmål med någon minuts marginal tills det var 3 varv kvar men då började jag tappa tid, och slutade på drygt 3:02. Men med lite tur hamnar jag ändå på rätt sida gränsen till 7an.

 

Men var hittade dom de extra 150 metrarna per varv jämfört med förra året? Var det vändningen innan varvningen som var längre bort? Eller var det uppåt 44km även förra året?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ska funka automatiskt fram till 10 februari

Tack för snabbt svar' date=' en sak mindre att vara stissig över.[/quote']

Inte helt säker på detta. Automatisk seedning sker nog enbart om du deltagit i något av vasaloppsarrangmangen. På VL-hemsidan under seedning står "För att seeda dig, skicka dina resultat till seedning@vasaloppet.se senast 10 februari 2013."

 

Trodde förra året att det skulle ske automatiskt via vasaID, men så var det inte. vasaID är nog mer en hjälp för kansliet för att göra deras jobb lite lättare.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ska funka automatiskt fram till 10 februari

Tack för snabbt svar' date=' en sak mindre att vara stissig över.[/quote']

Tvvärr är det bara Vasasloppsveckans egna lopp som ger automatisk seedning. Allt annat måste man själv skicka in och då senast den 10 februari, om du gör det senare måste du ändra seedning på plats i Sälen/Mora.

Link to comment
Share on other sites

Ska funka automatiskt fram till 10 februari

Tack för snabbt svar' date=' en sak mindre att vara stissig över.[/quote']

Tvvärr är det bara Vasasloppsveckans egna lopp som ger automatisk seedning. Allt annat måste man själv skicka in och då senast den 10 februari, om du gör det senare måste du ändra seedning på plats i Sälen/Mora.

Om man anmält sig via sin klubbs idrottOnline-sida så ska seedningen ske automatiskt.

Link to comment
Share on other sites

Från Vasaloppets hemsida:

 

Automatisk seedning

För att automatisk seedning ska fungera måste tävlingsarrangören använda tidtagningssystemet SSF Timing. Läs mer på Svenska Skidförbundets hemsida.

Efter loppet laddas resultatlistan ned på SSF TA och Vasa ID läses in och Vasaloppet kan hämta upp filen och köra in seedningen i Vasaloppets system.

 

Deltagaren måste anmäla sig via Idrotten online, det går även bra som motionär att anmäla sig där. Kontakta din klubb om hur det går till, alla klubbar har olika system för detta. (Man behöver inte ange sitt Vasa ID vid anmälan.) För de arrangörer som ej har SSF Timing eller deltagare som ej anmäler sig via Idrotten online sker seedningen genom att arrangören skickar in sin resultatlista till Vasaloppet efter avslutad tävling. Deltagaren skickar in sitt resultat till oss via seedningsblanketten (senast 10 februari 2013) och vi gör seedningen manuellt.

 

 

Så är man inte anmäld via idrottonline bör man skicka in sina resultat till Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Körde in under 2:30 o var ganska säker på fjärde startled. Men icke. Jag blir inte klok på hur de räknar ut detta. Om man jämför med andra lopp så får jag inte ihop det. Någon sa till mig under förra årets vasaloppsresa att man ska åka seedningsloppen i Dalarna och norröver för har man större chanser att komma i bättre startled. Tyckte då att det lät lite konstigt...
Link to comment
Share on other sites

Ring Vasaloppets seedning och påtala underligt tidstillägg på segraren. Tel 0250-39200

 

2013-årets segrare +30 sek = led 0, när både 2:an och 3:an och några till fick led 0 i Stråken helgen innan.

 

2012-årets segrare +5 min 36 sek = led 0, då samma segrare och samma 2:a som i år.

 

Segraren var 36:a vasan 2012, 11:a 2011, 10:a 2010.

 

Jag pratade med seedning i Mora på fm, och påtalade detta ju fler som ringer och tycker till större chans att dom ev göra justering på listan.

 

En ev justering med +tid för leden gynnar många och kanske mig.

 

SÅ RING NU ÖPPET TILL KL 16.00 IDAG.

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som vanligt på loppen i Sydsverige. Man får 1-2 led sämre seedning än där man egentligen hör hemma.

Måste bero på att det är så mycket lättare att åka runt runt runt på konstsnöspår än att åka en 42 km slinga. ;) Moberg och gänget varvade mig 3 ggr och själv varvade jag brorsan 3 ggr. Totalt åktes nästan 4000 varv på de två spåren. Klubben och Skövde fritid tycker jag gör ett grymt jobb mht förutsättningarna men jag tänker aldrig utsätta mig för detta kaos igen.

Link to comment
Share on other sites

Seedningsgränserna är ej "sämre" än vad de brukar vara för lopp av denna typ tycker jag. Dock kan jag hålla med om att seedningen till Elitledet var väl tuff.

Åk norrut där det finns riktiga skidtävlingar och ej karuselllopp på konstsnö. Då förbättras möjligheterna. Halvvasan brukar vissa år få väldigt snälla seedningsgränser och är därför ett bra alternativ för er som vill upp i startleden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, seedningen var väl lite väl tuff kan jag tycka. Flera led 3 åkare som inte klarade led 3 tiden och som jag vet gjorde ett bra lopp. Själv klarade jag led 4 med 1,5 minut där jag redan står. Jag åkte Intersportloppet i år men tyckte inte att det var lättare att seeda upp sig där.

 

Eftersom jag var 3 placeringar ifrån att hamna i led 3 trodde jag att jag var så nära att jag skulle klara av att seeda upp mig och jag tränade på. Men icke...

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det var tuffa gränser. Jag har åkt sämre lopp än så och hamnat i 3:an, men nu var det inte ens nära. Sedan skulle jag vilja påstå att det är en myt att nordligare lopp ger snällare seedning.

Jag har nu anmält mig till ett lopp längre norrut och ska samla lite empiriska data för att testa myten. Det är i alla fall bara ett varv och inte en gnutta konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...