Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rugga fästzonen


fln213

Recommended Posts

Hej!

 

Har funderat över en banal sak som att rugga fästzonen med sandpapper (för att få grundwaxet/fästvallan att fästa bättre).

 

1. Mellan vilka zoner har ni ruggat? Ex 0,2 zonen eller kortare?

 

2. Ruggar ni längs med belaget eller vinkelrätt mot?

 

2. Papper? Ex 100 våt slip-papper?

 

4. Brukar ni bättra på ruggningen innan ni tävlingsvallar?

 

Såg för övrigt ett norskt test avseende grundwax som visade att VG30 stal minst glid. Toko grön fick dock bäst overall betyg (medium aggressivitet men absolut bäst hållbarhet).

 

Tack för åsikterna på förhand!

Link to comment
Share on other sites

1. Jag brukar rugga upp hela fästzonen.

 

2. Först ruggar jag längs med och sedan vinkelrätt. Var dock försiktig så att du inte rundslipar skidan.

 

3. Jag använder grovlek 80. Vad använder ni andra?

 

4. Ruggar alltid om när jag rengjort och tagit bort gammal valla.

 

Har även sett det norska testet, intressant läsning. Köpte dock Skigo Base tidigare i veckan, men inte hunnit använda den ännu. Tidigare har jag kört med vanlig blå.

Lite nyfiken på vad andra väljer för bas?

Link to comment
Share on other sites

Jag ruggar från kallvallazonenens markeringar. Yttersta markeringarna alltså. Sedan ett drag med en stålsickel (en vanlig tunn stålsickel) för att ta bort det längsta luddet och sedan fästvallar jag så långt jag tror att jag behöver.

 

Jag ruggar i princip varje gång jag byter grundvalla, kanske var tredje vecka...

Link to comment
Share on other sites

Davidssoneddie: http://www.skisport.no/attachments/631_Grunnvalla%20-%20stjeler%20glien.pdf

 

Tack för svaren!

 

Med hela fästzonen; menar ni då från 0,1 till slutet av hälen eller hela vägen bak (i mitt fall går 0,1 zonen ca 5 cm bakom hälen).

 

Fråga 5: Hur lägger ni baswaxet? Ex om det är kallföre och ni vallar till 0,2. Lägger ni baswaxet hela vägen ut eller låter ni den krympa in ngn cm?

Link to comment
Share on other sites

Frågan gäller väl eg hur långt bak man ska valla. Ingen idé att rugga bakom hälen om man aldrig lägger valla där ändå (vde flesta säger ju att man aldrig ska valla bakom hälen). Eller väljer ni till halva hälen som vissa förespråkar?
Link to comment
Share on other sites

Det här med hur långt man ska lägga fästvallan beror väl helt på vad för typ av bana man ska åka och hur mycket man prioriterar fäste, samt hur hårda skidorna är. Ska jag köra riktigt kuperade tävlingar lägger jag väl till 0,2 zonerna (kanske tom aningen längre om jag är riktigt nervös för fästet). På långlopp sällan förbi 0,4 och aldrig längre än 0,3.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag har en fundering om ruggning av fästzonen. Mina skidor är nyslipade nu, dessa använder jag både till klister och burkvalla. Att rugga klisterzonen känns självklart, däremot är jag lite tveksam om jag vill förstöra den nya slipen mellan 0,3 och 0,1 märket.

Fungerade att värma in en grund utan att rugga mellan 0,3 och 0,1 strecket och hur får man då bort eventuellt parafin där?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fundering om ruggning av fästzonen. Mina skidor är nyslipade nu, dessa använder jag både till klister och burkvalla. Att rugga klisterzonen känns självklart, däremot är jag lite tveksam om jag vill förstöra den nya slipen mellan 0,3 och 0,1 märket.

Fungerade att värma in en grund utan att rugga mellan 0,3 och 0,1 strecket och hur får man då bort eventuellt parafin där?

Vallaväck för att få bort glidvalla. Det borde funka ja, men vallan kan släppa lättare när det inte är ruggat. Men testa och se.

Link to comment
Share on other sites

Först tanken att inte rugga kanske låter konstigt men jämför med vanlig tejp. Vad tror Ni den sitter bäst på? En ruggad yta eller en plan fin yta?. Och att rugga upp en yta frilägger även mikrohår och mycket luft runtomkring. Det gör vidhäftningen ganska dålig och mikrohåren kan även lossna.

 

De som glidvallar måste dock rengöra fästzonen för god vidhäftning och förslagsvis rugga och absolut värma in grundvaxet för att fylla tomrum.

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=241056075962141

Och:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=472023166198763

Link to comment
Share on other sites

Hvis aggresiv grundvalla kan stjele glid, kan for aggresiv rugging også gjøre det? Uansett, struktur gjør at smøringen sitter bedre. Om det kan sammenliknes med maling eller lim som sitter dårligere på en glatt overflate.

 

Sandpapper, så stålsickel for å få vekk hår er kanskje det optimale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kickar liv i en gammal tråd med en fråga/fundering kring det här med att rugga fästzonen.

