Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väg dina stavar


Andreas T

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Madshus 160 cm, racetruga, vet inte modellnamnet men kostar ca 2800:-

 

165 g och 170 g.

 

Madshus 160 cm, röda, större truga, kostar ca 1500:-

 

198 g och 202 g

 

De dyrare stavarna har också tyngdpunkten ca 3 cm längre upp = stavens nederdel känns lättare och ger därmed en känsla av att hela staven är ännu lättare. Märks en klar skillnad när man viftar med stavarna och håller i handtagen.

 

Tänk på att väga båda stavarna. Även stavar i samma par väger inte lika mycket = katastrof för en stavvägarnörd, om man bara väger en stav och utgår från att båda väger lika mycket ;) . Det kan som synes skilja flera gram! Då kanske man måste byta handtag så att högerstaven blir den tyngre (för en högerhänt åkare eftersom hän säkert är lite starkare i högerarmen).

Hamnar den tyngre staven (ca 2% tyngre) på den svagare armen (som kanske är 5 % svagare) blir det naturligtvis en snedbelasning som kan leda till skador och kanske skolios och hälta på sikt. Dessutom kommer åkaren ifråga hela tiden att sträva efter att lämna spåret på sidan med den tyngre staven och svagare armen, vilket kan leda till vurpor och otillåtna spårbyten! Skidbrättena kommer också att skava mot sidan på spårprofilen och därmed minska farten.

Link to comment
Share on other sites

Madshus 160 cm, racetruga, vet inte modellnamnet men kostar ca 2800:-

 

165 g och 170 g.

 

Madshus 160 cm, röda, större truga, kostar ca 1500:-

 

198 g och 202 g

 

De dyrare stavarna har också tyngdpunkten ca 3 cm längre upp = stavens nederdel känns lättare och ger därmed en känsla av att hela staven är ännu lättare. Märks en klar skillnad när man viftar med stavarna och håller i handtagen.

 

Tänk på att väga båda stavarna. Även stavar i samma par väger inte lika mycket = katastrof för en stavvägarnörd, om man bara väger en stav och utgår från att båda väger lika mycket ;) . Det kan som synes skilja flera gram! Då kanske man måste byta handtag så att högerstaven blir den tyngre (för en högerhänt åkare eftersom hän säkert är lite starkare i högerarmen).

Hamnar den tyngre staven (ca 2% tyngre) på den svagare armen (som kanske är 5 % svagare) blir det naturligtvis en snedbelasning som kan leda till skador och kanske skolios och hälta på sikt. Dessutom kommer åkaren ifråga hela tiden att sträva efter att lämna spåret på sidan med den tyngre staven och svagare armen, vilket kan leda till vurpor och otillåtna spårbyten! Skidbrättena kommer också att skava mot sidan på spårprofilen och därmed minska farten.

:D

Link to comment
Share on other sites

För den nytillkomna läsaren så startade den märkliga och roliga tråd delvis för att jag försökte utröna vad jag hade köpt för stavar på XXL. Stavarna var märkta Team Petter Nordhug och finns bara på XXL. På skylten ovanför stavarna stod det dock CT2.

 

Det jag nu kan se är att alla CT2 som har vägts är lättare än mina stavar så det är väl tveksamt om dom verkligen motsvarar CT2. Mina stavar är 145 cm och väger 175 gr. Det verkar som alla andra CT2 väger under 170 och de flesta är då 10 cm längre. Dom vekar dock vara lättare än de flesta CT3.

 

Nu vill jag dock släppa en bomb här som komplicerar det hela drastiskt: Eftersom jag nästan aldrig fryser om händerna kör jag med ett par supertunna racinghandskar från Sinisalo. Dom väger säkert 10 gram mindre vad många andras handskar gör :). Kanske finns det till och med någon som åker med en klocka eller pulsmätare på ena handen. Undra på att en del har svårt att hålla sig kvar på spåret i vissa kurvor i Vasaloppet. Jag har aldrig förstått vilka kurvor man pratar men så kom jag på att jag åker ju utan klocka.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Mitt favoritämne! :)

 

Har inte haft möjlighet att väga stavarna än men här är lite handtagsvikter:

 

Swix svarta handtag för rullskidstaven CT1 (oäkta CT1): 37/38 gram

Swix gråa handtag som sitter på t.ex CT1 röda: 25/26 gram

Tror jag har ett par gråa som ser ut som de svarta och sitter på ett par CT5, de lär väga lika mycket.

