Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sprinten i Sotji


Stefan Sand

Recommended Posts

Ja, det är klart han har. När Hellner tog os guld tex!

 

Mer intressant är väl att INGEN från det svenska herrlaget tog sig vidare från kvalet. Tycker jag inte bådar speciellt gott inför vm :(

Menar du att Blomqvist innan loppet pratat om att rycka i det som sedan blev "Hellner backen"? Kanske jag som har dåligt minne och mest fått en "hang up" på att han ofta svamlar om var man borde ligga i fältet. Likaså som han i en första tidskontroll efter 2km åkning kan bli i extas över att en svensk tar bästa tiden och lägga ut texten om att "det ser bra ut" för att i nästa tidskontroll se att samma svensk är 20 sek efter och är sliten. En kommentator skall vara engagerad och givetvis lite enögt svensk, och det är Blomqvist, men jag har börjat störa mig på just hans engagemang. Kanske jag som ska byta kanal ?

 

Håller med om att det var intressant, eller ointressant hur man nu ser det, att ingen svensk kom vidare p.g.a dåliga skidor. Är dock inte orolig inför VM p.g.a denna plump i protokollet. Men helt klart behöver vallateamet förbereda sig betydligt bättre inför OS nästa år. Inget Holmenkollen strul då!

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' det är klart han har. När Hellner tog os guld tex!

 

Mer intressant är väl att INGEN från det svenska herrlaget tog sig vidare från kvalet. Tycker jag inte bådar speciellt gott inför vm :([/quote']

Menar du att Blomqvist innan loppet pratat om att rycka i det som sedan blev "Hellner backen"? Kanske jag som har dåligt minne och mest fått en "hang up" på att han ofta svamlar om var man borde ligga i fältet. Likaså som han i en första tidskontroll efter 2km åkning kan bli i extas över att en svensk tar bästa tiden och lägga ut texten om att "det ser bra ut" för att i nästa tidskontroll se att samma svensk är 20 sek efter och är sliten. En kommentator skall vara engagerad och givetvis lite enögt svensk, och det är Blomqvist, men jag har börjat störa mig på just hans engagemang. Kanske jag som ska byta kanal ?

 

Håller med om att det var intressant, eller ointressant hur man nu ser det, att ingen svensk kom vidare p.g.a dåliga skidor. Är dock inte orolig inför VM p.g.a denna plump i protokollet. Men helt klart behöver vallateamet förbereda sig betydligt bättre inför OS nästa år. Inget Holmenkollen strul då!

Nu har du fått en så stor hangup att du blandar os och vm :D

Jag tänker på lagkörningen i Skiathlon. Där tycker jag blomman var med ganska hyfsat. Jag tycker också han har analyserat Södegrens dragvillighet helt rätt och jag tycker också han ofta är skapligt rätt ute när det handlar om vart man ska dra och inte dra. Sedan är han väl som alla experter ute och cyklar emellanåt men inte värre än någon annan. Jag gillar Blomqvist. Tror du behöver en stor dos TV4 så ska du se att det går till sig! :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har du fått en så stor hangup att du blandar os och vm :D

Jag tänker på lagkörningen i Skiathlon. Där tycker jag blomman var med ganska hyfsat. Jag tycker också han har analyserat Södegrens dragvillighet helt rätt och jag tycker också han ofta är skapligt rätt ute när det handlar om vart man ska dra och inte dra. Sedan är han väl som alla experter ute och cyklar emellanåt men inte värre än någon annan. Jag gillar Blomqvist. Tror du behöver en stor dos TV4 så ska du se att det går till sig! :D

Ahhh, OS Vancover och Skiathlon, det tåras i ögonen av glädje när jag tänker tillbaka på den tävlingen :D

 

Jämfört med TV4 tar jag Blomqvist 8 dagar i veckan. Ska ge honom en chans och se nästa sändning med nollställd attityd så får vi se vad som händer ;)

