Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Rallarloppet 17/2

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Ja det ska bli kul! Nu inväntar vi bara rapport om hur stavfästet kommer vara? kanske läge för Rex dasslock? :)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Ja det ska bli kul! Nu inväntar vi bara rapport om hur stavfästet kommer vara? kanske läge för Rex dasslock? :)

Kör man inte på mestadels hårt underlag, dvs ingen mosse, golfbana?
I kombination med tjäle och relativt tunt snötäcke så jag tror inte det blir något problem?

Jag testar banvallen senare i veckan iallafall

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

I kombination med tjäle och relativt tunt snötäcke så jag tror inte det blir något problem?

Det verkar lite oklart hur sträckningen kommer att gå... Men stämmer banprofilen som ligger på hemsidan ändå, de skulle väl inte ut på mossen med spåret?
Topp! <inväntar rapport innan det limmas Rex-lock... :)

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Pjärry

Pjärry

Medlem

• Members
  • Pip
  • 337 inlägg

Det verkar lite oklart hur sträckningen kommer att gå... Men stämmer banprofilen som ligger på hemsidan ändå, de skulle väl inte ut på mossen med spåret?
Topp! <inväntar rapport innan det limmas Rex-lock... :)

Nä de skulle väl dra en bit ytterligare på en cykelled ut mot Jära ..är rätt så säker på att det också är flackt sen är det ju bara backen inne på Hallbys elljus..

Hoppas formen från Västgötaloppet kommer tillbaks tills på söndag då kan det bli riktigt kul :)

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Åkte Axamosjön-Bottnaryd ToR idag längs rv40. Spårbädden ca 5-8 cm skoterpackad snö. Inga genomslag och isskorpa i botten. Något mjukt stavfäste, men det trycks nog till bättre när pistmaskinen kör på lördag.

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

apelsin

apelsin

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 819 inlägg

Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

Det var innan mildvädret. Då var där riktigt mycket snö!

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg

Det var innan mildvädret. Då var där riktigt mycket snö!

Jag förmodade det!

Jag åker ju R40 utmed spåren ibland när man ska te A6 med sambon ;)

Hoppas spåren håller bra för intresset verkar stort för detta lopp!
Pga den flacka banan, blir nog många som kör på blanka skidor förmodar jag!

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Åkte Axamosjön-Bottnaryd ToR idag längs rv40. Spårbädden ca 5-8 cm skoterpackad snö. Inga genomslag och isskorpa i botten. Något mjukt stavfäste, men det trycks nog till bättre när pistmaskinen kör på lördag.

Körde stakintervaller på banvallen ikväll. Det är inte megamycket snö, men sannolikt fullt tillräckligt för att dra ett bra spår utan genomslag. Hängde på mina stora trugor vilket nog är att föredra. Det kan ju hända en del på några dar nu om det går över nollan och fryser igen.

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg
Okej... Stora trugor menas då Rex-mått på trugorna? känns som att uppfattningen är att det kommer vara "sådär" stavfäste...

Skifahrer

Skifahrer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

..är rätt så säker på att det också är flackt sen är det ju bara backen inne på Hallbys elljus..

Om jag läser kartan rätt så går slutet på 4km:an, så då är det snarare 3-4 stycken tunga backar istället för en backe. Den sista backen är den som var med på rallarloppet förra året då det var varvbana.

gusten82

gusten82

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
Är Rallarloppet stakbart? Banprofilen ser ganska platt ut...

Någon som har tidigare erfarenheter?

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Jag kan väl skriva 7-10 cm packad snö för att vara på den säkra sidan, men inte mer än så. Men långt från genomslag. Hur det ser ut efter att en pistmaskin spårar har jag för dålig kunskap om men jag tror det blir bra. Tänker att man kan göra lite grundare spår annars, eftersom det är en platt engångssträcka. Jag kör med racingtrugor, det går upp mot nollan närmsta dagarna och då sätter sig snön bättre.

Fjalar

Fjalar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Jag kan väl skriva 7-10 cm packad snö för att vara på den säkra sidan, men inte mer än så. Men långt från genomslag. Hur det ser ut efter att en pistmaskin spårar har jag för dålig kunskap om men jag tror det blir bra. Tänker att man kan göra lite grundare spår annars, eftersom det är en platt engångssträcka. Jag kör med racingtrugor, det går upp mot nollan närmsta dagarna och då sätter sig snön bättre.

Runt nollan och t o m över på fredag-lördag, enligt nuvarande prognos . Kallt natten till söndag och kyligt på fm.
Kan bli riktigt skojiga förhållanden :)

knissel

knissel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Några vallatips ännu?
- Jag äter 10 lass gröt varje morgon och det ger mig stort näringstillskott !
- Hödu Gunde, sitter du och ljuger nu igen!
- Ja, men det sista det var sant.

Matte101

Matte101

Medlem

• Members
  • Pip
  • 43 inlägg
Jag är också intresserad av vallatips. Har sicklade skidor så glidet brukar vara bra men är inget vidare på att fästvalla.

Finns det någon på plats som utför dessa tjänster?

Är också intr. av att rilla skidorna om det skulle behövas.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg
Fäste:

Ski & Run säger:
1 lager tunt Toko Grön Base
1 lager Swix V40
2-3 lager Rode Violett
Täck med 1 lager Rode Super -1/-3

Skigo säger:
Fäste: Botten XC Blå, 4-6 lager HF Röd. Ev täck med 1 lager HF Violett.

Jag undrar om snön kommer omvandlas om det nu går över nollan och tillbaka igen?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg
Nu ska jag åka annat lopp än Rallarloppet på söndag, men hur tänker de här: "Med 3 km kvar till Vätska 3 "station Dummemosse södra" går man under rv 40 och det blir enkelspår med mötande åkare (håll höger)"

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Nu ska jag åka annat lopp än Rallarloppet på söndag, men hur tänker de här: "Med 3 km kvar till Vätska 3 "station Dummemosse södra" går man under rv 40 och det blir enkelspår med mötande åkare (håll höger)"

Vändsträcka på 3km!
Om du är först så blir det ju mötande åkare enbart halva sträckan. Är du sist är det ju samma sak men tvärt om ;)

Redigerat av Climb_76, 15 februari 2013 - 13:45 .

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg

Vändsträcka på 3km!
Om du är först så blir det ju mötande åkare enbart halva sträckan. Är du sist är det ju samma sak men tvärt om ;)

Det är väl bara själva undergången som kommer att ha enkelspår, men det känns ju som upplagt för kollisionsrisk med bara ett spår.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar