Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd (stakeliten) 2013


Vasa

Recommended Posts

Jag är 187 och tycker att 157,5 funkar perfekt. Kan inte låta bli att fråga hur man går från att åka på drygt 8 h till under 5 på ett par år? Är du vansinnigt vältränad men visste inte vilket håll skidorrna skulle på eller åkte du på rullskidor i snön??????

haha! Nä det fattar inte ja riktigt heller, var tung 89kg/181 cm, satt i soffan, spelade golf på somrarna (10hcp) och lite tennis ibland... Pappa tjatade om att han ville att ja skulle åka vasaloppet, åkte min första seedningstävling, 4h 20min näst sist, åkte endå vasan kom in på 08:17.

Fick mersmak ute i VL spåret, kom hem, gick med i en klubb började träna rullskidor, gick ner i vikt, tränade ännu mer rullskidor, lyssnade på duktiga hur de gjorde apade efter, körde lite intervaller och mer mängd, började tävla på rullskidor, höjjde mig ännu mer, fokuserade redan från början att bli bäst på att staka, vilket jag oxå är relativit sätt nu, skaffade mig det bästa materialet, tävlade ännu mer...

vikten har gått från 89 kg till 80kg,har klarat mig från skador (peppar peppar) och hållt en KONTINUITET i träning och framför allt rullskidåkningen, jag åker ju hela året om... Minst 1 ggr i veckan..

Ja det är lit ekort hur det har sett ut fram till där jag är i dag, och alla kan det är ja helt säker på man måste bara ge sig lite faaan på det och verkligen vilja! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
okej.... jag har kapat allt eftersom här in i säsongen har gått från 155cm till 153 nu... tror ja kommer gå mot 152... 181 lång...

Har åkt på 157' date='5 (swix) sedan Vasan i våras, mesta för att jag inte orkat kapa stavarna. Tidigare har jag haft 156 på långloppsstavarna. Det är helt klart bra uppför (och där stakar jag ju ofta) men 157,5 är lite i överkant när det är platt, känns som man måste upp på tårna hela tiden för att träffa rätt (vilket jag ju iofs gör när jag stakar platt också).

 

I klassisk stil åker jag med ca 153 och där funkar inge längre om jag vill diagonala på ett vettigt sätt. Är lika lång som dig Rible så nu har du något att tänka på. Vad kör du med på rullskidorna förresten?[/quote']

Intressant Lejonet... På rullskidorna har jag kört med 155 innan, men i onsdag förra veckan märkte jag vilket vansinne det är, efter att ha kört med 153 lång på snö och klev på och körde intervaller med 155 på rullskidor så var det jätte konstigt... Tror att om man har för långa stavar så kommer man att belasta ryggslutet mer eftersom att man inte kan "krumma" ihop och dra mer med magen, det är i alla falla vad min tester visar. Så rullskidstavarna kommer ja hålla 153 längd på och jag inte tar en 152 eftersom de inte sjunker ner i snön som vanliga trugor gör...

Jag var en som prokamerade för långa stavar innan 35cm kroppslängd men har i vinter blivit omvänd och kommer hålla mig på kropp -28/29 cm

Funkar helt klart bättre än för mig.

Jag har efter ryggproblem/diskbrock gått över från åka på 160-165 stavar till extra långa stavar 172 (0,91)(jag är 189cm) pga att jag slipper få ont i ryggen!! Provade lite olika längder men med dessa långa funkar ryggen på mig! Visst, det är problem vid kuperade banor vid diagonal men stakningen går fin fint!

Link to comment
Share on other sites

Mer om stavlängd, finska landslaget:

http://bloggen.fi/vallnaf/2012/12/10/stavlangd-kroppsbyggnad-och-skidfart/

 

Kortversion: Finska landslaget (dam och herr) på distans 0,85, herrar sprint 0,86 (damer 0,85). Men också hänvisning till en vetenskaplig studie.

