Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet


Padrone78

Recommended Posts

Ska åka hela slingan imorgon EM, återkommer med höjdstigningar (barometrisk klocka) å kanske lite bilder på de svårare partierna.

Ser fram emot dags färsk rapport!!!

 

Just nu går tankarna att ta med ett par klister skidor... samt ett par blanka skidor!!!

Lutar åt att åka blankt!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Ajajaj. Verkar hopplöst svårvallat enl rapporter. Bl.a. Skidforum. Burk verkar inte fungera alls.

 

Ruggat? Start universal täckt med burk? Star klister? Bara glid?

 

Min erfarenhet är för dålig =(

 

Lägger iaf HF80 och sen HAF4 på toppen. Hur ska man rilla? Har julgran -10 - 0 och rak 1 mm.

Link to comment
Share on other sites

Sådär.. Färdigåkt för dagen. Kort och gott - räls idag! Klisterföre idag, mycket snabba spår. Inatt kommer pistmaskinen att fräsa och lägga spåren. På startgärdet var inga spår gjorda än. Kommer att vara runt en minus inatt, spåren kommer att vara bra imorgon. Fasta och fina idag.

 

Jag körde idag med Violett klister, Swix KR40(?). De fungerade helt okej.

 

I och med att spåren kommer bli frästa brukar det "bli som nysnö". Min stora gissning för morgondagen är en varm bruk. VR62 gissar jag på imorgon, eller liknande. Vill man vara säker på att få fäste skulle jag köra klister i botten och typ VR45 eller liknande burk.

 

För er andra övermänskliga superhjältar (läs typ led 3 eller bättre) kan det gå att staka sig igenom loppet samt saxa på de västa partierna.

 

De har inte med de värsta backarna på 15 km-spåret, utan det svänger av lite innan. Det är någon backe som är 40-50 meter lång med en höjdstigning på 7-12 meter. Backarna kommer ganska precis efter en mils åkning, innan det är det små backar som jag lätt stakar. Det kommer lite utförslöpor och en eller två skarpa svängar som man lär vara beredd på omkring 12 km in på banan. Sen blir det saxning i någon backe och därefter varvning. Just det, i början är det en backe på 20-25 meter med en höjdstigning på omkring 5-8 meter. Efter den backen kommer en väldigt skarp högersväng. TA DET LUGNT HÄR!

 

Det är hyfsat brett i starten för att vara ett "vanligt motionslopp", runt 8 meter brett första hundra meterna.

 

Höjdstigningar och GPS

http://connect.garmin.com/activity/273936157

Link to comment
Share on other sites

Sådär.. Färdigåkt för dagen. Kort och gott - räls idag! Klisterföre idag, mycket snabba spår. Inatt kommer pistmaskinen att fräsa och lägga spåren. På startgärdet var inga spår gjorda än. Kommer att vara runt en minus inatt, spåren kommer att vara bra imorgon. Fasta och fina idag.

 

Jag körde idag med Violett klister, Swix KR40(?). De fungerade helt okej.

 

I och med att spåren kommer bli frästa brukar det "bli som nysnö". Min stora gissning för morgondagen är en varm bruk. VR62 gissar jag på imorgon, eller liknande. Vill man vara säker på att få fäste skulle jag köra klister i botten och typ VR45 eller liknande burk.

 

För er andra övermänskliga superhjältar (läs typ led 3 eller bättre) kan det gå att staka sig igenom loppet samt saxa på de västa partierna.

 

De har inte med de värsta backarna på 15 km-spåret, utan det svänger av lite innan. Det är någon backe som är 40-50 meter lång med en höjdstigning på 7-12 meter. Backarna kommer ganska precis efter en mils åkning, innan det är det små backar som jag lätt stakar. Det kommer lite utförslöpor och en eller två skarpa svängar som man lär vara beredd på omkring 12 km in på banan. Sen blir det saxning i någon backe och därefter varvning. Just det, i början är det en backe på 20-25 meter med en höjdstigning på omkring 5-8 meter. Efter den backen kommer en väldigt skarp högersväng. TA DET LUGNT HÄR!

 

Det är hyfsat brett i starten för att vara ett "vanligt motionslopp", runt 8 meter brett första hundra meterna.

 

Höjdprofil osv. kommer en länk till strax, klockan håller på att ladda upp...

Stort tack Altberg. Jag har suttit och ojat mig hela dagen för morgondagens före. Nu jälar ska jag in i led 3!

Link to comment
Share on other sites

Sådär.. Färdigåkt för dagen. Kort och gott - räls idag! Klisterföre idag' date=' mycket snabba spår. Inatt kommer pistmaskinen att fräsa och lägga spåren. På startgärdet var inga spår gjorda än. Kommer att vara runt en minus inatt, spåren kommer att vara bra imorgon. Fasta och fina idag.

