Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 2013-02-10


fgbunk

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Rapport från Ulricehamnsloppet:

Har nu åkt banan med Erik W och Mattias Z. Fint med snö hela vägen, inga genomslag vad vi kunde se, ev lite gräs någonstans men som sagt inget farligt alls. Delen på golfbanan är körd med pistmaskin 1ggr hitils de ska nog gå på den mer inatt, snöade hela tiden när vi var där o åkte. Rode Super var klart bäst tyckte jag. mellan 15-20 cm snö ligger det på golfbanan. Konstsnö spåret är hur fint so helst och banan har en trevlig karaktär med väldigt få ordentliga stigningar utan lite små backar då och då... Hopppas nu på att det slutar snöa så att spåren kan frysa ihop så att de håller, för spåren var sladdriga när vi var ute o körde men svårt att begära mer när man åker i snö-väder. :)

Link to comment
Share on other sites

Rode Super var klart bäst tyckte jag.

Tack för bra återkoppling rible!

Har tyvärr inte Rode Super själv men om det slutar snöa innan omfräsning - kommer Rode Super fortfarande funka bäst imorgon?

Själv funderar jag på att göra som vanligt; lägga på Swix Blå Extra, blunda och hoppas på det bästa! ;)

Link to comment
Share on other sites

Har också plöjt runt ett par mil på lassalyckan idag. Jag körde först med Rode blå super sedan Rode viola multigrade och avslutade med Toko nordic röd.

För mig funkade Toko absolut bäst och glidet var likvärdigt med Toko och blå super, viola multigrade gled aningen sämre.

Link to comment
Share on other sites

Då var det klart. Jag hade det riktigt tungt idag.

Spåren på konstsnön, superfina, men på golfbanan under all kritik. Repris från i fjol! Funktionärerna gjorde ett bra jobb att skyffla snö under loppet, men jag fick ialla fall några fula repor under skidorna.

Synd att tävlingsledningen ville förlänga på golfbanan. Att förlänga banan och därmed tillåta fler deltagare och ökad intäkt, var rent dumsnålt. Ett arrangemang på samma bana som Västgötaloppet hade blivit betydligt bättre.

Link to comment
Share on other sites

Då var det klart. Jag hade det riktigt tungt idag.

Spåren på konstsnön, superfina, men på golfbanan under all kritik. Repris från i fjol! Funktionärerna gjorde ett bra jobb att skyffla snö under loppet, men jag fick ialla fall några fula repor under skidorna.

Synd att tävlingsledningen ville förlänga på golfbanan. Att förlänga banan och därmed tillåta fler deltagare och ökad intäkt, var rent dumsnålt. Ett arrangemang på samma bana som Västgötaloppet hade blivit betydligt bättre.

Fattar inte hur de tänker! Det går ju inte packa åt all nysnö på så få dagar. Glad att jag inte åkte med fjolårets lopp i minne!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk skiddag på Lassalyckan. Gjorde ett OK lopp, kände av förra helgens race och hade inte det där övertrycket, dock fullständigt i backarna... Men spåren höll endå fint för att vara under omständigheterna och alla visste ju att det skulle bli lite sladdrigt på golfbanan så det var ingen nyhet, toppklass på konstsnö spåret! Tack för dricka och hejjarop... Kul att träffa PHIF live, o tack för all härlig pepp!! :)
Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat av dig Rickard:) När jag såg att du körde så tänkte jag att jag ska peppa o langa dig vid varvning, alltid kul att hjälpa till lite och du såg stark ut tyckte jag! Även om vi inte pratats vid innan har man ju lite koll iaf på forum åkare! Lycka till framåt så ses vi i spåret, dock spöar du mig men det gör inget! Bra kört :)
Link to comment
Share on other sites

En hård dag i spåren för mig. Hade sikte på 3:00 men det blev 3:18. Tyckte ändå att jag gick på ordentligt. Insåg hur trött jag var med ett varv kvar när jag skulle heja på Rible, men bara fick fram ett hest pip.

 

Har precis inspekterat skidorna och det såg inte så farligt ut. Ett par grunda repor bakpå ena skidan som jag nog kan sicka bort.

 

Bra jobb av alla funktionärer, langningen var effektiv och det var många som stod och skottade snö på golfbanan.

Link to comment
Share on other sites

Blir dyrt att åka Ulricehamnslopp om man ska köra sönder ett par skidor varje gång man ställer upp. En bana på bara konstsnön hade varit bättre! Spåren på golfbanan var under all kritik.