 

Har nyss slipat om skidorna och tvekar inför att använda sandpappret på dem. Även en motionär som jag får ju nuförtiden då och då för sig att staka ett lopp på blanka skidor och då antar jag att en oruggad fästzon trots allt ger bättre glid. Vad tror ni om att inte inte rugga fästzonen? Någon som har erfarenhet av att fästvallan slits av lättare med en oruggad fästzon?

Link to comment
Share on other sites

Kickar liv i en gammal tråd med en fråga/fundering kring det här med att rugga fästzonen.

 

Har nyss slipat om skidorna och tvekar inför att använda sandpappret på dem. Även en motionär som jag får ju nuförtiden då och då för sig att staka ett lopp på blanka skidor och då antar jag att en oruggad fästzon trots allt ger bättre glid. Vad tror ni om att inte inte rugga fästzonen? Någon som har erfarenhet av att fästvallan slits av lättare med en oruggad fästzon?

Går runt med precis samma fundering, vill kunna köra blankt på samma skidor jag kan köra fästvalla på. Har tagit beslutet att skita i att rugga. Fästvallan kan hålla hyfsat på mina 4-mil pass på hård konstsnö så jag tror det håller tillräckligt bra för mig som motionär.

Link to comment
Share on other sites

Funderar, inför VL på söndag, på om det skulle hjälpa med att trycka ett mönster med en tryckande rill, t ex en julgran, och på så sätt skapa en yta som fästvallan faster bättre på än på ett helt blankt belag. Eller så värmer man bara in en grund på det rena belaget och hoppas på att vallan sitter.

Link to comment
Share on other sites

Varför så rädd för rugga belaget? En Swix stålsickel drar ner "ruggen" om man nu vill ha bort den.

 

Rill låter som väldigt nära ett blankt belag... men bättre än inget.

 

Jag tror inte att ruggningen är helt nödvändig, jag har aldrig varit med om att fästvallan lossnat från skidan...

Slis vallan så är det i ändarna och grunden kommer bram när toppningen är borta... suger eventuellt glid? Men

aldrig att det lossnar...

 

Däremot så ruggar jag alltid i varmburkzon/klisterzon, vallar heller aldrig längre. Det sitter bra helt klart.

Jag uppfattar inte att ruggen kommer ovanför fästvallan och det är ingen glidzon... om man nu vill köra blankt

så borde det räcka med att "stålsickla" bort ruggen om man ändrar sig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fästet höll iaf bra hela VL i år på blankt belag.

 

Varför så rädd för rugga belaget? En Swix stålsickel drar ner "ruggen" om man nu vill ha bort den.

 

Rill låter som väldigt nära ett blankt belag... men bättre än inget.

 

Jag tror inte att ruggningen är helt nödvändig, jag har aldrig varit med om att fästvallan lossnat från skidan...

Slis vallan så är det i ändarna och grunden kommer bram när toppningen är borta... suger eventuellt glid? Men

aldrig att det lossnar...

 

Däremot så ruggar jag alltid i varmburkzon/klisterzon, vallar heller aldrig längre. Det sitter bra helt klart.

Jag uppfattar inte att ruggen kommer ovanför fästvallan och det är ingen glidzon... om man nu vill köra blankt

så borde det räcka med att "stålsickla" bort ruggen om man ändrar sig?

 

Det är ju inte bara en gång du behöver göra dig av med en rugg. Snarare hela tiden, om du kör med fäste ibland och ibland utan. Swix stålsickel är dock ett intressant tips, har inte testat den själv så vet inte hur bra det funkar, men det blir ju inget 600 kronors stål du nöter ner då.

 

Men på min nivå känns ruggen onödig i nuläget.

Link to comment
Share on other sites

Först tanken att inte rugga kanske låter konstigt men jämför med vanlig tejp. Vad tror Ni den sitter bäst på? En ruggad yta eller en plan fin yta?. Och att rugga upp en yta frilägger även mikrohår och mycket luft runtomkring. Det gör vidhäftningen ganska dålig och mikrohåren kan även lossna. De som glidvallar måste dock rengöra fästzonen för god vidhäftning och förslagsvis rugga och absolut värma in grundvaxet för att fylla tomrum. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=241056075962141Och:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=472023166198763

Snälla, sluta dra tejpjämförelsen. Vad tejp har för egenskaper är fullkomligt irrelevant i en diskussion kring fästvallas vidhäftning. Om vi inte pratar om vallatejp som ju egentligen inte är tejp i den bemärkelsen.

 

Hurvida ruggning är nödvändigt eller inte och om ruggning ställer till mer skada än nytta är hur som helst en intressant fråga. Personligen upplever jag att burkvalla klarar sig bra utan uppruggning. Klister kräver däremot uppruggning enligt min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ett helt torrt belag efter rengöring med vallaväck fäster vallan tillräckligt, egentligen är det bara grovt klisterföre i minusgrader, som sliter bort vallan effektivt.

Jag skulle hoppa uppruggningen om du omväxlande skall köra med fästvalla och blanka skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...