Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd (stakeliten) 2013


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Detta har nog upprepats många ggr i detta forum, men heltidsarbetande Ronnie Löf med sina kl-0 stavar kom 54 på årets VL endast 16 min efter Jörgen. 16 min kanske är en ocean av tid i dessa sammahang men han hinner nog inte träna lika mycket som de andra i toppen. så jag tycker det är riktigt imponerande. Men undra om Ronnie Löf skulle åka ännu bättre med Jörgen Aukland längd på stavarna?

Nu åker väl Ronnie med så lång Pga kass rygg... Åkte med honom nästan hela Årefjällsloppet och han är som starkast uppför med sin skumma stakning...

Link to comment
Share on other sites

Smyger in en liten fråga här. Efter att läst tråden lite så börjar jag fundera om jag har alledeles för långa stavar? Är 178 cm lång och har 155 långa stavar, kör klassiskt

Ja, de är sannolikt för långa. Varför inte köra med samma procent av kroppslängden som eliten? Skulle kapa stavarna till 150cm om jag var du.

Link to comment
Share on other sites

Smyger in en liten fråga här. Efter att läst tråden lite så börjar jag fundera om jag har alledeles för långa stavar? Är 178 cm lång och har 155 långa stavar' date=' kör klassiskt[/quote']

Ja, de är sannolikt för långa. Varför inte köra med samma procent av kroppslängden som eliten? Skulle kapa stavarna till 150cm om jag var du.

Precis, jag är som du 179 cm och kör med 150 cm oftast. Hade längre innan, men fick tipset att kapa och få bättre rytm, hinna med liksom. Poängen är lite att nyttja kroppsvikten och få den över stavarna. Har man längre stavar så får du hänga mer i dem vilket sliter mer på armmusklerna och inte ger samma utväxling på bukmuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Nu handlar tråden om eliten, men. En gammal gubbe som jag, har testat olika stavlängder och är nu uppe i de längsta man kan få tag i. Erfarenheten så här långt är, (började nu denna vinter) att det kostar mindre än med "normalånga" framförallt i uppförsbackar, om man lär sig tekniken vill säga. Åkte VL i år med den längden, katastrofalt dåligt glid mao. totalflopp i glidvallningen. Men i alla uppförsbackar plockade jag in placeringar för att sedan tappa utför. Kommer absolut att fortsätta med den längden eftersom jag bara har positiva erfarenheter. Förlåt trådskaparen för mitt inlägg! Det gällde ju eliten.
Link to comment
Share on other sites

Nu handlar tråden om eliten, men. En gammal gubbe som jag, har testat olika stavlängder och är nu uppe i de längsta man kan få tag i. Erfarenheten så här långt är, (började nu denna vinter) att det kostar mindre än med "normalånga" framförallt i uppförsbackar, om man lär sig tekniken vill säga. Åkte VL i år med den längden, katastrofalt dåligt glid mao. totalflopp i glidvallningen. Men i alla uppförsbackar plockade jag in placeringar för att sedan tappa utför. Kommer absolut att fortsätta med den längden eftersom jag bara har positiva erfarenheter. Förlåt trådskaparen för mitt inlägg! Det gällde ju eliten.

Precis, håller med dig helt elitens glid skulle jag gärna vilja ha men på min nivå funkar det inte alls med deras stavlängder, har testat ordentligt med tider - inte bara teorier. Tror många lurar sig där. Men som sagt det handlade om eliten.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nya stavar till årets säsong och dom var c:a 2 cm längre än dom gamla. det enda egentliga problemet jag upplever är att spetsen vill fastna i snön innan jag fått fram staven riktigt vilket stör rytmen. Vid dubbelstakning tycker jag att det fungerar helt OK.

 

Jag funderar lite hit och dit om jag ska kapa dom och hur mycket. Jag är 1,70 och stavarna 145 med en åkkapaciteten 7 h på VL med sikte mot 6 h.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Elit eller inte...man kör väl med det som passer ens teknik/känsla/smak/styrka bäst. I mitt fall kan jag inte påstå att jag är direkt muskelstark och vill själv försöka fördela belastningen/slitaget. Magen är för mig och många andra en viktig del del av skidåkningen och hjälper till att öka uthålligheten/farten i stakningen.