 

Jag hade efter en mindre genomklappning förmånen att se upploppet innan kurvan från bara några meter då jag blev varvad precis. Vad jag såg gjorde Markus en högst tvivelaktig omkörning på insidan och utanför banan. Jag hade själv fullt upp med styrfart och tunnelseende, så kanske missuppfattade.

Link to comment
Share on other sites

En hård dag i spåren för mig. Hade sikte på 3:00 men det blev 3:18. Tyckte ändå att jag gick på ordentligt. Insåg hur trött jag var med ett varv kvar när jag skulle heja på Rible, men bara fick fram ett hest pip.

 

Har precis inspekterat skidorna och det såg inte så farligt ut. Ett par grunda repor bakpå ena skidan som jag nog kan sicka bort.

 

Bra jobb av alla funktionärer, langningen var effektiv och det var många som stod och skottade snö på golfbanan.

Tror dock att jag hörde ditt hesa pip när jag gick in för målgång... :) hade dock fullt upp att trampa runt för att få med mig fart på upploppet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Erik Wickström blev tvåa' date=' bara sekunden efter. Gratulerar!

Kan nån objektiv människa förklara upplösningen?[/quote']

Ja, finns det på film kanske?

Gott folk, jag stod fyra meter från incidenten. Erik hade ledningen in på upploppet när det är kanske 200 m kvar och innan 180 graderskröken för sista 100 meterna in i mål. Erik lämnar då spåret för att gå tätt vid banmarkeringen gissningsvis för att hålla Markus utanför sig. I exakt samma stund som Erik gör denna manöver får Markus samma idé och smyger snabbt upp vid insidan om Erik. Erik vänder sig om med huvudet åt utsidan för att se var Markus är och plötsligt är de mer eller mindre vid sidan om varandra med Markus innanför Erik och för att de inte ska kroka ihop åker Markus säkert några meter knappt på fel sida banmarkeringen, men det ser helt klart ut som att han egentligen har linjen framåt klar och Erik glider lite i sidled och omedvetet gör Markus framfart på rätt sida banmarkeringen omöjlig. Markus är förbi och Erik viftar irriterat med armarna men hakar på runt kröken. Markus håller sedan undan. Jag tycker det var en svår situation, men att det var rätt att fria. Hade Erik varit lite mer vaksam hade han hunnit täppa till och varit först runt sista böjen.

Link to comment
Share on other sites

Erik Wickström blev tvåa' date=' bara sekunden efter. Gratulerar!

Kan nån objektiv människa förklara upplösningen?[/quote']

Ja, finns det på film kanske?

Gott folk, jag stod fyra meter från incidenten. Erik hade ledningen in på upploppet när det är kanske 200 m kvar och innan 180 graderskröken för sista 100 meterna in i mål. Erik lämnar då spåret för att gå tätt vid banmarkeringen gissningsvis för att hålla Markus utanför sig. I exakt samma stund som Erik gör denna manöver får Markus samma idé och smyger snabbt upp vid insidan om Erik. Erik vänder sig om med huvudet åt utsidan för att se var Markus är och plötsligt är de mer eller mindre vid sidan om varandra med Markus innanför Erik och för att de inte ska kroka ihop åker Markus säkert några meter knappt på fel sida banmarkeringen, men det ser helt klart ut som att han egentligen har linjen framåt klar och Erik glider lite i sidled och omedvetet gör Markus framfart på rätt sida banmarkeringen omöjlig. Markus är förbi och Erik viftar irriterat med armarna men hakar på runt kröken. Markus håller sedan undan. Jag tycker det var en svår situation, men att det var rätt att fria. Hade Erik varit lite mer vaksam hade han hunnit täppa till och varit först runt sista böjen.

Stämmer bra som beskrivning, de krokade nästan ihop, men allt sker så snabbt att det är svårt att se!

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur det gick till ( jag var inte där själv ) så tycker jag det är stort av både Wickström och Jönsson att inte låta det bli någon form av pajkastningslek i efterhand. Var det något som var fel så verkar ju de båda ha rett ut det sinsemellan och kommit ut på andra sidan som vänner.

 

Ska man se det rent seedningsmässigt så är det ju fortfarande 2 elitåkare som slåss om segern. Båda är rutinmässigt topp 60 i alla skiclassicslopp denna säsongen ( Jönsson t o m bättre än så ) och Jönsson har ju vunnit Västgötaloppet i år där Wickström var 6:a. Tiderna de presterar + att topp 10 är elitledsåkare/VL 1-åkare som tar en bra stund extra på sig jämfört med tätduon borde ju borga för lite snällare tider bakåt i leden?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...