 

Oneway handtag blank genomskinligare plast: 30/30 gram

Oneway handtag mattare (äldre modell?) plast: 30/30 gram

 

Madshus böjda handtag: 33/33 gram

Link to comment
Share on other sites

Ett par Finländska Exel ifrån 1976 160 cm i ngn komposit, 209g o då sitter det säkert 10 gram tejp på dom för tjockare handtag.

 

Gjorde misstaget att köpa Swix directforce, dom ovala, 165cm 204 g, vid blåsigt väder har man fullt sjå o hålla dom i den linje man vill ha dom, ha ha, dom är redan förpassade till "raritetshyllan" ihop med Exel-n.

 

Det har inte hänt så mkt med vikten, på 37 år.

Pendeln är däremot bättre på mina CT2 o dom väger 178g i 165cm o 172g i 155cm

 

Nu blev jag ju tvungen o lägga till klockan efter att ha läst ditt sista inlägg, den förstör ju hela ekvationen esom jag inte hade ngn pulsklocka 1976, den vanliga tog jag ju naturkigtvis av mig..... en Polar RC3 GPS på 56g, det innebär att jag har en övervikt på 19g

jmfr med Exel-n, det får bli en bulle mindre till kaffet, shit också jag som älskar bullar.

Nej nu får jag göra ngn nytta o ge mig ut i spåret istället för att sitta här o skriva, kanske tappar jag några gram där...

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag dock släppa en bomb här som komplicerar det hela drastiskt: Eftersom jag nästan aldrig fryser om händerna kör jag med ett par supertunna racinghandskar från Sinisalo. Dom väger säkert 10 gram mindre vad många andras handskar gör :).

Off Topic! Starta en ny tråd om handskar innan detta spårar ur fullständigt.

Link to comment
Share on other sites

KV+ Tornado 160 cm. Höger stav, 160 gram, vänster stav 161 gram. Sitter vad som förefaller vara en stor truga på. Årets modell.

Oneway Max Storm 10 158,5 cm. Höger stav, 156 gram, vänster stav 121 gram, dock bara 118 cm lång(stavbrott ;) ) Inköpt 2012.

Oneway 960 Vasaloppet 158,5 cm. Höger 204 gram, vänster 204 gram. Inköpt 2011.

Oneway 920 155 cm. Höger stav, 203 gram. Vänster stav, 208 gram. Inköpt 2010.

 

Nästa parameter att hålla koll på, mängden vallarester som sitter på staven?

Link to comment
Share on other sites

Madshus 160 cm, racetruga, vet inte modellnamnet men kostar ca 2800:-

 

165 g och 170 g.

 

Madshus 160 cm, röda, större truga, kostar ca 1500:-

 

198 g och 202 g

 

De dyrare stavarna har också tyngdpunkten ca 3 cm längre upp = stavens nederdel känns lättare och ger därmed en känsla av att hela staven är ännu lättare. Märks en klar skillnad när man viftar med stavarna och håller i handtagen.

 

Tänk på att väga båda stavarna. Även stavar i samma par väger inte lika mycket = katastrof för en stavvägarnörd, om man bara väger en stav och utgår från att båda väger lika mycket ;) . Det kan som synes skilja flera gram! Då kanske man måste byta handtag så att högerstaven blir den tyngre (för en högerhänt åkare eftersom hän säkert är lite starkare i högerarmen).

Hamnar den tyngre staven (ca 2% tyngre) på den svagare armen (som kanske är 5 % svagare) blir det naturligtvis en snedbelasning som kan leda till skador och kanske skolios och hälta på sikt. Dessutom kommer åkaren ifråga hela tiden att sträva efter att lämna spåret på sidan med den tyngre staven och svagare armen, vilket kan leda till vurpor och otillåtna spårbyten! Skidbrättena kommer också att skava mot sidan på spårprofilen och därmed minska farten.

