Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mkt extra näring i fickorna (Öppet Spår)?


xcrikard

Recommended Posts

Fick rådet av min svåger (som är en klok man) att bara dricka varje mil vid träning, just med tanke på Vasan. I början kändes det riktigt jobbigt, men ganska snabbt vande jag mig vid detta.

Testa detta när du tränar. Testa även att dra i dig en gel, man blir som en duracellkanin och kan tokköra som en idiot (ett tag i alla fall).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Rillo och DavidssonEddie, tack för era tankar! Kommer nog inte våga åka ÖS i år utan att dricka iaf lite nånstans mellan kontrollerna, men kanske nästa år (ifall jag inte blir avskräckt av årets ÖS då förstås ;) Har testat gel under en löptävling, men jag kände just ingenting den gången, skall dock testa det vid ett skidpass också och se hur kroppen reagerar på det.

 

Apropå gel, visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Rillo och DavidssonEddie, tack för era tankar! Kommer nog inte våga åka ÖS i år utan att dricka iaf lite nånstans mellan kontrollerna, men kanske nästa år (ifall jag inte blir avskräckt av årets ÖS då förstås ;) Har testat gel under en löptävling, men jag kände just ingenting den gången, skall dock testa det vid ett skidpass också och se hur kroppen reagerar på det.

 

Apropå gel, visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard

Kick och kick. Jag känner inga direkta "kickar" när jag tar sportdryck/liquid/gel. Tänk på att gel bara är mer koncentrerat. Under intensivt arbete blir inte blodsockerpåslaget lika dramatiskt.

 

Men ja, det börjar tas upp "direkt" men toppen inträffar efter 20-30 minuter när man förtär sockerlösning.

Link to comment
Share on other sites

Apropå gel, visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard

Den kommer omedelbart, handlar om sekunder. Första gångerna jag upplevde det blev jag helt förbluffad. Men har sedan lärt mig att det är den söta smaken som triggar igång det hela. Lär funka även med sötningsmedel i stället för socker. Har avhandlats här i någon tråd någon gång tror jag.

Säger sig f.ö. självt att det inte kan rymmas så mycket energi i en sådan där liten platt påse. Men den där omedelbara effekten, känslan av att genast orka mer, ska inte föraktas för det.

Link to comment
Share on other sites

Dricker du mer än två-tre inte riktigt fulla muggar kommer du nog att behöva lufta blåsan. För mig räcker två muggar per stopp lagom.

Jadu, det där är lite olika ...

jag brukar dricka 4 muggar per kontroll undantaget Smågan. Sedan dricker jag från medhavd flaska mellan kontrollerna och på alla "extrakontroller". Har aldrig ens känt mig det minsta nödig under loppet. Klär mig precis lagom. Men det klart, jag väger 92kg så det har väl en viss betydelse i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Apropå gel' date=' visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard[/quote']

Den kommer omedelbart, handlar om sekunder. Första gångerna jag upplevde det blev jag helt förbluffad. Men har sedan lärt mig att det är den söta smaken som triggar igång det hela. Lär funka även med sötningsmedel i stället för socker. Har avhandlats här i någon tråd någon gång tror jag.

Säger sig f.ö. självt att det inte kan rymmas så mycket energi i en sådan där liten platt påse. Men den där omedelbara effekten, känslan av att genast orka mer, ska inte föraktas för det.

Provade en sån där gelepåse idag för att se vad det var. Uräckligt var första tanken. Som lättflytande sirap. Vet inte om det hade någon effekt på mig. Det gick lika bra som igår och då blev det bara en bit druvsocker var 20:e km. Gissar att det är mycket placebo med i bilden. Skulle de tredubbla priset skulle det nog bli fart på mig också :-).

Link to comment
Share on other sites

Dricker du mer än två-tre inte riktigt fulla muggar kommer du nog att behöva lufta blåsan. För mig räcker två muggar per stopp lagom.

