cstek Posted January 22, 2013 Report Share Posted January 22, 2013 Vad är det som mest avgör skidornas glid i lågfart relativt högfart? Har ett par madshus Hypersonic inköpta just före Öppet Spår i fjol från Pölder.Åkte bara ett par mil före öppet spår. Glidvallade enligt normal praxis men endast HF kloss som slutvalla dvs inget pulver. Skidorna gick ok på plant där jag höll ca 15 km/h men i utförslöporna blev jag ordentligt frånåkt av i princip alla? Jag är relativ tung åkare och brukar normalt glida med de längsta i klungorna.Börjar ju nu närma sig nästa lopp och har haft lite samma känsla när jag provat valla upp dem i år att de inte har bra högfartsglid? Noterade idag att fästvallan har nöts bort under hälen så den släpar lite i men det var efter 6 mils åkning med samma kallvalla. Spannet borde vara ok om pölder gjorde sitt jobb? Är det strukturen som är fel eller behövs förbättras med en riller?Skulle Pulver ha gjort skillnad? Ger dem ett par chanser till innan jag beställer en sickel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted January 22, 2013 Report Share Posted January 22, 2013 Jag köpte ett par Hypersonic förra säsongen. Investerade i en proffsslippning hos Örjans i Bengtsfors (går utmärkt att skicka). Sen glidvallade Brazan här på forumet mina skidor och la struktur inför Vasaloppet. Jag åkte oma ALLA när det var högfartsglid första 2/3 av loppet och hade minst likvärdigt lågfartsglid gentemot andra runt om mig. Om Pölder gjort sitt jobb kan det vara värt att investera i en bra stenslipning och få till rätt struktur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 22, 2013 Report Share Posted January 22, 2013 Jag har samma skida inköpt i år. Dom på Skistart sa att det är noga med att inte lägga fler lager än första lagret i 0,1 zon på ett par Madshus för de har långt och ganska flackt spann. Jag lägger aldrig längre(kallföre) än 0,2 zon fram och bak på mina och det funkar kanon. 95 kg på mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted January 22, 2013 Author Report Share Posted January 22, 2013 Jo jag har läst att de har låga spann och man skall vara försiktig att lägga för tjockt.Men jag tycker de skulle ha gått trögt även när jag parstakade om fästet skulle ha släpat i och det kan jag inte direkt säga. Det var därför jag var inne på om det är något speciellt som gör att skidorna inte glider i högfart men ok i parstakningsfart. En sak som jag reagerade på när jag fick skidorna från pölder var att de var grundvalla påsmält. Är det så att de alltid slipar och grundvallar skidorna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted January 23, 2013 Report Share Posted January 23, 2013 Med största sannolikhet är det en fråga om struktur. Du har en struktur som fungerar i lägre farter men som inte funkade i den högre farten i det före som var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted January 23, 2013 Report Share Posted January 23, 2013 några tänkbara orsaker: -pulvervallningen ger större nytta destu högre farten är - kort "bakspann" försämmrar högfartsglidet - din ställning och tyngdfördelinig inte optimal vilket märks ju högre farten är - strukturen börjar suga vid högre fart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 23, 2013 Report Share Posted January 23, 2013 Jo jag har läst att de har låga spann och man skall vara försiktig att lägga för tjockt.Men jag tycker de skulle ha gått trögt även när jag parstakade om fästet skulle ha släpat i och det kan jag inte direkt säga. Det var därför jag var inne på om det är något speciellt som gör att skidorna inte glider i högfart men ok i parstakningsfart. En sak som jag reagerade på när jag fick skidorna från pölder var att de var grundvalla påsmält. Är det så att de alltid slipar och grundvallar skidorna?Ja det gör dom, som svar på din sista fundering. Sen är det nog som Sand skriver om strukturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted