Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väg dina stavar


Andreas T

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

One Way Diamond Storm, 3 år gammal, Swix profit1 rem, och skigo racing truga: 151 gr

Swix CT1 Star, nya för dagen, swix profit2, triac basket etc : 160 gr

 

Längden 146cm på båda. Den känns likvärdiga vad gäller styvhet. Ow har tyngdpunkten ca3cm högre upp.

( båda köpta på rea hos pölder för 1495:-, med 3 års skillnad i inköptidpunkt)

Link to comment
Share on other sites

Swix Ct1 162.5cm årets modell med std trugor och eltejpade handtag(slitageskydd) large rem, 172gram

Swix Triac 162.5cm, fjolårets modell, stora triactrugor ,eltejpade handtag som ovan, large rem, 176g

 

vägde skillnaden mellan den stora triactrugan och stdtrugan som skiljer dessa 2 stavar, det var bara 1grams skillnad, 10 rsp 11gram så anledningen att ha std trugor för att tjäna 1gram förstår jag inte då dom är värdelösa i lössnö.

Trist att Triac är tyngre än CT1.. men triac känns styvare.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sammanställt alla stavar i ett Exel-ark. 80 stavar blev det :)

https://dl.dropbox.com/u/6755514/Stavvikter.xlsx

Håll till godo!

Intressant sammanställning:)

 

Är det ingen som har några gamla Swix Light från slutet av 80-talet eller ett par LP/Elpex X-kevlar från mitten av 90-talet liggandes som kan väga dom?

 

Jag hittade nämligen några gamla SkidÅke- och Pölderkataloger hemma hos föräldrarna. Swix Light ska om jag inte minns fel ha vägt 114g enligt SkidÅke 87-88 och Elpex X-kevlar 125g enligt Pölder 94-95 eller 95-96 (katalogen är inte daterad). Ingen av stavarna i sammanställningen är ju i närheten av dessa antika stavars uppgivna vikt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sammanställt alla stavar i ett Exel-ark. 80 stavar blev det :)

https://dl.dropbox.com/u/6755514/Stavvikter.xlsx

Håll till godo!

Intressant sammanställning:)

 

Är det ingen som har några gamla Swix Light från slutet av 80-talet eller ett par LP/Elpex X-kevlar från mitten av 90-talet liggandes som kan väga dom?

 

Jag hittade nämligen några gamla SkidÅke- och Pölderkataloger hemma hos föräldrarna. Swix Light ska om jag inte minns fel ha vägt 114g enligt SkidÅke 87-88 och Elpex X-kevlar 125g enligt Pölder 94-95 eller 95-96 (katalogen är inte daterad). Ingen av stavarna i sammanställningen är ju i närheten av dessa antika stavars uppgivna vikt.

Vilka längder pratar vi om?

Link to comment
Share on other sites

Längd och vikt mätt med angivna handtag, trugor och remmar...

 

Swix CT5 "Svart 2011" 155 cm = 231 + 227 gram

Swix gråa syntetkorkshandtag, Swix svart standardtruga, Swix Profit L-rem, 155 cm

 

Oneway 920 "Gul 2008" 155 cm = 204 + 205 gram

Oneway handtag, Oneway gul mediumtruga, Swix Profit L-rem

 

Swix CT1 "Röd 2010" 165 cm = 172 + 174 gram

Swix handtag naturkork, Swix grå racetruga liten, Swix Profit L-rem

 

Swix CT1 "Röd 2010" 156 cm = 172 + 172 gram

Oneway handtag, Rex gul truga "dasslock", Swix Profit L-rem

 

Swix CT1 "Röd 2010" 155,5 cm = 165 + 167 gram

Oneway handtag, Swix grå standardtruga, Swix Profit L-rem

 

Racewax AT-11 "Orange 2010" 164,5 cm = 164 + 165 gram

Oneway handtag, Oneway gul mediumtruga, Swix Profit L-rem

 

Racewax AT-11 "Orange 2010" 156 cm = 156 + 157 gram

Madshus rakt handtag, Swix svart standardtruga, Swix Profit L-rem

 

Racewax AT-11 "Vit 2011" 157,5 cm = 154 + 160 gram

Swix handtag naturkork, Swix grå racetruga liten, Swix Profit L-rem

 

Oneway Diamond Storm 10 "Gul 2009" 155 cm = 150 + 153 gram

Oneway handtag, Rex rullskidholk, Swix Profit L-rem

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sammanställt alla stavar i ett Exel-ark. 80 stavar blev det :)

https://dl.dropbox.com/u/6755514/Stavvikter.xlsx

Håll till godo!

Intressant sammanställning:)

 

Är det ingen som har några gamla Swix Light från slutet av 80-talet eller ett par LP/Elpex X-kevlar från mitten av 90-talet liggandes som kan väga dom?

 

Jag hittade nämligen några gamla SkidÅke- och Pölderkataloger hemma hos föräldrarna. Swix Light ska om jag inte minns fel ha vägt 114g enligt SkidÅke 87-88 och Elpex X-kevlar 125g enligt Pölder 94-95 eller 95-96 (katalogen är inte daterad). Ingen av stavarna i sammanställningen är ju i närheten av dessa antika stavars uppgivna vikt.

Vilka längder pratar vi om?

I Pölderkatalogen var det inte angivet och jag minns inte hur det var i SkidÅke-katalogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag funtar på att köpa ett par CT3 o ha som reserv, då jag hittat mkt bra pris.