Link to comment
Share on other sites

Tål att sägas hur många gånger som helst...Blomqvist har gjort sitt, eller åtminstone gjort bort sig nog med sina utlägg och personliga åsikter. Hade mer passande sätt i början av kariären då han som lågmäld "helyllekille" höll en mer passande profil med tanke på den bristande syn på vad som händer under loppen och även de slutsatser om material som han klantigt men villigt delar med sig av. Han ser bara det han vill se och vinner någon annan än en svensk går han i spets för att hitta någon form av fusk eller ursäkt varför det gick som det gick. För övrigt helt ointressant och vilseledande att höra han komentera en tävling. Exemplen är många, men ett under TD där Steira och en tyska följs åt och norskan släpper förbi för att slippa dra. I nästa bild ligger dom jämsides och Blomman nästan vrålar att "Steira håller på att bli omåkt" Riktigt less är då åtminstone jag men att låta tv4 ta över är att dra det åt h.vete för långt. Då ska man ju höra Peter Larssons pinsamma uttal av Northug. När jag lika är inne på det så verkar Hård vara den enda som kan uttala Johaug rätt...Eller???
Link to comment
Share on other sites

Ahhh, OS Vancover och Skiathlon, det tåras i ögonen av glädje när jag tänker tillbaka på den tävlingen

Hela loppet finns på Youtube (precis som allt annat från Vancouver) för den som vill njuta igen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vIonUJWS3p4

 

Tål att sägas hur många gånger som helst...Blomqvist har gjort sitt, eller åtminstone gjort bort sig nog med sina utlägg och personliga åsikter.

Tål att sägas hur många gånger som helst... Blomquist är den bästa bisittare som någonsin satt sin fot på denna planet.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh' date=' OS Vancover och Skiathlon, det tåras i ögonen av glädje när jag tänker tillbaka på den tävlingen[/quote']

Hela loppet finns på Youtube (precis som allt annat från Vancouver) för den som vill njuta igen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=vIonUJWS3p4

 

Tål att sägas hur många gånger som helst...Blomqvist har gjort sitt, eller åtminstone gjort bort sig nog med sina utlägg och personliga åsikter.

Tål att sägas hur många gånger som helst... Blomquist är den bästa bisittare som någonsin satt sin fot på denna planet.

Ja om han höll käften.

 

En som jag personligen fann intressant att lyssna på i studion var Niklas Jonsson, nu hade hade han visserligen bara rollen som just "bisittare" vilket inte Blomman har. Han ska ju vara expertkometator vilket han långt ifrån visat sig kompetent till.

Link to comment
Share on other sites

Han ska ju vara expertkometator vilket han långt ifrån visat sig kompetent till.

Om han varit inkompetent hade han knappats fått behålla jobbet i över 20.

Att han fått behålla jobbet så länge visar bara hur tragiskt det är och att det dessutom genomsyrar längdskidåkningen i sverige då komentarer och åsikter från Blomqvist bara tar någon minut att hamna högst upp på kvällstidningarnas websidor.

Link to comment
Share on other sites

...då komentarer och åsikter från Blomqvist bara tar någon minut att hamna högst upp på kvällstidningarnas websidor.

Han menar att FIS särbehandlar norska åkare (och gav några exempel) vilket kvällstidningarna skrev om. Vilka andra åsikter är det du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

...då komentarer och åsikter från Blomqvist bara tar någon minut att hamna högst upp på kvällstidningarnas websidor.

Han menar att FIS särbehandlar norska åkare (och gav några exempel) vilket kvällstidningarna skrev om. Vilka andra åsikter är det du tänker på?

Som om det inte vore nog stort övertramp för att få sparken från något så svenskt som vinterstudion?

 

Men bäst är väl att han får behålla jobbet, annars har vi väl han som landslagschef snart.

Link to comment
Share on other sites

Som om det inte vore nog stort övertramp för att få sparken från något så svenskt som vinterstudion?

Absolut inte. Han har ju rätt i att det finns flera exempel på där norska åkare kommit lindrigt undan.

 

Men är detta alltså det enda kontroversiella uttalande du kan komma på från Blomquist under alla hans år på SVT?

Link to comment
Share on other sites

Tål att sägas hur många gånger som helst... Blomquist är den bästa bisittare som någonsin satt sin fot på denna planet.

