Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd (stakeliten) 2013


Vasa

Recommended Posts

Nu när Jörgen Aukland gett upp benspark och bara piggar.

Har han samma korta stavlängd som tidigare eller har det skett några ändringar? Jag tycker det är svårt att se i TVn.

Är det några andra toppåkare som gått över till längre stavar?

 

Här är ett par bilder från i somras tagna av Andreas87s farsa med stakkungen Ivar Tveiten i ledning och både Anders och Jörgen i klungan.

 

(Utanför ämnet men kul att Tveiten kör med vanligt thermobelt lite sådär nonchalant. :D )

 

Klicka på länkarna för större format.

 

http://iloapp.photosports.se/data/_gallery//public/7/1344852499.jpg

 

http://iloapp.photosports.se/data/_gallery//public/7/1344852575.jpg

 

http://iloapp.photosports.se/data/_gallery//public/7/1344852499_resized.jpg?width=1081&height=720

 

http://iloapp.photosports.se/data/_gallery//public/7/1344852575_resized.jpg?width=1081&height=720

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
jerry ahrlin kör kroppsläng -30cm , +- några centimeter.

Ja det var bra information, kroppslängd -30 cm. Som att man har hört det någonstans? Och "några" cm vet ju alla hur mycket det är?

 

Kroppslängd -30 på en som är 2m ger 0,85 och på en som råkat stanna i växten på 1m ger det 0,7. Det är inte ovanligt att tjejer/kvinnor är 160cm vilket i såfall betyder att faktorn 0,8125 är rätt längd för dessa.

 

Där ser man hur fel det blir då inte sunt förnuft används, eller man får hoppas det är brist på ork att räkna med en faktor. Sen att det är stavens totala längd som anges blir också lite fel då trugornas utformning inte är lika mellan olika märken. Så där kan man föra in upp till +- 1cm. Handtagen och remmens infästning är nog rätt likt numera mellan de vanligaste stavarna.

 

Vilken längd man väljer på staven är väldigt individuellt. Och man kan få höra att en långloppsåkare inför säsongen har gått upp 2.5cm. Men vad säger det om han tidigare kanske körde på kortare än det som sägs vara normalt?

Link to comment
Share on other sites

Till vart mäter ni stavlängden? Där handremmen kommer ut eller upp till toppen?

Ja det är ju en viktig fråga men för dom som tar för givet att "en stav är en stav" så spelar det ingen roll. Är som med ett brott. Är inget brott förän det uppdagats.

 

Det väsentliga vore ju att mäta mellan reminfästning där handen hamnar, och ner till normalhårt pistad spår eftersom trugan spelar en roll också.

Link to comment
Share on other sites

Till vart mäter ni stavlängden? Där handremmen kommer ut eller upp till toppen?

Ja det är ju en viktig fråga men för dom som tar för givet att "en stav är en stav" så spelar det ingen roll. Är som med ett brott. Är inget brott förän det uppdagats.

 

Det väsentliga vore ju att mäta mellan reminfästning där handen hamnar' date=' och ner till normalhårt pistad spår eftersom trugan spelar en roll också.[/quote']

Exakt. Lägger man dessutom till eller drar bort +1 cm för nya salomskornas tjockare sulor och i mitt fall 0,5cm mellan skidornas olika profilhöjd så ser man att skrivbordsekvationer haltar betänkligt. Tom. hur hårt man drar åt handledsremmen ger ju nästan en cm. Kroppslängd -30 kan man ju direkt skrota i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Till vart mäter ni stavlängden? Där handremmen kommer ut eller upp till toppen?

Kontrollmäter man ex Triac så är fabriksmätningen från spets upp till topp exkluderat remlåsningsdelen överst.

 

Kv+ fabriksmärkning från spets till topp (toppen lutar så den lägre delen gäller om jag mäter 155cm på mina 155cm Kv+ Tornado)

Link to comment
Share on other sites

Några ur Team Xtra Personell.....mätt från spets till topp

 

Anders Aukland 181cm lång med 150cm stavar

 

Simen 185cm lång med 157,5 cm stavar

 

Jörgen Aukland.....vet jag inte säkert men jag har hört att han kör men flera cm under "30cm regeln"

Link to comment
Share on other sites

okej.... jag har kapat allt eftersom här in i säsongen har gått från 155cm till 153 nu... tror ja kommer gå mot 152... 181 lång...