För att inte tala om det faktum att hen sannolikt då trycker ner den ena staven i en avvikande vinkel i förhållande till den andra och vi får en snedslitning av snön på sidan av spåret som sannolikt inverkar på sluttiden för eftervarande åkare. Hua. Det borde vara krav att väga stavarna före varje lopp. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag dock släppa en bomb här som komplicerar det hela drastiskt: Eftersom jag nästan aldrig fryser om händerna kör jag med ett par supertunna racinghandskar från Sinisalo. Dom väger säkert 10 gram mindre vad många andras handskar gör :).

Off Topic! Starta en ny tråd om handskar innan detta spårar ur fullständigt.

;) :) Nej då, ingen fara! Ta bara av dig klockan så spårar det inte ur. För mig är det avgörande att handsken passar i staven som handen i handsken så det går inte att sära på handske och stav. Det som hålls av handen måste hållas ihop.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det är skoj med nörderi :)

 

Madshus Nanocarbonrace 2011 uhm 145 cm 160 gram dock ej fabriksskurna så det kan ju fela lite på längden.

 

Salomon eq 100 145cm 2012 171gr

 

Infinity extreme 2012? 155cm 157gram (med madshus handtag och truga) dessutom ett eller två varv eltejp under hantaget för att det ska sitta.

 

Swix CT1 2011 Inline 145 cm 190gram Med biltemas rullskidstruga på.

 

Oneway Vasaloppet 920 2011 155 cm 205 gram med mediumtruga

Link to comment
Share on other sites

Nu är hela hallen full med stavar...

 

Here are the results from Artur:

Swix CT1 årsmod ~2009 155cm 170g (med Swix större trugor)

Swix CT1 årsmod ~2009 160cm 174g (med Swix större trugor)

Swix CT1 årsmod ~2011 160cm 170g (med små orginaltrugor)

Swix Star RC1 årsmod ~1997 160cm 163g (med stora trugor från LP-staven och en hel del eltejp)

LP Kevlar 17 årsmod ~1992 160cm 179g (ingen kontrollrem)

Swix Carbon Nova RC03 årsmod ~1995 152cm 178g

LP-Moon Royal årsmod ~1991 163cm vänster stav 210g, höger stav 224g. (Med tidig kontrollrem, stora LP-trugor och en hel del eltejp)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara en digital våg jag hänger stavarna i som visar ned till tiotal gram men vägde mina stavar på skoj

Swix ct2 145cm med rex grön maxitruga. 2010. 180g

Rex Cosmic 145cm röd liten rextruga 2012. 150g

yoko 7100 157cmm. liten originaltruga. 2012 200g

Exel advance oval 157cm större exeltruga.ca2000 180g

 

Dock är det en milsvid skillnad i upplevd vikt och pendel mellan exel och yoko. Betydligt mer än mellan Rex och Swix.

 

Men det som var riktigt intressant var att mina Carbonlight skate 192cm från 2010 var TYNGRE än mina Rcs 192cm från 2002. 1.460 mot 1.450 gram paret med pilotbindningar och likadana skidhållare. Var är utvecklingen där? Är det (den överflödiga) Nisplattan som väger? Eller bindningarna som har annan design? Har ju svårt att tro att Fischer verkligen lurar oss att betala mer för tyngre lightskidor?

Link to comment
Share on other sites

Intresset för stavar verkar vara stort, så nu är det dags att gå hem och väga dina stavar :)

Som framgångsrik trådstartare kanske du kan ta på dig att sammafatta i förstainlägget?

Med modell, längd och vikt i en lista?

 

 

Lite meck, men snart gjort ändå

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara en digital våg jag hänger stavarna i som visar ned till tiotal gram men vägde mina stavar på skoj

Swix ct2 145cm med rex grön maxitruga. 2010. 180g

Rex Cosmic 145cm röd liten rextruga 2012. 150g

yoko 7100 157cmm. liten originaltruga. 2012 200g

Exel advance oval 157cm större exeltruga.ca2000 180g

 

Dock är det en milsvid skillnad i upplevd vikt och pendel mellan exel och yoko. Betydligt mer än mellan Rex och Swix.

