Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart åka fristil i Sälenfjällen


TomasS

Recommended Posts

Att åka klassiskt är ju mer eller mindre "bara" en naturlig fortsättning och utveckling av en "vanlig promenad" om man håller det basic och inte krånglar till det. Dessutom något som väl 95% av befolkningen någon gång provat, i alla fall som barn. Jag tror det framstår (och delvis är) betydligt mer komplicerat med skate, i alla fall för folk som inte är idrottsvana.

 

Skidturister i sälen, som helhet, tillhör inte direkt landets elitmotionärer.

 

 

Pask: Vad är det för alu-hylsa du har runt spetsen på skidstaven?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply
Att åka klassiskt är ju mer eller mindre "bara" en naturlig fortsättning och utveckling av en "vanlig promenad" om man håller det basic och inte krånglar till det. Dessutom något som väl 95% av befolkningen någon gång provat, i alla fall som barn. Jag tror det framstår (och delvis är) betydligt mer komplicerat med skate, i alla fall för folk som inte är idrottsvana.

Att gå sakta på skidor är naturligt. Att åka snabbt i diagonal tycker jag inte är väldigt naturligt och jag tror att det är väldigt många som inte får till det spesiellt bra.

 

De flesta har ju också åkt skridskor och då är det inte så långt till skating på skidor.

 

Det är ju också så att skating på många ställen har blivit det vanliga sättet att åka skidor på.

 

Om motionären skulle bryta traditionen och börja med skate så tror jag inte de skulle ha några mer problem än om de skulle börja åka klassiskt. De som går tur i fjället kommer nog fortsätta med klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Att åka snabbt i diagonal tycker jag inte är väldigt naturligt och jag tror att det är väldigt många som inte får till det spesiellt bra. .

Jag skrev att det var en "naturlig" fortsatt utveckling av en promenad och det står jag fast vid. I grunden påminner diagonalåkningen om ett sätt att förflytta kroppen på som ligger närmre till hands för människans redan bekanta och naturliga röreslemönster, än att skejta. Men det är egentligen ointressant för varken här i södra sverige eller bland skidturisterna i sälen är "att åka fort" det som kännetecknar gruppen. Och det var ju det frågan handlade om.

 

 

sen har vi en +1000 årig tradition, skolidrotten, 95% av begagnat marknaden (där dom flesta ur den gruppen köper sin första utrustning) osv osv som gör att jag har vsårt att se att skejt skulle bli insteget för nybörjare inom överskådlig tid.

 

och varför? vad skulle bli bättre och vem skulle tjäna på att vi får 1000 flaxande nybörjare som istället för att försöka hålla sig på rad i ett spår ska kryssa kors och tvärs över hela banan med allt det kommer medföra. vågar knappt tänka på hur det kommer se ut och jag kommer defenitivt inte vara med i det kaoset.

Link to comment
Share on other sites

Nytt för i år är att dom pistar för skate från pulsen tills du kommer fram till högis spår (gamla skoterleden) ca 2km. Sen är det vid Lindvallens spårcentral och Tandådalen/hundfjällets el-ljuspår som det går att skata. Förövrigt så sköts spårningen i sälen fjällen grymt bra, har tagit grymt stora steg framåt dom senaste åren!
Link to comment
Share on other sites

Att åka snabbt i diagonal tycker jag inte är väldigt naturligt och jag tror att det är väldigt många som inte får till det spesiellt bra. .

Jag skrev att det var en "naturlig" fortsatt utveckling av en promenad och det står jag fast vid. I grunden påminner diagonalåkningen om ett sätt att förflytta kroppen på som ligger närmre till hands för människans redan bekanta och naturliga röreslemönster' date=' än att skejta. Men det är egentligen ointressant för varken här i södra sverige eller bland skidturisterna i sälen är "att åka fort" det som kännetecknar gruppen. Och det var ju det frågan handlade om.

 

 

sen har vi en +1000 årig tradition, skolidrotten, 95% av begagnat marknaden (där dom flesta ur den gruppen köper sin första utrustning) osv osv som gör att jag har vsårt att se att skejt skulle bli insteget för nybörjare inom överskådlig tid.

 

och varför? vad skulle bli bättre och vem skulle tjäna på att vi får 1000 flaxande nybörjare som istället för att försöka hålla sig på rad i ett spår ska kryssa kors och tvärs över hela banan med allt det kommer medföra. vågar knappt tänka på hur det kommer se ut och jag kommer defenitivt inte vara med i det kaoset.[/quote']

Skitsnack! Dom andra nordiska länderna har minst lika starka traditioner vid skidåkning. Starkare skulle jag tro i och med att dom ligger nordligare än sverige. Men inte är dom lika bundna vid enbart klassisk åkning som i Sverige. Och inte kan jag se detta kaos vissa drömmer om vid tex dom finska skidanläggningarna eller vid dom motions- och långlopp jag åker i dom nordligaste delarna av de nordiska länderna där skate numera oftast anses som det naturliga sättet att åka skidor. Och det definitivt inte av några elitåkare. Tvärtom är det mest tävlingsåkare och elitmotionärer som åker mest klassiskt här.