 

Har CT2 nu o gillar dem men tänker mig att lite mer vikt kan inte skada så mkt. Om jag fattar Swix tabeller rätt så är de ett snäpp tyngre men de är oxå lite hårdare o lite starkare?

 

Förutom remmen o soliditeten är det jag värdesätter med CT2 är pendeln o då att de faller på plats snabbt i uppförsbackar o även vid snabb stakning. Kommer en CT3 vara markant sämre på den fronten?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Mitt favoritämne! :)

 

Har inte haft möjlighet att väga stavarna än men här är lite handtagsvikter:

 

Swix svarta handtag för rullskidstaven CT1 (oäkta CT1): 37/38 gram

Swix gråa handtag som sitter på t.ex CT1 röda: 25/26 gram

Tror jag har ett par gråa som ser ut som de svarta och sitter på ett par CT5, de lär väga lika mycket.

 

Oneway handtag blank genomskinligare plast: 30/30 gram

Oneway handtag mattare (äldre modell?) plast: 30/30 gram

 

Madshus böjda handtag: 33/33 gram

Jag har svårt att låta bli att väga prylarna nu för tiden. Det är ett beroende, som någon skrev. Här är en fortsättning på handtagslistan:

 

handtag från Skigo Elit 12/13 väger 44 g, där finns potential för viktminskning. KOntrollremmen, medium, 25 g

Link to comment
Share on other sites

Jag vägde om stavarna igen men vägde även nedre delen och övre delen för att få ett hum om ungefär var på staven som vikten finns. Det blev ganska talande vid en jämförelse med mina rullskidstavar i nån metall mot kompositstavarna. Skillnaden i känsla är natt och dag.

 

Elpex classic

Total 224 g

Top 116g

Botten 108 g

 

Oneway diamond storm premio 10

Total 160 g

Top 104 g

Botten 56g

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Swix Triac 2.0                                 150cm 2014 153g

Oneway Diamond Storm Premio    150cm 2013 153g

KV+ CH1                                        150cm 2014 165g
Swix CT3                                        150cm 2012 198g
Alle med original truga,handtag och rem.

Link to comment
Share on other sites

Her er grunnen til at KV+ CH1 (hvite/grønn) veier ca. 10g mer enn gammel grønn CH1: "Please note that we reinforced new CH1 ( white/green). So it is heavier now but much more stronger."

 

Den virker ca. like stiv som Triac 2.0 og OW Diamond Premio når man holder bare i håndtaket og prøvere å bøye staven når den står i bakken, men når man legger kroppstyngden på som når man staker, så begynner Triac 2.0 og OW Premio å bøyes ut såvidt, men CH1 ikke rører seg.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Komperdell National team, 155cm fischer kontrollrem och lilla orginaltrugan185 gram

Infinity Stealht 158cm orginalhandtag, rex kontrollrem lilla infinitytrugan 157 gram och lika styv som komperdellstaven!

 

Mvh Fredrik

Jo, det går att göra otroligt lätta och styva stavar, problemet är att dessa blir otroligt känsliga för en liten smäll i sidan. Själv känner jag mig trygg med mina Komperdell i Vasloppstarten, fast jag har inget som helst belägg för att den klarar större smäll från sidan än t ex one way som jag tror är sköra. Skillnaden mellan triac 1.0 och 2.0 är att 2 ska klara mer smällar från sidan om jag förstått det hela. Så det kanske blir triac 2.0 i Vasloppet.

Link to comment
Share on other sites

Ny Oneway Premio HD är ännu lättare än Triac 2.0, vägde dom förra veckan och det var faktiskt en del skillnad, och den nya HD skall ju vara ännu med hållbar en den gamla. Men den blev lättare för att dom bytt färg från vit till svart.

Men jag har inte provat att slå sönder någon nya Premio HD ännu så om den är bättre eller inte låter jag vara osagt. Men den är lättast och det känns.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går att göra otroligt lätta och styva stavar, problemet är att dessa blir otroligt känsliga för en liten smäll i sidan. Själv känner jag mig trygg med mina Komperdell i Vasloppstarten, fast jag har inget som helst belägg för att den klarar större smäll från sidan än t ex one way som jag tror är sköra. Skillnaden mellan triac 1.0 och 2.0 är att 2 ska klara mer smällar från sidan om jag förstått det hela. Så det kanske blir triac 2.0 i Vasloppet.

 

Hej!

 

Infinity staven har jag haft sen kanske 2010 eventuellt längre, och de tål slag bra. De har gått många långlopp och även till rullskidsåkning på sommrarna. Faktiskt böt jag handtag i år då orginalhandtagen  var utnötta...

 

Mvh Fredrik

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny Oneway Premio HD är ännu lättare än Triac 2.0, vägde dom förra veckan och det var faktiskt en del skillnad, och den nya HD skall ju vara ännu med hållbar en den gamla. Men den blev lättare för att dom bytt färg från vit till svart.

Men jag har inte provat att slå sönder någon nya Premio HD ännu så om den är bättre eller inte låter jag vara osagt. Men den är lättast och det känns.

Bättre pendel? Styvare?
Link to comment
Share on other sites

Madshus CR 100 HS 155 cm med Staffanstaven dämpare 2011 (aluminium) inkl rem stl S och Rex rullholk: 208 g/st.

Swix CT1 TBS 155 cm med Staffanstaven dämpare 2014 (kolfiber) inkl rem stl M och TBS rullholk. 202 g/st.

Som jämförelse väger vanliga CT1 155 cm ca 165 g. Det är alltså ungefär 40 g/stav extra med SS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...