 

Men det som var riktigt intressant var att mina Carbonlight skate 192cm från 2010 var TYNGRE än mina Rcs 192cm från 2002. 1.460 mot 1.450 gram paret med pilotbindningar och likadana skidhållare. Var är utvecklingen där? Är det (den överflödiga) Nisplattan som väger? Eller bindningarna som har annan design? Har ju svårt att tro att Fischer verkligen lurar oss att betala mer för tyngre lightskidor?

kanske att dina carbonlite från 2010 har "bättre" belag, och sugit åt sig maaaaassor med valla...?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara en digital våg jag hänger stavarna i som visar ned till tiotal gram men vägde mina stavar på skoj

Swix ct2 145cm med rex grön maxitruga. 2010. 180g

Rex Cosmic 145cm röd liten rextruga 2012. 150g

yoko 7100 157cmm. liten originaltruga. 2012 200g

Exel advance oval 157cm större exeltruga.ca2000 180g

 

Dock är det en milsvid skillnad i upplevd vikt och pendel mellan exel och yoko. Betydligt mer än mellan Rex och Swix.

 

Men det som var riktigt intressant var att mina Carbonlight skate 192cm från 2010 var TYNGRE än mina Rcs 192cm från 2002. 1.460 mot 1.450 gram paret med pilotbindningar och likadana skidhållare. Var är utvecklingen där? Är det (den överflödiga) Nisplattan som väger? Eller bindningarna som har annan design? Har ju svårt att tro att Fischer verkligen lurar oss att betala mer för tyngre lightskidor?

kanske att dina carbonlite från 2010 har "bättre" belag' date=' och sugit åt sig maaaaassor med valla...?[/quote']

App, app, app! Det står inte "Väg dina skidor" i trådrubriken. ;)

Nån ordning får det vara i brist på moderatorer. :D

Link to comment
Share on other sites

Intresset för stavar verkar vara stort' date=' så nu är det dags att gå hem och väga dina stavar :)[/quote']

Som framgångsrik trådstartare kanske du kan ta på dig att sammafatta i förstainlägget?

Med modell, längd och vikt i en lista?

 

 

Lite meck, men snart gjort ändå

Ja, jag tänkte göra det efter helgen. På måndag sitter jag på ett tåg några timmar och kan fixa.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara en digital våg jag hänger stavarna i som visar ned till tiotal gram men vägde mina stavar på skoj

Swix ct2 145cm med rex grön maxitruga. 2010. 180g

Rex Cosmic 145cm röd liten rextruga 2012. 150g

yoko 7100 157cmm. liten originaltruga. 2012 200g

Exel advance oval 157cm större exeltruga.ca2000 180g

 

Dock är det en milsvid skillnad i upplevd vikt och pendel mellan exel och yoko. Betydligt mer än mellan Rex och Swix.

 

Men det som var riktigt intressant var att mina Carbonlight skate 192cm från 2010 var TYNGRE än mina Rcs 192cm från 2002. 1.460 mot 1.450 gram paret med pilotbindningar och likadana skidhållare. Var är utvecklingen där? Är det (den överflödiga) Nisplattan som väger? Eller bindningarna som har annan design? Har ju svårt att tro att Fischer verkligen lurar oss att betala mer för tyngre lightskidor?

kanske att dina carbonlite från 2010 har "bättre" belag' date=' och sugit åt sig maaaaassor med valla...?[/quote']

App, app, app! Det står inte "Väg dina skidor" i trådrubriken. ;)

Nån ordning får det vara i brist på moderatorer. :D

Älskar att spåra ur trådar så jag fortsätter väl med att Rcs i allafall ingen valla har och inte så mycket belag heller för dom har varit i intensiv närkamp med kuzmins "plåtbit".

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ger mig, införskaffat digital hushållsvåg på Jula för ändamålet:

OW Diamond Max 9 155 cm 2012, medium truga och large rabbit strap 181/183 g.

Fischer RC5 155 cm 2010, med excel dämpade holk och large remmar: 221/223 g

Vägde tom de gamla touringstavarna och ser mig febrigt omkring i garaget efter fler skidprylar att väga... :-)

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag ger mig, införskaffat digital hushållsvåg på Jula för ändamålet:

OW Diamond Max 9 155 cm 2012, medium truga och large rabbit strap 181/183 g.

Fischer RC5 155 cm 2010, med excel dämpade holk och large remmar: 221/223 g

Vägde tom de gamla touringstavarna och ser mig febrigt omkring i garaget efter fler skidprylar att väga... :-)

Vallaburkar? :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...