Jadu' date=' det där är lite olika ...

jag brukar dricka 4 muggar per kontroll undantaget Smågan. Sedan dricker jag från medhavd flaska mellan kontrollerna och på alla "extrakontroller". Har aldrig ens känt mig det minsta nödig under loppet. Klär mig precis lagom. Men det klart, jag väger 92kg så det har väl en viss betydelse i sammanhanget.[/quote']

Jag brukar väga 94 ungefär ...

Själv får jag magkramp av druvsocker.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt ETT öppet spår, med "trasig" rygg och då stannade jag mellan varje kontroll för att sträcka ut ryggen, samt för att dricka. Drack ju även på samtliga vasaloppsskontroller 2-3 muggar. Men usch vad kissnödig jag var de sista 2 milen. Jag hade riktigt ONT!!

Jag hade druckit alldeles för mycket.(åkte på x-akt 7 timmar)

De gånger jag åkt Vasaloppet har jag aldrig druckt mellan vasaloppskontrollerna, utan det har blivit 2-3 muggar/kontroll och då har jag ALDRIG känt mig kissnödig.

 

Så min teori är att det räcker med att dricka i Kontrollerna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och synpunkter, väldigt intressant att få ta del av era erfarenheter!

 

Gelen ja ... om den peakar efter 20-30 minuter så förklarar det ju iofs varför jag ej märkte av kicken under löptävlingen jag gjorde, för 20 min efter förtäringen av den hade jag ju gått i mål (och var antagligen överaktiv där istället ;) Mange tack för info!

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Yes. Och även koffein tar ju minst lika lång tid, upp till 60 minuter för optimal påverkan, så att ta det när det är 30 minuter kvar känns lite slösaktigt. (Även Blomqvist nämnde att åkarna kanske har koffein i sista drickan när det är 15 minuter kvar... Men då känns det meningslöst)
Link to comment
Share on other sites

Under 7h alltså, då tycker jag du ska skippa energikakorna iaf!

Sen med dricka intaget, så finns det några alternativ som jag ser de.

Antingen ca2,5dl var 20 minut (då lär du ha vätskebälte!)

Eller så dricker du tre muggar vid varje kontroll!

Från och med Oxberg börja med koffein, koffeintabletter är ett bra alternativ till gel, sväljs hela så tar de längre tid att ta upp dem. En i Oxberg, två i Hörberg och eldris!

Är inga problem så länge man är igång men man kan bli lite illamående 30 min efter att man gått imål.

GT tabletter, början med dessa i tid, senast i mångsbodarna och då en halv vid varje kontroll fram till Hökberg då man kär en hel och lika i eldris!

 

Inför loppet så är det pasta och ris som gäller, sen sista 30h så kan man försöka trycka i sig en 6-8 presport gelé(sega råttor) brukar ta var fjärde timme dagen innan, sen tre på morgonen( 2 till frukost och en sista 2h innan start)

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant parameter Anl. Har aldrig funderat på den effekten, men det är väl ganska sannolikt att den borde bidra till viss "effekthöjning" innan den rent medicinsk borde kunna göra det. Det är ju bara att tänka sig det direkta välbefinnandet när man tuggar på en bit dubbeldajm, oh yeah :)

 

Edit: Tack för din mat- och drickplan Stjarnan, såg inte den när jag svarade Anl, därav min komplettering till dig här.

 

Energikakorna har aldrig fungerat riktigt bra för mig om jag ser på det historiskt. De har ofta känts tidsödande för mig att få i mig samt gett lite torr känsla i munnen efteråt, men jag kommer nog ändå ta med en sån, eller något annat som är smått och matigt, mest för lite psykologisk trygghet gissar jag :) I grunden känns dock din tanke med energikakor helt rätt även för mig. Jag kommer ej att ta med så mkt som jag ursprungligen tänkt, börjar alltså känna mig ganska trygg och bekväm i tanken med "lätt komplettering" utmed spåret, alltså lite GT-tabletter med jämna intervall utmed hela sträckan, 1-2 gel nånstans på sista tredjedelen av loppet och sen lita på att tilltugget i VL-kontrollerna skall räcka för att hålla min "motor" igång.