Är det så att vasaloppet har en så stark ställning i södra och mellersta Sverige så allt handlar om att få så bra startled och placering där?

Link to comment
Share on other sites

Men det är egentligen ointressant för varken här i södra sverige eller bland skidturisterna i sälen är "att åka fort" det som kännetecknar gruppen. Och det var ju det frågan handlade om.

Att det var det frågan handlade om visste jag faktiskt inte. Jag har iallafall diskuterat motionister som ofta försöker åka fort och det finns en hel del sådana i Stockholm och jag gissar också i Sälen.

 

och varför? vad skulle bli bättre och vem skulle tjäna på att vi får 1000 flaxande nybörjare som istället för att försöka hålla sig på rad i ett spår ska kryssa kors och tvärs över hela banan med allt det kommer medföra. vågar knappt tänka på hur det kommer se ut och jag kommer defenitivt inte vara med i det kaoset.

Låter som ett regionalt problem. Skate fungerar bra på väldigt många ställen.

Link to comment
Share on other sites

Att det var det frågan handlade om visste jag faktiskt inte.
Låter som ett regionalt problem. Skate fungerar bra på väldigt många ställen.

Allt som får folk att börja åka skidor är väl jätte bra, så det är väl bara att välkomna oavsett vilken teknik dom föredrar. På en del ställen kanske inte förutsättningarna finns för båda teknikerna och ibland är dom ju obefintliga vad man än vill åka, men ökar intresset i samma takt så kommer väl också förutsättningarna bli bättre, vilket gynnar alla. Egentligen ett "icke-problem" vi diskuterar nu.

Link to comment
Share on other sites

Skitsnack! Dom andra nordiska länderna har minst lika starka traditioner vid skidåkning. Starkare skulle jag tro i och med att dom ligger nordligare än sverige. Men inte är dom lika bundna vid enbart klassisk åkning som i Sverige. Och inte kan jag se detta kaos vissa drömmer om vid tex dom finska skidanläggningarna eller vid dom motions- och långlopp jag åker i dom nordligaste delarna av de nordiska länderna där skate numera oftast anses som det naturliga sättet att åka skidor. Och det definitivt inte av några elitåkare. Tvärtom är det mest tävlingsåkare och elitmotionärer som åker mest klassiskt här.

Är det så att vasaloppet har en så stark ställning i södra och mellersta Sverige så allt handlar om att få så bra startled och placering där?

Läs hela tråden och ta med allt jag skrev samt vad det är för frågeställningar och påståenden du fått besvarade.

 

Pajas!

Link to comment
Share on other sites

Skitsnack! Dom andra nordiska länderna har minst lika starka traditioner vid skidåkning. Starkare skulle jag tro i och med att dom ligger nordligare än sverige. Men inte är dom lika bundna vid enbart klassisk åkning som i Sverige. Och inte kan jag se detta kaos vissa drömmer om vid tex dom finska skidanläggningarna eller vid dom motions- och långlopp jag åker i dom nordligaste delarna av de nordiska länderna där skate numera oftast anses som det naturliga sättet att åka skidor. Och det definitivt inte av några elitåkare. Tvärtom är det mest tävlingsåkare och elitmotionärer som åker mest klassiskt här.

Är det så att vasaloppet har en så stark ställning i södra och mellersta Sverige så allt handlar om att få så bra startled och placering där?

Läs hela tråden och ta med allt jag skrev samt vad det är för frågeställningar och påståenden du fått besvarade.

 

Pajas!

Underligt att du måste förolämpa mig grovt bara för att jag undrar varför delar av vårt land inte har samma utveckling vad gäller skidåkning som övriga Europa och inte köper dina farhågor som jag ser uppenbarligen inte stämmer på andra håll där denna utveckling skett.

Svagt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Skitsnack! Dom andra nordiska länderna har minst lika starka traditioner vid skidåkning. Starkare skulle jag tro i och med att dom ligger nordligare än sverige. Men inte är dom lika bundna vid enbart klassisk åkning som i Sverige. Och inte kan jag se detta kaos vissa drömmer om vid tex dom finska skidanläggningarna eller vid dom motions- och långlopp jag åker i dom nordligaste delarna av de nordiska länderna där skate numera oftast anses som det naturliga sättet att åka skidor. Och det definitivt inte av några elitåkare. Tvärtom är det mest tävlingsåkare och elitmotionärer som åker mest klassiskt här.

Är det så att vasaloppet har en så stark ställning i södra och mellersta Sverige så allt handlar om att få så bra startled och placering där?

