Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mkt extra näring i fickorna (Öppet Spår)?


xcrikard

Recommended Posts

Hej!

 

Mitt första inlägg här.

 

Skall åka Öppet Spår (mån) för första gången och håller som bäst på med förberedelser inför det, bl a försöka förstå hur mkt extra näring (energy bars, extra dricka, gt-tabletter etc) jag skall ha med mig. Veckan innan hade jag tänkt äta mer kolhydratrik mat samt kolhydratladda med energidryck (3 dagar innan start).

 

Vad näringen beträffar känner jag mig som sagt villrådig. Min nuvarande plan (se nedan) känns lite som att den antagligen innehåller för mkt saker? Förutom nedan kommer jag äta och dricka vid varje VL-kontroll, typ 2 muggar och det "tuggbara" som jag hittar i kontrollen.

 

- Energidricka (1L termobälte), ~3 dl mellan varje officiell VL-kontroll

- 3 energikakor (vid 16, 41 och 66 km)

- 6 GT-tabletter (vid 29, 54 och 82 km

- 2 gel (vid 76 och 86 km)

 

Så vad är magkänslan? På tok för mkt? Finns det något som känns överflödigt? Är väldigt tacksam för återkoppling som sagt. Min målsättning är att åka ÖS på under 7h.

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Kan rekommendera den tråd du redan varit inne i (trots att detta är ditt första inlägg :)) : http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8614

 

och så förstås den ständiga favoriten http://urplay.se/Produkter/157952-UR-Samtiden-Myter-om-maten-Man-maste-inte-ladda-med-spagetti

 

Men vad som funkar är nog väldigt individuellt. Själv tycker jag att en söt gel piggar upp ifall det börjar kännas motigt mot slutet, men brukar inte stoppa i mig mycket annat medhavt utan nöjer mig i stort sett med det som kontrollerna erbjuder.

Link to comment
Share on other sites

Om du planerar att dricka 4,5 liter får du nog också planera in en hel del kisspauser.

 

Nu har jag inte så stor erfarenhet eftersom jag bara åkt en gång men för mig funkade 2 muggar (vatten eller blåbär) per kontroll och en bulle om jag kände för det. Utöver det åt eller drack jag inget och jag hade inte någon speciell uppladdning dagarna före. Tog mig i mål på 7h.

 

Jag tror att folk krånglar till det i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för återkopplingen!

 

Hade nästan glömt att jag kommenterat i den tråden LL, och den tråden är ju kanon. Väldigt olika åsikter men så är ju vi människor olika också. Känns som om min plan är en gnutta för ambitiös, borde nog kunna halvera den känns det som.

 

Om jag nu ändrar och tar med mindre saker så kan man ju fundera på att kanske också byta termobältet mot flaskbältet (har en sån också men utan isolerad flaska). Hur tänker ni mer erfarna åkare här? Termobältet är ju lite knöligare att dricka ur än lös flaska, men å andra sidan har ju många termobälten ett lite större fack på ovansidan för saker? Min tanke är ju att inte släpa runt på mer saker än nödvändigt, gissar att jag kommer få för mina synder ändå ;)

 

Jo, försökte smyga mig in i detta formidabla forum, så där lite osynligt, men du genomskådade mig LL ^^

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det finns nog lika många åsikter som åkare :)

Jag ser ingen anledning att ha med sig egen vätska, det räcker med kontrollerna. En mugg blåbär och en vatten vid varje, förutom Eldris där man ska ha kaffe med socker!

Däremot kan det vara gott med något tuggbart, vetebullen känns lite klen, så en Twix eller två i fickan tar jag med. Vill man betala extra för att det ska stå något sportfabrikat på den istället går det försås lika bra.

På slutet är det, som du säger, skönt att kunna dra i sig lite koncentrerad energi i form av gel. Jag tar med två.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ändrar och tar med mindre saker så kan man ju fundera på att kanske också byta termobältet mot flaskbältet

Är du säker på att du behöver dricka oftare än en gång per mil? Om du åker på 7 timmar blir det 45-60 minuter mellan kontrollerna. Hur ofta dricker du på träning?

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ändrar och tar med mindre saker så kan man ju fundera på att kanske också byta termobältet mot flaskbältet

Är du säker på att du behöver dricka oftare än en gång per mil? Om du åker på 7 timmar blir det 45-60 minuter mellan kontrollerna. Hur ofta dricker du på träning?

För optimal prestation bör man absolut göra det. "Jag tror folk krånglar till det för mycket" håller inte :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är tyvärr världssämst vad drickaintaget beträffar, så jag har inte fått till nån bra rutin ännu, men jag läste nånstans att var 20-30 min är det lämpligt att dricka något om man är längdskidåkare, därav min tanke att åka med termobälte, flaskan i den (1L) räcker till 3-4 drickapauser gissar jag.