January 23, 2013 Author Report Share Posted January 23, 2013 Tacka för alla svar!Om man sammanställer ovanstående: En lämplig rillning eller en annan struktur på stenslipningen.En pulvervallning troligtvis gjort nytta. Lite kortare och tunnare fästvalla i bakre kant på fästsonen. Skidans spann är det väl inte så mycket att göra åt? Flytta bindningen kanske? Jo jag har knappast perfekt teknik i utförsåkningen men min vikt på 95kg brukar hjälpa till:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted January 23, 2013 Report Share Posted January 23, 2013 Typen av spann och hur styv skidan är framtill lär ha betydelse. Men jag har också märkt andra stora skillnader. Jag har jämfört ett par sicklade (K+) med ett par vallade i tunneln den sista tiden. De går ungefär lika fort i skating men i utförsbackar (i spåret) går de sicklade oerhört mycket snabbare och ju brantare det är, desto mer skiljer det, ca 2 sek på en brant 20-sekundersbacke. Vet inte om detta beror på skidorna/spannet eller behandlingen men när de snabba skidorna var vallade i höstas gick de mycket långsammare. Jag skrev lite om detta i "Björnglid i tunneln". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted January 23, 2013 Report Share Posted January 23, 2013 Tacka för alla svar!Om man sammanställer ovanstående: En lämplig rillning eller en annan struktur på stenslipningen.En pulvervallning troligtvis gjort nytta. Lite kortare och tunnare fästvalla i bakre kant på fästsonen. Skidans spann är det väl inte så mycket att göra åt? Flytta bindningen kanske? Jo jag har knappast perfekt teknik i utförsåkningen men min vikt på 95kg brukar hjälpa till:-)Även tunnare fram på fästzonen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 14, 2013 Author Report Share Posted February 14, 2013 Blev lite mer intresserad hur spannet var på skidorna, lagade en enkel "kraftmätare". Spände ihop skidorna med en skruvtving och mätaren emellan tvingen och ena skidan. Blev lite fundersam på resultatet. Skidorna spretar mycket i bakkant, ca 400 mm från bakkant går de isär och är flera mm isär längst bak när jag har halva min "vikt" på tvingen.Själva spannet runt fästsonen fick jag till ungefär samma som pölder har märkt upp. Provade tryckplatsen på två platser ca 80 mm och 210 mm bakom bindingen fästpunkt, men det ändrade marginelt på skidornas bakre spret. Främre glidzonen har mycket lite spret ca50mm. Testade samma sak på mina gamla fischer RSC (ovanlig modell över 10 år) Där låg de helt ihop i princip till bakkanten av skidorna, de hade en bit i mitten av bakre glidzonen där de låg isär men endast en kort bit och det var frågan om ca 0,2mm glipa. Kan man säga något från det här att de här skidorna passar ett visst före? Är det vanligt att skidor spretar i bakkant så här? I hårda spår åker man ju i princip inte alls på bakre delen av skidorna med sånt här spann? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 cstek, vad hade du för mätare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Högfart är samma sak som varmare, dvs pulver gör mer nytta och du ska valla mjukare för högfartslidet och strukturen ska vara grövre. Skulle vara kul att veta hur dom resonerar i störtloppsvallning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettelman Posted February 14, 2013 Report Share Posted February 14, 2013 Blev lite mer intresserad hur spannet var på skidorna, lagade en enkel "kraftmätare". Spände ihop skidorna med en skruvtving och mätaren emellan tvingen och ena skidan. Blev lite fundersam på resultatet. Skidorna spretar mycket i bakkant, ca 400 mm från bakkant går de isär och är flera mm isär längst bak när jag har halva min "vikt" på tvingen.Själva spannet runt fästsonen fick jag till ungefär samma som pölder har märkt upp. Provade tryckplatsen på två platser ca 80 mm och 210 mm bakom bindingen fästpunkt, men det ändrade marginelt på skidornas