Läs hela tråden och ta med allt jag skrev samt vad det är för frågeställningar och påståenden du fått besvarade.

 

Pajas!

Underligt att du måste förolämpa mig grovt bara för att jag undrar varför delar av vårt land inte har samma utveckling vad gäller skidåkning som övriga Europa och inte köper dina farhågor som jag ser uppenbarligen inte stämmer på andra håll där denna utveckling skett.

Svagt tycker jag.

Jag tycker du beter dig just som en pajas när du börjar gapa och skrika om sälen, skiter i vad frågeställningen egentligen handlade om, bakgrundsresonemanget och dessutom ignonrerar inlägg där jag redan varit inne på det du själv nu tog upp nu på slutet och slutligen indirekt kallar mig både drömmare och skitsnackare.

 

Tar du illa vid dig av det kanske du inte ska dra igång en diskussion med dom ordval du själv gjort.

 

Men du behöver i alla fall inte vara rädd att bli förolämpad av mig mer, jag försökte bara föra en trevlig och saklig diskussion, men den tog slut för ett tag sedan, därmed också intresset att fortsätta kommentera tråden.

 

Ha det bra i Suomi!

Link to comment
Share on other sites

Kan knappast kalla det en trevlig och saklig diskussion att häva ur sig "Pajas" för att jag inte köper dina argument.

Tack, ska faktiskt till Suomi på sportlovet.

Även om det skenade i väg lite på slutet kanske vi kan avsluta på ett trevligt sätt. Jag kan i alla fall försöka genom att sträcka ut näven, önska en trevlig semester och tack dig för att du fick mig att få upp ögonen för dom finska skidorterna.

Link to comment
Share on other sites

Varför skejtar man inte i söderut i Sverige? Verkar vara ett helt annat fokus på skate i andra länder. Har läst att i cenraleuropa anses klassisk skidåkning mest vara för pensionärer. Sportig fartfylld skidåkning = skate. I dom finska skidanläggningarna, som mestadels besöks av folk från södra Finland (förutom ryssar och britter-men dom åker sällan längd) skejtar minst hälften av skidåkarna. I alla fall de som är under 65år.

Behöver inte åka till skidanläggning för skate i Finland när väl snön kommit söderut, alla spår som jag åkt på i Finland drar de både skate och klassiskt. I princip obegränsat (hundratals kilometer) med spår här i Helsingforsområdet som sköts av staden (städerna). "Vanligt" folk på jobbet åker mest skate, man ses som lite konstig om man håller på med klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det spårade ur lite. Här har du näven tillbaka. Här uppe i "Skatingcountry" försöker jag faktiskt propagera för klassisk skidåkning. Tycker inte om polariseringen på en teknik. Kombinationen berikar. Kommer kanske mer info om Finland senare.

Tack! Jag ska inte skylla i från mig, men efterdyningarna av vinterkräksjukan gjorde nog att även omdömmet var lite nedsatt här om dagen.

 

Tack också för "Finlandstråden" helt klart något som i alla fall i framtiden ska bli en kul resa.

 

 

 

Pask: Vad är det för alu-hylsa du har runt spetsen på skidstaven?

En tjock bit plåt av rostfritt stål. Se denna tråd:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5039&p=3

Kul att du svarade, jag har varit nyfiken varje gång jag sett din avantar.

Link to comment
Share on other sites

[
Pask: Vad är det för alu-hylsa du har runt spetsen på skidstaven?

En tjock bit plåt av rostfritt stål. Se denna tråd:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5039&p=3

Kul att du svarade' date=' jag har varit nyfiken varje gång jag sett din avantar.[/quote]

Det är ju för sorgligt att man fortfarande inte kan lägga in bilder här på forumet. Jag la in bilden som avatar bara för att kunna visa min konstruktion. Det är nog dags att byta bild nu, alla har väl sett den till leda.

Link to comment
Share on other sites

Behöver inte åka till skidanläggning för skate i Finland när väl snön kommit söderut, alla spår som jag åkt på i Finland drar de både skate och klassiskt. I princip obegränsat (hundratals kilometer) med spår här i Helsingforsområdet som sköts av staden (städerna). "Vanligt" folk på jobbet åker mest skate, man ses som lite konstig om man håller på med klassiskt.

Lustigt. I södra Sverige ses man som lite konstig om man åker skejt, i alla fall om man är över 16 år (vilket jag är med marginal).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Eljusspåret mellan Tandådalen och Hundfjället har haft skejtbädd den här veckan. Sedan finns det ett skejtspår längs förbindelsespåret mellan östra Tandådalen (Pulsen) och Högfjällshotellets spår. Ca 2,5 km vändspår i kraftledningsgatan.

 

I Lindvallen finns också skejtspår: 3 km elljus, men om jag minns rätt så hade även 6 km-spåret bredd nog för skejt när jag åkte där härom dagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...