Efter mycket testande så är jag oxå nere i dom längderna 28,5 -29 cm under min längd och tycker att jag där får in rätt timing och tryck i stakningen samt bra pendel i diagonal.

Link to comment
Share on other sites

okej.... jag har kapat allt eftersom här in i säsongen har gått från 155cm till 153 nu... tror ja kommer gå mot 152... 181 lång...

Har åkt på 157,5 (swix) sedan Vasan i våras, mesta för att jag inte orkat kapa stavarna. Tidigare har jag haft 156 på långloppsstavarna. Det är helt klart bra uppför (och där stakar jag ju ofta) men 157,5 är lite i överkant när det är platt, känns som man måste upp på tårna hela tiden för att träffa rätt (vilket jag ju iofs gör när jag stakar platt också).

 

I klassisk stil åker jag med ca 153 och där funkar inge längre om jag vill diagonala på ett vettigt sätt. Är lika lång som dig Rible så nu har du något att tänka på. Vad kör du med på rullskidorna förresten?

Link to comment
Share on other sites

Jag är 187 och tycker att 157,5 funkar perfekt. Kan inte låta bli att fråga hur man går från att åka på drygt 8 h till under 5 på ett par år? Är du vansinnigt vältränad men visste inte vilket håll skidorrna skulle på eller åkte du på rullskidor i snön??????
Link to comment
Share on other sites

Minskade min Stavlängd inför denna säsong med 2cm, åker nu mycket bättre i både diagonal och stakning.

Om man ska kunna staka riktig fort måste man hämta kraften från bålen och då kan man inte ha för långa stavar, se Aukland och Johnsson, inte många som kör ifrån dem och de har ju rätt korta stavar mot många av er motionärer här på forumet!

Link to comment
Share on other sites

I hear you guys. Ska fortsätta pressa på mina 150. /Lars, 180

Är det +5 som gäller på skate-stavar?

Norska landslagsåkarna ligger på +10 till +12.5 på skate jämfört med klassiskt.

 

Själv kör jag med 155cm på klassiskt och 160 cm på skate och är 179cm lång.

Link to comment
Share on other sites

Finns väl bara en genväg till bra resultat och det är väl ändå träning... ;)

 

Lär dig att utnyttja alla växlar så kan du utnyttja materialet du åker på bättre...

Ok, får väl göra det då. Tänkte det gick att tjäna en halvtimme på Vasan lite lättvindigt om jag kortade stavarna med en centimeter. ;)

 

Jag har själv 155 cm stavar på 183 cm kroppslängd (0,847).

 

Elitstatistik så här långt

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0,829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)

Link to comment
Share on other sites

okej.... jag har kapat allt eftersom här in i säsongen har gått från 155cm till 153 nu... tror ja kommer gå mot 152... 181 lång...

Har åkt på 157' date='5 (swix) sedan Vasan i våras, mesta för att jag inte orkat kapa stavarna. Tidigare har jag haft 156 på långloppsstavarna. Det är helt klart bra uppför (och där stakar jag ju ofta) men 157,5 är lite i överkant när det är platt, känns som man måste upp på tårna hela tiden för att träffa rätt (vilket jag ju iofs gör när jag stakar platt också).

 

I klassisk stil åker jag med ca 153 och där funkar inge längre om jag vill diagonala på ett vettigt sätt. Är lika lång som dig Rible så nu har du något att tänka på. Vad kör du med på rullskidorna förresten?[/quote']

Intressant Lejonet... På rullskidorna har jag kört med 155 innan, men i onsdag förra veckan märkte jag vilket vansinne det är, efter att ha kört med 153 lång på snö och klev på och körde intervaller med 155 på rullskidor så var det jätte konstigt... Tror att om man har för långa stavar så kommer man att belasta ryggslutet mer eftersom att man inte kan "krumma" ihop och dra mer med magen, det är i alla falla vad min tester visar. Så rullskidstavarna kommer ja hålla 153 längd på och jag inte tar en 152 eftersom de inte sjunker ner i snön som vanliga trugor gör...

Jag var en som prokamerade för långa stavar innan 35cm kroppslängd men har i vinter blivit omvänd och kommer hålla mig på kropp -28/29 cm

Funkar helt klart bättre än för mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...