 

En egen vätskestrategi skall dock bli kul att få till, och just nu attraheras jag av samma tanke som ovan, alltså "lätt komplettering", dricka kanske 1,5-2 dl mellan VL-kontrollerna och kanske 2 muggar på kontrollerna. Min tanke är att inte åka för mkt berg-o-dalbana med vätskebalansen. Presport gelé? Har aldrig hört talas om, måste googla detta direkt :)

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Apropå gel' date=' visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard[/quote']

Den kommer omedelbart, handlar om sekunder. Första gångerna jag upplevde det blev jag helt förbluffad. Men har sedan lärt mig att det är den söta smaken som triggar igång det hela. Lär funka även med sötningsmedel i stället för socker. Har avhandlats här i någon tråd någon gång tror jag.

Säger sig f.ö. självt att det inte kan rymmas så mycket energi i en sådan där liten platt påse. Men den där omedelbara effekten, känslan av att genast orka mer, ska inte föraktas för det.

Det fungerar inte med sötningsmedel. Studien som hittade det här resutlatet (att det räcker med att skölja munnen) hade tester med sötningsmedel också och de gav inget resultat alls.

Link to comment
Share on other sites

Lidl har ett budget-alternativ till alla premium Energy bars, de är av märket Sirius, typ sockrad müsli med vit eller mörk choklad (goda!), inte lika sega som andra varianter, finns i 6-pack, kostar ca 4-5 kr/st.

Har ingen Lidl på orten men kommer kolla på detta nästa gång jag är nära en Lidl. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Lidl har ett budget-alternativ till alla premium Energy bars, de är av märket Sirius, typ sockrad müsli med vit eller mörk choklad (goda!), inte lika sega som andra varianter, finns i 6-pack, kostar ca 4-5 kr/st.

Jag körde mycket med Corny som finns på olika mataffärer bl.a. Coop. De kostar väl 5-6 kr/styck. Hade med mig både Corny och Vitargos bar på ÖS.

Link to comment
Share on other sites

Apropå gel' date=' visst kan man förvänta sig att "kicken" kommer ganska direkt, typ inom 5 min?

 

Rikard[/quote']

Den kommer omedelbart, handlar om sekunder. Första gångerna jag upplevde det blev jag helt förbluffad. Men har sedan lärt mig att det är den söta smaken som triggar igång det hela. Lär funka även med sötningsmedel i stället för socker. Har avhandlats här i någon tråd någon gång tror jag.

Säger sig f.ö. självt att det inte kan rymmas så mycket energi i en sådan där liten platt påse. Men den där omedelbara effekten, känslan av att genast orka mer, ska inte föraktas för det.

Det fungerar inte med sötningsmedel. Studien som hittade det här resutlatet (att det räcker med att skölja munnen) hade tester med sötningsmedel också och de gav inget resultat alls.

Tack för påpekandet, jag mindes tydligen fel. Men det stämde i alla fall att det var smaken av det söta (sockerblandningen i gelen) som fick kroppen att piggna till och tänka "här kommer socker, bara att köra på"?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar finnas en del alternativ vad energikakor beträffar' date=' är ju kanon! Lätt att annars stirra sig blind på just märkeskakorna.[/quote']

Du kan tom göra egna... :)

 

 

Här är ultralöparen Rune Larsson recept:

http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/

Fast då behöver man nog ha kakorna i armhålan under loppet för att de inte ska bli stenhårda? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar finnas en del alternativ vad energikakor beträffar' date=' är ju kanon! Lätt att annars stirra sig blind på just märkeskakorna.[/quote']

Du kan tom göra egna... :)

 

 

Här är ultralöparen Rune Larsson recept:

http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/

Fast då behöver man nog ha kakorna i armhålan under loppet för att de inte ska bli stenhårda? ;)

Ja, dom blir nog hårda. Har aldrig provat själv.

 

Ett annat tips är att bryta sönder alla bars i små portionsbitar och ha i en plastpåse.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det länge sedan jag smakade någon bar men de jag smakade tyckte jag var nestan helt oätliga. Konsistensen gjorde att jag nestan inte kunde få i mig en när jag hade vilopuls i soffan. Jag skulle inte ha en chans att äta en av de barerna med hög puls. Har dagens barer bättre konsistens?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...