bakre spret. Främre glidzonen har mycket lite spret ca50mm. Testade samma sak på mina gamla fischer RSC (ovanlig modell över 10 år) Där låg de helt ihop i princip till bakkanten av skidorna, de hade en bit i mitten av bakre glidzonen där de låg isär men endast en kort bit och det var frågan om ca 0,2mm glipa. Kan man säga något från det här att de här skidorna passar ett visst före? Är det vanligt att skidor spretar i bakkant så här? I hårda spår åker man ju i princip inte alls på bakre delen av skidorna med sånt här spann?Jag har fått för mig att det är ett + om det spretar både fram och bak på skidorna, det borde minska friktionen och då glida bättre. Eller har jag fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 15, 2013 Author Report Share Posted February 15, 2013 cstek, vad hade du för mätare?Mätaren är ett hembygge, en bilbromcylinder från en morris minor och en vanlig tryckmanometer fastsatt på den. Kalibrerade den genom att stå på den med hela tyngden.Skall skaffa en tryckmätare med lägre max tryck för att få bättre upplösning, nu används ungefär halva skalan när jag står med hela tyngden på den.Här är en blid på mätaren. Cylindern är lite modifierad, ett fäste är bortkapat, gängade upp anslutningen för tryckmätaren till en större gänga. Vita plastbussningen som synns på bilden är en svarvad bit som är påtryckt på kolven, inte helt nödvändig. Vid ett tillfälle när jag åkte med de här skidorna upplevde jag att de gick riktigt lätt i förhållande till vad det var för före. Det var blåsvallar i spåren, finkornig snö och -6 dvs mjuka spår. Kanske det är optimalt att ha mycket spret bak då? Har läst samma att skidor för mjuka spår skall ha spret, men så där mycket och bara bak? Ska mäta mer och göra lite stadigare riggning för skidorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 15, 2013 Report Share Posted February 15, 2013 Blir den verkligen rätt med den mätaren. Den kommer vad jag förstå att visa rätt just där du har kalibrerat den men sedan visar den väl inte linjärt beroende på arean på cylindern. Den visar ju så att säga trycket på vätskan. En lite cylinder ger ett större tryck per cm2 medan en stor cylinder kommer att visa ett mindre tryck per cm2. Trycket på vätskan kommer då inte att vara det samma som trycket mellan skidorna förutom just där du kalibrerat mätaren. Eller tänker jag fel? /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 15, 2013 Author Report Share Posted February 15, 2013 Du tänker fel men samtidigt rätt :-)Altså ytan är ju konstan i mätaren och då blir trycket i direkt proportion till kraften som trycker på kolven.Räknas enligt följande.Tryck = kraft x ytaSen kan friktion spöka lite men det är nog inte så mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 16, 2013 Author Report Share Posted February 16, 2013 Nu har jag mätt upp mera.Fick en maxspannhöjd på ca1,5mm när jag hade tryckcentrum 150mm bakom bindningens fäste och med en total fästzonlängd på 580 mm med 0,1mm bladmått. I princip enligt pölders märkning. Flyttade jag bak kraften till 210 mm bakom ökade spannhöjden till 2,5mm! Det indikerar hur stor skillnad det kan vara att flytta bak tyngden i utförslöporna... Spretet bak på skidorna börjar ca 400mm från bakkant för att bli så högt som 1,5mm i slutet på skidan! Det är nog ett spret även i framkant och framförallt behövs det riktigt lite kraft att lyfta upp 0,5m av förkant av skidorna. All mätning var gjord med halva min "vikt" Som summering, spannet är helt ok, borde inte ge upphov till nått större problem med glidet om fästvallan är anpassad efter skidan...Kanske de här skidorna går bäst i lite mjukare spår med tangke på spretet? Kommentera gärna :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