 

Lånade för övrigt ihop utrustning i Oslo nyss för att kunna träna en gång, körde då på 140-stavar (är 179 cm) - sjukt vad det tog i magmusklerna!

Link to comment
Share on other sites

Det ger onödiga fel med att använda hela kroppens längd för detta.

Längden på hals och huvud borde bortses ifrån, då dom ej är relevanta.

 

Bättre vore att använda den punkt där kraftöverföringen sker till överkroppen, dvs axelleden.

Hur långa är era stavar jämfört med er axelhöjd?

Link to comment
Share on other sites

Det ger onödiga fel med att använda hela kroppens längd för detta.

Längden på hals och huvud borde bortses ifrån, då dom ej är relevanta.

 

Bättre vore att använda den punkt där kraftöverföringen sker till överkroppen, dvs axelleden.

Hur långa är era stavar jämfört med er axelhöjd?

Ja nu börjar det likna något :)

 

I extremfall där alla ovan nämnda parametrar tas med så hamnar vi nog på +-5cm men för de flesta spelar det mindre roll...bara dom inte vet om det. En stav är en stav och den mäts från spets till topp på handtag och ska vara kroppslängd -30cm...mer exakt kan man inte få det :D

 

Håller med dig, från axelled till truga vore relevant och endast då går det att göra någon matematisk beräkning.

Link to comment
Share on other sites

Detta är alltid lika intressant, borde kunna finnas en "vane" faktor på många traditionella åkare och deras stavlängd. Man blir som bekant bra på det man tränar. tränar du i 10år med en stavlängd är det klart du är bättre med den än någon annan längd.

 

http://www.svtplay.se/video/991518/del-6

 

där ser vi att Rolf Wirhed prata om "att som man drar ett rep"

så på temat, borde det vara som Lejon skriver, stavar + underlag så att stavarna är vi axelleden (kanske lite längre om man vill), och upp på tå kan givetvis staven vara längre.

 

Nu tänker jag på plattstakning.

 

skulle vara intressant att mäta WATT i typ en Thorax trainer eller S-Trainer. Kanske att skierg kan ha en funktion som gör att den kopplar på förens vid ett vist avstånd från marken. (låt säga som en stavlängd).

 

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig, från axelled till truga vore relevant och endast då går det att göra någon matematisk beräkning.

...ståendes på aktuella skidor, i skor med aktuell sultjocklek och bindningsarragemang.

 

kvarstår att komma överrens om i fall mätningen ska göras på morgonen eller på kvällen när kroppen ofta "satt sig" uppåt en cm. :)

Link to comment
Share on other sites

skulle vara intressant att mäta WATT i typ en Thorax trainer eller S-Trainer. Kanske att skierg kan ha en funktion som gör att den kopplar på förens vid ett vist avstånd från marken. (låt säga som en stavlängd).

/hubes

Thorax trainer eller S-Trainer må vara bra träningsredskap, men mekaniskt blir det som att starta från stillastående vid varje stavtag, så det man skulle komma fram till där angående stavlängd skulle inte vara speciellt relevant för skidåkning, där man har en hastighet på storleksordningen 20 km/h när man sätter ned staven och sedan åker med staven i början av stavtaget med kroppstyngden ovanpå.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig' date=' från axelled till truga vore relevant och endast då går det att göra någon matematisk beräkning.[/quote']

...ståendes på aktuella skidor, i skor med aktuell sultjocklek och bindningsarragemang.

 

kvarstår att komma överrens om i fall mätningen ska göras på morgonen eller på kvällen när kroppen ofta "satt sig" uppåt en cm. :)

Vasaloppsmorgontid kanske? och efter några timmars åkande så man hunnit fram till Evertsberg. Sjunker man ihop mer eller mindre än en normaldag under vasaloppet tro? Precis som med vallningen blir vi nu tvungna att välja om vi vill optimera stavlängden för myrarna i början eller för de ganska flacka avslutningsmilen. (Om man har bra serice kanske man kan byta stavar i Evertsberg. Det är väl bara skidor man inte får byta hur som helst?)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig' date=' från axelled till truga vore relevant och endast då går det att göra någon matematisk beräkning.[/quote']

...ståendes på aktuella skidor, i skor med aktuell sultjocklek och bindningsarragemang.