Oj, inom längskidor eller alla sporter?

 

Jag måste nog erkänna att jag tycker att det finns en del som är bra mycket bättre. Inom längd så föredrar jag rent bisittar mässigt tex Alsgaard, Prost och Fredrik Aukland. Eurosports svenska sänding är också ok. I andra idrotter gillar jag klart bättre många av de svenska i alpint, anja, pernilla och strand.

 

Jag är nog själv rätt trött på blomquist men har inte följt tillräkligt många sändningar i detalj sista tiden för att helt veta vad jag inte gillar med honom.

 

En sak jag kom på nu är det där med val av skidor för ren stakning där det Blomquist säger går imot det som tex Fredrik Aukland säger (och vad åkarna visar opp efter loppen).

Link to comment
Share on other sites

Stäng av ljudet på svt lyssna på radiosporten i P4, då slipper ni blomman. Men orkar man titta på en sändning från TV4 med reklamen och allt annat prat. Minns förra året då man la in reklampaus mitt i skyttet på skidskyttetävlingarna. De sändningar som svt sänder håller extremt hög klass. Vem ska man sätta in istället för blomman? Per E?
Link to comment
Share on other sites

Vi kan konstatera att åsikterna går isär vad gäller Blomqvist. Jag tycker att han många gånger gör uttalanden som är märkliga. Allt ifrån att kommentera glid utifrån rena chansningar till, i mitt tycke, dåliga analyser om taktik. Men alla har rätt till sin åsikt och det är ett "världsligt problem". Men lyssna på några gamla sändningar med Åke Strömmer och Assar Rönnlund, det är örongodis :) (med risk för att låta som en gammal gubbe... ;) )

 

Rent generellt skulle jag uppskatta mer djupgående inslag. Nu är det varje gång samma sak, man ska hela tiden utgå från att den som tittar är nybörjare. Pratar man valla så är det "du vallar blått i kallföre och klister när det töar". Gissar ändå att 50% av de som tittar har betydligt mer kunskaper än så, varför inte tillgodose våra funderingar? Är man rädd att tappa tittare? Blomqvist har garanterat mycket kunskap men varför används inte det bättre? Varför inte en mer djupgående analys av banan som skall åkas, hur vallateam tänkt och hur förberedelserna gjorts.

 

Roberto Vacchi är en favorit. Stod på läktaren vid målet av VL förra året i flera timmar innan målgång. Vacchi höll låda och underhöll konstant så man helt glömmde tid och rum. Samma med cykelsändningar, han kan surra en hel etapp utan att det blir tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Vinterstudion är ju en formidabel succé, skidsporten har aldrig haft sådana tittarsiffror och intresset för skidsport är större än någonsin. Blomqvist har en stor del av detta. Folket gillar uppenbarligen vinterstudion. Att en och annan självutnämnd expert här på forumet har andra åsikter ska vi nog skita i.
Link to comment
Share on other sites

Har verkligen Blomquist så mycket att göra med succen för vinterstudion? Jag tror inte det. Vinterstudien är väl populär på grund av att de visar mycket sport, har bra reportage, Per Ellofson i studion, andra intressanta personer i studion och självklart att en del utövare är sponsrade av redbull.
Link to comment
Share on other sites

Tänk hur det va förra året då TV4 skulle in i leken att sända vintersport, satsningen Maud, Peppe och Jihde. Det va väl ingen hit. Vist svt kan borde göra lite mer analyser av banor mm det vore nice. Samt att man skulle ta efter cykelsporten att visa mer omgivnings miljöer och vad som kommer med historik mm typ som TTF som Eurosport sänder klockrent med Robert o Axelsson i studion dom är bra.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att blomman har en hel del att göra med succén faktiskt. Jag själv är genuint skidintresserad och ser sändningarna från alla kanaler. Men jag känner många som är måttligt intresserade av sporten för övrigt men som nämner blomman som ett huvudargument att se sändningen. Jag tror att den hemtrevliga stämningen med Hård, Pops och Blomqvist som lockar den breda publiken.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...