Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lövhultsloppet 10/2


Offa

Recommended Posts

Mycket mer stakning jämfört med tex Ulricehamnsloppet, det behöver jag...

Från 0,50 km till 4,50 km på länken nedan är det svagt kuperat.

Sedan lång nerförsbacke följt av lång uppförs. Möjligen något kort saxparti upp till stadion men annars behagligt.

 

http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_496527/cf_57129/st_edited/eIyWVfGHSfoJlMkmqJG5.png

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar nog på att ta mig dit. Är egentligen inte direkt sugen på att köra 5 mil, men vafan, får se vad det blir.

Man kan trösta sig med att 50 km inte blir det.

6,5*7 är ju 45,5 km.

Var ju iofs på tal om någon prolog på 1,5 km.

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar nog på att ta mig dit. Är egentligen inte direkt sugen på att köra 5 mil' date=' men vafan, får se vad det blir.[/quote']

Man kan trösta sig med att 50 km inte blir det.

6,5*7 är ju 45,5 km.

Var ju iofs på tal om någon prolog på 1,5 km.

Ny info på:

http://www4.idrottonline.se/NassjoSF-Skidor/Lovhultsloppet/SparBaninfoLovhultsloppet102/

"Banlängden kommer att bli 6,2-km/varv. Ni som åker 20km åker 3-varv, 40km åker 6-varv och DM-klass 50km åker 8-varv"

 

8x6.2 = 49.6, så nog får det kallas fem mil ändå... Det är snarare "40km" som kommer bli väldigt milt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju kanske spekulera lite i seedningsmöjligheter... Då avser jag valet mellan 40 och 50km. Vilken sträcka är så att säga mest fördelaktig ur ett seedningsperspektiv tro? Eliten åker väl rimligen 50km? Hur bedöms då 40?

Erik Johansson, Johannes Knoll och Joakim Åleheim var topp 3 på Nybroloppet och kör 50 km, så eliten kör definitivt 50km.

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar nog på att ta mig dit. Är egentligen inte direkt sugen på att köra 5 mil' date=' men vafan, får se vad det blir.[/quote']

Man kan trösta sig med att 50 km inte blir det.

6,5*7 är ju 45,5 km.

Var ju iofs på tal om någon prolog på 1,5 km.

Ny info på:

http://www4.idrottonline.se/NassjoSF-Skidor/Lovhultsloppet/SparBaninfoLovhultsloppet102/

"Banlängden kommer att bli 6,2-km/varv. Ni som åker 20km åker 3-varv, 40km åker 6-varv och DM-klass 50km åker 8-varv"

 

8x6.2 = 49.6, så nog får det kallas fem mil ändå... Det är snarare "40km" som kommer bli väldigt milt.

Såg det idag. Bara bita ihop och inse att man får mer snömil innan vasan.

Ser det som ett tillfälle att få ett rejält långpass, bra inför vasan.

Jag tävlar i 50 km H21 i en blå FK Finn dräkt och Salomon skidor. Heja gärna på mig när ni kör om. :-)

Link to comment
Share on other sites

Funderade ett tag på att anmäla mig till 5-milen, men avstod då jag läste att banan går 8 ggr nedför den stora backen bakom stadion. Det är för riskfyllt med tanke på att bland drygt 300 åkare finns det säkert ett antal som åker omkull nere i backen. Då är det inte så roligt att komma efter och riskera att dras med i fallet (man är ju ingen Nisse Östensson längre, Östensson var en stor skidvirtous från Dalarna på 1930-talet)

Om jag skulle kört VL hade det definitivt varit en nyttig genomkörare, men jag tror inte det blir så lätt att seeda upp sig, 8 ggr uppför den tuffa backen tar nog ut sin tribut. Fast om man är en stark klättrare kan man nog gynnas av banan jämfört med en utpräglad stakåkare. Ja,ni får väl avlägga en rapport efter genomfört lopp.

 

Det kanske blir Oskarhamnsloppet i stället, verkar som det ramlat ner en hel del snö på ostsidan, dessutom har loppet fullständig klassindelning även för veteraner, bra jobbat Jan Johansson :)

Link to comment
Share on other sites

Vallningstips Lövhultsloppet

 

Rekommendation utifrån aktuell väderprognos

 

Glid: 1 lager Grafit paraffin och över det 1 lager Violett paraffin.

Fäste: Värm in 1 lager XC Blå i botten sedan 4-6 lager XC Violett. Ev kompletteras med XC Röd.

 

Racing:

Glid: LF Grafit , 50/50 HF Grön HF Orange, C 105 Pulver.

Fäste: Botten XC Blå, 4-6 lager HF Violett. Ev kompletteras med HF Röd.

 

Mer info se www.skigo.se

Link to comment
Share on other sites

Ett kanon arrangemang och stort tack till alla som gjorde det till en så bra tävling.

Fina spår, inte så trångt i spåret och bra drickalagning.

Däremot var det en fruktansvärt jobbig bana när inte kroppen ville svara. Har nog någon skit i kroppen. Spydde 2 ggr. Men det gick bra trots allt. Mycket pga. alla funktionärer och folket som deltog.

"Slakmotan" som dom kallar den var jobbig att ta 8 ggr när man körde 50 km.

En 15 placering i H21 är jag ändå nöjd med och hade jag kört 40 km så hade det blivit en topp iaf en 10 placering i det totala.

 

Hur gick det för er andra?

Link to comment
Share on other sites

Fy f¤n vilket bottennapp :( Vallade alldeles för tjockt och så frös de i... körde 50km på 3,09 strax för dig offa om du kom 15:e.

 

Slet som ett djur men när man tappar 15m i varje nedförsbacke och det hugger i stakningen så är det tråkigt MYCKET tråkigt... mer eller mindre gråtfärdig i mål

Link to comment
Share on other sites

Fy f¤n vilket bottennapp :( Vallade alldeles för tjockt och så frös de i... körde 50km på 3,09 strax för dig offa om du kom 15:e.

 

Slet som ett djur men när man tappar 15m i varje nedförsbacke och det hugger i stakningen så är det tråkigt MYCKET tråkigt... mer eller mindre gråtfärdig i mål

Surt! Men det är bara att komma igen och med lite mer erfarenhet i bagaget :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...