 

kvarstår att komma överrens om i fall mätningen ska göras på morgonen eller på kvällen när kroppen ofta "satt sig" uppåt en cm. :)

Precis som med vallningen blir vi nu tvungna att välja om vi vill optimera stavlängden för myrarna i början eller för de ganska flacka avslutningsmilen.

Tycker du att myrarna är kuperade?

Link to comment
Share on other sites

skulle vara intressant att mäta WATT i typ en Thorax trainer eller S-Trainer. Kanske att skierg kan ha en funktion som gör att den kopplar på förens vid ett vist avstånd från marken. (låt säga som en stavlängd).

/hubes

Thorax trainer eller S-Trainer må vara bra träningsredskap' date=' men mekaniskt blir det som att starta från stillastående vid varje stavtag, så det man skulle komma fram till där angående stavlängd skulle inte vara speciellt relevant för skidåkning, där man har en hastighet på storleksordningen 20 km/h när man sätter ned staven och sedan åker med staven i början av stavtaget med kroppstyngden ovanpå.[/quote']

Andreas T: Det har du rätt i, får fixa trycksensorer i staven. :-) kan tänka mig en sådan med Ant+ så kan man få "Power" på pulsklockan.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

skulle vara intressant att mäta WATT i typ en Thorax trainer eller S-Trainer. Kanske att skierg kan ha en funktion som gör att den kopplar på förens vid ett vist avstånd från marken. (låt säga som en stavlängd).

/hubes

Thorax trainer eller S-Trainer må vara bra träningsredskap' date=' men mekaniskt blir det som att starta från stillastående vid varje stavtag, så det man skulle komma fram till där angående stavlängd skulle inte vara speciellt relevant för skidåkning, där man har en hastighet på storleksordningen 20 km/h när man sätter ned staven och sedan åker med staven i början av stavtaget med kroppstyngden ovanpå.[/quote']

Andreas T: Det har du rätt i, får fixa trycksensorer i staven. :-) kan tänka mig en sådan med Ant+ så kan man få "Power" på pulsklockan.

 

/hubes

Trycksensorer i staven låter kul! Cyklisterna har haft effektmätare ett tag, så nu är det skidåkarns tur. Kanske är det lättast om man utgår från typ en Staffanstav och drar nytta av att det finns rörlig mekanik som borde underlätta mätning :-)

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega på jobbet som gjorde sitt examensarbete för cilvingenjörsexamen som gällde hur man kunde maximera en stavs styvhet och minimera vikten. De kom fram till att man kunde öka styvheten med typ 30 % och minska vikten med 15 % gentemot en traditionell rund stav genom att sätta bubblor på staven på väl valda ställen.

 

Han berättade för mig att de mätte staven med en massa trådtöjningsgivare för att ta reda på var staven belastades mest och hur mycket den flexade under åkning (åkare var Mats Larsson så det var ordentlig kraft på stavarna).

 

Har inte alla siffror exakt i huvudet från när jag diskuterade det med honom men kan kolla upp mer i detalj om någon är intresserad.

 

Jag vet att de bland annat mätte upp kraft under hela stavtaget och att han var imponerad av hur mycket kraft Mats Larsson la på stavarna och hur mycket han "smällde" i stavarna vilket då resulterade i en kraftig "kraftspik" under första delen av stavtaget. Kanske inte helt oväntat då den mesta kraften kommer i början av kroppstyngden i ett staktag.

 

De försökte sälja iden till ett par företag men tyvärr ingen som nappade, nu är det ju publicerat offentligt som alla exjobb är så nu är ju idén "offentlig".

 

Ska kolla upp lite mera siffror och se om jag kan få tag i rapporten under morgondagen så kan jag återkomma med mera "nörderi" om stavarna och avd de kom fram till.