 

För kuriosa kan jag nämna att jag för ett par veckor sedan skidade runt 44 km på träning med bara en 13 min paus för dricka/ macka/ skidbyte vid 22km, inga andra drickapauser. Jag tyckte att det kändes bra rätt ok efteråt, men när jag väl hemma kikade på varvtiderna (rundslinga på 3,1 km) såg jag ju tydligt hur de sista 22 km började gå långsammare och långsammare för varje varv. Här nånstans förstod jag att jag måste få till en bra drickarutin.

Link to comment
Share on other sites

För optimal prestation bör man absolut göra det.

Jag kan ju bara utgå från mig själv och tycker att Rikard skall utgå ifrån sig så det var därför jag frågade hur ofta han brukar dricka på träning.

 

För mig verkar kontrollerna duga utmärkt. Jag kommer i alla fall inte ha någon dricka med mig i år heller.

Link to comment
Share on other sites

Absolut Tor. Ingen behöver vara orolig, jag kommer inte stämma någon ifall nån tyckte jag kunde strunta i att ta med en reservstav instucken i brallan ;) Jag är bara mkt tacksam för alla synpunkter kring mat och dryck utmed 9-mils spåret eftersom jag helt saknar referenser. Era tankar väcker ju tankar och idéer i mig, som i slutänden kommer hjälpa mig att fundera vad som kan bli bäst för mig, varken mer eller mindre :)

 

Jag åkte Kortvasan 2012 och då var min plan att stoppa i mig en del olika saker utmed vägen, vid vissa givna distanser, men jag har för mig att den planen föll pladask direkt, mest pga sviktande ätlust. Nu är ju ÖS ett betydligt längre lopp och då torde ju både mat och drickaintag bli viktigare.

 

Ok, så här tänker jag just nu: Jag anar att det fortfarande blir viktigt för mig att dricka ofta, så förutom de 2 muggar som jag tänkt mig vid varje VL-kontroll så kanske + 2-2,5 dl nånstans mittemellan. Borde nog också kunna gå ner till 2 energikakor (e dyl) samt 1-2 gel. GT-tabletterna? De tar ju inte så mkt plats eller väger så mkt, så det får hänga med, kanske ändrar doseringen till nån i timmen istället för 2x3.

 

Sen är ju då frågan, termobälte eller drickabälte? Jag får nog helt enkelt se om allt får plats i klädfickorna. Om allt får plats så blir det drickabältet istället antar jag.

 

Tack för alla kommentarer så här långt!

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Om du är så stark så att du siktar på 7 timmar så orkar du ju bära med dig de grejerna som du har tänkt, kan ju alltid låta bli att använda allt.

 

Energidrycken på kontrollerna smakar inte mycket men den kan ju vara bra trots detta.

Tycker du tänker ta gelen väldigt sent.

 

 

Här är min tråd som börjar med Enervits film

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8518

Link to comment
Share on other sites

Dricker du mer än två-tre inte riktigt fulla muggar kommer du nog att behöva lufta blåsan. För mig räcker två muggar per stopp lagom. Lite extra energi, t ex en halv energibar i Risberg och andra halvan i Evertsberg plus ett par gel att suga lite på sista två tre milen har funkat bra många många gånger. De flesta förstagångsåkare verkar ha alldeles för mycket kläder på sig och vänta för länge på att lätta på den. Mer än lite lites svettning ska du undvika så långt du kan. Elitens drickaschema och alla tabletter o skit tror jag bara lurar dig på pengar o gör att du tappar fokus på åkningen.
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Mitt första inlägg här.

 

Skall åka Öppet Spår (mån) för första gången och håller som bäst på med förberedelser inför det, bl a försöka förstå hur mkt extra näring (energy bars, extra dricka, gt-tabletter etc) jag skall ha med mig. Veckan innan hade jag tänkt äta mer kolhydratrik mat samt kolhydratladda med energidryck (3 dagar innan start).

 

Vad näringen beträffar känner jag mig som sagt villrådig. Min nuvarande plan (se nedan) känns lite som att den antagligen innehåller för mkt saker? Förutom nedan kommer jag äta och dricka vid varje VL-kontroll, typ 2 muggar och det "tuggbara" som jag hittar i kontrollen.

 

- Energidricka (1L termobälte), ~3 dl mellan varje officiell VL-kontroll

- 3 energikakor (vid 16, 41 och 66 km)

- 6 GT-tabletter (vid 29, 54 och 82 km

- 2 gel (vid 76 och 86 km)

 

Så vad är magkänslan? På tok för mkt? Finns det något som känns överflödigt? Är väldigt tacksam för återkoppling som sagt. Min målsättning är att åka ÖS på under 7h.

 

Rikard

Ganska prick så mkt som jag hade med mig när jag åkte. Hade med mig lite mer dricka i form av 3-4 extra småflaskor (löparbältesvarianten). Hade dock inga GT-tabletter men fler gel istället (4 st).

 

Drack dock bara c:a 1 mugg blåbärssoppa vid kontrollerna.

 

Tömde blåsan en gång under loppet.

 

Åkte på 8 h.