2slow Posted February 16, 2013 Report Share Posted February 16, 2013 Låter som dom skulle gå bäst i blöta spår, esom du inte har så lång tryckzon bak så skapar den inte sug i blötan, har du spret fram också, desto bättre.Varför mäter du inte på 13 cm som Pölder gör? Vad har du för fullviktshöjd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 16, 2013 Author Report Share Posted February 16, 2013 Fick för mig att pölder mätte vid 15cm därför skrev jag in det, har många mätningar :)Vid 8cm var max ca 0,5mmvid 12cm var max ca 1mmvid 14cm var max ca1,4Mätte aldrig vid 13 men rimligen ligger höjden vid 13 cm på ca1,2mm.Mätte fullvikt vid 12cm och då gick 0,1mm bladmåttet att röra ca 15 cm framåt från bindingens fästpunkt. Intressant att se hur stor skillnad några cm förflyttning av tyngdpunkten kan göra på spannhöjden.Nu är ju inte min mätare riktigt så exakt som man skulle kunna önska sig. Kalibrerade den mot en badrumsvåg vid halvvikt för att vara säker på att jag mätte rätt. Ska försöka hitta en bättre tryckmätare för en rimlig summa.Men jag har fått en bra uppfattning hur skidorna beter sig vid olika tryck och framförallt hur känsligt det är att bindingen placeras på rätt ställe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skid_åkare Posted February 16, 2013 Report Share Posted February 16, 2013 Låter som dom skulle gå bäst i blöta spår, esom du inte har så lång tryckzon bak så skapar den inte sug i blötan, har du spret fram också, desto bättre.Varför mäter du inte på 13 cm som Pölder gör? Vad har du för fullviktshöjd?jag tvivlar inte på att det är som du säger, men blev lite nyfiken, borde inte mycket "spret" göra att man får ganska mycket tryck på två begränsade ytor och därmed förlorar bärighet i skidan? om så är fallet, blir inte effekten då att att man lättare sjunker ner i/"skjuter" blöt snö framför sig och är det verkligen bättre än att skidan går mer "ovanpå" (även om den suger)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2slow Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Låter konstigt att du bara skulle ha 15 cm 0,1-spann fram, fullvikt? Kolapsar skidan i slutspannet under din vikt kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2slow Posted February 17, 2013 Report Share Posted February 17, 2013 Låter som dom skulle gå bäst i blöta spår' date=' esom du inte har så lång tryckzon bak så skapar den inte sug i blötan, har du spret fram också, desto bättre.Varför mäter du inte på 13 cm som Pölder gör? Vad har du för fullviktshöjd?[/quote']jag tvivlar inte på att det är som du säger, men blev lite nyfiken, borde inte mycket "spret" göra att man får ganska mycket tryck på två begränsade ytor och därmed förlorar bärighet i skidan? om så är fallet, blir inte effekten då att att man lättare sjunker ner i/"skjuter" blöt snö framför sig och är det verkligen bättre än att skidan går mer "ovanpå" (även om den suger)?Blöta hårda spår funkar dom nog bättre i, i mjuka blöta spår bromsar det som du säger, om tryckzonen blir alltför kort. (enligt experternas teorier) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cstek Posted February 18, 2013 Author Report Share Posted February 18, 2013 Låter konstigt att du bara skulle ha 15 cm 0,1-spann fram, fullvikt? Kolapsar skidan i slutspannet under din vikt kanske?Nja som jag skrev var det mätt vid 12cm, provade att mäta igen vid 13 och då ändrar slutspannet ganska mycket. Fick en maxhöjd på 0,3 och en längd på ca25cm.Är ju ganska förenklat att ha tex 13 cm bakom bindingen som tryckpunkt för alla åkare. Stor skillnad om det är en åkare med skostorlek på 36 eller som i mitt fall med 46...Jag borde rimligtvis hamna längre bak på skidorna och det resulterar ju i högre spann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the h Posted February 18, 2013 Report Share Posted February 18, 2013 Tror att skidorna spretar för mycket vilket innebär att spannet kolappsar så det blir för mycket tryck på fästvallan som också bromsar, det ser man också om fästvallan nöts bort bakom hälen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.