Link to comment
Share on other sites

Stavfästet borde påverka hur lång stav man väljer. Vid dåligt fäste, där staven sjunker ned, så bör man ha längre stav. Man justerar kanske detta med större truga, men trots allt en faktor att ta med i diskussionen.

I mildvädret förra veckan åkte jag i spår som var 5-10 cm högre än underlaget där staven träffade. Där skulle jag helt klart behövt längre stavar. Man fick vika sig mer än vanligt och extra drag i magen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Finns väl bara en genväg till bra resultat och det är väl ändå träning... ;)

 

Lär dig att utnyttja alla växlar så kan du utnyttja materialet du åker på bättre...

Ok' date=' får väl göra det då. Tänkte det gick att tjäna en halvtimme på Vasan lite lättvindigt om jag kortade stavarna med en centimeter. ;)

 

Jag har själv 155 cm stavar på 183 cm kroppslängd (0,847).

 

[b']Elitstatistik så här långt[/b]

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0,829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)

Tack för intressant statistik. Vad jag dock har noterat, är att det skiljer sig en hel del beroende på hur man mäter.

 

Det mest rätta vore kanske att mäta t ex underkant rem till trugbladets horisontella snitt, alternativt underkant rem till spets. Höjden från stavens topp till underkant rem skiljer sig väsentligt mellan olika märken. Skillnaden mellan mina Swix CT1 (gamla modellen) som är ca 5,0 cm och mina One Way Diamond 10 som är ca 3,5 cm är 1,5 cm!

 

Dessutom skiljer sig trugorna från bladet till spets med ca 3,0 cm för Swix och ca 3,5 cm för One Ways racing truga (small).

 

En 150 cm stav från Swix har inte alls samma mått som en 150 cm stav från One Way.

Link to comment
Share on other sites

Elitstatistik så här långt

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0,829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)

Kan ju lägga till en, syntes bra på en av bilderna efter Årefjällsloppet (om de inte var kapade under märkningen förstås):

Jörgen Aukland = 162,5/193 (-30,5 cm ) = 0,842 (Swix Triac)

Link to comment
Share on other sites

Elitstatistik så här långt

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0' date='829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)[/quote']

Kan ju lägga till en, syntes bra på en av bilderna efter Årefjällsloppet (om de inte var kapade under märkningen förstås):

Jörgen Aukland = 162,5/193 (-30,5 cm ) = 0,842 (Swix Triac)

Ja där ser man frågan är ju då är det 0,842 som är det intressanta eller är det 30,5cm man ska kolla på. kan det ha att göra med att Årefjällsloppet är så pass kuperat att han behöver en så pass kort stav, statistiken ovan visar ju att han har relativt kortast av alla i listan.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Elitstatistik så här långt

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0' date='829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)[/quote']

Kan ju lägga till en, syntes bra på en av bilderna efter Årefjällsloppet (om de inte var kapade under märkningen förstås):

Jörgen Aukland = 162,5/193 (-30,5 cm ) = 0,842 (Swix Triac)

Noterade också den bilden. Blir lite konfys hur Jörgen kan bli dryga decimetern längre än brorsan sin. Bland mig och mina bröder skiljer det nog max 5-6 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega på jobbet som gjorde sitt examensarbete för cilvingenjörsexamen som gällde hur man kunde maximera en stavs styvhet och minimera vikten. De kom fram till att man kunde öka styvheten med typ 30 % och minska vikten med 15 % gentemot en traditionell rund stav genom att sätta bubblor på staven på väl valda ställen.

 

Han berättade för mig att de mätte staven med en massa trådtöjningsgivare för att ta reda på var staven belastades mest och hur mycket den flexade under åkning (åkare var Mats Larsson så det var ordentlig kraft på stavarna).

 

Har inte alla siffror exakt i huvudet från när jag diskuterade det med honom men kan kolla upp mer i detalj om någon är intresserad.