Link to comment
Share on other sites

Dricker du mer än två-tre inte riktigt fulla muggar kommer du nog att behöva lufta blåsan.

Hur mycket är det i de där muggarna? Jag har för mig att det inte är så väldigt mycket.

 

Själv tror jag att jag aldrig har behövt kissa på tävling eller träning trots att jag tycker att jag har fått i mig en hel del vätska (och inte klär mig alltför varmt). För mig är det nog så att jag borde dricka mer än vad jag får till.

Link to comment
Share on other sites

Rikard_B:

Så länge du har ett bälte som inte är i vägen för skidåkningen tror jag inte att du behöver bry dig om vikten. Förra året hade jag med mig massor i mitt bälte men använde inget av det.

 

Oavsett vad du har med dig så är det viktigast av allt att du testat det på träning innan!

 

De flesta förstagångsåkare verkar ha alldeles för mycket kläder på sig och vänta för länge på att lätta på den.

Tror att det ligger mycket i det. Det är ju oftast kallt på morgonen men kanske 10 grader varmare när man går i mål. Jag frös som en gris innan start förra året men redan en bit i första backen fick jag upp värmen. Svettades ingenting under hela loppet - tror att det är förklaringen till att jag inte behöver dricka så mycket.

 

Elitens drickaschema och alla tabletter o skit tror jag bara lurar dig på pengar o gör att du tappar fokus på åkningen.

Även här håller jag med dig helt.

Link to comment
Share on other sites

Ett generellt tips för er som har problem med kramp är att vid varje kontroll ta en halv GT-tablett, är bäst att börja med dessa i tid, börjar man med dem när man har kramp så tar de ju en stund innan de når musklerna!

 

Sen ta gärna gelén samtidigt som ni intar sportdryck! och man tjänar inte tid i kontrollerna utan emellan dem!

Link to comment
Share on other sites

Några frågor!

Vilken tid tror du att du åker på?

Hur mycket har du tränat innan?

Får du krampkänningar lätt?

Tar du ÖS som en utflykt eller har du tänkt åka fort?

Tid ÖS? Min målsättning är att ta mig runt på <7h.

Träning? Till dags dato, sedan min barmarkssäsong startade i mars 2012 har jag 50 pass (79 mil över 54h) fördelade över 36 rullskidpass (46 mil/ 31h) samt 14 skidpass (33 mil/ 23h).

Krampkänningar? Nej, här är jag lyckligt lottad. Brukar aldrig få krampkänningar nuförtiden, i någon av mina motionsformer (springer, simmar, löptränar också).

Utflykt/ åka fort? Där fick du mig ;) Jag kan inte riktigt bestämma mig, för samtidigt som jag har respekt för sträckan och antagligen bara borde vara ödmjuk och glad över att fixa sträckan så vill jag samtidigt göra den på en tid som är bra för mig. Min barmarksträning har verkligen gjort susen på stakmusklerna, likaså timmen som jag bokade med en skidinstruktör (grundläggande längdskidteknik), det känns som om jag på nåt vis är på rätt väg iallafall :)

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Många intressanta vidareutvecklingar!

Upptäckte i slutet av förra snösäsongen hur viktigt det är att klä sig rätt (höll på att få värmeslag under ett 14 km lopp för ett år sedan, när jag var helt felklädd). Sen verkar det finnas mkt åsikter om hur mkt och hur ofta man dricker, och på nåt vis tror jag att alla era synpunkter kring det börjar ge mig nån typ av "röd linje" som jag kan förhålla mig till (jag kommer säkerligen dricka mellan VL-kontrollerna, men mängd och när jag skall dricka måste jag fundera vidare på.

 

Tor och Magic: Bra idé att testa köra "ÖS-kittad", detsamma att köra ett längre pass med tillhörande dricka-/matpauser. Blir ju ett typ av genrep inför ÖS. Tack för dem!

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ös förra året och hade inte med mig något i spåret.

Upplevelsen var att det enbart skulle bli jobbigt att stanna för vätska mellan stationerna.

Jag som du Rikard satsar på en tid runt 7timmar men min fokus ligger på att åka i ett jämt tempo mellan stationerna för att där fyllapå med vätska och energi.

Förra året hade jag med mig ett paket druvsocker som jag klämde i mig när det var 2 mil kvar.

I år blir det 2 geler + druvsocker, mindre kläder samt att hitta flödet i åkningen för att nå målet.

Jag tränar med vätskebälte och upplever inget vikt problem, men samtidigt så är känsla betydligt bättre att åka utan.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag lägga till något till vad jag skrev ovan, skulle det vara att ta med en flaska på 3-4 dl att dricka direkt efter första backkrönet o sedan slänga.

Intressant tanke, har varit inne på den själv, dock utan att kasta flaskan efteråt. Om man kompletteringsfyller tidigt efter stigningen så borde man ju kunna stå sig till Smågan innan nästa påfyllning, och kanske t o m med en bättre vätskebalans på sikt? Intressant tanke som sagt.

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...