 

Vid för långa stavar får jag iaf svårare att få upp någon fart(under längre tid) och def. lättare att dra på mig problem med armbågar. Men som sagt det är baserat på min åkförmåga/teknik/smak.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ju vilja testa lite olika längder men man vill ju inte riskera att kapa sina nyinköpta stavar för korta. Kanske får leta fram några gamla att testa på.

 

/Mats

Håller med. Känns inte jättekul att kapa ett par stavar för 2 000 spänn och sen upptäcka att de blev för korta. Även om det kanske går att förlänga dem något igen. Velar själv om jag ska kapa mina ett par, tre cm. Är 181 cm och kör på 155 cm, tycker det funkat i stakningen men inte i diagonalen. Men kanske kommer man, likt Jörgen A, mer upp över stavarna med en kortare längd även i stakningen...

Nån som vet vad Eliten i Världscupen kör på för längder? Där är det ju mer diagonalåkning.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ut en sväng på sjön med två par stavar, mina nya 145 cm och mina gamla som är runt 142 cm. Efter att ha åkt den här vintern med dom nya längre kändes dom gamla väldigt korta till att börja med. Efter att ha åkt några vändor över sjön med stavbyten efter varje vända fick jag en känsla av att jag blev mindre trött i armarna med kortare stavar. I ena änden av sjön åkte jag uppför ett svagt motlut och där blev det nog tydligare att kortare stavar var din sin fördel. Däremot har jag svårt att avgöra huruvida jag fick upp högre fart med det ena eller andra stavarna.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ju vilja testa lite olika längder men man vill ju inte riskera att kapa sina nyinköpta stavar för korta. Kanske får leta fram några gamla att testa på.

 

/Mats

Håller med. Känns inte jättekul att kapa ett par stavar för 2 000 spänn och sen upptäcka att de blev för korta. Även om det kanske går att förlänga dem något igen. Velar själv om jag ska kapa mina ett par' date=' tre cm. Är 181 cm och kör på 155 cm, tycker det funkat i stakningen men inte i diagonalen. Men kanske kommer man, likt Jörgen A, mer upp över stavarna med en kortare längd även i stakningen...

Nån som vet vad Eliten i Världscupen kör på för längder? Där är det ju mer diagonalåkning.[/quote']

Istället för att kapa stavarna så köpte jag ett extra par vid tillfälle när det var ett bra pris och kapade dessa lite kortare. Det har fungerat bra, kör de långa stavarna på lopp som är relativt flacka (inkl Vasaloppet) och de lite kortare på mer kuperade lopp. Det är även alltid bra att ha ett extra par tävlingsstavar med sig i fall något skulle hända innan start. Nu har det blivit så att jag har tre par (med olika stora trugor) som jag tränar med som är 150 cm, ett par tävlingsstavar som är 152,5 cm för Vasaloppet (och flacka lopp) samt ett par tävlingsstavar som är mittemellan, dvs 151,2 cm. Jag är 180 cm och kände efter ett tag att mina 150 cm stavar var för korta på tävling, men ok på träning.

 

Jag är emellertid en förespråkare av att man skall mäta stavlängden från underkant rem till spets alternativt underkant rem till trugans kontaktyta mot snön. Anledningen till det är att totallängderna skiljer sig åt mellan stavmärken. En 150 cm Swix har t ex inte samma längd rem till stavspets som en OneWay. Min träningsstavar är 146,5 cm underkant rem till spets medan tävlingsstavarna är 147,6 cm respektive 148,8 cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
jag är 170 cm och åkte med 145 cm, men korta stavarna till 140 med hopp om att bli mindre trött i triceps. Men det blev tvärt om, blev tok slut igår. Men jag åkte ju ca 6 km längre än vanligt, får utvärdera´efter några rundor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...