Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarloppet 17/2


apelsin

Recommended Posts

Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

Det var innan mildvädret. Då var där riktigt mycket snö!

Link to comment
Share on other sites

Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

Det var innan mildvädret. Då var där riktigt mycket snö!

Jag förmodade det!

 

Jag åker ju R40 utmed spåren ibland när man ska te A6 med sambon ;)

 

Hoppas spåren håller bra för intresset verkar stort för detta lopp!

Pga den flacka banan, blir nog många som kör på blanka skidor förmodar jag!

Link to comment
Share on other sites

Åkte Axamosjön-Bottnaryd ToR idag längs rv40. Spårbädden ca 5-8 cm skoterpackad snö. Inga genomslag och isskorpa i botten. Något mjukt stavfäste, men det trycks nog till bättre när pistmaskinen kör på lördag.

Körde stakintervaller på banvallen ikväll. Det är inte megamycket snö, men sannolikt fullt tillräckligt för att dra ett bra spår utan genomslag. Hängde på mina stora trugor vilket nog är att föredra. Det kan ju hända en del på några dar nu om det går över nollan och fryser igen.

Link to comment
Share on other sites

..är rätt så säker på att det också är flackt sen är det ju bara backen inne på Hallbys elljus..

Om jag läser kartan rätt så går slutet på 4km:an, så då är det snarare 3-4 stycken tunga backar istället för en backe. Den sista backen är den som var med på rallarloppet förra året då det var varvbana.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

Jag kan väl skriva 7-10 cm packad snö för att vara på den säkra sidan, men inte mer än så. Men långt från genomslag. Hur det ser ut efter att en pistmaskin spårar har jag för dålig kunskap om men jag tror det blir bra. Tänker att man kan göra lite grundare spår annars, eftersom det är en platt engångssträcka. Jag kör med racingtrugor, det går upp mot nollan närmsta dagarna och då sätter sig snön bättre.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte risk att det blir en hel del genomslag efter att pistmaskinen gjort sitt?? Läste ngn stans att de hade 20-40cm i terrängen(eller var det före det senaste mildvädret?) och då borde det vara mer än de 5-8cm skoterpackad snö som Jakko beskriver!

Jag kan väl skriva 7-10 cm packad snö för att vara på den säkra sidan' date=' men inte mer än så. Men långt från genomslag. Hur det ser ut efter att en pistmaskin spårar har jag för dålig kunskap om men jag tror det blir bra. Tänker att man kan göra lite grundare spår annars, eftersom det är en platt engångssträcka. Jag kör med racingtrugor, det går upp mot nollan närmsta dagarna och då sätter sig snön bättre.[/quote']

Runt nollan och t o m över på fredag-lördag, enligt nuvarande prognos . Kallt natten till söndag och kyligt på fm.

Kan bli riktigt skojiga förhållanden :)

Link to comment
Share on other sites

Fäste:

 

Ski & Run säger:

1 lager tunt Toko Grön Base

1 lager Swix V40

2-3 lager Rode Violett

Täck med 1 lager Rode Super -1/-3

 

Skigo säger:

Fäste: Botten XC Blå, 4-6 lager HF Röd. Ev täck med 1 lager HF Violett.

 

Jag undrar om snön kommer omvandlas om det nu går över nollan och tillbaka igen?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag åka annat lopp än Rallarloppet på söndag, men hur tänker de här: "Med 3 km kvar till Vätska 3 "station Dummemosse södra" går man under rv 40 och det blir enkelspår med mötande åkare (håll höger)"

Vändsträcka på 3km!

Om du är först så blir det ju mötande åkare enbart halva sträckan. Är du sist är det ju samma sak men tvärt om ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag åka annat lopp än Rallarloppet på söndag' date=' men hur tänker de här: "Med 3 km kvar till Vätska 3 "station Dummemosse södra" går man under rv 40 och det blir enkelspår med mötande åkare (håll höger)"[/quote']

Vändsträcka på 3km!

Om du är först så blir det ju mötande åkare enbart halva sträckan. Är du sist är det ju samma sak men tvärt om ;)

Det är väl bara själva undergången som kommer att ha enkelspår, men det känns ju som upplagt för kollisionsrisk med bara ett spår.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag åka annat lopp än Rallarloppet på söndag' date=' men hur tänker de här: "Med 3 km kvar till Vätska 3 "station Dummemosse södra" går man under rv 40 och det blir enkelspår med mötande åkare (håll höger)"[/quote']

Vändsträcka på 3km!

Om du är först så blir det ju mötande åkare enbart halva sträckan. Är du sist är det ju samma sak men tvärt om ;)

Det är väl bara själva undergången som kommer att ha enkelspår, men det känns ju som upplagt för kollisionsrisk med bara ett spår.

Jag håller med. Det är bara att rätta in sig i ledet, eller ligga först helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Seedningskriterierna ligger ute på hemsidan nu. Grymt besviken eftersom jag inte åkt något av de loppen de har med som seedningsgrund. Står i Led 2 på VL men det verkar inte spela någon roll. Besviken!

Ta med dig resultat från de tävlingar du åkt, så borde de väl kunna seeda dig ändå om du åkt bra:) seedning är ju till att man ska stå i rätt led efter hur duktig man är:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...