Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2013


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply
Ruggigt bra startfält...

 

Någon som vet något om starten? Är det först till kvarn som gäller i vart man ska stå, efter de seedade? Undrar då det inte finns någon klassindelning...

Har inte kört men så här står det i PM:

SEEDNING: De 10 första platserna är förbehållna elitåkare, plats 11-100 är avsatta för övriga seedade efter individuell bedömning av vår tävlingsledning som nås på vårt kansli 0223-20419 eller per e-post info@engelbrektsloppet.se

 

Kommer du inte in där så får du slåss med resten av de nästan 700 i tävlingsklassen.

Kör du Motion startar du senare.

 

Ser alltså ut som om det kan bli viktigt att vara där tidigt tyvärr.

 

Någon som vet om det är bra lopp att staka, dvs i stil med Skinnarloppet/Orsa Grönklitt eller helst lite flackare? Väldigt flackt i början och i slutet men även till stor del mitt på långa slingan är det i alla fall enligt kartan.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det är bra lopp att staka, dvs i stil med Skinnarloppet/Orsa Grönklitt eller helst lite flackare? Väldigt flackt i början och i slutet men även till stor del mitt på långa slingan är det i alla fall enligt kartan.

Loppet är mkt kuperat och jag har svårt att tänka mig att nån i eliten kör utan fäste. Första 5 km är flackt och lättåkt(=stakning), sen kommer man in på elljusspåret och där är det lätt kupering. Efter 1:a vätskekontrollen(ca 8 km) börjar det gå uppför med en lång slakmota i olika steg, sen är det mkt kuperat tom 3:e vätskekontrollen(ca 26 km). Sen är det lättåkt i ca 5-6 km, tills man kommer till en ca 1 km brant backe...och sen efter mestadels utförskörning kommer man till "1:a" kontrollen(37 km) igen, och kör samma varv som tidigare och efter "3:e" kontrollen (55 km) är det lättåkt(men då är man trött) in i mål.

 

Jag läste en mkt bra beskrivning av loppet en gång som gick ungefär så här: "Engelbrektsloppet är mkt kuperat och innehåller långa och korta backar, flacka och branta backar, dom har alla en sak gemensamt: de går alla uppför!"

 

Som seedninglopp suger det, då man av nån märklig anledning alltid haft en tuff seedning. Du ska vara i kanonform om du ska kunna seeda upp dig ett led om du är av led 6 eller btr kapacitet. Åktiden för eliten är endast ca 1 timme kortare mot VL trots att det är 3 mil kortare. Men loppet ger grymt bra träning inför VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med dig Surfer om seedningen, gällande Engelbrektsloppet. Jag har alltid haft min styrka i stakåkningen och trivts bäst på flackare lopp. Men på Engelbrektsloppet så har jag hamnat på samma seedning som exempelvis på Orsa Grönklitt, Hornbergsloppet mm. Jag håller verkligen med om att Engelbrekt är kuperat, men min upplevelse är att seedningsmakarna tar hänsyn till detta. Jag tror också att det är en mycket bra genomkörare inför årets stora mål.
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det är bra lopp att staka' date=' dvs i stil med Skinnarloppet/Orsa Grönklitt eller helst lite flackare? Väldigt flackt i början och i slutet men även till stor del mitt på långa slingan är det i alla fall enligt kartan.[/quote']

Loppet är mkt kuperat och jag har svårt att tänka mig att nån i eliten kör utan fäste. Första 5 km är flackt och lättåkt(=stakning), sen kommer man in på elljusspåret och där är det lätt kupering. Efter 1:a vätskekontrollen(ca 8 km) börjar det gå uppför med en lång slakmota i olika steg, sen är det mkt kuperat tom 3:e vätskekontrollen(ca 26 km). Sen är det lättåkt i ca 5-6 km, tills man kommer till en ca 1 km brant backe...och sen efter mestadels utförskörning kommer man till "1:a" kontrollen(37 km) igen, och kör samma varv som tidigare och efter "3:e" kontrollen (55 km) är det lättåkt(men då är man trött) in i mål.

 

Jag läste en mkt bra beskrivning av loppet en gång som gick ungefär så här: "Engelbrektsloppet är mkt kuperat och innehåller långa och korta backar, flacka och branta backar, dom har alla en sak gemensamt: de går alla uppför!"

 

Som seedninglopp suger det, då man av nån märklig anledning alltid haft en tuff seedning. Du ska vara i kanonform om du ska kunna seeda upp dig ett led om du är av led 6 eller btr kapacitet. Åktiden för eliten är endast ca 1 timme kortare mot VL trots att det är 3 mil kortare. Men loppet ger grymt bra träning inför VL.

OK, tack blir fäste då. Har ändå inga som helst ambitioner om seedning. Vill bara komma runt, njuta av naturen, testa formen och få ett bra träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag hade fixat med skjuts till Engelbrektsloppet nu på söndag 10 februari från Stockholm, men nu har han jag skulle åkt med blivit sjuk, är därför ute i sista stund för att försöka fixa skjuts och behöver hjälp.

 

Jag bor i Botkyrka söder om Stockholm, men kan också ta mig till andra delar av stockholmsområdet där det passar att mötas upp. Jag betalar självklart bensinpengar. Har också körkort om det finns behov av att bytas av med körningen.

 

Någon här som åker från stockholmsområdet till Engelbrektsloppet på söndag? Eller någon som känner någon som ska göra det? Eller har kontaktuppgifter till någon som är aktiv i skidklubb som kanske känner någon som ska åka till Engelbrektsloppet på söndag? Behöver er hjälp.

 

Jag nås på jonaskarlbergstrom [@] gmail.com

 

Tack för hjälp

 

Allt gott / Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med dig Surfer om seedningen, gällande Engelbrektsloppet. Jag har alltid haft min styrka i stakåkningen och trivts bäst på flackare lopp. Men på Engelbrektsloppet så har jag hamnat på samma seedning som exempelvis på Orsa Grönklitt, Hornbergsloppet mm. Jag håller verkligen med om att Engelbrekt är kuperat, men min upplevelse är att seedningsmakarna tar hänsyn till detta. Jag tror också att det är en mycket bra genomkörare inför årets stora mål.

Jag har alltid lyckats btr i Grotfallsrundan och Norrbärke med seedningen till VL och den seedningen är min VL-kapacitet (Led 5). Jag kanske inte fixar den tunga banan helt enkelt, har haft det riktigt tungt sista 2 milen. Förra året på den nedkortade banan(46 km) tyckte nog de flesta att seedningen var tuff.

Link to comment
Share on other sites

Här är en seedningstabell från 2010. Då var det sol' date=' -5-10 grader och hyfsat glid vad jag minns. Blå extra-före.

 

https://docs.google.com/file/d/0BxxUX77A7t_kMmY2MjhmZmItZTNhNC00NzM0LWE5MTgtN2M3Y2VhZmEzMTQ4/edit?hl=en&authkey=CJqU5KMM[/quote']

Jag fick inte den att fungera

Hm, testade nu från min iphone där fungerar det inte, däremot från PC. Kolla om det fungerar via nedan länk istället, "länk till länken" det är inlägget från "Hasse B" som är länken:

 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=927381

Link to comment
Share on other sites

F-n har blivit förkyld(dessa barnbaciller är elaka...) och kommer inte att köra Engelbreksloppet på söndag. Säljer min startplats för 500 kr. Tillkommer sedan 100 kr i namnbytesavgift. Maila om ni är intresserade så ska jag beskriva hur man ska gå tillväga.
Link to comment
Share on other sites

Här är en seedningstabell från 2010. Då var det sol' date=' -5-10 grader och hyfsat glid vad jag minns. Blå extra-före.

 

https://docs.google.com/file/d/0BxxUX77A7t_kMmY2MjhmZmItZTNhNC00NzM0LWE5MTgtN2M3Y2VhZmEzMTQ4/edit?hl=en&authkey=CJqU5KMM[/quote']

Jag fick inte den att fungera

Hm, testade nu från min iphone där fungerar det inte, däremot från PC. Kolla om det fungerar via nedan länk istället, "länk till länken" det är inlägget från "Hasse B" som är länken:

 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=927381

Nu fungerade det bättre för mig... Kanske även beror på att jag nu förstod att man skulle logga in på Funbeat:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...