 

Jag körde idag med Violett klister, Swix KR40(?). De fungerade helt okej.

 

I och med att spåren kommer bli frästa brukar det "bli som nysnö". Min stora gissning för morgondagen är en varm bruk. VR62 gissar jag på imorgon, eller liknande. Vill man vara säker på att få fäste skulle jag köra klister i botten och typ VR45 eller liknande burk.

 

För er andra övermänskliga superhjältar (läs typ led 3 eller bättre) kan det gå att staka sig igenom loppet samt saxa på de västa partierna.

 

De har inte med de värsta backarna på 15 km-spåret, utan det svänger av lite innan. Det är någon backe som är 40-50 meter lång med en höjdstigning på 7-12 meter. Backarna kommer ganska precis efter en mils åkning, innan det är det små backar som jag lätt stakar. Det kommer lite utförslöpor och en eller två skarpa svängar som man lär vara beredd på omkring 12 km in på banan. Sen blir det saxning i någon backe och därefter varvning. Just det, i början är det en backe på 20-25 meter med en höjdstigning på omkring 5-8 meter. Efter den backen kommer en väldigt skarp högersväng. TA DET LUGNT HÄR!

 

Det är hyfsat brett i starten för att vara ett "vanligt motionslopp", runt 8 meter brett första hundra meterna.

 

[b']Höjdprofil osv. kommer en länk till strax, klockan håller på att ladda upp...[/b]

Stort tack Altberg. Jag har suttit och ojat mig hela dagen för morgondagens före. Nu jälar ska jag in i led 3!

Lycka till Able, sås ses vi i led-3-fållan! Nemesis ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett banan och vågar därför inte gå utan fäste. Men samtidigt är jag väldigt osugen på klister med hänsyn till att det är så mycket stakning. Dessutom kanske det ska komma lite snö enligt YR. Kommer burk vara helt uteslutet? Har VR-serien i regnbågens allla färger men har aldrig haft så mycket framgång med högre nummer än 50.

 

Hur tänker ni?

 

/Sugen på led 3...

Link to comment
Share on other sites

Här kommer höjdstigningar och GPS...

http://connect.garmin.com/activity/273936157

42 knyck efter 1:04:13.. Hur brant är den utförsbacken?

 

Johaaan! Ses i led 3! Jag står i fyran nu efter tidigare lopp i vinter men jag vill verkligen upp imorgon.

Kör hårt :)

 

Jag kom till fyran i första loppet i vinter ganska långt ifrån trean, sen trean med stor marginal de två andra!

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för insatsen Altberg!

 

Det ser ju pannkaksplatt ut. Är det korrekt uppfattat?

Ja 180 höjdmeter på 17 km (ett varv) är ju inte någon kupering att tala om. Blir ju ganska exakt 1 %, platt som en pannkaka totalt sett. Jag kör utan fäste. Känns som en god idé att slippa fundera på fästvalla, kan bli svårvallat. Tjänar ju en hel del tid och spar kraft utan klister på de 15 km stakning som är per varv. Får bita i i saxbackarna dock!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett banan och vågar därför inte gå utan fäste. Men samtidigt är jag väldigt osugen på klister med hänsyn till att det är så mycket stakning. Dessutom kanske det ska komma lite snö enligt YR. Kommer burk vara helt uteslutet? Har VR-serien i regnbågens allla färger men har aldrig haft så mycket framgång med högre nummer än 50.

 

Hur tänker ni?

 

/Sugen på led 3...

Skulle nog kunna fungera med vr70 om de inte blir för varmt men ändå fuktig snö, men svårt att säga när man inte vet.

Men den fungerar kanon när de är glatt men ändå lite nästan torr snö som ramlar i spåren av stavtagen!

Link to comment
Share on other sites

Det knarrade nu i snön när jag gick hem från vallningen, minusgrader nu.

Det är några backar där det går fort utför, den jag var uppe i 42 km/h är en härlig backe.. Inget att oroa sig för, det är schysst sikt i de flesta/alla backar.

 

Jag kör varm burk.

 

Ni som bara stakar tror jag kan göra det bra, det är någon backe som blir tuff, men de andra går det bra/måste man saxa i. Jag förutsätter att ni är duktiga på att staka.

 

Tynellbröderna lär väl inte köra med nå fäste heller?

Daniel vann förra året på 1.45h (sjukt fort), jag tippar på omkring samma tid i år.

Elitleder tror jag på vid typ 2h. Led 3 ~2.35h, Led 5 ~3h.

 

Kör hårt imorgon!

Link to comment
Share on other sites

1) Knarr i snön låter som kramsnö, för inte har det varit 10-15 minus...

2) Enligt rapporter har det varit plusgrader hela natten.

3) Förra året var ju en mil kortare - dina seedningsgissningar är en snitthastighet på nästan 30 km/h för Tynell, det är helt enkelt fel. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...