 

Jag vet att de bland annat mätte upp kraft under hela stavtaget och att han var imponerad av hur mycket kraft Mats Larsson la på stavarna och hur mycket han "smällde" i stavarna vilket då resulterade i en kraftig "kraftspik" under första delen av stavtaget. Kanske inte helt oväntat då den mesta kraften kommer i början av kroppstyngden i ett staktag.

 

De försökte sälja iden till ett par företag men tyvärr ingen som nappade, nu är det ju publicerat offentligt som alla exjobb är så nu är ju idén "offentlig".

 

Ska kolla upp lite mera siffror och se om jag kan få tag i rapporten under morgondagen så kan jag återkomma med mera "nörderi" om stavarna och avd de kom fram till.

Vill ha, vill ha, vill ha!!!

 

Har du en länk till vars rapporten finns tillgänglig på nätet, eller någon form av kontakt till författarna (handledare)?

Link to comment
Share on other sites

Elitstatistik så här långt

Anders Aukland = 150/181 (-29 cm) = 0' date='829 (KV+)

Jerry Ahrlin = 161/189 (-28 cm) = 0,852 (Swix)

Jimmie Johnsson = 156/185 (-29 cm) = 0,843 (KV+)

Lejonet2 = 157,5/181 (-23,5 cm) = 0,870 (Swix)

rible12 = 153/181 (- 28 cm) = 0,845 (Swix/Oneway)

Simen Östensen = 157,5/185 (-27,5 cm) = 0,851 (KV+)[/quote']

Kan ju lägga till en, syntes bra på en av bilderna efter Årefjällsloppet (om de inte var kapade under märkningen förstås):

Jörgen Aukland = 162,5/193 (-30,5 cm ) = 0,842 (Swix Triac)

Ja där ser man frågan är ju då är det 0,842 som är det intressanta eller är det 30,5cm man ska kolla på. kan det ha att göra med att Årefjällsloppet är så pass kuperat att han behöver en så pass kort stav, statistiken ovan visar ju att han har relativt kortast av alla i listan.

 

/hubes

Att han har relativt de andra kortare stavar beror väl just på att han bara stakar o inte behöver bry sig om o tänka på diagonalen..

 

jag vet att han innan har kört på bra mycket kortare ca -34cm...

 

Jag själv 187/157.5= 0.842 känns som man ligger rätt där=)

Link to comment
Share on other sites

Kan ju lägga till en' date=' syntes bra på en av bilderna efter Årefjällsloppet (om de inte var kapade under märkningen förstås):

Jörgen Aukland = 162,5/193 (-30,5 cm ) = 0,842 (Swix Triac)[/quote']

Ja där ser man frågan är ju då är det 0,842 som är det intressanta eller är det 30,5cm man ska kolla på. kan det ha att göra med att Årefjällsloppet är så pass kuperat att han behöver en så pass kort stav, statistiken ovan visar ju att han har relativt kortast av alla i listan.

 

/hubes

Att han har relativt de andra kortare stavar beror väl just på att han bara stakar o inte behöver bry sig om o tänka på diagonalen..

 

jag vet att han innan har kört på bra mycket kortare ca -34cm...

 

Jag själv 187/157.5= 0.842 känns som man ligger rätt där=)

Vill inte vara en besserwisser men du skrev i en annan tråd att han körde Vasan 2010 på kroppslängd - 38 CM... :D Så det verkar ju som om det går att staka hyfsat även med kortare stavar!

Link to comment
Share on other sites

Detta har nog upprepats många ggr i detta forum, men heltidsarbetande Ronnie Löf med sina kl-0 stavar kom 54 på årets VL endast 16 min efter Jörgen. 16 min kanske är en ocean av tid i dessa sammahang men han hinner nog inte träna lika mycket som de andra i toppen. så jag tycker det är riktigt imponerande. Men undra om Ronnie Löf skulle åka ännu bättre med Jörgen Aukland längd på stavarna?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...